Hallo allemaal,
Sinds enkele dagen blijft het controlelampje van de accu branden, kan dit een defecte spanningsregelaar betekenen , omdat de aandrijving van de dynamo ok is. Wel gaat dit lampje feller branden bij gasgeven. En de accu zal dit dus ook graag hebben.
accucontrolelampje
- SchoutenCC
- 5th Gear member
- Berichten: 1167
- Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
- Locatie: 's-Gravenhage
Spanningsregelaar of dynamo zelf defect. Zsm vervangen om niet stil te komen te staan, want je rijdt nu op je accu zonder dat die wordt bijgeladen. Zou natuurlijk ook een los contactje kunnen zijn/stekkertje los, controleer dat eerst! Daarna spanningsregelaar (kost iets van 10/15 euro, proberen waard) voordat je de dynamo wisselt.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- Sjeng
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 01.02.2009 - 21:46
- Locatie: Limburg
Het rare is dat bij gasgeven (dus, toerental verhoging)het lampje feller gaat branden, denk dus eerder in de richting van de spanningsregelaarprobleem(niet meer AFregelen). Als ik "op de accu" zou rijden moest je het ook merken aan afzwakking van verlichting etc. Maar het is idd zaak om zo vlug mogelijk iets te regelen voor de regelaar.(leuke woordspeling).
De accu krijgt natuurlijk nu flink op z'n donder.
De accu krijgt natuurlijk nu flink op z'n donder.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
heb je uberhaupt wel spanning gemeten???? Ik zou eerst beginnen met meten voordat je iets gaat vervangen.
- Sjeng
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 01.02.2009 - 21:46
- Locatie: Limburg
Hoi Poika,
Jaja, ik heb eerst gemeten wat mogelijk was, zelfs andere accu geplaatst.
En ik ben nu net klaar met een onorthodoxe controlemethode, n.l. controlelampje losgekoppeld van de dyn. en doorgelust naar de + accuklem, met ingeschakeld contact. resultaat: lampje uit, dus ok. Toen ook nog op de -accuklem. resultaat: lampje aan. Conclusie: de bedrading van het lampje naar het dashbord is ok. Probleem zit 'm puur nog in de dyn. maar waar?????????????? niet meer in de spanningsregelaar, dus dieper in de " masjien" . Kan 2 dingen doen, of 'm uit elkaar halen en kijken of iets raars waarneembaar is met het blote oog, want anker en wikkelingen kun je toch niet 100 % checken, of als laatste middel " gewoon een ruil, revisie of sloopdyn halen. Dan ben je in 1 klap van alle sores af. Maar ik kan me er gewoon niet bij neer leggen dat je zoiets niet zelf zou kunnen repareren.
Jaja, ik heb eerst gemeten wat mogelijk was, zelfs andere accu geplaatst.
En ik ben nu net klaar met een onorthodoxe controlemethode, n.l. controlelampje losgekoppeld van de dyn. en doorgelust naar de + accuklem, met ingeschakeld contact. resultaat: lampje uit, dus ok. Toen ook nog op de -accuklem. resultaat: lampje aan. Conclusie: de bedrading van het lampje naar het dashbord is ok. Probleem zit 'm puur nog in de dyn. maar waar?????????????? niet meer in de spanningsregelaar, dus dieper in de " masjien" . Kan 2 dingen doen, of 'm uit elkaar halen en kijken of iets raars waarneembaar is met het blote oog, want anker en wikkelingen kun je toch niet 100 % checken, of als laatste middel " gewoon een ruil, revisie of sloopdyn halen. Dan ben je in 1 klap van alle sores af. Maar ik kan me er gewoon niet bij neer leggen dat je zoiets niet zelf zou kunnen repareren.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Koolborstels?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Sjeng
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 01.02.2009 - 21:46
- Locatie: Limburg
Nee, helaas.
De spanningsregelaar is maar een " blokje" maar er moet meer onder de hoefijzerachtige kap zitten. Maar het is te veel werk om nu op dit moment de dyn. te verwijderen.
