Ik ben altijd erg zuinig op mijn auto's. Wanneer hij koud is rijdt ik altijd erg rustig en kom ik niet boven de 2000 TPM. Maar ik vraag mij eigenlijk af:
Hoe kan ik het beste mijn S40 2.0 Diesel warmrijden?
En hoe doen jullie dat uberhapt? Of vinden jullie dit onzin.
Warmrijden Dieselauto
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
zoals jij het beschrijft doe je het goed.
Als je écht goed wil opletten: auto altijd zodanig parkeren zodat je altijd voorwaarts kan vertrekken (beter voor je verbruik)
Je mag gerust boven de 2000rpm gaan, maar ook niet direct naar de 3000. Warm rijden wil niet per sé zeggen dat je als een tamme 100-jarige moet gaan rijden. Let wel: niet vertrouwen op je watertemperatuur. Het feit dat de meter daarvan in het midden staat wil nog steeds niet zeggen dat de hele motor op temperatuur is. De olie heeft veel meer tijd nodig om op te warmen (ruwweg 10km rijden)
Daarom dus dat korte afstanden nooit gezond zijn voor een motor. Zeker bij een turbomotor is het belangrijk om de auto eerst 10-15km lekker warm te rijden voordat je de motor begint te pushen omdat de olie zeer belangrijk is om de turbo te smeren/te koelen.
Als je écht goed wil opletten: auto altijd zodanig parkeren zodat je altijd voorwaarts kan vertrekken (beter voor je verbruik)
Je mag gerust boven de 2000rpm gaan, maar ook niet direct naar de 3000. Warm rijden wil niet per sé zeggen dat je als een tamme 100-jarige moet gaan rijden. Let wel: niet vertrouwen op je watertemperatuur. Het feit dat de meter daarvan in het midden staat wil nog steeds niet zeggen dat de hele motor op temperatuur is. De olie heeft veel meer tijd nodig om op te warmen (ruwweg 10km rijden)
Daarom dus dat korte afstanden nooit gezond zijn voor een motor. Zeker bij een turbomotor is het belangrijk om de auto eerst 10-15km lekker warm te rijden voordat je de motor begint te pushen omdat de olie zeer belangrijk is om de turbo te smeren/te koelen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D
- Elveka
- 2nd Gear member
"zodat je altijd voorwaarts kan vertrekken" .... ?
Ik heb het nét andersom geleerd. De auto zo parkeren dat je eerst een beetje rustig moet maneuvreren zo dat de motor de tijd krijgt om de eerste (soms nog koude) olie rond te pompen en je tevens nooit op je tanden moet bijten om niet als een speer te vertrekken als je toch eens een keer te laat bent.
Voor de rest ben ik helemaal akkoord !
Nog een tip : als het kan parkeer dan je auto met de neus uit de wind. Dat maakt, voornamelijk in de winter, een heel verschil.
Ik heb het nét andersom geleerd. De auto zo parkeren dat je eerst een beetje rustig moet maneuvreren zo dat de motor de tijd krijgt om de eerste (soms nog koude) olie rond te pompen en je tevens nooit op je tanden moet bijten om niet als een speer te vertrekken als je toch eens een keer te laat bent.
Voor de rest ben ik helemaal akkoord !
Nog een tip : als het kan parkeer dan je auto met de neus uit de wind. Dat maakt, voornamelijk in de winter, een heel verschil.
- Fredhead
- Geartronic member
Die van mij staat 9 van de 10 keer zo dat ik voorwaarts kan vertrekken.
Niet om het hogere verbruik (waar ik overigens mijn bedenkingen over heb), maar gewoon omdat ik dit makkelijk vind.
Verder kom ik altijd tot maximaal 2500 toeren en rijd ik vanuit huis altijd een stukje binnendoor voordat ik de snelweg op ga.
Dit vind ik voor de motor veel fijner en als ik naar huis ga rijd ik via diezelfde weg naar huis zodat het zaakje een beetje rustig af kan koelen.
Niet om het hogere verbruik (waar ik overigens mijn bedenkingen over heb), maar gewoon omdat ik dit makkelijk vind.
Verder kom ik altijd tot maximaal 2500 toeren en rijd ik vanuit huis altijd een stukje binnendoor voordat ik de snelweg op ga.
Dit vind ik voor de motor veel fijner en als ik naar huis ga rijd ik via diezelfde weg naar huis zodat het zaakje een beetje rustig af kan koelen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
-
- 2nd Gear member
Met name dat laatst dat ferdi zegt is even belangrijk dan het warmrijden.
Vooral bij aluminium onderdelen in het blok is het belangrijk de auto niet na vol belasten gelijk stil te zetten, hierdoor kan het blok te snel afkoelen, hetgeen bij met name aluminium kan resulteren in hele fijne haar schuurtjes met alle gevolgen van dien.
