Anti spin regeling

De eerste generatie XC60
Dagobert
1st Gear member

Ik heb de FWD versie (eDrive).
Nu valt mij al sinds het begin op, en nu nog meer met bladeren etc op de weg, dat de anti spin regeling laat ingrijpt. Soms spinnen de wielen echt enorm door voordat er wordt ingegrepen.
Anderen hier ook last van?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

iets gas terugnemen?
Volvo for life
Dagobert
1st Gear member

bart simpson schreef:iets gas terugnemen?
He ... brillant antwoord .. :P
Maar even serieus: hoe gedraagt zich dit op besneeuwde/ijzige wegen?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Je spint door teveel gasgaven, neem je iets gas terug spin je niet en grijpt je dstc ook niet in, dat is ook het "geheim" van het op besneeuwde/ijzige wegen rijden, geen diesel voor deze Volvo gereden?
Volvo for life
Dagobert
1st Gear member

Rij reeds 15 jaar diesel .... eerst zonder en al jaren met ASR of DSTC.
Bij de passats en mercedesen die ik hiervoor heb gereden deed de ASR zijn werk ECHT beter.
Ik snap jou opmerking over "minder gas" wel, maar feit blijft dat de volvo DSTC laat ingrijpt (naar mijn smaak....). Het is juist hier (bij teveel gas omdat een weg onverwachts glad is) dat de DSTC doeltreffend moet ingrijpen ... naar mijn smaak doet de DSTC dat wat aan de late kant.
Vraagje: rij jij eigenlijk zelf ook in een XC60 eDrive? Ben jij een ervarings deskundige?
chris_zweden
3rd Gear member

Mijn s80 neigt ook snel naar onderstuur, zware motor voor de vooras ja dan vraag je er om... Gewoon gas terug geven dan gaat onderstuur ook weg. Mijn voorkeur gaat overigens wel uit naar RWD en daar hebben we de S2000 voor in de garage :)

dstc werkt amper trouwens voor onderstuur...
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Dagobert schreef:Rij reeds 15 jaar diesel .... eerst zonder en al jaren met ASR of DSTC.
Bij de passats en mercedesen die ik hiervoor heb gereden deed de ASR zijn werk ECHT beter.
Ik snap jou opmerking over "minder gas" wel, maar feit blijft dat de volvo DSTC laat ingrijpt (naar mijn smaak....). Het is juist hier (bij teveel gas omdat een weg onverwachts glad is) dat de DSTC doeltreffend moet ingrijpen ... naar mijn smaak doet de DSTC dat wat aan de late kant.
Vraagje: rij jij eigenlijk zelf ook in een XC60 eDrive? Ben jij een ervarings deskundige?
heb alle XC60 varianten uitgebreid geprobeerd, heb meer Volvo's gereden dan menig forummer en dan pik je wel eens iets op.
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Zal waarschijnlijk andere hardware/firmware zijn die gebruikt wordt in de xc60 als in de S60.

Met DSTC aan dan slippen de banden echt niet zomaar. Wanneer minder voorzichtig (lees +half gas) geslipt wordt dan zal het gas terug genomen worden icm dat de ABS pomp begint met remmen.

Herhaal je dit doorslippen 2 a 3x dan voorkomt het DSTC systeem dit soort het koppel te verlagen. Waarschijnlijk door de gasklep beperkt open laten gaan en voor de turbo's de turbo waste gate open te houden.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Dagobert
1st Gear member

bart simpson schreef:heb alle XC60 varianten uitgebreid geprobeerd, heb meer Volvo's gereden dan menig forummer en dan pik je wel eens iets op.
He Bart ... het was geen aanval!
Ik zoek slechts een antwoord .. misschien werkt de DSTC bij Volvo minder dan bij Mercedes en moet ik ermee leren leven. Het zou ook aan de auto kunnen liggen ... Dan moet ik hiernaar laten kijken.
Dat is de reden van mijn vraag!
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Een FWD rijdt tamelijk anders dan een RWD, een DSTC is een (de?) manier om bij het oncontroleerbaar raken van een voertuig de zaken weer controleerbaar te krijgen, dat "gas terugnemen" was een simpel maar reuze effectief advies
Dagobert
1st Gear member

