In eerste instantie de afstandspennen van de stab.stang. Maar dat bracht geen verbetering van het geklapper.
Tweede instantie beide schokdempers achter. Probleem / geklapper nu helemaal weg.
rammel rechtsachter, wat is het?
- arjen
- 4th Gear member
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 21.11.2005 - 18:56
- Locatie: Leiderdorp
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 21.07.2006 - 11:51
- Locatie: Apeldoorn
Ik heb ook al lange tijd last gehad van een dergelijk gebonk rechtsachter. Het geluid kan ik nog wel tegen, maar met een volle auto wordt de auto ook instabiel. Bij stevige dwarsrichels springt de auto van achter weg, en dat is zeker voor de passagier achterin niet zo'n fijn gevoel. Met een lege auto is het wiebelige er ook een beetje, maar dan moet je heel goed opletten om het te merken.
Mijn historie met dit euvel (ik heb de auto bijna 4 jaar):
3 jaar geleden stabilisatorstang laten vervangen door dealer (da's ruim 100.000 km geleden). Dat maakte geen verschil, maar ze konden verder niets vinden (en hadden blijkbaar weinig creativiteit en wil om mij verder te helpen).
2 jaar gelden heeft een andere dealer na lang zoeken gevonden dat de schokbreker krom was. Dat kan een aanrijdingsschade zijn geweest van de vorige eigenaar. Met een nieuwe schokbreker was het gebonk inderdaad verdwenen.
Maar inmiddels (50.000 km verder) is het gebonk weer terug en ook de instabiliteit.
Ik geloof niet dat mijn schokbrekers opnieuw aan de beurt zijn, dus of het is deze keer wel de stabilisatorstang, of er is nog iets anders aan de hand dat tijdelijk verholpen is door het nieuw monteren van de schokbreker.
Weet iemand hoe de schokbreker precies vast zit? Kan het zijn dat die bevestiging aan de auto los kan trillen of speling kan krijgen. Zo klinkt het namelijk wel. Kan ik daar zelf eenvoudig bij om dit te controleren?
Ik ben nog bij een locale garage geweest (no-nonsense vakgarage) en die kon van onderaf, op de brug (met hangende wielen) nergens speling ontdekken. Zou het nog kunnen dat je de speling aan de stabilisatorstang alleen kunt zien als de auto op zijn wielen (op de brug) staat?
Suggesties?
Alvast bedankt voor jullie meedenken.
Pim
Mijn historie met dit euvel (ik heb de auto bijna 4 jaar):
3 jaar geleden stabilisatorstang laten vervangen door dealer (da's ruim 100.000 km geleden). Dat maakte geen verschil, maar ze konden verder niets vinden (en hadden blijkbaar weinig creativiteit en wil om mij verder te helpen).
2 jaar gelden heeft een andere dealer na lang zoeken gevonden dat de schokbreker krom was. Dat kan een aanrijdingsschade zijn geweest van de vorige eigenaar. Met een nieuwe schokbreker was het gebonk inderdaad verdwenen.
Maar inmiddels (50.000 km verder) is het gebonk weer terug en ook de instabiliteit.
Ik geloof niet dat mijn schokbrekers opnieuw aan de beurt zijn, dus of het is deze keer wel de stabilisatorstang, of er is nog iets anders aan de hand dat tijdelijk verholpen is door het nieuw monteren van de schokbreker.
Weet iemand hoe de schokbreker precies vast zit? Kan het zijn dat die bevestiging aan de auto los kan trillen of speling kan krijgen. Zo klinkt het namelijk wel. Kan ik daar zelf eenvoudig bij om dit te controleren?
Ik ben nog bij een locale garage geweest (no-nonsense vakgarage) en die kon van onderaf, op de brug (met hangende wielen) nergens speling ontdekken. Zou het nog kunnen dat je de speling aan de stabilisatorstang alleen kunt zien als de auto op zijn wielen (op de brug) staat?
Suggesties?
Alvast bedankt voor jullie meedenken.
Pim
Volvo S80 D5 (2006)
Historie: 140 Grandeluxe (1972), 850 2.5 (1996), S60 D5 (2003)
Historie: 140 Grandeluxe (1972), 850 2.5 (1996), S60 D5 (2003)