Beste mede forum leden.
Aangezien ik nog geen ervaring heb met lederen bekleding in de auto, zou ik graag jullie ervaringen en adviezen hierover vernemen. Mijn vragen zijn:
1) Is het verstandig om zo snel mogelijk na ontvangst van mijn nieuwe auto het leder van een beschermlaag of verzorgingsproduct te voorzien, zodat het ook op termijn mooi en goed te onderhouden blijft? Met welke regelmaat smeren jullie de bekleding in, en waarmee ?
2) Zijn er middelen om het zwarte kunststof onderom mijn XC direkt vanaf aflevering te voorzien van een beschermlaagje, zonder dat dit later leidt tot een vlekkerig / grijs aanzien? Heeft iemand tips welk middel ook op langere termijn tot een blijvend goed resultaat leidt of kan ik er de eerste tijd beter vanaf blijven en de zaak met een sopje schoonhouden?
Alvast dank voor jullie reakties, of het nu gaat om huis tuin en keukenmiddelen, of om advies van de proffesionals onder ons: alle tips in deze worden zeer gewaardeerd.
PS: Opm. richting mods: ik heb gezocht naar dit onderwerp. Hoewel er vele hits zijn, heb ik geen topic van redelijk recente datum kunnen vinden. Mocht ik wel een reeds bestaand topic over het hoofd hebben gezien: sorry daarvoor, dan mag het daar ook verder !
Onderhoud lederen bekleding en kunststof rondom
- sanco
- 5th Gear member
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
- Bart
- 8th Gear member
He Sanco,
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik mijn lederen bekleding nog nooit behandeld heb, maar dat dat in mijn optiek (en ik ben best een poetser) ook nog niet nodig is (geweest).
Voor de kunstof delen heeft Steve van Prodetailing een mooi product, dat je met een bijgeleverde spons kunt aanbrengen.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik mijn lederen bekleding nog nooit behandeld heb, maar dat dat in mijn optiek (en ik ben best een poetser) ook nog niet nodig is (geweest).
Voor de kunstof delen heeft Steve van Prodetailing een mooi product, dat je met een bijgeleverde spons kunt aanbrengen.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- mad
- 6th Gear member
1. Ik reinig regelmatig het leer (4x per jaar), daarna behandelen met een goed verzorgingsprodukt en het blijft zodoende in goede conditie.. wordt "mooi oud" zeg maar. Vooral als de auto erg heet wordt zomers is onderhoud aan te bevelen!
2. Zie dit topic met een aantal tips. Mijn bumpers zijn nog steeds zwart - na een half jaar ongeveer.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=25
Succes..
2. Zie dit topic met een aantal tips. Mijn bumpers zijn nog steeds zwart - na een half jaar ongeveer.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=25
Succes..
XC70 D5 2009 Ocean Race
- chris_zweden
- 3rd Gear member
Met de vorige auto ook 4x per jaar maar dat was zwart leder. Ik heb nu wit en zie na 2 weken al blauw erop van de jeans
Dan maak ik het schoon met groene zeep of bluewonder of zoiets en dan is hij weer beige. Maar je ziet helaas wel veel sneller slijtageplekken. Voor de plastic gedeeltjes zoals inleg lijstjes en de koplampen/achterlichten gebruik ik zo'n plasticshine product. Werkt heel goed, doffe gaat eruit. Merk weet ik zo niet te zeggen.

Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
- Driven2Shine
- Forumsponsor
- Contacteer:
Het is aan te bevelen leder te behandelen maar met een nieuw afgeleverde auto is dat op dit moment nog niet nodig.
Ik zou elke 3 tot 4 maanden het leer eens voorzien van een behandeling zodat alles lekker soepel blijft en niet gaat scheuren.
Voor de kunststoffen aan de buitenkant zijn er ook diverse middelen verkrijgbaar om de boel mooi zwart te houden.
Ik zou elke 3 tot 4 maanden het leer eens voorzien van een behandeling zodat alles lekker soepel blijft en niet gaat scheuren.
Voor de kunststoffen aan de buitenkant zijn er ook diverse middelen verkrijgbaar om de boel mooi zwart te houden.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
De dealer heeft een setje voor leer-onderhoud. Ik dacht ongeveer 40 euro.
