wielen balanceren

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
lodair
2nd Gear member

Bij mijn Volvo S60D5 model 2003 met 308.000 km zijn de voorwielarmen
vervangen en tegelijk nieuwe winterbanden gemonteerd, de nieuwste Dunlop banden. 205x55x16 op origineel Volvo lichtmetalen velgen. Nog nooit heb ik bij deze auto zowel met zomer als met winterbanden balanceerproblemen ondervonden. Het computer gestuurde, state of the art, balanceerapparaat geeft aan dat er na wat loodplakwerk geen onbalans op alle 4 de wielen aanwezig is. Toch trilt de zaak hoogfrequent, niet zichtbaar , maar je voelt het goed in het stuurwiel. Vooral bij ca. 90kmh, daarna weer iets minder tot 130kmh en vanaf 140kmh wordt het echt storend. 160 kmh is alleen nog maar te gebruiken om snel even in te halen. Ik denk dat één van de banden misschien een fabrikagefoutje heeft. Niet rond maar ietsje ovaal of zoiets. Maar mijn vertrouwde bandenman sluit dat uit. Ook heb ik de auto nog opnieuw laten uitlijnen. Heeft iemand een suggestie, of soortgelijke ervaringen?
Oceanracer
Geartronic member

Ik heb mij ooit eens laten vertellen dat alleen Pirelli en Michelin het voor elkaar krijgen 100% ronde banden te maken. Veel andere merken zijn (hoe nieuw en hoe ze ook zijn opgeslagen) regeld ietwat on-rond. En daar is achteraf helemaal niets aan te doen. Alleen het vervangen van de complete boosdoener...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Probeer ze eens aan de auto te balanceren met een zogenaamde spinner (zie niet zo vaak meer).
Dan zie/voel je ook gelijk welke band de boosdoener is.
niesman
2nd Gear member

dit probleem met winterbanden ken ik, zelf heb ik vorig jaar mijn banden door twee bedrijven laten balanceren, wat niet heeft geholpen. ik moet de winter wissel voor dit jaar nog doen.

De rest van het jaar rij ik met michelin, prima banden zijn dat nergens last van.
xc70
V70 2.4 140PK (2001) verkocht
lodair
2nd Gear member

niesman schreef:dit probleem met winterbanden ken ik, zelf heb ik vorig jaar mijn banden door twee bedrijven laten balanceren, wat niet heeft geholpen. ik moet de winter wissel voor dit jaar nog doen.

De rest van het jaar rij ik met michelin, prima banden zijn dat nergens last van.
.Iedereen bedankt voor het medeleven en tips. t.a.v. niesman: Ik rijd ook met michelins zomer geen probleem banden. Maar heb met de dunlops in de winter ook nog nooit problemen gehad. Hoe is voor jou nu de "winterstand" van zaken, wederom trillend de winter door?
Ik ga nu voor/achter wissel doen. Maar als ik dan volgend jaar wederom een V/A wissel doe, om cuppen te voorkomen, dan heb ik het probleem slechts een jaar voor mij uit geschoven. Ik denk dat ik maar een paard ga kopen. Succes er mee. Groeten van tom (lodair)
niesman
2nd Gear member

idd met trillende banden de winter door :-) het is wel te doen, wij rijden ook niet zo heel veel km in deze auto, anders had ik het denk ik niet gedaan. Zodra deze banden op zijn dan denk ik dat ik een tweede setje lm ga aanschaffen voor de winter.
xc70
V70 2.4 140PK (2001) verkocht
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”