APK probleempje met de V70 (my2002): hoogteverstelling van de linkerkoplamp doet niks. Toen heb ik eens even de stelmotors los gemaakt en omgewisseld. Toen werkten ze allebei ineens! Alleen stond de linkerkoplamp veel te hoog. Even afgesteld en: de electrische hoogteverstelling werkt wederom niet.
Motortje doet het dus gewoon, en hij stelt ook wel af, maar alleen in een bepaalde range. Als de koplamp netjes staat afgesteld, doet hij het niet.
Kent iemand dit probleem? Ben bang dat dan de koplamp kapot is, ergens iets afgebroken of een veertje ofzo? Iemand enig idee? Heb niet veel trek in een complete nieuwe koplamp monteren, daarvoor moet je volgens mij nogal wat uit elkaar schroeven en zal ook wel een lieve duit kosten....
Alvast bedankt!
Stelmotor koplamp V70
- Goelette
- 3rd Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Weet wel van het fenomeen maar heb er (nog) geen oplossing voor ,had er laatst ook een binnen met hetzelfde, probleem is dat de koplamp niet zondermeer open kan om de boel goed te bekijken ,buiten dat zijn er ook geen losse onderdelen voor.
Er stond hier ergens op het forum iemand die twee lampen over heeft na ombouw ,misschien is dat iets voor jou.
Er stond hier ergens op het forum iemand die twee lampen over heeft na ombouw ,misschien is dat iets voor jou.
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
- Goelette
- 3rd Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
dat is nog eens een perfecte tip! Heb meteen een pm gestuurd.
Passen lampen van een 2004 op een 2002 zonder aanpassingen?
Overigens zat in mijn linkerkoplamp zag ik nu een stuk schuim geduwd, het lijkt erop dat daarmee de lamp op zijn plaats gehouden werd... Niet helemaal zoals het hoort. Verder viel me op dat de reflector in beide lampen erg los zit: de stelmotor kan hem omhoog duwen en voorkomt dus dat de reflector omlaag zakt, maar er is niets dat de reflector tegenhoud omhoog te gaan... Dit zou mi moeten resulteren een een trillende koplamp? Of zie ik dat fout en is dat normaal?
Passen lampen van een 2004 op een 2002 zonder aanpassingen?
Overigens zat in mijn linkerkoplamp zag ik nu een stuk schuim geduwd, het lijkt erop dat daarmee de lamp op zijn plaats gehouden werd... Niet helemaal zoals het hoort. Verder viel me op dat de reflector in beide lampen erg los zit: de stelmotor kan hem omhoog duwen en voorkomt dus dat de reflector omlaag zakt, maar er is niets dat de reflector tegenhoud omhoog te gaan... Dit zou mi moeten resulteren een een trillende koplamp? Of zie ik dat fout en is dat normaal?
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
- Goelette
- 3rd Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
Nee, is dus niet mee te rijden zo... ik zie de koplamp gewoon nu voor me dansen omdat ik dat stuk schuimrubber ertussenuit gehaald heb dat ertussen gefriemeld zat...
Ik denk dat het bolletje van de stelmotor vastgeklikt zou moeten zitten in de koplamp, terwijl die bij mij dus er alleen maar los tegenaan zit: maw hij duwt wel, maar trekt niet...
Ik denk dat het bolletje van de stelmotor vastgeklikt zou moeten zitten in de koplamp, terwijl die bij mij dus er alleen maar los tegenaan zit: maw hij duwt wel, maar trekt niet...
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Bolkopje hoort in een (witte) sleuf te zitten die op de reflector vastzit , met de stelmotor los kun je hem hier eerst inschuiven en dan vastdraaien zou dan goed moeten zijn of er is iets afgebroken in de lamp zelf.
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Ik heb hetzelfde probleem. Plots gingen de lampen onafhankelijk van elkaar op en neer waarna ze zich weer stabiliseren. Paar dagen later deden ze beide niets meer. Denk dat er een probleem met de voeding is. Misschien het draaiwieltje op het dashboard?
Laat morgen als het lukt de boel even doormeten.
Laat morgen als het lukt de boel even doormeten.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1610
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
nee. Je moet deze calibreren. Stel je lampen op het laagst af. stelmotor demonteren en helemaal handmatig uitdraaien. daarna terug stoppen en de zaak werkt weer. Ik had n.l. hetzelde euvel laatst.
De "pen" draai in en uit. deze heeft een start en een eind punt. als deze is verschoven moet je hem weer neutraal krijgen..
Een nieuwe kost je algauw €140,-....
De "pen" draai in en uit. deze heeft een start en een eind punt. als deze is verschoven moet je hem weer neutraal krijgen..
Een nieuwe kost je algauw €140,-....
