Heeeeellppp!!!! Wie kan vertellen waar het benzinepomp relais zit bij een V40 Ph1 uit 1998?
Net bij de dealer gevraagd, op het schema dat zij me lieten zien zit het ding achter de asbak. Daar gezocht: geen relais te zien! Verder gezocht op internet: wel talloze mensen op zoek naar hun benzinepomp relais, maar geen antwoorden (niet op de nederlandstalige en engelstalige sites, in ieder geval).
Wie kan me uit mijn lijden verlossen? Iemand online met een werkplaatshandleiding op de PC wellicht? Hoe moeilijk kan het zijn?
waar zit het benzinepomp relais?
-
- 7th Gear member
onder de motorkap in dat zwarte kastje wat je ziet zitten tegen het schutbord,zo moeilijk is het dus niet.
:)

-
- 7th Gear member
aan de stuurkant dus.
-
- 2nd Gear member
Dank voor je reply Ramon, maar welke van de relais in de zekeringkast is het dan...? Ik begin te geloven dat mijn wagen helemaal geen benzinepomp relais heeft, of dat het ding anders heet en misschien veel meer aanstuurt. Op VADIS bijvoorbeeld kan ik geen enkel relais vinden dat te maken lijkt te hebben met de benzinepomp.
Ik vind op het net berichten dat bij sommige modellen het "systems relay" - het grote relais rechtsboven, als je naast de auto staat en in de zekeringkast kijkt - ook de benzinepomp aanstuurt. Verder vind ik berichten dat een veelvoorkomende oorzaak van benzinepomp problemen zit in stekker corrosie bij een sensor bij de linker achterdeur, die ervoor zou moeten zorgen dat de benzinepomp wordt uitgeschakeld bij botsingen. Maar hoe ik ook zoek, bij die achterdeur vind ik alleen een groot knooppunt met stekkers, geen sensoren... En de stekkers zijn niet gecorrodeerd.
De electrische schema's die ik heb bieden ook al geen soelaas, juist de V40 modellen van voor 2000 ontbreken...
Zeg het maar!
Ik vind op het net berichten dat bij sommige modellen het "systems relay" - het grote relais rechtsboven, als je naast de auto staat en in de zekeringkast kijkt - ook de benzinepomp aanstuurt. Verder vind ik berichten dat een veelvoorkomende oorzaak van benzinepomp problemen zit in stekker corrosie bij een sensor bij de linker achterdeur, die ervoor zou moeten zorgen dat de benzinepomp wordt uitgeschakeld bij botsingen. Maar hoe ik ook zoek, bij die achterdeur vind ik alleen een groot knooppunt met stekkers, geen sensoren... En de stekkers zijn niet gecorrodeerd.
De electrische schema's die ik heb bieden ook al geen soelaas, juist de V40 modellen van voor 2000 ontbreken...
Zeg het maar!
-
- 7th Gear member
wat is je storing?
het relais zit daar waar ik het aangaf,maar wat is het probleem precies?
het relais zit daar waar ik het aangaf,maar wat is het probleem precies?
-
- 2nd Gear member
De probleembeschrijving staat een stukje lager in de lijst met "S40-V40 classic" onderwerpen. Kort samengevat: ik kreeg geen spanning op de benzinepomp (heel kort een piekje van 12V maar dan meteen weer spanning weg), maar kon de pomp ook niet aan het lopen krijgen door die rechtstreeks aan te sluiten op 12V. Om niet voor niks een dure pomp te kopen wilde ik toch eerst onderzoeken of het wel goed zat met de stroomvoorziening van de pomp. Maar daarvoor moet je dan wel eerst het relais kunnen vinden...
Ik ben er inmiddels uit: het brandstofpomp relais heet in Vadis "systems relais" en bedient zowel de injectie als de brandstofpomp. Als ik 'm met de hand bedien heb ik wel spanning op de brandstof pomp, maar doet 'ie het nog steeds niet. Ik denk dat ik dan nu eindelijk de conclusie kan trekken: pomp kapot.
Ik ben er inmiddels uit: het brandstofpomp relais heet in Vadis "systems relais" en bedient zowel de injectie als de brandstofpomp. Als ik 'm met de hand bedien heb ik wel spanning op de brandstof pomp, maar doet 'ie het nog steeds niet. Ik denk dat ik dan nu eindelijk de conclusie kan trekken: pomp kapot.