Schurend geluid bij optrekken

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
SanderS40
2nd Gear member

Hallo,

S40 bj 2003 (98.000km)

Soms (niet altijd dus) hoor ik bij het vanuit stilstand aanrijden / optrekken even een zeer zwaar schurend geluid. Dit is bij het opkomen van de koppeling terwijl ik tegelijkertijd wat gas geef. Maar of het daarmee verband houdt is de vraag. Wat ook opmerkelijk is, is dat het zich met name voordoet als ik op een helling sta (bijv oprit / afrit over trottoir heen ... dat de auto even scheef en stil staat en ik dan aanrij).

Waar zou het probleem kunnen liggen ? Zijn dit symptomen voor grote kosten in het vooruitzicht ?
Willaaam
Starter

Heb ik ook gehad met mijn V40 uit '98. Bij mij lag het aan het kantelen van de motor.

Het uitlaatspruitstuk en de voorpijp van de uitlaat zitten aan elkaar verbonden met een moer en veertjes en deze maakte een enorm hard schurend geluid op het moment dat de motor kantelde (dus bij kracht zetten, koppeling op laten komen). Probeer eens of jij het geluid ook hoort als je in z'n eerste versnelling rijdt en spontaan flink gas geeft.

Zo ja dan is het makkelijk op te lossen door die bouten en veertjes in te smeren met een flinke hoeveelheid kopervet. Meer is er niet aan de hand.

Hoor je het geluid écht alleen met de koppeling daarentegen, dan ben ik wel bang dat er duur onderhoud aan zit te komen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”