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1610
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
Je moet deze met brute kracht erin duwen. Dit werkt het prettigst als de lamp gedemonteerd is...Believe me!...been there done that.... Ik heb er ook mee gevochten.,Goelette schreef:Nee, is dus niet mee te rijden zo... ik zie de koplamp gewoon nu voor me dansen omdat ik dat stuk schuimrubber ertussenuit gehaald heb dat ertussen gefriemeld zat...
Ik denk dat het bolletje van de stelmotor vastgeklikt zou moeten zitten in de koplamp, terwijl die bij mij dus er alleen maar los tegenaan zit: maw hij duwt wel, maar trekt niet...
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Dus omdat de "pen" aan het eind of start punt zit en niet correspondeert met de stand van het wieltje op het dashboard werkt het spul niet meer? Wel raar want het heeft altijd goed gewerkt en dan opeens onafhankelijk van elkaar gaan bewegen en dan beiden niets meer? Als er nou 1 was die kapot was ok maar allebei opeens....heel vreemd.aertssenhjc schreef:nee. Je moet deze calibreren. Stel je lampen op het laagst af. stelmotor demonteren en helemaal handmatig uitdraaien. daarna terug stoppen en de zaak werkt weer. Ik had n.l. hetzelde euvel laatst.
De "pen" draai in en uit. deze heeft een start en een eind punt. als deze is verschoven moet je hem weer neutraal krijgen..
Een nieuwe kost je algauw €140,-....
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- Goelette
- 3rd Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
Heren, bedankt voor de tips! Ik ben ondanks het late uur de garage ingegaan om nog eens goed het hele mechanisme te bekijken. Ik dacht dat er iets van de reflector was afgebroken waar het stelmotortje in vast klikte.
maar met de aanvullende wetenschap dat dit een sleufje moest zijn, en daarbij in gedachten houdende wat ik gisteren in Vadis had gelezen, maar toen niet begreep, heb ik na wat geklooi nu helemaal door hoe het zit en hoe het moet...!
Zorg dat de stelmotors in de hoogste stand komen te staan (stand 0). Draai ze vervolgens handmatig nog hoger met het witte moertje bovenop (6mm dopje eropzetten of met de hand). Het steeltje steekt nu zo ver mogelijk uit.
Pak een goede zaklamp erbij zodat je ziet wat je doet. haal beide beschermkappen weg per koplamp (waarachter de gloeilampen zitten). Als je schuin in je koplamp kijkt zie je het witte sleufje zitten. Hier kun je hem wellicht met geweld induwen maar dit is mij niet gelukt en is waarschijnlijk ook niet de beste optie. Met de stelmotor in de langste stand is het vrij eenvoudig om hem er aan de bovenkant of de onderkant van de sleuf gewoon in te schuiven. Zodra hij erin zit, draai dan de hele motor op zijn plek (kwartslagje draaien) zodat die vast zit. Klaar is Kees. Zet je auto even richting een muur, en draai dmv het witte moertje de lampen omlaag tot een niveau waarvan je denkt dat het goed is en je niemand verblind. Rij vervolgens even een keer naar de garage om de fijnafstelling te doen met apparatuur.
Voor de rest hoeft er niets ingeregeld te worden. Als een motor op de verkeerde stand staat wanneer de stekker uitgetrokken is, zal hij zichzelf corrigeren zodra hij ingestoen wordt. De motortjes zijn dus niet gekoppeld.
het is dus op zich niet zo moeilijk, maar de monteur die hiervoor aan mijn auto heeft gewerkt heeft het dus ook niet begrepen. kennelijk rij ik al vanaf aanschaf rond met een stelmotor die niet in die witte sleuf vastgeklikt zit, en omdat men toen kennelijk ook heeft gedacht dat de koplamp kapot was heeft men de dus loszittende reflector met schuimrubber "vastgezet". De stelmotor draaide dus wel, maar zat niet aan de reflector vast waardoor er niets gebeurde
Zaterdag ga ik even langs de garage om te kijken of nu inderdaad alles goed is bij mij. Ik zal dat dan nog even laten weten!
maar met de aanvullende wetenschap dat dit een sleufje moest zijn, en daarbij in gedachten houdende wat ik gisteren in Vadis had gelezen, maar toen niet begreep, heb ik na wat geklooi nu helemaal door hoe het zit en hoe het moet...!
Zorg dat de stelmotors in de hoogste stand komen te staan (stand 0). Draai ze vervolgens handmatig nog hoger met het witte moertje bovenop (6mm dopje eropzetten of met de hand). Het steeltje steekt nu zo ver mogelijk uit.
