Ik ben bezig mijn handgrepen te verlichten. Daarvoor heb ik rode LED's, die gewoon op 12 volt werken. Nu zit er in elke deur al verlichting voor de schakelaar van de raambediening, en die dimt ook gelijk mee met de dimmer voorin.
Ik heb het paneel van de voordeur er uit, maar de schakelaars zitten in een blok. Heeft iemand schema's van de bedrading daarvan, of kan ik het doormeten zonder dat er een blijvende storing komt?
Ik wil dus alleen de 12V hebben van de schakelaar verlichting, in alle deuren.
Verlichting handgrepen
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Hmm, net de boel los gehad in de deur. De LED's in de schakelaars blijf ik toch maar af, zit gesoldeerd op een print en daar ga ik niet nog een draad bij solderen. Als ik dat al zou doen moet je ook nog een gat in de behuizing boren waar dan een snoertje doorheen komt.
Waar vind ik dan de 12V in de deur? Mag ook op een stekker zijn, en kan ik de boel op contact zetten zonder dat blok van de schakelaars aangesloten te hebben? Zit daar trouwens ook de ontvanger in van de afstandsbediening?
Waar vind ik dan de 12V in de deur? Mag ook op een stekker zijn, en kan ik de boel op contact zetten zonder dat blok van de schakelaars aangesloten te hebben? Zit daar trouwens ook de ontvanger in van de afstandsbediening?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

-
- 2nd Gear member
Ik zou zeggen, pak deze van de spiegels af. Die kan je gewoon doormeten als alles aangesloten is. Ik ben zelf ook bezig geweest en dat is de beste plek (en zwaar genoeg gezekerd..) 
Achterin.... Geen idee
Zou daar denk ik van de spanningstoevoer van de raamschakelaar afpakken.

Achterin.... Geen idee
Zou daar denk ik van de spanningstoevoer van de raamschakelaar afpakken.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Heb je daar op 12V gevonden? Zo ja, weet je nog welke draden het waren?binsbergen schreef:Ik zou zeggen, pak deze van de spiegels af. Die kan je gewoon doormeten als alles aangesloten is. Ik ben zelf ook bezig geweest en dat is de beste plek.
Foto's zijn er al, komen wel online als de eerste erin zit.
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Heb nog even gezocht op het forum (je had je recent aangemeld toch?) maar kon niet terugvinden wat voor auto je hebt...
Sowieso, je wilt verlichting IN de auto in de deur handgrepen?
En die moet met de dashboard verlichting mee in zachter/feller?
Sowieso, je wilt verlichting IN de auto in de deur handgrepen?
En die moet met de dashboard verlichting mee in zachter/feller?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Een S60 D5, zal het zo even in mijn onderschrift zetten, wel zo duidelijk.
De handgrepen binnen en buiten, met rode LED's. Het probleem is dat ze in het donker snel te fel zijn. Buiten maakt dat niet uit want die komen op de spiegelverlichting dus die gaan uit tijdens het rijden. Maar binnen wou ik ze dan dimmen met de tellerverlichting, maar dan moet ik gaan solderen op de print van de raambediening en dat zie ik eigenlijk niet zo zitten.
De handgrepen binnen en buiten, met rode LED's. Het probleem is dat ze in het donker snel te fel zijn. Buiten maakt dat niet uit want die komen op de spiegelverlichting dus die gaan uit tijdens het rijden. Maar binnen wou ik ze dan dimmen met de tellerverlichting, maar dan moet ik gaan solderen op de print van de raambediening en dat zie ik eigenlijk niet zo zitten.
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII

- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Gister en vandaag de voordeuren gedaan. Tenminste... de LED erin, maar nog niet aangesloten. En waarom alles uitlegen als foto's het zo makkelijk maken. Klikbaar voor groter.

Deurpaneel van de bijrijdersdeur. In het midden zit de bediening van het raam.

Deze dus. Hier wil ik 12V weghalen voor de LED die in de handgreep komt, dan wordt hij gelijk gedimt met de instrumentverlichting.

De LED die de raamschakelaar verlicht zit op een print.

Binnen in het blok, één en al printplaat.

Rubber waar de schakelaars op drukken. Hier zie je de LED's al zitten.

Zonder dat stuk rubber. De LED's zijn gesoldeerd aan de bovenkant. Daar krijg ik dus geen 12V vandaan.

Onderkant van de print: niets eigenlijk. 12V moet dus ergens anders wegkomen, dat ga ik nog even zoeken.

Ondertussen in de handgreep een 2 mm gat geboord.

Daarna één van 6 mm, zodat de LEd er straks mooi in klemt.

De achterkant van de handgreep.

De zwarte klem komt aan de voorkant in het gat (binnen) en de LED met weerstand in de poot vanaf de achterkant in de klem.

