Verbruik nieuwe S80 D5

chris_zweden
3rd Gear member

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Ik reed eerst op spijkerbanden en toen was het verbruik lager. Blijkt dat er slechts 2.3/2.4 bar druk in de bandjes zat. Verandert naar 3.0 en ik kreeg gelijk 60km extra op de actieradius. Hopelijk is het nu opgelost.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
johanVC
2nd Gear member

Mijn S80 D5 is nu aan zijn vierde softwareversie toe

Initiele afstelling was een teleurstelling, versie 2 was nog slechter.

Versie drie resulteerde in aanvaardbare verbruikcijfers. De versie die deze week is geïnstalleerd tijdens de ondehoudsbeurt breekt alle records. Tank leeg op 700 kilometer ipv 800. Momentaan verbruik op autosnelweg tempo 120 bedraagt nu 8,5 tot 9,0 liter.

Ik denk dat ze het probleem kennen bij Volvo. Mogelijks zijn de nieuwe moteren economischer. Maar ondertussen is het een duur probleem.
t5power
5th Gear member

johanVC schreef: Versie drie resulteerde in aanvaardbare verbruikcijfers. De versie die deze week is geïnstalleerd tijdens de ondehoudsbeurt breekt alle records. Tank leeg op 700 kilometer ipv 800. Momentaan verbruik op autosnelweg tempo 120 bedraagt nu 8,5 tot 9,0 liter.
Dan is mijn T5 (MY2005) zelfs nog ietsie zuiniger. Wel beetje jammerlijk ja.
S80 Executive
5th Gear member

@johanVC, zelfs mijn S80 T6 (MY2004) is nog zuiniger. Gemiddeld over 75.000 km (90% snelweg) 8,8 liter per 100 km. Voor een diesel lijkt me dit een onaanvaardbaar hoog verbruik.

S80 Executive
chris_zweden
3rd Gear member

johanVC schreef:Mijn S80 D5 is nu aan zijn vierde softwareversie toe

Initiele afstelling was een teleurstelling, versie 2 was nog slechter.

Versie drie resulteerde in aanvaardbare verbruikcijfers. De versie die deze week is geïnstalleerd tijdens de ondehoudsbeurt breekt alle records. Tank leeg op 700 kilometer ipv 800. Momentaan verbruik op autosnelweg tempo 120 bedraagt nu 8,5 tot 9,0 liter.

Ik denk dat ze het probleem kennen bij Volvo. Mogelijks zijn de nieuwe moteren economischer. Maar ondertussen is het een duur probleem.
Wij hebben dezelfde wagen en ik kom op 7.6 gemiddeld. Alleen liegt de BC volgens mij want na 700km is de tank leeg.

Bij 100km op de snelweg geeft hij 6.5 aan en bij 120 7.6. Nette cijfers ja, alleen niet zichtbaar in de tank...

Als ik dan ga tanken dan zit er nog zo'n 14 liter in. Maar er gaat wel weer 60 liter in dus dat klopt niet met wat de BC aangeeft.
johanVC
2nd Gear member

7,6 liter was ook mijn gemiddelde met de derde versie van de software. De eerste versie was een kleinigheid meer (7,8). De tweede versie was 8,2, en op het eerste zicht geeft de vierde versie 8,5 liter.

opmerking: ik stel mij toch vragen over wagens die getuned werd, en niet alle wijzigingen krijgen die door Volvo worden voorzien
lemmer
4th Gear member

Het is toch zo, dat bij een actief roetfilter bij oplopende tegendruk door het verzamelen van roet in dezes, gaat regenereren. Hierbij varieert de hoeveelheid brandstof en impulsmoment om de uitlaatgassen temperatuur omhoog te brengen om de roetdeeltjes te ontsteken en dan a.h.w. het filter leeg te branden. Hierbij is ook een andere loopcultuur waarneembaar, en loopt het verbruik duidelijk op, zover dat het te zien is op de BC.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
lemmer
4th Gear member

johanVC schreef:Blijkbaar is er afhankelijk van de wagen toch een zeer groot verbruiksverschil te noteren. Met de vervangwagen S80 2,4d 6M kon ik zonder problemen 1060 km rijden met één tank. Met mijn wagen (die ze stilletjes aan mogen in orde brengen) haal je zelden 800 kilometer met één tank.
De geartronic en het verschil tussen D5 en 2,4d kunnen dit m.i. niet verklaren.
Het valt mij enorm op dat mijn D5 een zeer hard motorgeronk laat horen, waar de 2,4 D zeer zoetjes draaide.
Beiden waren modeljaar 2007. Meer dan 20 % verschil, en een onregelmatig lopende motor na koudstart maken me niet echt gelukkig
Dit heeft wel te maken met de marges waarin de motoren worden gebouwd, de ene loopt mooier dan de andere.
BMW535D Touring X-drive
chris_zweden
3rd Gear member

@johanvc

al wat verbetering? als ik mijn s80 leeg zou rijden tot 5 liter inhoud dan zou ik 900km halen met gemiddeld verkeer (7.5/7.6 op bc) lijkt mij wel redelijk toch? Werkelijk verbruik is altijd een liter hoger dan opgegeven door de fabrikant.