Pak een goede zaklamp erbij zodat je ziet wat je doet. haal beide beschermkappen weg per koplamp (waarachter de gloeilampen zitten). Als je schuin in je koplamp kijkt zie je het witte sleufje zitten. Hier kun je hem wellicht met geweld induwen maar dit is mij niet gelukt en is waarschijnlijk ook niet de beste optie. Met de stelmotor in de langste stand is het vrij eenvoudig om hem er aan de bovenkant of de onderkant van de sleuf gewoon in te schuiven. Zodra hij erin zit, draai dan de hele motor op zijn plek (kwartslagje draaien) zodat die vast zit. Klaar is Kees. Zet je auto even richting een muur, en draai dmv het witte moertje de lampen omlaag tot een niveau waarvan je denkt dat het goed is en je niemand verblind. Rij vervolgens even een keer naar de garage om de fijnafstelling te doen met apparatuur.
Voor de rest hoeft er niets ingeregeld te worden. Als een motor op de verkeerde stand staat wanneer de stekker uitgetrokken is, zal hij zichzelf corrigeren zodra hij ingestoen wordt. De motortjes zijn dus niet gekoppeld.
het is dus op zich niet zo moeilijk, maar de monteur die hiervoor aan mijn auto heeft gewerkt heeft het dus ook niet begrepen. kennelijk rij ik al vanaf aanschaf rond met een stelmotor die niet in die witte sleuf vastgeklikt zit, en omdat men toen kennelijk ook heeft gedacht dat de koplamp kapot was heeft men de dus loszittende reflector met schuimrubber "vastgezet". De stelmotor draaide dus wel, maar zat niet aan de reflector vast waardoor er niets gebeurde

Zaterdag ga ik even langs de garage om te kijken of nu inderdaad alles goed is bij mij. Ik zal dat dan nog even laten weten!
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1610
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
Is en blijft electronica....Mijn buitenspiegel slaat soms ook wel eens op hol...is geen peil op te trekken...Wolfs XC schreef:Dus omdat de "pen" aan het eind of start punt zit en niet correspondeert met de stand van het wieltje op het dashboard werkt het spul niet meer? Wel raar want het heeft altijd goed gewerkt en dan opeens onafhankelijk van elkaar gaan bewegen en dan beiden niets meer? Als er nou 1 was die kapot was ok maar allebei opeens....heel vreemd.aertssenhjc schreef:nee. Je moet deze calibreren. Stel je lampen op het laagst af. stelmotor demonteren en helemaal handmatig uitdraaien. daarna terug stoppen en de zaak werkt weer. Ik had n.l. hetzelde euvel laatst.
De "pen" draai in en uit. deze heeft een start en een eind punt. als deze is verschoven moet je hem weer neutraal krijgen..
Een nieuwe kost je algauw €140,-....
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Goelette opgelost scheelt weer een lamp uitbouwen
aertssenhjc dan heb je een spiegel met geheugen ook hier zitten twee potmetertjes in die de geheugenstand herkennen als deze vervuild zijn gaat ie net als een etm een eigen leven leiden.
aertssenhjc dan heb je een spiegel met geheugen ook hier zitten twee potmetertjes in die de geheugenstand herkennen als deze vervuild zijn gaat ie net als een etm een eigen leven leiden.
- Goelette
- 3rd Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
vandaag zijn de koplampen definitief goedgekeurd in de garagae 

Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Dat scheelt weer! Wel zo fijn als alles werkt 
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- joost_sipkes
- 2nd Gear member
- Berichten: 213
- Lid geworden op: 05.05.2007 - 14:22
- Locatie: Noordzee / Groningen
Zou dit ook min probleem oplossen?:
Ik had een barst in mijn linker koplamp glas. Deze barst zat precies voor mijn koplamp spray. Hierdoor is het glas redelijk gevuld met ruitewisser vloeistof
Mijn glas heb ik al wel laten vervangen, maar nu merk ik (het word al vroeg donker) dat mijn beide koplampen in de laagste stand staan en niet meer omhoog willen.
Ik dacht eerst aan een doorgebrande zekering (water enzo) maar dit is niet het geval. Mijn wiswas installatie doet het gewoon nog en die zitten achter dezelfde zekering.
Voor de duidelijkheid
Ik rij een s80 uit 2002 en mijn hoogte verstelling deed het voor het kapotte glas uitstekend.
Ik had een barst in mijn linker koplamp glas. Deze barst zat precies voor mijn koplamp spray. Hierdoor is het glas redelijk gevuld met ruitewisser vloeistof
Mijn glas heb ik al wel laten vervangen, maar nu merk ik (het word al vroeg donker) dat mijn beide koplampen in de laagste stand staan en niet meer omhoog willen.
Ik dacht eerst aan een doorgebrande zekering (water enzo) maar dit is niet het geval. Mijn wiswas installatie doet het gewoon nog en die zitten achter dezelfde zekering.
Voor de duidelijkheid
Ik rij een s80 uit 2002 en mijn hoogte verstelling deed het voor het kapotte glas uitstekend.
460 2.0l
S70 2.5 europa 1998
S80 2.4 170PK 2002 Automaat G3
S70 2.5 europa 1998
S80 2.4 170PK 2002 Automaat G3