Eerst reinigen en dan invetten. En dat enkele keren per jaar. Maar ik moet erbij vermelden dat je de geur van "nieuw gekochte auto" er niet echt mee terugkrijgt.
Eerst reinigen en dan invetten. En dat enkele keren per jaar. Maar ik moet erbij vermelden dat je de geur van "nieuw gekochte auto" er niet echt mee terugkrijgt.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
- Driven2Shine
- Forumsponsor
- Contacteer:
40 euro is vrij aan de prijs vind ik persoonlijk maar als het goed werkt is niks te duur 

- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Steve, op jouw website heb ik aardige dingetjes gezien. Kom maar met een voorstel voor Sanco.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
- sanco
- 5th Gear member
Bedankt voor deze eerste serie adviezen en @Mad: bedankt voor de link!.
Voor het leer onderhoud zag ik elders zelfs nivea voorbij komen..... maar ik denk dat ik dat experiment maar niet aanga. 'k Heb hier trouwens wel een bus zadelvet staan (mooi dun, zacht spul, zonder allerlei toevoegingen) dat durf ik misschien nog wel een keer op een zijkant oid proberen. Op zich denk ik zelf ook dat regelmatig afnemen en invetten/behandelen een behoud is voor leer.
Los van het dealerspul en hetgeen Steve op zijn site heeft staan: ik mis eigenlijk nog wat namen / merken. Mocht je zelf nog een favo huismerk hebben wat zich voor jou in de praktijk heeft bewezen, dan hoor ik dat graag!
Vwbt die kunststof: er zijn heel veel middelen in omloop, en natuurlijk zal ieder zijn eigen favoriet hebben, maar mijn ervaring is dat het over het algemeen maar kort mooi blijft (ook de duurdere soorten). Waar ik een beetje bang voor ben, is dat het middel erger is dan de kwaal, dus dat je eens er aan begonnen, wel door moet gaan.
Ik heb bijv. mijn huidige dorpels van de V50 nog nooit behandeld sinds 2004, alleen regelmatig met wat sop schoongemaakt. In feite is nog maar weinig aan vlekken / lichter grijs te zien, maar dit zijn dan ook veel minder grote oppervlakken en ze staan veel minder aan de zon bloot. Misschien kan ik die eens met wat lijnolie / owatrol achtig spul begaan om het effect te zien. (de auto blijft op zicht afstand
) zodat ik straks weet waar ik aan begin... met de fohn zul je mij in elk geval niet bezig zien.
Dus nog andere tips of merken? ik hoor het graag!
Voor het leer onderhoud zag ik elders zelfs nivea voorbij komen..... maar ik denk dat ik dat experiment maar niet aanga. 'k Heb hier trouwens wel een bus zadelvet staan (mooi dun, zacht spul, zonder allerlei toevoegingen) dat durf ik misschien nog wel een keer op een zijkant oid proberen. Op zich denk ik zelf ook dat regelmatig afnemen en invetten/behandelen een behoud is voor leer.
Los van het dealerspul en hetgeen Steve op zijn site heeft staan: ik mis eigenlijk nog wat namen / merken. Mocht je zelf nog een favo huismerk hebben wat zich voor jou in de praktijk heeft bewezen, dan hoor ik dat graag!
Vwbt die kunststof: er zijn heel veel middelen in omloop, en natuurlijk zal ieder zijn eigen favoriet hebben, maar mijn ervaring is dat het over het algemeen maar kort mooi blijft (ook de duurdere soorten). Waar ik een beetje bang voor ben, is dat het middel erger is dan de kwaal, dus dat je eens er aan begonnen, wel door moet gaan.
Ik heb bijv. mijn huidige dorpels van de V50 nog nooit behandeld sinds 2004, alleen regelmatig met wat sop schoongemaakt. In feite is nog maar weinig aan vlekken / lichter grijs te zien, maar dit zijn dan ook veel minder grote oppervlakken en ze staan veel minder aan de zon bloot. Misschien kan ik die eens met wat lijnolie / owatrol achtig spul begaan om het effect te zien. (de auto blijft op zicht afstand

Dus nog andere tips of merken? ik hoor het graag!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
- Driven2Shine
- Forumsponsor
- Contacteer:
Welke merken of namen mis je dan ?sanco schreef:Los van het dealerspul en hetgeen Steve op zijn site heeft staan: ik mis eigenlijk nog wat namen / merken.
