Trillen stuur bij afremmen
-
- 4th Gear member
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
- Locatie: Prinsenbeek
Sinds vorige week lichte trilling in het stuur bij afremmen van de V70(verlaten snelweg) bij redelijke snelheid. Sinds vandaag ook trillingen bij lage snelheden en zelfs in de file (er stond weer een fijne op de A15 vanochtend) Het lijkt wel of de voorremmen blijven kleven of dat de schijven onregelmatig zijn afgesleten.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Als de schijven (door het gebruik) wat dunner zijn geworden, trekken ze op den duur krom. Dit is eerst maar een beetje en dus licht voelbaar, maar wordt gaande weg wel erger.
Er is al eens een hele discussie geweest, dat dit is te voorkomen door na het remmen de voetrem los te laten en de handrem te gebruiken indien nodig. Dit om ongelijkmatig afkoelen en daardoor kromtrekken van de schijven te voorkomen.
Als de schijven nog niet te ver heen zijn, kun je ze laten afdraaien. En anders nieuwe schijven en blokken monteren.
Er is al eens een hele discussie geweest, dat dit is te voorkomen door na het remmen de voetrem los te laten en de handrem te gebruiken indien nodig. Dit om ongelijkmatig afkoelen en daardoor kromtrekken van de schijven te voorkomen.
Als de schijven nog niet te ver heen zijn, kun je ze laten afdraaien. En anders nieuwe schijven en blokken monteren.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Peter-V50
- 4th Gear member
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
- Locatie: Twente
De handrem gebruikt toch dezelfde schijven en blokken? Hoe kan dat dan verschil maken?dit is te voorkomen door na het remmen de voetrem los te laten en de handrem te gebruiken indien nodig. Dit om ongelijkmatig afkoelen en daardoor kromtrekken van de schijven te voorkomen.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
dat weet je niet goed.
De handrem werkt middels remtrommels (en remschoenen) op de achterrem.
Separaat dus van de remschijven.
De handrem werkt middels remtrommels (en remschoenen) op de achterrem.
Separaat dus van de remschijven.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Bij een V70 is het inderdaad een gescheiden systeem. Hoe e.e.a. bij andere auto's is geregeld, weet ik ook niet hoor.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Bij een 240, V50, S40, V50 en C70 idem weet ik uit ervaring.
Over het algemeen denk ik dat zodra je schijfremmen achter hebt, je separate trommels hebt voor de handrem.
Over het algemeen denk ik dat zodra je schijfremmen achter hebt, je separate trommels hebt voor de handrem.
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
De trommel voor de achterrem zit dacht ik aan de binnenkant van de remschijf. Bij het linkerachterwiel dus aan de rechterkant en rechtsachter links van de remschijf..... Het is 1 unit per kant.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Sterker nog, de remschijf IS de trommel. De binnenkant van de naaf van de remschijf fungeert als trommel voor de handrem met 2 remschoentjes erin. Dit is een BMW maar principe is hetzelfde, en daarom is die schijf zo "dik" in het midden:

En dan zien je handremschoenen er ongeveer zo uit (is van een hyundai):

Als antwoord op de vraag van de TS; je schijven zijn zeer waarschijnlijk krom (of zijn scheef afgesleten). Als je de auto op de krik zet en zonder wiel erop de motor start en voorzichtig in zn 1 zet dan zie je de slingering in de schijf vaak al. Een heel klein beetje is toegestaan, maar het is al snel te veel.
Zoals al eerder geopperd: af laten draaien is een optie, echter wordt de schijf wel dunner en moet dus binnen niet al te lange tijd alsnog vervangen worden. Andere optie is nieuwe schijven monteren, de prijzen per schijf liggen rond de 85 euro ex (voorzijde) en €75,- (achterzijde) bij de Brezan e.d. . Nieuwe schijven erop is ongeveer een half uurtje werk per kant als je over een brug beschikt. Als alles toch los is dan is het vervangen van de remblokken ook geen slecht idee, tenzij ze echt nog lang niet aan de beurt zijn. Rembloksetje voorzijde €70 tot €80 ex, achter €60,-.

En dan zien je handremschoenen er ongeveer zo uit (is van een hyundai):
Als antwoord op de vraag van de TS; je schijven zijn zeer waarschijnlijk krom (of zijn scheef afgesleten). Als je de auto op de krik zet en zonder wiel erop de motor start en voorzichtig in zn 1 zet dan zie je de slingering in de schijf vaak al. Een heel klein beetje is toegestaan, maar het is al snel te veel.
Zoals al eerder geopperd: af laten draaien is een optie, echter wordt de schijf wel dunner en moet dus binnen niet al te lange tijd alsnog vervangen worden. Andere optie is nieuwe schijven monteren, de prijzen per schijf liggen rond de 85 euro ex (voorzijde) en €75,- (achterzijde) bij de Brezan e.d. . Nieuwe schijven erop is ongeveer een half uurtje werk per kant als je over een brug beschikt. Als alles toch los is dan is het vervangen van de remblokken ook geen slecht idee, tenzij ze echt nog lang niet aan de beurt zijn. Rembloksetje voorzijde €70 tot €80 ex, achter €60,-.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Peter-V50
- 4th Gear member
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
- Locatie: Twente
Kijk, dan heb ik in elk geval weer iets geleerd vandaag.De handrem werkt middels remtrommels (en remschoenen) op de achterrem.
Separaat dus van de remschijven.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54
Heb dit toevallig net laten doen. Idd € 85 per schijf. Laten vervangen van schijven-voor + blokken kwam mij op iets van € 400,- te staan.FrankS60 schreef: Andere optie is nieuwe schijven monteren, de prijzen per schijf liggen rond de 85 euro ex (voorzijde) en €75,- (achterzijde) bij de Brezan e.d. . Nieuwe schijven erop is ongeveer een half uurtje werk per kant als je over een brug beschikt. Als alles toch los is dan is het vervangen van de remblokken ook geen slecht idee, tenzij ze echt nog lang niet aan de beurt zijn. Rembloksetje voorzijde €70 tot €80 ex, achter €60,-.
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ja dat is wel ongeveer de prijs denk ik. 2x85 = 170, 170+80= 250 ex de btw -> 300 incl en een goed uurtje a 1,5 werk = +/- 400 euro.obrasp schreef:Heb dit toevallig net laten doen. Idd € 85 per schijf. Laten vervangen van schijven-voor + blokken kwam mij op iets van € 400,- te staan.FrankS60 schreef: Andere optie is nieuwe schijven monteren, de prijzen per schijf liggen rond de 85 euro ex (voorzijde) en €75,- (achterzijde) bij de Brezan e.d. . Nieuwe schijven erop is ongeveer een half uurtje werk per kant als je over een brug beschikt. Als alles toch los is dan is het vervangen van de remblokken ook geen slecht idee, tenzij ze echt nog lang niet aan de beurt zijn. Rembloksetje voorzijde €70 tot €80 ex, achter €60,-.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 4th Gear member
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
- Locatie: Prinsenbeek
De schijven voor en bijbehorende blokken intussen vervangen. Was 214 euro voor de onderdelen kwijt.
Waren inderdaad aan de minimale dikte geraakt.
Bedankt voor jullie advies
Waren inderdaad aan de minimale dikte geraakt.
Bedankt voor jullie advies
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Begrijp niet dat Volvo dit ouderwetse systeem uit de jaren 60 nog steeds gebruikt!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Hoeveel km's hadden de schijven op de auto gezeten?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95