Geacht forum,
Kent iemand de oorzaak (en natuurlijk de eventuele remedie) wanneer plots, voor een korte tijd overigens, de stuurbekrachtiging uitvalt. Op het display verschijnt er (te kort om het volledig te lezen) iets met " ... LAADSYSTEEM ...".
Die melding blijft evenwel niet in het geheugen van de foutmeldingen opgeslagen.
Ik moet toegeven dat dit een onprettig en onveilig gevoel gaf.
Is er ergens een consulteerbare lijst met AL de mogelijke foutmeldingen te downloaden?
Bedankt forum.
wegvallen stuurassistentie
- oudegroen
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
- Locatie: Soest
- Contacteer:
Heb je het oliepeil in het reservoir van de stuurbekrachtigingsolie al gecheckt?
Succes!
Succes!
Joost
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Is me een keer overkomen dat de riem eraf liep(ws een steen(tje0 tussen beland), zelfde melding, laadsysteem, stuurbekrachtiging valt weg, lichten langzaamaan minder.
Ik zou zeggen ieg check die riem en de spanning, weet de naam niet meer, is niet de distributieriem, maar dat ding rechtsvóór onder de kap.
Ik zou zeggen ieg check die riem en de spanning, weet de naam niet meer, is niet de distributieriem, maar dat ding rechtsvóór onder de kap.
XC70 D5 2009 Ocean Race
- oudegroen
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
- Locatie: Soest
- Contacteer:
multiriem...
Joost
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Bedankt forum voor de reacties.
Het ATF-peil was nog voldoende; vingerhoedje bij gegoten.
De multiriem ligt goed strak en ziet er gezond uit.
Het beschreven euvel deed zich slechts luttele seconden voor, gelukkig op een parking juist bij het wegrijden. Sindsdien niets meer ondervonden. Het geeft evenwel geen veilig gevoel want als zoiets gebeurt op een druk moment aan vrij hoge snelheid ... !
Volledigheidshalve : D5 / Automaat / 280.000 km / juist nazicht gehad.
Iemand zicht op de lijst met mogelijke foutmeldingen ?
Het ATF-peil was nog voldoende; vingerhoedje bij gegoten.
De multiriem ligt goed strak en ziet er gezond uit.
Het beschreven euvel deed zich slechts luttele seconden voor, gelukkig op een parking juist bij het wegrijden. Sindsdien niets meer ondervonden. Het geeft evenwel geen veilig gevoel want als zoiets gebeurt op een druk moment aan vrij hoge snelheid ... !
Volledigheidshalve : D5 / Automaat / 280.000 km / juist nazicht gehad.
Iemand zicht op de lijst met mogelijke foutmeldingen ?
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Als melding laadsysteem service en de stuurbekrachtiging tegelijkertijd uitvallen kan het zijn dat de multiriem slipt of en gezien de kmstand ook niet onmogelijk dat de voorste poulie aan het loskomen is op de vulcanisatie zou deze even (laten) controleren.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Beste forum,
Het probleem is opgelost. Zoals terecht opgemerkt door 'hadico' was een en ander is inderdaad te zoeken in een defecte slipkoppeling van de alternator.
Door dit euvel kom de multiriem niet steeds zijn opdracht uitvoeren, zodat die nu en dan los kwam van de servopomp. De alternator door een ruil vervangen (tevens ook de accu die al 7 jaar oud was !) en weg moeilijkheden.
Bedankt forum en nog veel Volvo-plezier.
Het probleem is opgelost. Zoals terecht opgemerkt door 'hadico' was een en ander is inderdaad te zoeken in een defecte slipkoppeling van de alternator.
Door dit euvel kom de multiriem niet steeds zijn opdracht uitvoeren, zodat die nu en dan los kwam van de servopomp. De alternator door een ruil vervangen (tevens ook de accu die al 7 jaar oud was !) en weg moeilijkheden.
Bedankt forum en nog veel Volvo-plezier.