Ik heb wel een aanbod gekregen voor een nieuwe dyn. voor de prijs van 80 euro, de man had deze over nadat zijn wagen was afgekeurd en hij hem naar de sloop had gedaan, zei hij, maar ik was te stijfkoppig en had maar 50 geboden!!!!! onderste uit de kan willen he!
Ik zou wel eens willen weten wat reviseren kost, heb hier helemaal geen id van.
De spanningsregelaar is maar een " blokje" maar er moet meer onder de hoefijzerachtige kap zitten. Maar het is te veel werk om nu op dit moment de dyn. te verwijderen.
Ik heb wel een aanbod gekregen voor een nieuwe dyn. voor de prijs van 80 euro, de man had deze over nadat zijn wagen was afgekeurd en hij hem naar de sloop had gedaan, zei hij, maar ik was te stijfkoppig en had maar 50 geboden!!!!! onderste uit de kan willen he!
Ik zou wel eens willen weten wat reviseren kost, heb hier helemaal geen id van.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Duurder dan 50€ zeker. Gewoon gaan voor een goeie gebruikte of nieuw. Of je moet echt super dol zijn van de techniek, dan moet je het mooi zelf reviseren. Als je die 'zgan' voor 50 tientjes kan krijgen zou ik zeggen: Doen.
- Sjeng
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 01.02.2009 - 21:46
- Locatie: Limburg
hallo hier ik weer,
Probleem opgelost. Ben vandaag naar de sloop geweest. Mooier kon het niet, een bijna nieuwe voor minder dan 50 " euri" Kon zelfs uitzoeken, wat misschien niet de bedoeling was. Ik vroeg naar de eigenaar maar deze was er niet, toen mocht ik van zijn " knecht" mee naar het magazijn. En daar lagen ze netjes gesorteerd op leeftijd vd auto EN....km stand. mooi he? Dus meer hoef ik niet te zeggen. Maar ik weet ook dat me zoiets geen tweede keer meer zal lukken. En dat hoeft van mij ook niet.
Zit alleen nou met een gloednieuwe spanningsregelaar van 28 euro te kijken, want teruggeven kon niet meer. Maar goed mijn probleem is verholpen. Spanning blijft mooi 14,3 Volt ook bij verhoogd toerental. Rekening houdend met afwijkingen van de multimeter.
groetjes
Probleem opgelost. Ben vandaag naar de sloop geweest. Mooier kon het niet, een bijna nieuwe voor minder dan 50 " euri" Kon zelfs uitzoeken, wat misschien niet de bedoeling was. Ik vroeg naar de eigenaar maar deze was er niet, toen mocht ik van zijn " knecht" mee naar het magazijn. En daar lagen ze netjes gesorteerd op leeftijd vd auto EN....km stand. mooi he? Dus meer hoef ik niet te zeggen. Maar ik weet ook dat me zoiets geen tweede keer meer zal lukken. En dat hoeft van mij ook niet.
Zit alleen nou met een gloednieuwe spanningsregelaar van 28 euro te kijken, want teruggeven kon niet meer. Maar goed mijn probleem is verholpen. Spanning blijft mooi 14,3 Volt ook bij verhoogd toerental. Rekening houdend met afwijkingen van de multimeter.
groetjes
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Fijn dat je de oplossing posst
Veel rijplezier met de 440 


-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 20.01.2008 - 21:55
Ik had deze week hetzelde probleem: acculampje brandde constand zwakjes maar bij gasgeven iets feller. Gisteren niet meer starten. Accu leeg! Vorige week net een nieuwe (gebruikte) accu in gezet! Zou het door de accu komen? Nee dus; er bleek een dikke, rode draad los bij de dynamo te hangen! Was losgekomen (getrild o.i.d.?) van het stekkertje op de dynamo. Scheelt gelukkig weer een hoop Eurie's!