Distributieriem

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
Dicks740
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
Locatie: Eindhoven.

Om de hoeveel kilometers moet een distributieriem vervangen worden van een 740 2.0 benzine uit 1991? Mocht de riem knappen, is dan de motor ook overleden?
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.

Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Volgens autodata vervangen om de 5 jaar of 75.000 km.

En bij de meeste auto's gaat het goed mis als hij knapt dus erg verstandig om hem uit voorzorg te vervangen. En als je niet weet wanneer de waterpomp vervangen is dan zou ik deze ook gelijk mee vervangen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Dicks850 schreef:Mocht de riem knappen, is dan de motor ook overleden?
Kan meevallen.
Een 2 literblok is volgens mij nooit een 16 klepper, maar 8-kleppers.
op EENTJE NA, zijn alle 8-kleppers vrijlopers en rol je dus uit met een geknapte riem, en zou je hem in theorie langs de weg er weer op kunnen leggen (levensgevaarlijk, maar op een parkeerterrein moet het wel lukken...;-)
Ik heb de handleiding ter vervanging en een reserveriem altijd in de kofferbak.

De enige uitzondering, zijn de blokken met een Heron kop.
Deze heeft uitsparingen in de kop van de cilinder, waar de klep precies in valt. Giernummer van deze kop is 1000631 en staat als het goed is op de kop, net onder de thermostaat ingestanst.

Als daar de riem van knapt, krijg je dit:
Afbeelding

8-kromme kleppen dus.

Deze kop is geleverd vanaf 1985 in de B230K blokken, maar niet in allemaal.
Het is dus zaak, dit goed na te kijken. Motorcode staat op je distributieriem-deksel.

Koppen met gietnummer 1000531 en 530 zijn redelijk veilige koppen.
De 531 komt uit een B230FB blok en de 530 uit een F-blok, beide vrijlopers, er zit enkel een andere nokkenas in.

Als de riem knapt van een 16 klepper, zijn met een beetje pech, alle 16 kleppen krom, dat zijn dan de B2x4 blokken. (kopgietnummer is me even ontschoten)
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

De Heron en 16V motoren zijn 100% gaar als de riem breekt, maar er zijn er nog wel meer, door de gebruikte nokkenas of zuigervorm.

De B230/23E heeft in de ruigste versies de K, H of V nokkenas, deze duwen de kleppen voorbij BDP van de zuiger als riem de breekt. Zelfde voor de B230FB met VX3 as.
Sommige (of de meeste) B19/B200 motoren hebben op de zuigers een verhoging, die de kleppen raakt.

Dus met een B200 uit 1991 zou ik me netjes aan de voorgeschreven intervallen houden.
80.000 km of 4 jaar vlgs. Haynes, maar die jaren tellen niet zo zwaar denk ik.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Voorkomen is altijd beter dan genezen.
Dus uit voorzorg vervangen is in dit geval nooit verkeerd.

Om de 80000 km, of 5 jaar.
De waterpomp is niet nodig, kun je ook later makkelijk bij bij de B200/B230 motoren, worden apart buitenom aangedreven via een V-snaartje, samen met de stuurbekrachtigingspomp. De grotere motoren zit het binnenin, door de distributieriem aangedreven.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Dicks740
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
Locatie: Eindhoven.

En wat zou het globaal kosten het vervangen van de distributieriem incl. de rollen. Ik heb van iemand gehoord dat de 740 2.0 het meest simpele blok is om de betreffende riem te vervangen! En heeft iemand de tip, om dit te doen voor mij 8) in de avonduurtjes :)
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.

Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bel eens met Carlo Schmidt en vraag hem effe wat zij er voor rekenen.
Kan best wel eens meevallen en is nog in de buurt ook, namelijk Gemert.

Pomp trouwens inderdaad enkel vervangen als ie herrie maakt, dingen gaan best lang mee.
En er zit op een 2-literblok in een Volvo maar 1 spanrol, even ter info.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Distributie riem vervangen is echt een koud kunstje.
Volgens mij rekent de dealer iets van € 200 ?? Niet veel meer.
Als je echt handig bent, is het in een uurtje te doen, als de krukaspoelie makkelijk los komt tenminste..... ;)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Dicks740
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
Locatie: Eindhoven.

