V50 2.0 Diesel versus S60 D5

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12909
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Ik rijd nu in een V50 D5, en heb hiervoor in een V50 2.0D gereden. De D5 is een beul, met bijbehorend "harcore" geluid (wel erg mooi overigens) als je hem flink op de staart trapt. Hij is echt heel snel, de 2.0D is "gewoon" heel snel :D. Zoals Jolle al zegt, de 2.0D rijdt wat relaxter, de D5 daagt je wat meer uit.

Grote pluspunt vind ik echter dat je dit niet in het verbruik terugziet, dat bij mij fractioneel lager is dan bij de 2.0D. In combinatie met de wat grotere tank betekent dit net iets minder vaak tanken.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

bart simpson schreef:
Jolly Breeze Racing schreef:
bart simpson schreef:Als jij het zo wilt zien vind ik het goed
Een 2.0D is stiller, zuiniger en goedkoper, die eerste 2 setten het "fijner", die laatste is prettig meegenomen
Dat is wat ik ook zei, dat een 2.0 goedkoper is ligt voor de hand :-)
ik kijk ook even vanuit V70 perspectief, daar zijn de 2.0D's niet aan te slepen, men vind hem klaarblijkelijk prettiger dan de 2.4D
Kun je dit toelichten Bart? is dit ten opzicht van de 163 pk 2.4D, de nieuwe met 175 pk of zelfs de oude met 130 pk? En waarin vinden de klanten dat dan met name. je had al gezegd stiller en zuiniger, maar is er nog iets terug te vinden van het pk verschil bijvoorbeeld?

De reden dat de 2.0D niet is aan te slepen komt denk ik ook door de limited editions icm 2.0D. Dat is gewoon een ijzersterke aanbieding. Voor een 2.4D moet je dan zoveel meer bijleggen met gelijk uitrustingsnivo. ik zou dat ook wel weten dan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Dat lijkt zo maar een 2.4D 175pk automaat ltd edition kost "slechts" E. 6.000,-- meer, (de 163pk 2.4 was E. 5.000,-- meer)
Er zijn behoorlijk wat 2.0D Momentums en Kinetics verkocht voor die tijd, het is een onverwacht stille en levendige combi gebleken, vooral dat stillere t.o.v. de 5 cilinder wordt op prijs gesteld.
Nu de LTD Edition als model over is zal die 2.0D ook aantoonbaar beter gaan.
Heb je een wat zwaardere caraven is een 2.4D uiteraard krachtiger.
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

Hallo forum-ers,

Ben vandaag wezen kijken en proberen en.....ik ga niet overstappen.

Ik vind de V50 nog steeds een mooie (mooiere) voorkant hebben. Beetje spitser als mijn S60. Verder had deze V50 ook van die lens-koplampen, richtingaanzijzers op de spiegels, radio bediening op het stuur, parkassist achter, vinnetje op het dak en een mooie muisgrijs metalic kleur. Mooi compleet en modern uiterlijk, zo ook binnen. Ziet er gewoon moderner uit, mijn S60 komt daarlangs wat gedateerd over.
Ik vind alleen de materialen/afwerking voor de binnenkant minder, d.w.z. het is modern en strak en zal ongetwijfeld goed zijn maar mijn interieur voel en ziet er toch meer "klasse" uit. Ook de binnenruimte lijkt me kleiner als bij een S60. Mijn opgroeiende koters van nu resp 7 en 5 hebben bij mij nu niet een overvloed aan ruimte en had gehoopt dat een V50 hetzelfde zou zijn. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het daar echter nog kleiner in is.
Motorsouplesse is voor een 2.0D niet slecht echter zou schakellui rijden zoals ik gewend ben gaat toch niet. Nogmaals, een 2.0D doet heel goed z'n werk maar komt onder de 2000rpm toch draaimoment te kort. je raakt ge-en verwend met een D5.

Ik hang een beetje in de spagaat, maar de verliefdheid op een V50 is toch wat bekoeld, ondanks de kleur en moderner uiterlijk.

Topic mag dus op slot, nogmaals bedankt met jullie info.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20781
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

MODS BREAK

In dit geval gaat het topic niet op slot.
Je hebt je antwoord al gehad, maar er kunnen nog altijd vragen bij komen van anderen. Daarom laten we het open.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Monster Volvo
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 25.11.2009 - 10:10

Heb nog wel een vraag voor dieselpower:
waarom ga je niet voor een V50 2.0D met chiptuning, kost tussen de 225 en 500 euries ... levert een bak extra Pk's maar vooral Nm's.

