Ruitenwisser mechanisme

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Jambon
2nd Gear member

wie heeft er verbeteringen aan het ruitenwissersysteem van z'n 140 uitgevoerd. Het "rammelt" aan alle kanten, dat moet toch beter kunnen. Misschien is een 240 systeem beter of iets van een moderne auto?

zodra je de ruitenwissers gebruikt lijkt het alsof alles los zit (kan wel want er zat zoveel los aan de auto) maar volgens mij zitten er een aantal overbrengingen op die beter kunnen. Een modern systeem hoor je immers ook niet. Misschien teveel geschroefde onderdelen?

Ik heb dit plaatje geleend, geen idee of het de juiste is maar hier zie ik popnagels zitten, dat moet toch speling veroorzaken?! Ik heb ergens iets gelezen over vastlassen van bepaalde onderdelen...?

Afbeelding
Afbeelding
142-er
2nd Gear member

Ik heb misschien wat gevonden om de speling bij de standaard ruitenwissers te verminderen, vond ik op deze site:
http://www.tinustechniek.nl/1-div-verbeteringen.html

Dit stukje bedoel ik:

Ruitenwissers
Als verbeterpunt kunnen de armpjes van de wissers (onder het dasboard) vastgelast worden op hun as, waardoor net dat tikje (extra) speling weggenomen kan worden.
Jambon
2nd Gear member

Daar heb ik het dus gezien, bedankt voor je reactie..!
Afbeelding
Grijze144
2nd Gear member

Ik heb toevallig net zo'n mechaniek uit elkaar gehaald, er zitten wel wat overbrengingen onder het dashboard. Van het type kogel in plastic kommetje, geeft weinig problemen, misschien een beetje vet erop.
De asjes zitten behoorlijk netjes door hun houders, en eindigen een grove kartel, waarop weer een dopje met fijne kartels geperst is. Tot zover allemaal strak.
Daarop zit de ruitewisserarm, die kan wel eens wat losjes zitten, het deel wat op het dopje schuift is volgens mij van gietaluminium of een ander niet al te hard materiaal.
Meeste speling zit in het eind van de keten, de knikverbinding van de ruitewisseram slijt, de trekveer wordt slap, en het plastic waar het ruitewisserblad opklikt zit ook redelijk losjes op de arm.

Wat op die foto staat is ws. een Amazon mechaniek, 140 lijkt erop. Latere 140 en 240 hebben een totaal ander ding, met een snaar onder het dashboard en de motor in de motorruimte.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”