Vooral bij aluminium onderdelen in het blok is het belangrijk de auto niet na vol belasten gelijk stil te zetten, hierdoor kan het blok te snel afkoelen, hetgeen bij met name aluminium kan resulteren in hele fijne haar schuurtjes met alle gevolgen van dien.
- E.T.
- 5th Gear member
Idd gewoon rustig wegrijden, niet te veel vermogen van de auto vragen en het toerental niet te hoog laten oplopen, maar er ook om denken dat je niet "onder" toeren komt.
Ik zorg er ook voor dat ik met zo min mogelijk moeite weg kan rijden met een koude moter. Ooit heb ik eens een lezing mogen volgen mbt het voorkomen van "domme" schades. Het blijkt dat veel van die "ongelukjes" in de eerste 5 a 10 min. van de autorit plaats vind. Het is gebleken dat men dan nog vaak bezig is met andere dingen dan met autorijden. Beter is om de auto aan het einde van de rit dusdanig te parkeren dat je het makkelijkste weer weg kan rijden. :idea:
Ik zorg er ook voor dat ik met zo min mogelijk moeite weg kan rijden met een koude moter. Ooit heb ik eens een lezing mogen volgen mbt het voorkomen van "domme" schades. Het blijkt dat veel van die "ongelukjes" in de eerste 5 a 10 min. van de autorit plaats vind. Het is gebleken dat men dan nog vaak bezig is met andere dingen dan met autorijden. Beter is om de auto aan het einde van de rit dusdanig te parkeren dat je het makkelijkste weer weg kan rijden. :idea:
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
- Fredhead
- Geartronic member
Ik was trouwens nog iets vergeten te melden in mijn vorige post, zodra ik op de plaats van bestemming ben laat ik de motor ook altijd nog even rustig stationair draaien voordat ik hem uit zet.
Dit is vooral erg bevorderlijk voor de turbo, deze draait op hoge snelheid rond en als je de motor gelijk uitzet wordt er geen olie meer rond gepompt waardoor de turbo mogelijk heel kort zonder olie draait. (die draait met 10.000en toeren per minuut, dus die staat niet in 1 keer stil als de motor uit wordt gezet)
Dit is vooral erg bevorderlijk voor de turbo, deze draait op hoge snelheid rond en als je de motor gelijk uitzet wordt er geen olie meer rond gepompt waardoor de turbo mogelijk heel kort zonder olie draait. (die draait met 10.000en toeren per minuut, dus die staat niet in 1 keer stil als de motor uit wordt gezet)
-
- 7th Gear member
fredhead schreef:Ik was trouwens nog iets vergeten te melden in mijn vorige post, zodra ik op de plaats van bestemming ben laat ik de motor ook altijd nog even rustig stationair draaien voordat ik hem uit zet.
Het toerental van een turbo ligt iets hoger dan 10000 toerenp/m
-
- 7th Gear member
- Fredhead
- Geartronic member
Staat ook 10.000en, geen 10.000Ramon&Ramon schreef:fredhead schreef:Ik was trouwens nog iets vergeten te melden in mijn vorige post, zodra ik op de plaats van bestemming ben laat ik de motor ook altijd nog even rustig stationair draaien voordat ik hem uit zet.
Het toerental van een turbo ligt iets hoger dan 10000 toerenp/m

- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Ik ben altijd voorzichtig met warmrijden. Soms ontkom je er niet, dan is het maar zo. Echter ik probeer altijd rustig warm te rijden. Tot aan de autobaan A1 is het 1/2 uurtje rijden, naar de A35 een stief kwartiertje en naar de A28 een 45/60 minuten. Motor is altijd warm zodra de autobaan in beeld komt. Maar ja dan kun je nog niet opschieten.....
Tijdens vakantie dan is het natuurlijk niet warm rijden, camping verlaten en vaak zal ie er dan gelijk tegenaan moeten. Overnachting camping is vaak in de buurt van een autobahn. Wat ik altijd wel doe is de auto wat langer stationair laten draaien, aankoppelen/verlichting checken/voorzichtig naar de uitgang rijden en dan rustig op de provinciale weg alles warm rijden.
Tijdens vakantie dan is het natuurlijk niet warm rijden, camping verlaten en vaak zal ie er dan gelijk tegenaan moeten. Overnachting camping is vaak in de buurt van een autobahn. Wat ik altijd wel doe is de auto wat langer stationair laten draaien, aankoppelen/verlichting checken/voorzichtig naar de uitgang rijden en dan rustig op de provinciale weg alles warm rijden.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
Precies, soms ontkom je er inderdaad niet aan.
Maar ik probeer het altijd te handhaven.
ik rijdt mijn straat erg rustig, vaak in de 1e versnelling uit met max. 1.500 TPM dan schakel ik op en rijdt ik 2 minuten rustig in de 2 met dezelfde toeren.
