Batterij om zeep na 3 jaar

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8531
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik denk dat mijn batterij om zeep is, de auto start minder goed, vroeger wachtte ik zelfs niet op het aanslaan vande motor om de sleutel los te laten, een korte klik volstond.

Nu moet ik wel een seconde of langer starten, soms zelfs 2 keer.

Het de accu dit weekend bijgeladen en bij het aansluiten van de lader wees de lader 5amp laadstroom, na meer dan 24u laden stond de lader nog op bijna 3amp.

ik denk dat na 24u de laadstroom verder gedaald had moeten zijn dan 3amp.

ik denk eraan om de accu dan maar te vervangen, heeft er iemand suggesties welk merk en of type te stoppen in een V70 24D (163PK) van 2006 ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Denk eerder dat je dynamo de geest heeft gegeven, of je rijdt gewoon te weinig. Het feit dat je zo lang moest lden geeft al aan dat de accu nog wel in orde is. Als je 24 uur op gem 4 ampere hebt geladen zit er iets van 100Ah capaciteit in de accu en dat is natuurlijk zeer goed. Kijk eens wat de spanning op je accu is zonder lopende motor en dan met de motor aan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8531
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

ik rijd 2 keer per week 200km Belgie > Schiphol, dus daar ken het niet aan liggen.

op 24u laden is de lader slechts gezakt van 5amp laadstroom naar 3 amp, dit lijkt mij toch te weinig ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat betekent alleen maar dat de accu gewoon helemaal leeg was en nog heel veel capaciteit heeft. Als hij na 1 uurtje al was gestopt me laden kan dat betekenen dat de accu helemaal vol was of de accu stuk.

Hang er maar even een voltmeter aan zoals omschreven. Ik gok op een slechte laadspanning.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Gaat niet helemaal meer op Ed de spanning word nu gecontroleerd door de CEM evenals de laadspanning deze is nu dan ook afhankelijk van de interne weerstand van de accu met als gevolg dat wanneer er hier iets niet klopt de laadspanning hierop word aangepast, het valt of staat dus met de interne weerstand van de accu .
De dealer heeft de juiste tester hiervoor deze doet een meting welke de interne weerstand meet en deze omzet naar een bruikbaar pecentage van de accucapaciteit meting met een multimeter geeft dus wel een indicatie maar geeft geen 100% definitief uitsluitsel meer of het de accu of de dynamo is.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8531
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

KM doe ik echt wel genoeg, ik rij maandag 200km naar Schiphol, dan tijdens de week wel korte ritjes van 2x 7km per dag en vrijdag terug naar Belgie, weer 200km dus.

zal de batterij eens laten testen, las al wat goede commentaren op internet over Varta batterijen, zitten deze er ook af fabriek in ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

hmmm rare verhalen.

FYI: Als je een minuut of 5 a 10 de lege accu met 5 a 10 Ampere laadt kun je al weer starten. Daar hoeft nooit lang op gewacht te worden. (mits de accu goed is)

Ook nooit een accu overladen. Daar gaat deze heel erg stuk van. Bovendien produceert dit waterstofgas. (KNALGAS)

Als de auto niet goed start omdat de accu niet de stroom kan leveren die nodig is tijdens het starten dan is de accu helaas stuk. Desulfateren is onpraktisch qua tijd. Je hebt misschien een pech accu.

Andere optie is een slechte startmotor. Als de borstels vervuild zijn, of versleten dan kan de motor niet de stroom krijgen nodig is om voldoende snel te draaien.


Vraag 1: Wat is je backup tijd? Lampen aan, radio aan, ventilator op stand 2 of 3
<20 minuten : Slecht
~ 50 minuten: : Tot volgende keer maar weer
> 120 minuten : Puik!