Wat zegt jouw bc bij 100km/h? ik krijg dan 6.5l bij 80 is dit 5.5l
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
johanVC
2nd Gear member

Met huidige tank (nu 650 km, dus morgen tanken) heb ik ongeveer 80 % autosnelweg gereden, met maximum snelheid 120 km/uur. Slechts één regeneratie van de roetfilter in deze cyclus, en gemiddelde verbruik volgens boordcomputer bedraagt 8,0 l/100 km. Vrij hoog, maar het is mij al eerder opgevallen dat bij regenweer het verbruik een halve liter hoger ligt dan op droge weg. Bovendien heb ik ondertussen ook twee nieuwe voorbanden. De tellerafwijking wordt daardoor kleiner, en ook de kilomterteller draait op dat ogenblik ongeveer 3 % trager. Ook dat implceert een verbruiksverschil van 0,2 liter.
PR.2000
1st Gear member
Contacteer:

Onlangs een S80 D5 gekocht (van dec 2007). Nog steeds kijk ik met een jaloerse blik naar de bc van mijn vrouw met haar V70 D5 uit 2004.
3L op 100km met 80km per uur. Nou dat heb ik nog nooit voor elkaar gekregen met m'n S80 (overigens wel een automaat, en de V70 niet).
dewae
2nd Gear member

Hallo,

De huidige (Euro 4 norm conforme) diesels zijn minder zuinig dan de oudere exemplaren. Dit is zo bij alle merken.

Vooral toe te schrijven aan de zelfgenerende roetfilter.

In combinatie met de totaal voorbijgestreefde 6-bak automaat resulteert dit al snel in een meerverbruik van +/- 1.5l/100km. tov een "oudere" manuele versie zonder deze roetfilter.

S80 zal door extra leeggewicht ook per definitie iets onzuiniger lopen.

Rij zelf met s60 - 126 pk versie van 2008. Normverbruik volgens constructeur : 6.4 l/100 km.

Ik haal nu bij dit koude weer (staat niet in garage) bij rustig rijden een gemiddelde van 6.2l/100 km. 800 km/week met een mix van korte en langere ritten). PS : boordcomputer geeft gemiddeld 5.6 à 5.7 aan.

Vooral bij korte ritten en in stadsverkeer stijgt het verbruik aanzienlijk.

Rekening houdend met cilinderinhoud, 5-cylinders en gewicht van het voertuig vind ik dit erg redelijk.

Lees wel eens op dit forum dat minder dan 6 liter met vorige modellen schering en inslag is, vrees dat dit nu niet meer haalbaar is.
VOLVO S60 TOP LINE PLUS (2008) 200 pk en 375 nm dankzij SHIFTECH
PR.2000
1st Gear member
Contacteer:

Bedankt voor je reactie.
Wat bedoel je met 'een totaal voorbijgestreefde 6-bak automaat'?
Groet PR
dewae
2nd Gear member

Met voorbijgestreefd bedoel ik volgende elementen :

- veel slip bij vertrek
- weigert actief terug te schakelen bji afremmen
- schekelt versnelling hoger bij gering vermineren van gasgeven
- lock-up gebeurt vrij laat

Probeer een eens een automaat in BMW , een heel groot verschil, of iets bescheidener, test ook eens de automaat in de opel Insignia.

M.i. gebruiken zij een heel wat modernere versie die ZF aanbiedt.

Beiden geven een veel "manueler" gevoel bij het rijden.

Heb beiden reeds geprobeerd.

Vriend van me heeft eveneens S60, 163 pk met geartronic... en die pomt er heel wat extra liters door.
VOLVO S60 TOP LINE PLUS (2008) 200 pk en 375 nm dankzij SHIFTECH
lemmer
4th Gear member

Hallo,

Deze discussie is een beetje zinloos. Het is toch al jaren bekend, en aangegeven in talloze testen van v70/ v60 e.t.c. dat de automaat afwijkt van de concurrentie. Je mag dus wel zeggen dat het uw eigen keuze is om deze aan te schaffen.

Overigens heb ik de automaat laten updaten waardoor eerder beschreven "producteigenschappen worden verminderd" (zie ook mijn eerder topic).
BMW535D Touring X-drive
chris_zweden
3rd Gear member

Geartronic kun je lang over discussiëren. Het komt er kort neer dat hij even snel, en, in hetzelfde schakel patroon schakelt als een Mercedes automaat, uit de jaren 80. Ik mis alleen nog de vertraging bij het optrekken. Hulde aan Volvo.

Er zit een handmatige functie op maar als je die gebruikt wordt er ook nog erg lang nagedacht alvorens er wat gebeurd. (wanneer wordt hier wat aan gedaan!) Het is naar mijn mening, enkel software matig. Dus, er kan wel degelijk wat aan gedaan worden.

Is het bij anderen ook zo dat de automaat pas bij 81km/h in z'n 6 gaat? Als je 70 gaat dan hoor je voor je gevoel dat je moet schakelen.

@lemmer

Wat was het verschil voor en erna? Nu mijn s80 getuned is schakelt hij ietsjes sneller en iets meer op koppel (logisch, er is meer koppel aanwezig) En de geartronic werd ook geupdate naar de laatste versie. Maar er zijn nog steeds vaste schakel patronen aanwezig. 80-6 60-5 50-4 40-3 enz...
Rica stage2
lemmer
4th Gear member

Hallo,

Hij schakeld nu eerder op, en later terug waardoor je meer het koppel kunt benutten. Voorheen schakelde hij pas bij 3000 rpm, ook bij een geringe gasstand, nu schakeld hij snel op, zelfs bij 2000 rpm als je het gas ietsje lift. Met de handschakeling heb ik geen vertraging, zat wel in mijn 2007 model V70.
BMW535D Touring X-drive
Plaats reactie

Terug naar “S80”