Ik zoek iemand voor in de avonduurtjes 8) Is Carlo lid van dit forum?
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.

Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Geloof niet dat Carlo lid is.

Google even op Carlo Schmidt in Gemert.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Volgens mij is Carlo wel lid, op enigerlei wijze, van welk Volvo forum dan ook, maar of ie overal vaak komt?
Denk het niet.
Of ie in de avonduurtjes 'bijklust'?
Dat weet ik wel zeker, van niet.

Op marktplaats staat al heel lang een advertentie van iemand die dat voor 175 euro voor je doet.
Dat geld kun je ook besteden aan een nieuwe riem en spanrol (samen rond de 70 euro,) en een keer op een sleuteldag zelf de riem vervangen.
Scheelt je én geld, én toch een nieuwe riem en je steekt er nog wat van op ook...;-)
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
Dicks740
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
Locatie: Eindhoven.

Heeft iemand een beschrijving hoe je het moet doen bij een 2.0 benzine van 1991. En welk type riem en rol je moet hebben, en waar je deze op internet kan kopen? Wow, ik maak het me wel heel gemakkelijk :oops:
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.

Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Heb je zelf een versie van VADIS?
Vraag anders even aan de dealer of ie het nummer wil opzoeken of koop de riem gewoon daar.
Beschrijving heb ik wel ergens, stuur maar een berichtje met een mailadres waar het heen kan.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
Dicks740
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
Locatie: Eindhoven.

Ik heb gekeken en er staan de volgende codes: B200 F of E, dat is niet te lezen, waar staan de F voor, en de E voor? Op de sticker van de distributiekap staat: 1289590/1868.
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.

Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

E is K-tronic. Mechanisch injectiesysteem. Zonder kat en lambdasonde. Ja sommige hadden een kat, maar dan was t motornummer volgens mij ook anders.

De F is een LH jetronic systeem met lambda en katalysator. Wat milieubewuster.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Dicks740
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
Locatie: Eindhoven.

Dus dan heb ik geen kat of lambdasonde!
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.

Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Als je me even een berichtje stuur met het complete VIN-nummer erin, kan ik als het een beetje meezit wat helderheid verschaffen in de duisternis.
Want een 91-er zonder kat of lambda, lijkt mij erg onwaarschijnlijk (maar niets is uitgesloten)
Met het VIN kun je in VADIS wel zien wat het zou moeten zijn.
De kat hangt trouwens gewoon onder de bijrijdersstoel, dus als je er even onder duikt, is 1 vraag al beantwoord, en de tweede eigenlijk ook.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
Dicks740
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
Locatie: Eindhoven.

Nou ben ik een leek in de techniek, maar wat is VIN in Vadis :?: :shock: Het motornummer is: 1289590/B200 F of E en dan staat er ook nog 1868 :?:
Baseman schreef:Als je me even een berichtje stuur met het complete VIN-nummer erin, kan ik als het een beetje meezit wat helderheid verschaffen in de duisternis.
Want een 91-er zonder kat of lambda, lijkt mij erg onwaarschijnlijk (maar niets is uitgesloten)
Met het VIN kun je in VADIS wel zien wat het zou moeten zijn.
De kat hangt trouwens gewoon onder de bijrijdersstoel, dus als je er even onder duikt, is 1 vraag al beantwoord, en de tweede eigenlijk ook.
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.

Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

VIN is je Vehicle Identification Number en staat op het typeplaatje, boven de linker koplamp, als je met de kap open naar je auto kijkt (bijrijderskant dan dus)
Tevens staat het op je kentekenbewijs en bestaat uit 17 karakters, en begint met YV1, tenzij het een amerikaan was.
VADIS is Volvo Aftersales Diagnostic and Service software, waar je via je VIN kunt aangeven wat jouw auto is, en daarna er makkelijk vanalles met nummer en al, in kan opzoeken.
Gezien het feit het geen legaal geachte software is, mag ik het je via dit medium niet aanbieden.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
Dicks740
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 12.11.2007 - 19:41
Locatie: Eindhoven.

Het indentificatienummer is: YV1744273M2513305 voor het geval dit iets te maken heeft met Vin( Vehicel Identification Number) of Vadis(Volvo Aftersales Diagnostic Information System) heb het gevonden!
Je Moet nooit harder rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.

Volvo 740 2.3 benzine uit 1991.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”