Hello allemaal,
Ik heb al verschillende zaken gelezen over deze ontluchting.
Die zou aan de binnenzijde van de rechter achtervleugel moeten zitten.
Echter: rechts vooraan, achter de mistlamp, zit bij onze 460 B20 F (mj95) een zwarte ronde cilinder.
Dit zou de regelunit moeten zijn voor het ontluchten van de benzinetank en het recupereren van de slechte lucht door ze de motor in te zuigen.
Wie kent dit systeem? Ik vind er niets over terug in de vraagbaak (tenzij ik erover gekeken heb) (Of dat zwarte ding zou iets van de ABS moeten zijn; Airco zit niet op de wagen.
Alvast bedankt voor de hulp.
Ontluchting benzinetank 460 B20F
- teigetje240
- 2nd Gear member
- Contacteer:
- Iroll
- 6th Gear member
Ik vermoed dat je de expansietank bedoelt. Die vangt het uitzetten van de benzine op met een volle tank en heet weer. Het recupereren van benzinedampen vind plaats in het koolstoffilter en die zit voorin achter de grille. Deze is verbonden met het inlaatspruitstuk dmv een vacuumslangetje. Het is ook een rond zwart vat. In de tank heerst een lichte overdruk om de benzinedampen naar het koolstoffilter te duwen, kan je horen als je de tankdop losdraait, dan sist het als de druk ontsnapt.
- teigetje240
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Dankje Iroll voor je antwoord.
Dat het sist was ons al opgevallen. Alleen dacht ik dat het onderdruk was. Dit treedt namelijk alleen dan op als de tank ver leeg is.
Waar situeer jij die expansietank? Dat is toch ook je ontluchting? Dat is toch die zwarte cilinder? Op sommige technische tekeningen zit de ontluchting net naast de tankaanvoerleiding. Bij deze wagen dus niet.
Op een 740 hebben we de expansietank afgekoppeld. Die rijdt sindsdien een stuk prettiger.
Die koolfilter heb ik nog niet gevonden, tenminste niet op de plaats die jij bedoelt. Heb je misschien een foto ervan?
mvg
Dat het sist was ons al opgevallen. Alleen dacht ik dat het onderdruk was. Dit treedt namelijk alleen dan op als de tank ver leeg is.
Waar situeer jij die expansietank? Dat is toch ook je ontluchting? Dat is toch die zwarte cilinder? Op sommige technische tekeningen zit de ontluchting net naast de tankaanvoerleiding. Bij deze wagen dus niet.
Op een 740 hebben we de expansietank afgekoppeld. Die rijdt sindsdien een stuk prettiger.
Die koolfilter heb ik nog niet gevonden, tenminste niet op de plaats die jij bedoelt. Heb je misschien een foto ervan?
mvg
-
- 2nd Gear member
Bij mijn 480 zit deze tussen de voorbumper en wielkast aan de rechterkant ik weet niet of dit voor de hele 400 serie zo is??

Volvo 480 Turbo 1991 305
Volvo 740 Turbo 1986 130
Volvo 740 Turbo 1986 130
-
- 7th Gear member
Iroll verteld het opzich goed,maar draait het een en ander om..
Er heerst onderdruk in de tank ,geen overdruk,lees het volgende artikel even!
http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 2007-5.htm
Er heerst onderdruk in de tank ,geen overdruk,lees het volgende artikel even!
http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 2007-5.htm
-
- 7th Gear member

- teigetje240
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Thx voor de link.
Onze 240 heeft dit niet (gelukkig), de 740 wel en daar is het afgekoppeld (sindsdien stotert ie niet meer tijdens het rijden)
Zit er op de 4** reeks met actief koolfilter dan geen andere tankontluchting? Op sommige tekeningen staat een ontluchtingsunit afgebeeld in de rechterachtervleugel.
Ik veronderstel dat het het één of het ander is.
Komend weekend maar eens kijken wat er met die actief koolfilter scheelt.
Onze 240 heeft dit niet (gelukkig), de 740 wel en daar is het afgekoppeld (sindsdien stotert ie niet meer tijdens het rijden)
Zit er op de 4** reeks met actief koolfilter dan geen andere tankontluchting? Op sommige tekeningen staat een ontluchtingsunit afgebeeld in de rechterachtervleugel.
Ik veronderstel dat het het één of het ander is.
Komend weekend maar eens kijken wat er met die actief koolfilter scheelt.
- Iroll
- 6th Gear member
Kijk even in dit manual Ergens halverwege staat het hele systeem getekend. Het is me overigens niet duidelijk wat nou je vraag is. Werkt het systeem niet goed of vermoed je dat het niet werkt?
- teigetje240
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Goede morgen Iroll
Bedankt voor de link!!! Daar staat in wat ik zocht, alleen heb ik nog niet gekeken welk systeem met onze wagen overeenkomt.
Wat ik weten wil?
-Werkt dat systeem nog?
-Kan ik het afkoppelen zonder dat er storingen optreden?
-Heeft dit systeem, met mogelijk niet goed werken, een invloed op het lichte stotteren van de motor? (onder/overdruk; valse lucht)
Doel:
Ik zou dit systeem graag overbruggen, om na te gaan of er iets beter/slechter wordt
Bedankt voor de link!!! Daar staat in wat ik zocht, alleen heb ik nog niet gekeken welk systeem met onze wagen overeenkomt.
Wat ik weten wil?
-Werkt dat systeem nog?
-Kan ik het afkoppelen zonder dat er storingen optreden?
-Heeft dit systeem, met mogelijk niet goed werken, een invloed op het lichte stotteren van de motor? (onder/overdruk; valse lucht)
Doel:
Ik zou dit systeem graag overbruggen, om na te gaan of er iets beter/slechter wordt
- Iroll
- 6th Gear member
Als er iets mis is met het systeem dan is het meestal de electr.klep op het koolstoffilter. Die opent als de motor op temp. is om de opgeslagen gassen te verbranden via het inlaatspr.stuk. Je kan het systeem eenvoudig afkoppelen door het vacuumslangetje los te halen van het inl.spr.stuk, de aansluiting moet je wel afdoppen anders zuigt hij uiteraard valse lucht. Links op het inl.spr.stuk zitten 3 slangetjes naast elkaar. 1=koolstoffilter, 2=aansluiting benzinedrukregelaar, 3=MAP sensor. Lees ook de diagn.box eens uit (socket#2) om te kijken of die een storingscode geeft.
Meestal geeft een defecte klep een verhoogt toerental stationair.
Mijn B20F had ook last van lichtjes haperen bij volgasgeven. Na 2x V-power tanken was het weg. Of gooi eens een flesje injectorreiniger in de tank, wil ook weleens helpen.
Meestal geeft een defecte klep een verhoogt toerental stationair.
Mijn B20F had ook last van lichtjes haperen bij volgasgeven. Na 2x V-power tanken was het weg. Of gooi eens een flesje injectorreiniger in de tank, wil ook weleens helpen.