Helder betoog, ik denk er precies hetzelfde over, vind het enigszins onduidelijk worden qua typering. Desalnietemin vind ik de V60 er wel mooi uitzien, qua grote is het nog maar de vraag of het echt ruimer aandoet dan bij de V50, welke voor mij (ex Ford Focus rijder) geen optie was i.v.m. het zeer geringe verschil in grote met de Focus.HV schreef:Lees net pas voor het eerst over de V60 en begrijp het niet helemaal. Eerst heeft Volvo jarenlang gebouwd aan een helder assortiment, waarbij de V modellen een eigen benaming kregen los van de sedans; dit, naar mijn idee, om te onderstrepen dat Volvo (itt andere producenten) de station/estate beschouwt als een volwaardig, op zichzelf staand model. Je zou kunnen stellen dat de V70 het uitgangspunt is, waarna ook een sedan is afgeleid; idem voor de V50 in het kleinere segment. Dit om zich te onderscheiden met de assortimentsopbouw, waarbij de keuze verankerd ligt in de merkidentiteit (m.n. Volvo als familiemerk). Dit is dan uitgewerkt in een alternerend oplopende cijferreeks, met oneven tientallen voor de estates en even voor de sedans. De C en XC modellen zijn, en die keus is wellicht al minder zuiver, genaamd o.b.v. gewenste niveaupositionering (zo werd de C70, die qua onderstel op S40/V50 is gebaseerd, bewust C70 benaamd om hoger gepositioneerd te worden in de totale assortimentsranking van Volvo).
Nu dit eindelijk voor elkaar is, begrijp ik de V60 move dus niet. Waarom niet gewoon de nieuwe V50 iets groter maken (de huidige is inderdaad wat krap vind ik ook; vergelijk ook stap die Audi maakte met de ook wat krappe, vorige A4, die inmiddels 4,70m meet) en plaatst er dan een V30 onder, die met bijvoorbeeld de A3 sportsback kan concurreren. Dan blijft de assortimentsopbouw zuiver.
Nu word ik misschien wat zweverig, maar als ik denk aan de Volvo identiteit, dan denk ik aan helder, solide, vanzelfsprekend. Een uiting hiervan is de overwegend zeer goede ergonomie van de Volvo dashboards. En naar mijn mening moet ook de assortimentsopbouw en -benaming deze heldere, vanzelfsprekende en solide uitstraling (blijven) weerspiegelen.
(en ook dan is er nog veel ruimte voor heldere/consistente assortimentsuitbreiding naar mijn idee: V30, XC30, C50, XC50 [a la A4 allroad], en te denken valt in deze tijd aan de C10 en V10).
Over typenummers
- ivoandriessen
- 5th Gear member
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 21:04
- Locatie: Numansdorp

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Ik kan er ook niet helemaal bij dat de komedne Volvo estate op basis van de S60 ineens V50 zou gaan heten.ivoandriessen schreef:Helder betoog, ik denk er precies hetzelfde over, vind het enigszins onduidelijk worden qua typering. Desalnietemin vind ik de V60 er wel mooi uitzien, qua grote is het nog maar de vraag of het echt ruimer aandoet dan bij de V50, welke voor mij (ex Ford Focus rijder) geen optie was i.v.m. het zeer geringe verschil in grote met de Focus.HV schreef:Lees net pas voor het eerst over de V60 en begrijp het niet helemaal. Eerst heeft Volvo jarenlang gebouwd aan een helder assortiment, waarbij de V modellen een eigen benaming kregen los van de sedans; dit, naar mijn idee, om te onderstrepen dat Volvo (itt andere producenten) de station/estate beschouwt als een volwaardig, op zichzelf staand model. Je zou kunnen stellen dat de V70 het uitgangspunt is, waarna ook een sedan is afgeleid; idem voor de V50 in het kleinere segment. Dit om zich te onderscheiden met de assortimentsopbouw, waarbij de keuze verankerd ligt in de merkidentiteit (m.n. Volvo als familiemerk). Dit is dan uitgewerkt in een alternerend oplopende cijferreeks, met oneven tientallen voor de estates en even voor de sedans. De C en XC modellen zijn, en die keus is wellicht al minder zuiver, genaamd o.b.v. gewenste niveaupositionering (zo werd de C70, die qua onderstel op S40/V50 is gebaseerd, bewust C70 benaamd om hoger gepositioneerd te worden in de totale assortimentsranking van Volvo).
