Winterbanden 'lawaai', voorkant

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
josas1
3rd Gear member

Heb sinds kort nieuwe winterbanden met lichtmetalen velgen onder mijn auto.
Nog nooit gehad.
Ik vind ze best rumoerig(Vredestein). Een soort zingend geluid.
Hiervoor waren de zomerbanden van achter naar voor gelegd en ook daar ontstond een zingend geluid, voor.
Nu kan het zijn dat deze zomerbanden gecupt zijn, heb niet gekeken.
Staan nu in de opslag.
De winterbanden hebben een grover profiel, dus kunnen meer afrol geluid produceren.
In bochten is het geluid niet meer of minder aanwezig.
Het verandert wel iets van toon/frequentie op ZOAB of glad asfalt.
Wiellagers zijn onlangs bij beurt al gecontroleerd en ok.

Waarom hoor ik dit zingen alleen van voren en niet van achteren?
Oceanracer
Geartronic member

Ik heb me er nooit zo'n zorgen om gemaakt, maar je hoort inderdaad een ander geluid dan bij zomerbanden. Ze gieren wat meer, wat inderdaad duidelijk waarneembaar is bij veranderend asfalt.

Lekker laten zingen!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
josas1
3rd Gear member

Is dit geluid bij jou ook voornamelijk van voren te horen?
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
diesel01
Geartronic member

josas1 schreef:Heb sinds kort nieuwe winterbanden met lichtmetalen velgen onder mijn auto.
Nog nooit gehad.
Ik vind ze best rumoerig(Vredestein). Een soort zingend geluid.
Hiervoor waren de zomerbanden van achter naar voor gelegd en ook daar ontstond een zingend geluid, voor.
Staan nu in de opslag.
De winterbanden hebben een grover profiel, dus kunnen meer afrol geluid produceren.
In bochten is het geluid niet meer of minder aanwezig.
Het verandert wel iets van toon/frequentie op ZOAB of glad asfalt.
Wiellagers zijn onlangs bij beurt al gecontroleerd en ok.

Waarom hoor ik dit zingen alleen van voren en niet van achteren?
Ook ik heb dit geluid en is hoorbaar als de weg nat is het geluid gaat mee naar mate de snelheid omhoog gaat, ook op de aangedreven as
Onze auto staat ook op Vredenstein met de zomerbanden(Michelin) op hetzelfde wegdek onder dezelfde condities geen geluid.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
josas1
3rd Gear member

Bij mij is t op droog wegdek..
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Oceanracer
Geartronic member

Ik weet eigenlijk niet of het alleen voor is. Ik heb de Vredestein winterbanden inmiddels niet meer, dus ik kan het ook niet meer voor je controleren. Op m'n lesgolf zitten straks de Michelin's weer en die zingen ook. Onder de V70 gaan dit jaar Dunlop's, overgenomen van m'n buurman. Geen idee of die ook gaan zingen. En of het bij nat weer erger is of juist bij droog weer weet ik niet zo zeker meer. Ik dacht bij droog wegdek erger.
diesel01
Geartronic member

Het stoort mij niet en het nadeeltje weegt voor mij niet op tegen de voordelen van de winterbanden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Oceanracer
Geartronic member

Ik heb er ook geen problemen mee. Hoort er bij, denk ik. Zal wel door het grove profiel komen.
Willie70
1st Gear member

Staan nu in de opslag.
Ik hoop dat ze liggen in de opslag.:idea:
Ik heb gehoord dat banden een vlakke kant kunnen krijgen als ze staan met als gevolg vibraties,
tijdens het rijden, als ze weer zijn gemonteerd.
Ik weet niet of dit echt waar is, maar voorkomen is beter dan genezen!
Volvo V70XC 2.4T-Ash Gold pearl-276.500km-HU-603&iMIV-PA200-IPD TCV-BSR Opti Flow Airfilter-BSR Sport Flow Exhaust
spooky202
3rd Gear member

Ik heb precies hetzelfde met mijn winterbanden (ook vredestein). Toen ze er net een dag op lagen dacht ik serieus dat er iets compleet mis was met de auto. Vooral op nat asfalt zingen ze heel erg (bijna boven de radio uit).

Verder doen de banden het prima, maar ik vind het zingen wel hinderlijk. Volgende keer komen er dan ook andere banden op.

Bij mij komt het geluid ook hoofdzakelijk van voren. Komt denk ik omdat dat de aangedreven wielen zijn.
Casper

MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design

josas1
3rd Gear member

Willie70 schreef:
Staan nu in de opslag.
Ik hoop dat ze liggen in de opslag.:idea:
Ik heb gehoord dat banden een vlakke kant kunnen krijgen als ze staan met als gevolg vibraties,
tijdens het rijden, als ze weer zijn gemonteerd.
Ik weet niet of dit echt waar is, maar voorkomen is beter dan genezen!
Ik neem wel aan dat ze liggen :)

Over het geluid:
Heb ze er nu een paar honderd km onder liggen en het lijkt alsof ze iets stiller zijn geworden. Vooral rond 80 km/u.
Bij 40-50 km/u maken ze nog steeds een pokke herrie... :roll:
Volgende keer geen Vredestein meer, idd.
Oceanracer
Geartronic member

