snelheid met dakkoffer

Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Afgelopen winter met mijn nieuwe Thule Spirit 820 met Power Grip systeem probleemloos 160-170 km/u gereden op rustige stukken in Duitsland. Nu heeft deze box een erg goede stroomlijn en ligt hij laag op de auto (zelfde box als Volvo Space Design 2300). Uiteraard moet je qua belading wel opletten dat je niet te zware spullen er in gooit. Persoonlijk vind ik 140-150 km/u een prettige kruissnelheid.

Ondanks de box, de belading en de hogere snelheden is mijn V50 nog nooit zo zuinig geweest, gemiddeld 1 op 11,5. De lange afstanden hebben duidelijk positieve uitwerking.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
Alchemist
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 16.10.2007 - 12:43

Ik wil niet flauw doen, maar waarom zou de massa van de lading de aerodynamica van de koffer veranderen? M.i. maakt de belading helemaal niet uit (mits goed verdeeld, anders ligt de koffer niet meer plat op de auto). :?
Het gaat er om dat de rijwind aan de koffer trekt en deze koffer een bepaalde trekkracht en vervorming langdurig kan hebben. Grotere krachten zullen op den duur altijd tot problemen leiden, tenzij je de krachten goed weet te spreiden over de hele bodem of een koffer hebt met een veel sterkere bodem.

Alchemist
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Niemand zegt volgens mij dat de belading de aërodynamica aantast...Wat wel veranderd is het zwaartepunt van de auto, niet geheel onbelangrijk.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

> 100kg op 1.80 hoog zet lekker door als je net te hard een bocht neemt
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

bart simpson schreef:> 100kg op 1.80 hoog zet lekker door als je net te hard een bocht neemt
Op een dusdanige manier dat het een verschil kan maken tussen de bocht ronden of er uit vliegen.
In mijn vroeger werk zei de oudere garde, 2700kg hoef je niet vast te zetten dat blijft onder zijn eigen gewicht wel staan.
Totdat de rollen papier bij een te snel genomen klaverblad (35 km/h) via de zijkant de trailer verlieten(is voor mij ook een reden om nooit naast een vrachtwagen de wegwerkzaamheden in te gaan).
100 kilo bovenop een al volgepakte auto is een enorme toename in gewicht en daar dien je zeer zeker rekening mee te houden tijdens het rijden.
Ik heb de indruk dat het in de meeste gevallen "op goed geluk is"
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

velen hebben volstrekt geen idee waar ze mee bezig zijn, diegene die slaapzakken en ander licht maar volumineus spul in de dakkoffer doen hebben daar doorgaans goed bij nagedacht.
Volvo for life
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik sluit mij bij bovenstaand aan. :D
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
xc-men
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 08.07.2007 - 11:45
Locatie: Spanje en Brasil
Contacteer:

Dit is weer een erg goede Topic, ik heb het idee dat er toch een paar mensen goed gaan nadenken voor dat ze weer 180Km met een Kofferbak gaan rijden.
XC-MEN: XC70-D5-GT-MY08-Summun, Rica PPC Tuning +/-220PK
XC-WIFE: SEAT LEON 2.0 TDI 170PK MY12 Full options
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Terwijl het geen hogere wiskunde is.
De falende factor is altijd de mens, ik wilde even snel zus of zo gaat in dit verhaal zeker ten koste van veiligheid. Het beladen is één maar als je het vervolgens niet vast zet ben je nog nergens, en 180 km/h met een skibox is naar mijn mening zeker 50 te hard.
Je moet ook rekening houden met de aansprakelijkheid van eigen falen in die Heimat, doorgaans hebben ze daar verkeersveiligheid hoog in het vaandel staan met alle gevolgen van dien.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1201
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Het lijkt me ook een zeer onaangename ervaring om een skischoen van een voorligger met 130+ door je voorruit te krijgen.
Ik denk dat je dan je (verplichte) EHBO trommeltje nodig hebt.
V60 Plus Dark. Fusion red.
Gebruikersavatar
Jan W
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 28.11.2006 - 20:41
Locatie: Oosterhout NB

Ik hou het maar met de SpaceDesign 2300 -gemonteerd op de originele vleugelprofiel liggers- op de door Volvo (i.s.m. de fabrikant van de dakkoffer, volgens mij Thule) aangegeven 130 km/u

Dat komt dan in de praktijk neer op één streep onder de 140 telleraanwijzing. Overigens géén gefluit o.i.d. hoorbaar.