Trouwens, dat de V50 van binnen iest kleiner is dan een S60 lijkt me logisch, V50 heeft dezelfde basis als de S40 en de S60 staat op dezelfde basis als de V70, dus ga maar na.
Onlangs heb ikzelf een V50 2.0D aangeschaft. Heb vantevoren ook een V70 bekeken en gereden (vergelijkbaar met S60 dus) en die viel me juist wat tegen. Voor een grotere wagen was de binnenruimte maar marginaal groter dan de V50. Mijn vrouw vond zo'n V70 echt een "ouwelullen bak" ... zoals je zelf al zegt een gedateerd dashboard. Was het wel met haar eens. Daarbij heeft de S60/V70 wel een sterkere diesel nodig met dat extra gewicht t.o.v. de V50.
Ter vergelijking V50 heeft 1370 Kg, S60 zo'n 1460 Kg en de V70 zo'n 1530 Kg.
O ... nog één dingetje, de bagageruimte van de S60 heeft slechts 7 liter meer inhoud dan de V50. Maar die laatste is wel veel groter met neergeklapte achterbank :wink:
De V70 heeft trouwens ook slechts 68 liter meer bagageruimte t.o.v. de V50 ... viel mij tegen voor zo'n "grote" auto.
Last but not least, de S60/V70 zijn weer ietsje duurder in belasting, verzekering en verbruik en hebben een energielabel D waar de V50 een C is.
Na mijn uitvoerige "studie" en zoektocht was ik er wel over uit, geef mij maar de V50 2.0D :D
Veni, Vidi, Volvo
Volvo V50 2.0D Momentum
verder nog een Fiat Panda 100HP voor de vrouw
en een Ducati Monster S4R voor de leuk ;-)
Gebruikersavatar
ewing
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34

Monster Volvo schreef:Heb nog wel een vraag voor dieselpower:
waarom ga je niet voor een V50 2.0D met chiptuning, kost tussen de 225 en 500 euries ... levert een bak extra Pk's maar vooral Nm's.
Dat had ik ook al als optie aangedragen:
ewing schreef:Aan het verhaal van Ferdi heb ik weinig toe te voegen. Mocht je bij de 2.0D toch nog het gevoel hebben vermogen te missen, dan zou je nog kunnen overwegen om 'm te laten chiptunen (circa 30pk en 80Nm winst). Het bevalt mij tot nu toe uitstekend!
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Weet niet naar welke V70 jij hebt gekeken, maar het scheelt resp 334 (V70-2) of 293 (V70-3) liter. Met opgeklapte bank is het verschil inderdaad kleiner, maar dan heb je wel een stukje meer ruimte op de achterbank. Het moet uit de lengte of de breedte komen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Monster Volvo
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 25.11.2009 - 10:10

dieselpower heeft het over twee kinderen, die zet je niet achterin met opgeklapte achterbank. De bagageruimte wordt nog altijd het meeste gebruikt met de achterbank in normale positie. Dan is 68 liter extra bagageruimte voor de V70 (en slechts 7 liter voor de S60) toch wel mager.
Een volle bagageruimte, met achterbank in de normale positie, komt vaak voor. Een volle bagegeruimte, met opgeklapte achterbank, dus tot voorstoelen en tot het dak, komt zeer zelden voor. In het laatste geval komt de bagage niet vaak en niet ver boven de raamlijn uit. In die gevallen kom je met de V50 ook prima uit. Iets anders is het vervoeren van grotere spullen die tussen de wielkasten moeten passen. Dan lijkt me de V70 wel duidelijke winnaar, hoewel ik de afmetingen niet ken. De V50 meet geloof ik 94 cm tussen de achterwielkasten.
Dat stukje meer ruimte op de achterbank in een V70 viel me dus juist wat tegen. De breedte ging wel, maar vooral de knieruimte gaat het me om. Ik ben zelf niet zo heel groot, 182 cm om precies te zijn. Ik had de perceptie dat als ik in een V70 de bestuurdersstoel op mijn lijf zou afstellen ik meer beenruimte achterin zou overhouden dan als ik dat in een V50 zou doen.
Hoewel de wielbasis van de V70 11 cm langer is dan van de V50 (de totale lengte van de V70 is zelfs ruim 20 cm langer), is de afstand van rugleuning voor naar rugleuning achter slechts 4 cm langer.
Sla de maten op de site van Autoweek er maar eens op na.
In mijn praktijktest ondervond ik dat dus ook.
Feit blijft, de V70 is ruimer, dat ontken ik niet, maar niet zo ruim als je zou (mogen) verwachten. Laten we het over de S60 maar niet hebben, die heeft een wielbasis die 7,5 cm langer is dan van de V50, maar de afstand tussen de rugleuningen voor en achter is 3 cm korter dan in de V50.
En ging de vergelijking hier niet over de V50 met de S60?
Veni, Vidi, Volvo
Volvo V50 2.0D Momentum
verder nog een Fiat Panda 100HP voor de vrouw
en een Ducati Monster S4R voor de leuk ;-)
Gebruikersavatar
dieselpower
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35