- sanco
- 5th Gear member
sorry Steve: ik bedoel eigenlijk niet dat jij dingen mist op jouw site ! Het ging me ook om andere merken / middelen die de mensen hier zelf gebruiken. Had ik inderdaad misschien iets duidelijker moeten vermelden! Excuses !Prodetailing schreef:Welke merken of namen mis je dan ?sanco schreef:Los van het dealerspul en hetgeen Steve op zijn site heeft staan: ik mis eigenlijk nog wat namen / merken.
- Ytos
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ik zie weer invetten staan... Ergens eind augustus schreef ik onderstaande. Wellicht heb je er wat aan.
Ytos schreef:Niet helemaal waar. Er zijn veel misverstanden over leer. Dat komt onder andere door de vergelijking van leer als meubelstoffering met schoenen. Maar dat zijn materialen die op totaal verschillende manieren gebruikt en dus behandeld moeten worden.bart simpson schreef:als je schoenen niet poetst worden ze ook kaal en schilferig, dat is een eigenschap van het materiaal leer (en daar gaat dan niemand over klagen bij de verkoper)
Ik heb m'n opleiding daarover gehad bij Lederland/Mondileder, een leverancier van lederen zitmeubelen. Uitgaande van (half-)afgedekt leer, dat vaak op zitmeubelen én op autobekleding wordt gebruikt, zit het probleem van craquelé 'm in uitdroging van het leer. Het eerste wat men dan denkt is: "invetten!" Niet dus, want vet stoot water af. Denk maar aan olie en azijn. Een goed voedingsmiddel voor leer is dus vetvrij, vaak een vloeistof. Verder is de beste behandeling gewoon het leer af en toe afnemen met een sopje met wat handafwasmiddel. Dat verwijdert het lichaamsvet dat we zelf achterlaten en overig vuil. Tegelijkertijd brengt het iets vocht in, waardoor het leer soepel blijft. Daarnaast is het goed om te zorgen voor een vochtige omgeving en daar gaat het in onze auto's natuurlijk helemaal mis, met die gortdroge lucht uit de airco/cc. In combinatie met foutief (of geen) onderhoud en vaak onze spijkerbroeken (bekledingmoordenaars) kan dat verhoogde slijtage opleveren met craquelé en/of scheuren tot gevolg.
Bij schoenen is het zo dat je ze nou net wel aan de buitenkant moet behandelen met vaak vette kleurstoffen. Allereerst maak je daar beschadigingen onzichtbaar mee. Ten tweede bescherm je de schoen tegen weersinvloeden. Het vocht om het leer soepel te houden voeg je als drager zelf toe, van binnenuit. Oók als je geen zweetvoeten hebt, geef je genoeg vocht af wat dat betreft.
MY2008 Chameleon Blue V50 1.8F Kinetic (Dynamic?) former Company Car of Volvo Sweden
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options
Ytos' Photography website
Ytos on Facebook
MY2015 Chrystal White Metallic V60 Nordic+ T5 GT8 Summum Intellisafe Line & Security Line Full Options
Ytos' Photography website
Ytos on Facebook
- Driven2Shine
- Forumsponsor
- Contacteer:
Geen probleem hoorsanco schreef:sorry Steve: ik bedoel eigenlijk niet dat jij dingen mist op jouw site ! Het ging me ook om andere merken / middelen die de mensen hier zelf gebruiken. Had ik inderdaad misschien iets duidelijker moeten vermelden! Excuses !Prodetailing schreef:Welke merken of namen mis je dan ?sanco schreef:Los van het dealerspul en hetgeen Steve op zijn site heeft staan: ik mis eigenlijk nog wat namen / merken.
Ik heb in het verleden nog wel eens Gliptone gebruikt maar dat vond ik minder makkelijk verwerken als wat ik nu gebruik.
Ik heb ook proefflesjes van Smart Leather en de Smart Gel.
Scheelt je de aanschaf van een grote fles en je kunt redelijk voordelig testen of het product aan je eisen voldoet.
- sanco
- 5th Gear member
ok Steve, ik houd het in gedachten.