Ik noemde mercedes, maar ook mijn laatste volkswagen Passat (FWD) deed het beter!
Zelfs mijn vrouw heeft er soms last van ..... zij klaagde nooit over de passat.
Maar never mind. Ik check wel bij de dealer.
Dat "gas terug nemen" vindt ik niet erg bevredigend .. vooral omdat ik echt niet als een wilde rij en het vooral gebeurt als ik het niet verwacht ... juist daar moet DSTC voor mij ingrijpen ... Dat gebeurt ook, maar naar mijn smaak wat aan de late kant.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

420Nm aan koppel bij 1500 t/min is een berg koppel, een (erg) krachtige Passat Diesel kwam voor zover ik weet nooit in de buurt van die waarden, bij een Benz had je daarvoor al snel een 280CDI nodig, die had het toerental waarbij de koppel vrijkwam alleen wel 30% hoger liggen.
Ergo, een Drive is een beul die iets omzichter aangepakt moet worden en een iets subtielere dosering vraagt.
Dagobert
1st Gear member

bart simpson schreef:420Nm aan koppel bij 1500 t/min is een berg koppel, een (erg) krachtige Passat Diesel kwam voor zover ik weet nooit in de buurt van die waarden, bij een Benz had je daarvoor al snel een 280CDI nodig, die had het toerental waarbij de koppel vrijkwam alleen wel 30% hoger liggen.
Ergo, een Drive is een beul die iets omzichter aangepakt moet worden en een iets subtielere dosering vraagt.
En is dat dan niet precies waarom de DSTC zijn werk goed moet doen?
Die is toch (hoop ik) ontworpen voor dit vermogen?
Nogmaals .. ik rij niet als een gek. Ik ben een rustige rijder die de DSTC nodig heeft wanneer die nodig is ... als de weg onverwachts gladder is dan normaal ..
(BTW mijn mercedes was een 300CDI ... ERG leuk ....)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

die Benz was van welk jaar? en welk type?

Er zijn mensen die ook bij dit koppel de DSTC zelfs nog nooit ervaren hebben.....
Goelette
3rd Gear member
Contacteer:

Ik vind het juist wel prettig dat mijn V70 later ingrijpt dan de passat van mn baas. Daar viel niet mee te rijden zonder dat de hele tijd je hele vermogen ineens weg was. In de sneeuw en geladheid is het perfect en op bebladerde wegen heb je wel eens dat hij even doorslipt bij een (te) snelle bocht maar dat los je zelf wel op. En als je het niet zelf oplost, dan grijpt de antislip wel weer op tijd in.

Denk dat het even gewenning is.
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
Dagobert
1st Gear member

Het was een ML 300 CDI (190PK, 2008) van iemand van ons sales team die toen weg ging. Ik heb daar, als "voorloop auto" een 8 maand mee gereden.
Ook leuk ..... :-)

Ik heb niet dat mijn vermogen de hele tijd ineens "weg" is.
Soms vind ik dat de auto teveel doorslipt ... ik vraag mij dus ook af wat er gebeurt als het echt glader wordt ...
lancer
6th Gear member

Mijn ervaring is dat het goed gaat. Ik zit wel in een S40, maar ik kan ook met slippende banden wegrijden.

Als je wilt ervaren hoe DSTC ingrijpt, ga dan eens met een wiel op een witte streep staan of met 1 wiel in de berm en trek dan ferm op. DSTC grijpt dan meteen in.
diesel01
Geartronic member

Ook met een S60 en bladeren kun je slippend weg rijden.
Het ASR lampje licht dan op maar hij laat wielspin wel toe, in de sneeuw gebieden is dat ook wel handig want op die manier heb je geen sneeuw in je profiel.
Ik heb met auto's gereden die 2500nm koppel hadden bij 1000rpm en zodra het nat was en ik gaf teveel gas bij verkeerslichten bleef de auto staan spinnen. :laughing6:
Ik denk dat een iets liftende rechtervoet een hoop aan dit probleem kan doen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Een ML is een AWD, een tractioncontrole heeft daar per definitie wat minder werk daar de aandrijfkrachten verdeeld worden, het blijft (zoals ook door anderen onderschreven) een kwestie van zelf je gaspedaal onder controle hebben
Volvo for life
945i
8th Gear member

diesel01 schreef: Ik heb met auto's gereden die 2500nm koppel hadden bij 1000rpm en zodra het nat was en ik gaf teveel gas bij verkeerslichten bleef de auto staan spinnen. :laughing6:
:shock: Wat voor een auto praten we dan over?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”