Velgen voor onder 940; tips?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

Is er al ergens een topic over velgen voor onder 700/900 serie?

Ik ben op zoek naar mooie lichtmetalen velgen voor onder mijn 940, het liefst wil ik 16" de meeste originele velgen voor de 700/900 serie zijn wat saai, zou het wel iets sportiever willen, met meer dan 5 spaken.

Iemand tips wat voor velgen er zoal onder passen en waar ik zou kunnen kijken?

Bedankt alvast
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Alfa heeft ook 5x108 Alfa 166 wielen hebben een steek van 5x108 (!)
een een ET van 35 tot 41
http://link.marktplaats.nl/296880367

Maar de naafdiameter wijkt af. Maar wellicht dat je daar wat mee kunt?
of Polarissen ?
Afbeelding

en hier?
http://www.cheapalloywheels.net/searches/5x108-2.html
volgens mij heeft een Ford Taurus ook 5x108 zo te lezen..
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

Ik heb er niet zo veel verstand van..maar op een 940 past dus een steek van 5X108 ?
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

yep!

op een 940 passen overigens ook veel 240 velgen!

al zijn die niet uitgebracht in 16"
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

De steek van 940 : 5 * 108 is en de ET waarde 25.
De polaris is erg mooi maar dat is een kwestie van smaak
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

+++t blijft behelpen+++ schreef:Alfa heeft ook 5x108 Alfa 166 wielen hebben een steek van 5x108 (!)
een een ET van 35 tot 41
http://link.marktplaats.nl/296880367

Maar de naafdiameter wijkt af. Maar wellicht dat je daar wat mee kunt?
Pas nou op, want dat gaat echt niet passen, ECHT NIET en ook niet proberen.
Naafdiameter moet gelijk zijn aan wat er nu op je auto zit.
Als ie niet gelijk is zou je het kunnen oplossen met een spacer met naafgat verkleiner of vergroter, maar dat is naar mijn idee geen goede oplossing, en ik meen nog APK-afkeur ook.
En als je er al een spacer tussen zet, is de ET niet goed meer.

Niet doen, maar goed, moet je zelf weten.

Waar je naar op zoek moet, is een velg met:
5 steek 108 (5x108 dus)
ET: 25
Naafdiameter: 65.1
en bij voorkeur 15 inch of groter, maar goed, dat spreekt voor zich.
Kijk anders ook even hier: http://www.volvo700vereniging.nl/node/5432 (forumaccountje nodig)

Velgen die trouwens ook passen, op basis van naafdiameter-specs:
Scudo 2 vanaf 2007
Peugeot 407, 607 en Expert 2 vanaf 2007
Volvo 850 vanaf 1993, C70, S60, S/V70, S80 en XC70.
Let wel op de juiste ET van de velg, die moet voor een 940 25mm zijn.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

Ok dat zijn duidelijke gegevens, thanx!

Was idd niet van plan om zo'n spacer ofzo te gebruiken, er moet vast wel iets te vinden zijn wat goed past..
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

ET25???????? ET43 zit standaart al op de 960 en deze passen ook op de 700/900 reed zelf met een 960 met de almathea 7,5/17/et49 met een 5mm spacer ging perfect.
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

hadico schreef:ET25???????? ET43 zit standaart al op de 960 en deze passen ook op de 700/900 reed zelf met een 960 met de almathea 7,5/17/et49 met een 5mm spacer ging perfect.
De 960 type II heeft inderdaad velgen met een ET van 43 nodig.
Alle 7 series en de 940 hebben velgen met een ET van 25 nodig.

Maar 16 inch en meer dan 5 spaken wordt al snel een Galaxy velg en die zijn geloof ik redelijk aan de zeldzame kant.....
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
knorrepot
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
Locatie: Zaandam

van zo'n ringetje die het naafgat vergroot wordt de et toch niet anders? Of heb je het over die vaak verkeerd gebruikte spoorverbreders?
Ben
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Opvulring 5mm dik tussen velg en naaf(spoorverbreder) was nodig om de ruimte te krijgen tussen de velg/band en de voorpoot anders paste het niet.
Auto rijd er nog steeds mee ergens in de noordoostpolder.
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

gaat dan dus gewoon passen?
interessant!
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

Ik heb me laten vertellen dat die spoorverbreder ervoor zorgt dat je wiel verder naar buiten in de wielkast komt te liggen. Bij een hoge ET waarde valt je wiel verder naar binnen. Bij een lagere ET waarde kan dit als ik het goed heb gecompenseerd worden met een spoorverbreder...

Nu ik er over nadenk zat zoiets dergelijks ook op mijn Mazda, mijn oude auto, daar zat een ring op en daar legde ik de velg op.
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

asmeekens740 schreef:Ik heb me laten vertellen dat die spoorverbreder ervoor zorgt dat je wiel verder naar buiten in de wielkast komt te liggen. Bij een hoge ET waarde valt je wiel verder naar binnen. Bij een lagere ET waarde kan dit als ik het goed heb gecompenseerd worden met een spoorverbreder...
Had je die link bekeken?
Daar staat het namelijk precies op.

@HADICO: Je weet hoop ik wel, dat Volvo niet voor niets 25 of 43 (of soms 20) gebruikt heeft?
En dat je die ook moet aanhouden, omdat je anders mogelijk afwijkend stuur en remgedrag krijgt, mogelijk ongecontroleerde slingering en ongelijkmatig belasting van de wielnaven?

(Ja, ik las het, hij rijdt er nog steeds mee rond................)
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

Baseman schreef: Had je die link bekeken?
Ja ik had er gekeken en ook met mijn broertje erover gehad, dit stond er oa:

Een spoorverbreder is een metalen schijf die tussen de velg en de as van de auto gemonteerd wordt. Hierdoor komt de velg meer naar buiten te staan in de wielkast. In feite wordt hiermee dus de ET-waarde van de velg verlaagd.

De spoorverbreders zijn inderdaad APK afkeur, maar dan laat ik hem wel in de winter keuren als de winterbanden erop zitten ;)
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

asmeekens740 schreef: Ja ik had er gekeken en ook met mijn broertje erover gehad, dit stond er oa:

Een spoorverbreder is een metalen schijf die tussen de velg en de as van de auto gemonteerd wordt.
Staat dat er? Dat lijkt me niet helemaal duidelijk, zal ik even aanpassen.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Spoorverbreder/cq opvulring past ook het een en ander aan in dit geval als je et niet uitkomt kun je hem ook met een vulring aanpassen naar een passende waarde welke ervoor zorgt dat het midden van de velg dus weer in de et waarde valt.
Hierdoor verandert er dus niets met uitzondering dat de velg wel breder is dan de normale maar het stuurgedrag dus niet beinvloed word door een te ver buiten de et uitstekend wiel ,de spoorbreedte verandert dus niet waardoor ook de wielstanden niet worden beinvloed.
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

@hadico:
Helder, als je daar inderdaad allemaal rekening mee houd....
Blijft natuurlijk dat het wettelijk niet is toegestaan, maar goed, dat is een andere discussie.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Hoef bij de apk alleen 'in geval van twijfel' de spoorbreedte te controleren is dus geen enkel probleem als het maar deugdelijk gemonteerd is en dan heb ik het niet over losse platen die je eerst op de naaf bout en dan hier je wiel weer op moet zetten met een andere bout om een standaart wiel meer naar buiten te laten steeken, daar zou en wil ik niet eens mee rijden.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”