Groet,
Jan W
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Wij hebben dit jaar voor het eerst met zo'n dakdoos gereden, volgens de gebruiksaanwijzing was 130km/h prima. Wij vonden 160km/h beter. Aan het eind van de reis zat de dakkoffer er nog steeds op :)
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

NOS schreef:Wij hebben dit jaar voor het eerst met zo'n dakdoos gereden, volgens de gebruiksaanwijzing was 130km/h prima. Wij vonden 160km/h beter. Aan het eind van de reis zat de dakkoffer er nog steeds op :)
De gebruiksaanwijzing is er niet voor niks, om nu 20% daarvan af te wijken vind ik niet echt verstandig.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Rene68
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Alchemist schreef:Ik wil niet flauw doen, maar waarom zou de massa van de lading de aerodynamica van de koffer veranderen? M.i. maakt de belading helemaal niet uit (mits goed verdeeld, anders ligt de koffer niet meer plat op de auto). :?
Het gaat er om dat de rijwind aan de koffer trekt en deze koffer een bepaalde trekkracht en vervorming langdurig kan hebben. Grotere krachten zullen op den duur altijd tot problemen leiden, tenzij je de krachten goed weet te spreiden over de hele bodem of een koffer hebt met een veel sterkere bodem.

Alchemist
Nou, omdat dat wanneer je de bak te zwaar laadt deze zal vervormen, doorzakken oid.. Daardoor past het deksel er niet goed meer op die dus lekker door de wind wordt geholpen om open te flappen. Dat is wat er volgens mij is gebeurd in het verhaal wat ik eerder schreef.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4293
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik heb een mooie Thule koffer, maar gebruik deze liever niet. Tegenwoordig huren wij altijd ski's, dat heeft zo z'n voordelen. Maar als ik toch de koffer gebruik, dan monteer ik die altijd erg zorgvuldig, netjes in het midden en recht. Als je dan op de autosnelweg eens rondkijkt, dan zie je toch heel wat rommelig gemonteerde dakboxen en types die eigenlijk al lang overleden zijn, met sjorbanden en elastieken eromheen. En ook die flitsen je voorbij. Griezelig ! Als je zo'n rit richting Alpen maakt, dan hoor je ook wat er zoal verloren wordt op de weg in de verkeersinformatie. Je mag er niet aan denken als er fiets in je vooruit vliegt.

Dakkoffer met beleid monteren, laden en ermee rijden. En 130 km/h is nu ook weer niet zoo traag hé, in winterse omstandigheden is dit zelfs te snel, ook al heb je winterbanden. Want afstand houden is blijkbaar ook iets dat uit de mode is geraakt.

Dat verhaal van die weekmakers die verdwijnen is nieuw voor mij, ga zeker eens grondig nakijken op haarscheurtjes rond de vier bevestigingspunten.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Alchemist
3rd Gear member
Berichten: 258
Lid geworden op: 16.10.2007 - 12:43

Franswa schreef:Het lijkt me ook een zeer onaangename ervaring om een skischoen van een voorligger met 130+ door je voorruit te krijgen.
Ben ooit in Z-Frankrijk op de Peage met 170 kmh geconfronteerd met een verloren surfplank, was best spannend...... ging gelukkig allemaal net goed bij ons. Hoe het achter ons afgelopen is, weet ik niet.

Als ik het zo lees, denk ik dat we in 2 kampen opgedeeld zijn en blijven:
- ca. 130, mag kan en gaat zeker goed
- >> 130, kan best, gaat tot nu toe goed

P.S. zwaar beladen van de dakkoffer is uiteraard niet slim, de max. daklast van de V70 is 100kg, waar nog ca. 20 kg van de box nog af moet!
Je moet je schoonmoeder dus eerst wegen.

Alchemist
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

Alchemist schreef:gaat tot nu toe goed
Als we allemaal maar doorhebben dat 't 'em daarin zit! Heel gevaarlijk dit soort deskundigheid...

Ik heb mezelf dit jaar een uitdaging gesteld: Alles voor 1 week wintersport met 2 kinderen ín de S60 en niet eróp, de dakkoffer gaat er als het meezit niet op deze keer... Zelfs al huren we ski's wordt 't toch nog wel een opgave: babybedje, luiers voor een week, skikleren (zijn erg dik natuurlijk), skischoenen (die huur ik niet), skihelm (is ook al zo'n onhandig ding qua ruimte)...
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
Rene68
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Gewoon allemaal de helm op in de auto en skibotten aan.....haha.....
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Gebruikersavatar
Welles
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
Locatie: Utrecht

:D
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
michael
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 19.09.2005 - 00:50
Locatie: Lisserbroek

Hai,

Inmiddels weer terug uit het mooie Tsjechie. Ik heb een dakkoffer van een collega kunnen lenen (Thule 100) met bijpassende dakdragers. Hij vertelde altijd zonder problemen 170km te rijden. Ondanks al jullie adviezen heb ik ook aardige stukken in Duitsland 160/170 gereden. Alles is goed gegaan, windruis viel erg mee, enkel dieselverbruik ging aardig omhoog.

Groet,

Michael
Volvo S80 LE
Volvo V70 LE ice white
Renault Laguna (iedereen maakt fouten....)
Volvo V50
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”