Daarna kom ik op een provinciale weg en probeer ik rond de 60 km/u in de 4e versnelling te rijden. de motor maakt dan voor ongeveer 3 minuten een 1.900 TPM.
Vervolgens kom ik op de snelweg alwaar ik rustig (opschakelen bij 2000 TPM) met een snelheid van 100KM/U ga rijden. totdat de motortemperatuur op normale bedrijfstemperatuur komt, dan schakel ik over op 110KM/u cruise-control in de 6e versnelling met 1850TPM voor ongeveer 40 minuten.
Daarna bereik ik mijn eindbestemming.
Ik ben wel bang dat ik soms in ondertoeren kom. Hoe kan ik dit merken en is dat erg slecht?
Maar ik probeer het altijd te handhaven.
ik rijdt mijn straat erg rustig, vaak in de 1e versnelling uit met max. 1.500 TPM dan schakel ik op en rijdt ik 2 minuten rustig in de 2 met dezelfde toeren.
Daarna kom ik op een provinciale weg en probeer ik rond de 60 km/u in de 4e versnelling te rijden. de motor maakt dan voor ongeveer 3 minuten een 1.900 TPM.
Vervolgens kom ik op de snelweg alwaar ik rustig (opschakelen bij 2000 TPM) met een snelheid van 100KM/U ga rijden. totdat de motortemperatuur op normale bedrijfstemperatuur komt, dan schakel ik over op 110KM/u cruise-control in de 6e versnelling met 1850TPM voor ongeveer 40 minuten.
Daarna bereik ik mijn eindbestemming.
Ik ben wel bang dat ik soms in ondertoeren kom. Hoe kan ik dit merken en is dat erg slecht?
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
- Fredhead
- Geartronic member
Eigenlijk is alles onder de 1500 te weinig, kom je hieronder dan zit er ook totaal geen fut in de motor. Als je boven de 1500 komt dan merk je dat de auto ineens veel vlotter op snelheid komt
-
- 5th Gear member
Mannen kom op zeg!
Het is een auto hoor, zo ga ik nog niet eens met mijn vrouw om
Dat je niet tot de toeren begrenzer doortrekt lijkt me normaal, maar om nou als een oud wijf heel voorzichtig door je versnellingen heen te gaan is ook weer een beetje overdreven.
Tot een 2500 rpm kan je rustig optrekken bij een koude motor, hij is niet van porselein of zo.
Alles met beleid gaat langer mee, maar de motor belast je onnodig zwaar door een te hoge versnelling te kiezen bij een lage snelheid, dit resulteert zeker in een hogere slijtage!
Tenslotte moet de olie nog door je blok heen en dan belast je de bewegende delen overmatig.
Doe gewoon normaal dan doen we al gek genoeg.
Het is een auto hoor, zo ga ik nog niet eens met mijn vrouw om

Dat je niet tot de toeren begrenzer doortrekt lijkt me normaal, maar om nou als een oud wijf heel voorzichtig door je versnellingen heen te gaan is ook weer een beetje overdreven.
Tot een 2500 rpm kan je rustig optrekken bij een koude motor, hij is niet van porselein of zo.
Alles met beleid gaat langer mee, maar de motor belast je onnodig zwaar door een te hoge versnelling te kiezen bij een lage snelheid, dit resulteert zeker in een hogere slijtage!
Tenslotte moet de olie nog door je blok heen en dan belast je de bewegende delen overmatig.
Doe gewoon normaal dan doen we al gek genoeg.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
asta schreef:Doe gewoon normaal dan doen we al gek genoeg.

Zoals ik zei in m'n eerste post: gewoon niet direct naar 3000 toeren doen. Zoals Hans het doet ga ik er alleszins ook niet mee om, het moet nog enigszins vlot gaan ook natuurlijk, en op de snelweg schakelen bij 2000 toeren noem ik niet vlot

Ik heb er even op gelet, en vanmorgen hier in straat vertrok ik rustig schakelend bij 2000-2200 rpm. Van zodra ik op grotere wegen kom (5-tal km verder) schakel ik op rond de 2500.
Een van m'n klanten heeft een eigen op- en afrit van een autosnelweg. De oprit parking->autosnelweg is echter zo kort dat je ronduit onveilig de baan opkomt als je tam schakelt. Daar ga ik echt niet schakelen onder de 3000rpm (tenzij er geen verkeer achter komt) Maar als ik daar ben start ik wel de auto al voor ik m'n materiaal begin in te laden, zodat er toch al zeker wat olie circuleert. Slechtste dat je kan doen (en dat heb ik de politie al enkele keren zien doen met hun Passat TDI) Is je auto starten en een seconde nadien er al volgas mee vandoor gaan (motorgeluid klonk echt niet lekker toen, en resulteerde in een behoorlijk dik zwart rookgordijn)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY05 V50 2.0D
MY05 V50 2.0D