Klaar.

Draadje van de LED even netjes vastmaken, en dan 12V erop. Desnoods een extra weerstand.
Ik kan de LED natuurlijk zo op één van die LEd's op de print solderen, maar dat zie ik eigenlijk niet zo zitten.
Deurpaneel van de bijrijdersdeur. In het midden zit de bediening van het raam.
Deze dus. Hier wil ik 12V weghalen voor de LED die in de handgreep komt, dan wordt hij gelijk gedimt met de instrumentverlichting.
De LED die de raamschakelaar verlicht zit op een print.
Binnen in het blok, één en al printplaat.
Rubber waar de schakelaars op drukken. Hier zie je de LED's al zitten.
Zonder dat stuk rubber. De LED's zijn gesoldeerd aan de bovenkant. Daar krijg ik dus geen 12V vandaan.
Onderkant van de print: niets eigenlijk. 12V moet dus ergens anders wegkomen, dat ga ik nog even zoeken.
Ondertussen in de handgreep een 2 mm gat geboord.
Daarna één van 6 mm, zodat de LEd er straks mooi in klemt.
De achterkant van de handgreep.
De zwarte klem komt aan de voorkant in het gat (binnen) en de LED met weerstand in de poot vanaf de achterkant in de klem.
Klaar.
Draadje van de LED even netjes vastmaken, en dan 12V erop. Desnoods een extra weerstand.
Ik kan de LED natuurlijk zo op één van die LEd's op de print solderen, maar dat zie ik eigenlijk niet zo zitten.

- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Inmiddels de achterdeur los gehaald en de LED erin. Tot mijn verbazing zag ik dat achterin wel een normale LED gebruikt wordt, al is hij groen. Daar kan natuurlijk mijn rode zo bij op, maar nu krijg ik dat blokje met geen mogelijkheid open. Ik heb net in de auto alles doorgemeten, en er staat 3 keer 12V op maar ik weet niet of de raambesturing dfaar iets mee doet. Iets van 1~1,5V kon ik niet vinden, dus hij moet wel open om de LED erbij te solderen.

- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Contacteer:
Leuk project.
En ook mooi om te zien met de foto's super.
Ik ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien.
Succes verder ermee !!
En ook mooi om te zien met de foto's super.
Ik ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien.
Succes verder ermee !!
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Ok.
Sowieso; een led kun je niet zondermeer op de 12V aansluiten, zal altijd een voorschakelweerstand tussen moeten.
Een led gaat niet zomaar zachter branden van een weerstand trouwens.
Ik zou toch kiezen voor een mooie aansluiting via de reeds aanwezig leds. Zoals ik het snel bekeken heb kan hier nog zeker een led paralel overheen.
Meest eenvoudige...
Sowieso; een led kun je niet zondermeer op de 12V aansluiten, zal altijd een voorschakelweerstand tussen moeten.
Een led gaat niet zomaar zachter branden van een weerstand trouwens.
Ik zou toch kiezen voor een mooie aansluiting via de reeds aanwezig leds. Zoals ik het snel bekeken heb kan hier nog zeker een led paralel overheen.
Meest eenvoudige...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Contacteer:
Maar zoals Jeroen het bedoelt en wilt, moet toch lukken ??
In je binnenverlichting kun je ook de bestaande lampen wisselen voor leds, dan pas je niks aan en het werkt toch ...... dan moet het op deze manier toch ook gewoon kunnen ?
Ik denk van wel, en ik weet het zeker; vanavond een ledstrip even er tussen gehangen bij de plafond verlichting.
Alles werkt normaal en ook de extra strip werkt mee met de dimmende functie, dus mijn inziens 'alles' wat je er tussen hangt kan werken, als de aansluitingen met bijbehorende restricties maar kloppen ....
In je binnenverlichting kun je ook de bestaande lampen wisselen voor leds, dan pas je niks aan en het werkt toch ...... dan moet het op deze manier toch ook gewoon kunnen ?
Ik denk van wel, en ik weet het zeker; vanavond een ledstrip even er tussen gehangen bij de plafond verlichting.
Alles werkt normaal en ook de extra strip werkt mee met de dimmende functie, dus mijn inziens 'alles' wat je er tussen hangt kan werken, als de aansluitingen met bijbehorende restricties maar kloppen ....
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
De led's die ik heb hebben een weerstand op de plus-poot, kijk maar eens op de foto dan zie je onder de krimpkous een verdikking. Ik heb de avond een beetje in de auto door gebracht, maar ik zie denk ik af van het idee om ze parralel te zetten met de raambediening. Die gaan namelijk uit als je de sleutel eruit haalt, dus dan heeft het hele idee geen zin. Nu heb ik eens wat doorgemeten in de achterdeur, en daar zit 3 keer 12V op de stekker van de raambediening. Die blijft 1 minuut aan na het op slot doen met de afstandsbediening dus dat zit op zich wel goed. Ze gaan dan pas aan als de sleutel in stand 1 staat. Nu de voordeuren nog.
En een weerstand van 4k in serie met de weerstand aan de led zelf, dimt hem genoeg om niet irritant te schijnen (gezien met weerstandje ertussen).
De 12V in de achterdeur zat trouwens op pin 1, 2 en 5 (-) en de + op pin 3. 4 en 6 zullen ook wel wat doen, maar ik zag geen verandering in voltage bij contact 0, 1, 2, en draaiende motor.
En een weerstand van 4k in serie met de weerstand aan de led zelf, dimt hem genoeg om niet irritant te schijnen (gezien met weerstandje ertussen).
De 12V in de achterdeur zat trouwens op pin 1, 2 en 5 (-) en de + op pin 3. 4 en 6 zullen ook wel wat doen, maar ik zag geen verandering in voltage bij contact 0, 1, 2, en draaiende motor.