Nu dit eindelijk voor elkaar is, begrijp ik de V60 move dus niet. Waarom niet gewoon de nieuwe V50 iets groter maken (de huidige is inderdaad wat krap vind ik ook; vergelijk ook stap die Audi maakte met de ook wat krappe, vorige A4, die inmiddels 4,70m meet) en plaatst er dan een V30 onder, die met bijvoorbeeld de A3 sportsback kan concurreren. Dan blijft de assortimentsopbouw zuiver.
Nu word ik misschien wat zweverig, maar als ik denk aan de Volvo identiteit, dan denk ik aan helder, solide, vanzelfsprekend. Een uiting hiervan is de overwegend zeer goede ergonomie van de Volvo dashboards. En naar mijn mening moet ook de assortimentsopbouw en -benaming deze heldere, vanzelfsprekende en solide uitstraling (blijven) weerspiegelen.
(en ook dan is er nog veel ruimte voor heldere/consistente assortimentsuitbreiding naar mijn idee: V30, XC30, C50, XC50 [a la A4 allroad], en te denken valt in deze tijd aan de C10 en V10).
Argument 1 staat hierboven omschreven,
Argument 2 gaat in zodra er een XC-versie komt van deze estate. En laten we eerlijk zijn, is dat niet waarschijnlijk? XC60 is echter al een vergeven nummer met een andere carrosserie.
Argument 3 is dat het Volvo-programma er wat gek zal uit gaan zien. Tot dusver zeggen vele bronnen dat de S40 door de nieuwe S60 wordt opgevolgd. Later schijnt er een 5-deurs op basis van een kleiner platform te komen die de naam V30 zal krijgen. De huidige V50 wordt opgevolgd door de hierbovenstaande S60-estatevariant.
Het programma van nu is:
C30
S40
V50
S60
XC60
V70 + XC70
C70
S80
XC90
en dat zou worden:
C30
V30
S60
V60
XC60
V70 + XC70
C70
S80
XC90
Iets verteld me dat dit een groot gat oplevert tussen 30 en 60 en nogal een opstapeling vanaf 60 t/m 90.
Dit lijkt me evenwichtiger:
C30
V30
V50 (met mogelijkheid voor XC50)
S60
XC60
V70 + XC70
C70
S80
XC90
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een V moet wel een variant zijn op basis van een bestaande S, de verwarring bij de C70 is constant groot geweest
Volvo for life
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41014
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
De C70 huidige zou eigenlijk C40 of C50 moeten zijn.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
iddBen schreef:De C70 huidige zou eigenlijk C40 of C50 moeten zijn.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
En de V50 dus de V40?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
nee, de C70 is een exponent van de 54X series (S40/V50) zeer zeker niet van de 13X (V70) serieBattlecruiser schreef:En de V50 dus de V40?
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
De C70 heet zo omdat dit een marketlingwens is om er een '70' prijs aan te kunnen hangen. Overigens is de huidige C70 wel groter dan de V50.
(Als je de aanduiding van de Volvo's als lengtemaat ziet klopt het vrij aardig, de S60 is ongeveer 4,60 m lang en de C30 circa 4,30 m enz. De afwijking is doorgaans minder dan 10 cm als je de type-aanduiding hanteert.)
(Als je de aanduiding van de Volvo's als lengtemaat ziet klopt het vrij aardig, de S60 is ongeveer 4,60 m lang en de C30 circa 4,30 m enz. De afwijking is doorgaans minder dan 10 cm als je de type-aanduiding hanteert.)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
met een identieke wielbasis van 2,64 en een vrijwel gelijk dashboard is dat natuurlijk niet relevant, stoelen zijn gelijk die van de C30, afmetingen portieren, wielbasis, middenconsole en dashboard ook (C30, vanaf € 21.500,--)Maurice Pierik schreef:De C70 heet zo omdat dit een marketlingwens is om er een '70' prijs aan te kunnen hangen. Overigens is de huidige C70 wel groter dan de V50.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41014
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
De C70 is dus eigenlijk een C30 Cabrio. :shock:
Maar we gaan wel een beetje Off Topic V60 :evil:
Maar we gaan wel een beetje Off Topic V60 :evil:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
je hebt gelijk, het onderwerp C70 is hier off topic (een C70 draagt met 70 ook gewoon de verkeerde naam)