Vraag 2:
start de auto makkelijk als de motor warm is? Laat eens de parkeer lampen aan en start de auto na een uurtje. Als deze dan netzo moeizaam start is de kans groot dat het aan de accu ligt.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

hadico schreef:Gaat niet helemaal meer op Ed de spanning word nu gecontroleerd door de CEM evenals de laadspanning deze is nu dan ook afhankelijk van de interne weerstand van de accu met als gevolg dat wanneer er hier iets niet klopt de laadspanning hierop word aangepast, het valt of staat dus met de interne weerstand van de accu .
De dealer heeft de juiste tester hiervoor deze doet een meting welke de interne weerstand meet en deze omzet naar een bruikbaar pecentage van de accucapaciteit meting met een multimeter geeft dus wel een indicatie maar geeft geen 100% definitief uitsluitsel meer of het de accu of de dynamo is.
Waarom moet het nu weer zo moeilijk gemaakt worden door Volvo :D
De interne weerstand van een accu zegt iets over de capaciteit. Des te lager de interne weerstand des te gezonder is de accu (kan dan ook meer startstroom leveren). Als je 24 uur kunt laden met gem 4 ampere, dan heb je echt een zeer goede accu, tenzij hij intern verlies heeft, maar dat komt bijna niet voor. Een accu die stuk is heeft meestal een cel met flinke weerstand. Aangezien de cellen in serie staan heb je dan bijna geen laadstroom.
Stond er niet toevallig een verbruiker aan tijdens het laden waardoor er altijd een paar ampere blijft stromen. Je laad dan nog maar met zeg 3 ampere als er 2 ampere wegloopt naar de verbruiker. En dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8531
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Nee hoor alles stond uit, er staat zlefs geen alarm in de auto.

het verschil dat ik merk na het laden is miniem, de auto heeft altijd gestart, zelfs voor het bijladen, maar het duurde effe voor hij aansloeg, zeg maar 1 a 2 sec en je hoorde ook dat de motor vrij traag rond ging met de startmotor.

Nu, na het laden is het ietsje beter, ik zal nog even aanzien als het echt spannend wordt of hij gaat starten of niet, kan de accu er nog altijd uit.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Een nieuwere D5 slaat altijd wat minder snel aan dan de eerdere types. Dat komt door alle sensor signalen die eerst gecontroleerd moeten worden door de ECU voordat er brandstof wordt ingespoten. Maar ik neem aan dat jij het vergelijkt met voorheen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8531
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

ja ik merkte dit vroeger minder op, toen ik mijn vrouw erover sprak, zei ze direct ah, heb jij dat ook al ondervonden..

Ik vond het alleen raar dat na 24u laden de lader nog steeds 3amp aan het laden was en de accu was niet echt leeg toen ik begon te laden, ik wou gewoon eens kijken of het starten verbeterde met een bijgeladen accu.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het kan natuurlijk altijd dat de accu gewoon stuk is en op 3 ampere laadstroom blijft "hangen". Maar dan is hij echt stuk, en zou je niet eens meer moeten kunnen starten denk ik.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8531
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Vandaag batterij laten testen met Varta battrij tester, zowel op zomer als winter test gaf de tester "accu ok".

We gaan dus nog effe wachten om een nieuwe te kopen, zou volgens de handelaar trouwens +/- 150 euros zijn voor mijn batterij. (90a/u, 800amp)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat dacht ik al. Ik verdenk de dynamo. Als de auto stationair loopt hoor je dan bijgeluiden vanuit de multiriem?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
LPe
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 07.07.2009 - 22:11
Locatie: Bergen op Zoom

Hallo Ivo,
Accu's zijn momenteel in de aanbieding bij de dealer zie onderstaabde link.

http://www.volvocars.com/nl/campaigns/m ... fault.aspx

Ik heb zelf een "nieuwsbrief wintereditie" in de bus gehad. Hier staat dat een accu van 90 Ah momenteel €110 kost.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8531
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Het lijkt wel normaal te zijn, zelfs bij buitentemperaturen van -9 startte de auto ook na een luttele 1-2sec, net als bij +10graden.

Het wordt dus niet erger, edraket zal wel gelijk hebben dan de nieuwe D5 iets later aanslaat.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”