Technisch is het echt een zeer goede band, ook qua slijtage. Hij bevalt mij heel goed. Maar je hoort hem wel, ja.
asta
5th Gear member

Eigenlijk zijn echte winterbanden Snowtrac o.a. niet bedoelt voor onze wegen.
Wij hebben meer aan een allweather band, gezien wij hooguit enkele dagen per jaar te maken hebben met weeromstandigheden die dit type band "vereisen".
Het profiel van deze banden is dusdanig grof en de hardheid van het rubber is redelijk zacht wat erg bijdraagt aan een rumoerige band.
Maar verder is deze ondanks de eigenschappen wel redelijk slijtvast voor een echte sneeuwband.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
josas1
3rd Gear member

asta schreef:Eigenlijk zijn echte winterbanden Snowtrac o.a. niet bedoelt voor onze wegen.
Wij hebben meer aan een allweather band, gezien wij hooguit enkele dagen per jaar te maken hebben met weeromstandigheden die dit type band "vereisen".
Het profiel van deze banden is dusdanig grof en de hardheid van het rubber is redelijk zacht wat erg bijdraagt aan een rumoerige band.
Maar verder is deze ondanks de eigenschappen wel redelijk slijtvast voor een echte sneeuwband.
Het zijn btw Wintrac Xtreme's
S80 Executive
5th Gear member

Misschien dat het ook nog uitmaakt op welk type auto je ze legt. Onder onze V40 zijn de Wintrac Xtreme's niet gehorig. Sterker nog, we zijn blij dat de Sportrac 3 (zomerband) weer in de opslag ligt. Die banden zijn nog veel rumoeriger. Bij stapvoets rijden, zagen ze bijna in het asfalt, je hebt het idee dat je ze zelfs voelt rondgaan. Bij 50km/h zingen ze op hun hardst en bij 120 km/h zijn ze weer redelijk tot rust gekomen.

S80 Executive
NLMEERC
1st Gear member

Ik heb vorige week Vredestein Winter Extreme banden onder gekregen. Ik heb Pirelli P7 zomer banden.
Ik vind dat de Vredesteins minder geluid maken en comfortebeler rijden. Wel moet ik bij hoge buiten temperaturen (boven 15C) de stuur zelf terugdraaien na een bocht. De banden willen anders hun weg volgen.
asta
5th Gear member

@josas1

Ik ging even uit van de Snowtrac/2/3 gezien deze het meest aangeschaft worden.
Maar als je op Vredestein kijkt dan zijn ook dit banden die eigenlijk bedoelt zijn voor echt winterweer.
Sneeuw en ijs worden veelvuldig genoemd, dit mede ook door de lamellen die in de band verwerkt zijn zorgen voor een optimale grip bij deze omstandigheden.
De band is trouwens ook enorm goed bij veel water op de weg, dat is dan wel weer een issue waar we hier veelvuldig mee te maken hebben.

Als je de testverslagen leest op deze link dan zouden ze redelijk geluidsarm moeten zijn volgens de berijders.
Wellicht is het iets om eens met een ander lid te testen om de banden op een andere soortgelijke auto te zetten en te kijken of het echt je banden zijn die de resonantie veroorzaakt?

Misschien is het zelfs wel zo dat de banden voordat ze onder jouw auto gegaan zijn lang in de zon hebben gelegen, dit is ook niet gunstig voor de rubbersamenstelling. (ik ga hierbij niet vanuit dit dit bij jou gebeurt is, kan bij de leverancier gebeurt zijn)
Het zou van alles kunnen zijn, stap voor stap testen zou tot een oorzaak moeten komen.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
josas1
3rd Gear member

@asta,

Misschien ben ik wel een tikkie te perfectionistisch...zou kunnen.
Wat voor mij hinderlijk is, is voor een ander geen probleem. Mijn partner heeft er óók geen problemen mee. Ze hoort t amper.
Ik kan gewoon niet tegen bijgeluiden.
Maar ze maken iig meer lawaai dan mijn zomerbanden van Continental. Al zijn deze ook enigzins schuin afgesleten...

Bedankt voor je tips, maar denk niet dat ik het verder ga uitzoeken. Te weinig tijd.
Het gaat mij hier voornamelijk om ervaringen uit te wisselen over winterbanden geluid en dat ik niet de enige ben die dit zo ervaart :)
josas1
3rd Gear member

S80 Executive schreef:Misschien dat het ook nog uitmaakt op welk type auto je ze legt. Onder onze V40 zijn de Wintrac Xtreme's niet gehorig. Sterker nog, we zijn blij dat de Sportrac 3 (zomerband) weer in de opslag ligt. Die banden zijn nog veel rumoeriger. Bij stapvoets rijden, zagen ze bijna in het asfalt, je hebt het idee dat je ze zelfs voelt rondgaan. Bij 50km/h zingen ze op hun hardst en bij 120 km/h zijn ze weer redelijk tot rust gekomen.

S80 Executive
Bij mij is het geluid vanaf 40-50km het 'lawaaigst..'
Bij 80 km/u zijn ze weer rustig.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”