Rubber bovenaan schokdemper kapot

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Toen ik gisteren m'n winterwielen monteerde ontdekte ik onderstaand:

Afbeelding

Deze rubbers zitten aan de bovenkant van de schokdempers en zijn aan beide zijden van de auto kapot, de ene al wat meer dan de andere (foto is van de minst erg kapotte)

Kan dat apart vervangen worden of moeten hier nieuwe schokdempers onder?

edit: auto heeft er 162.000 km opzitten
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Tijner
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 29.11.2009 - 11:51

Volgens mij moet dat apart vervangen kunnen worden. Een schokdemper bestaat altijd uit meerdere delen.

Ik weet niet hoe oud de Volvo is en hoeveel hij heeft gelopen, maar stel dat dit een 3 jaar oude auto is met 40.000km, dan mag zoiets niet gebeuren. Helemaal niet met het uitstekende wegdek dat we in Nederland hebben.

Dit valt dan onder conformiteits garantie (Dit is de garantie periode na 1 of 2 jaar fabrieks/commerciele garantie)

Conformiteits garantie:
http://www.advocare.nl/default.asp?contentID=253

Grt,
Tijn
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

auto heeft 162.000 km gelopen en viert net z'n 5e verjaardag.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Tijner
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 29.11.2009 - 11:51

Dan gaat dit niet meer onder conformiteits garantie vallen.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

vandaag naar de dealer geweest. Moet me er weinig zorgen over maken zei die. De rubbers dienen er eigenlijk voor om te voorkomen dat je schokdempers tot hun eindpunt gedrukt worden bij grote putten/bulten. Zo lang ze er zitten is het goed. Alle V50's krijgen er na verloop van tijd mee te maken (stond toevallig een recentere V50 op de brug en die vertoonde inderdaad ook al scheurtjes in het rubber)
Hoeft dus niet per sé vervangen te worden, maar hij ging wel 2 rubbers bestellen, zodat ik volgende week nog eens kan langskomen om ze te laten vervangen :)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
motorfret
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 07.02.2009 - 16:35

typisch een dealer die niet weet waar hij over praat:
Deze zogeheten aanslagrubbers, kunnen alleen de krachten weerstaan als ze hun gehele vorm hebben.
De kracht word namelijk verdeeld over het gehele rubber.
Zodra het rubber gescheurd is, of er stukken ontbreken, loopt de krachtopname (weerstand) exponentioneel af.
In gewoon nederlands: in plaats van 4 ton te kunnen weerstaan cq te kunnen opvangen, kan bij een kleine beschadiging deze kracht al halveren.
Hierdoor komt deze kracht niet meer in het rubber te zitten, mar op je schokbreker cq je chassis.

(bron: heb er zo'n 200 van getest voor mijn werkgever: een schokbrekerfabrikant voor motorfietsen)
Oud; V50 2.0D > groene S60R > Nu: V50 2.0D
Delta 97
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 19.07.2009 - 22:01

dus, motorfret wat is je advies?

a. niks aan doen, schokbrekers/chassis kunnen dat makkelijk weerstaan?
b. in de komende tijd (50.000km) ooit eens vervangen?
c. zo snel mogelijk de volvo naar de garage brengen en meteen laten vervangen?
d. ....
motorfret
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 07.02.2009 - 16:35

het is geen ramp, dus het is niet zo dat je niet verder kunt rijden, maar ik zou ze bij de eerstvolgende beurt toch even laten vervangen.
(en rustig over drempels e.d., zeker met belading in de auto) :)

edit: de bumprubbers van motorfietsen krijgen krachten tot 6 ton te verwerken, dus er komt zeker wat kracht op die dingen te staan.
Oud; V50 2.0D > groene S60R > Nu: V50 2.0D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

ik was sowieso van plan om ze te laten vervangen hoor :)
Volgende week even bellen voor een afspraak te maken. Ik dacht eerst te wachten tot het voorjaar, omdat ik van plan ben m'n auto dan te laten verlagen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”