- Wolfs XC
- 5th Gear member
Heel leuk project. Ben benieuwd naar het resultaat.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- diesel01
- Geartronic member
Mijn ouders hebben net hun nieuwe auto geleverd gekregen en daar zit het ook op.
Ik heb vroegah met een Actros 440 gereden en daar had men ledjes in de dakhemel geplaats dat was onderdeel van een speciaal pakket en was een echte eye catcher.
Ik heb vroegah met een Actros 440 gereden en daar had men ledjes in de dakhemel geplaats dat was onderdeel van een speciaal pakket en was een echte eye catcher.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Is dat in de Actros niet bedoeld voor algemene verlichting in de cabine, zonder dat je het van buiten echt ziet? En wat voor auto is dat dan waar het al in zit?

- diesel01
- Geartronic member
In de Acros is het bedoelt als nacht verlichting deze auto werd ingezet als lijn dienst Aalsmeer-Zweden bloementransport omdat dit s'nachts gebeurde was het wel fijn dat de cabine zwak verlicht werd.
Er zaten verdeeld in de hemel en in de deuren blauwe leds die als je de cabine inkeek een blauwe gloed uitstraalde i s w met de blauwe mettalic lak en extra verlichting gaf een aparte uitstraling.
De nieuwe Kia Sorrento heeft indirect licht in de portieren die aangaat zodra de gewone verlichting brand, geeft een leuk effect.
Er zaten verdeeld in de hemel en in de deuren blauwe leds die als je de cabine inkeek een blauwe gloed uitstraalde i s w met de blauwe mettalic lak en extra verlichting gaf een aparte uitstraling.
De nieuwe Kia Sorrento heeft indirect licht in de portieren die aangaat zodra de gewone verlichting brand, geeft een leuk effect.
V90 T6 Recharge Rdesign
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Ben vandaag nog even bezig geweest met de deuren. Achter is klaar
Heb daar de stroom uit de schakelaar gepakt. Niet parralel over de led in de schakelaar, maar over de pootjes van de connector. Ik heb eerst die heel connector los gehaald, tenminste, het onderste stuk plastic want verder wil hij niet. Daar heb ik de twee draadjes van mijn led overheen geschoven, en de connector weer dicht geklikt. Blijft mooi zitten 
Het licht wat er af kwam was wat fel, dus zijn er extra weerstandjes van 4,6k bij gesoldeerd. Nu ga ik denk ik de led's een beetje schuren zodat ze mat worden, en niet meer dat gerichte licht de auto in schijnen.
Voor is een ander verhaal. Ik heb van de rechter deur geprobeerd de connector los te halen zoals achter en dat lukt aardig. Maar daar is nauwelijks plek om de draden vast te maken zoals achter gedaan is. Dus voorin werkt nog steeds niet, led's zitten er wel in.
Foto's van de operaties volgen nog. Die van de achterdeuren met brandende led's ook, maar moet even een statief hebben.
Edit: oohja, iemand een idee voor 12V in de voordeuren?

Het licht wat er af kwam was wat fel, dus zijn er extra weerstandjes van 4,6k bij gesoldeerd. Nu ga ik denk ik de led's een beetje schuren zodat ze mat worden, en niet meer dat gerichte licht de auto in schijnen.
Voor is een ander verhaal. Ik heb van de rechter deur geprobeerd de connector los te halen zoals achter en dat lukt aardig. Maar daar is nauwelijks plek om de draden vast te maken zoals achter gedaan is. Dus voorin werkt nog steeds niet, led's zitten er wel in.
Foto's van de operaties volgen nog. Die van de achterdeuren met brandende led's ook, maar moet even een statief hebben.
Edit: oohja, iemand een idee voor 12V in de voordeuren?