Ha, de disscussie loopt nog.

Voor alle duidelijkheid, ik vind de V50 een hele mooie auto, scherper gelijnd als (mijn) de S60. Moderner in veel opzichten. Veel mensen zouden jaloers zijn op deze auto.
Ik rijd mijn auto prive, alleen op en neer naar het werk. Voor de ritjes in en om huis gebruik ik een Clio van een jaar oud. Makkelijker parkeren, kleinere draaicirkeltjes, sneller warm etc.
Ik heb mijn S60 nu ruim 3 jaar en dan gaat het kriebelen bij mij, tijd om eens wat anders te rijden. Een V50 zou zeer goed hebben gepast. Na een praatje met verkoop moet er 10 mille bij, ook dat is te doen. Echter vond ik de rij-sensatie in een V50 niet die van een S60. Zal in praktijk niks uitmaken maar voor mijn gevoel was ie kleiner, terwijl ik nu al niet barst van de ruimte. Ik heb die ruimte zelfs alleen maar nodig tijdens vakantie, voor de rest zit ik er toch alleen in. Ik had verwacht dat de effecrieve binnenruimte tussen V50/S60/V70 elkaar niet heel veel zou maken, maar toch is dat wel zo.
Het zal alleen maar het gevoel zijn, maar ik vond dat ik er in looks op vooruit ging maar in beleving en ervaring op achteruit. Daar heb ik dan geen 10 mille voor over, zeker omdat mijn auto nog geen mechanische of optische mankementen vertoont. Dan zou het nog een ander verhaal zijn.
Mijn plannen zijn echter nog niet helemaal om zeep, het jeukt toch nog wel een beetje.
Chippen van een motor, het gebeurd vaak en zonder problemen ook, maar het is niet mijn ding.
De clio die ik erbij heb heeft ook wel wat meer als 100 pk, maar je mist toch gewoon de massa van de draaiende delen om schakellui te kunnen rijden. Gaat heel hard als ie begint te trekken maar het is nerveus. Zo ervaar ik ook een 2.0d. Fijne krachtbron, absoluut, maar ik miste de draaiende massa en dat is niet als aanval of belediging bedoeld voor de rijders met een 2.0d, echt niet.
Hoe groter de slag (met verhouding kleinere boring) en hoe groter de cilinderinhoud, des te meer bottom-power. Ik kan/durf in z'n 3 of 4, na weer zo'n drempeltje of rotonde in onze wijk, bij 800rpm het pedaal in te trappen en het pakt gewoon op. Bij de 2.0d was dat niet het geval.
Gebruikersavatar
Monster Volvo
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 25.11.2009 - 10:10

Tegen gevoel is niets in te brengen :wink:
Veni, Vidi, Volvo
Volvo V50 2.0D Momentum
verder nog een Fiat Panda 100HP voor de vrouw
en een Ducati Monster S4R voor de leuk ;-)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27424
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je gevoel dat de V50 kleiner is dan de S60 klopt volgens mij wel.
Als ik in de S60 van mijn ouders stap heb ik het idee dat deze breder is dan mijn eigen auto, ook mijn ouders hebben hetzelfde idee.
Die vinden mijn auto weer "smal" als ze hierin rijden.

De ruimte op de achterbank verschilt in mijn ogen weinig tot niets, in mijn S60 kon ik niet achter mezelf zitten zonder yoga lessen te volgen en in de V50 is dit nauwelijks beter.
Gelukkig zit ik altijd op de bestuurdersstoel :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Monster Volvo
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 25.11.2009 - 10:10

S60 breder acherin klopt, beenruimte is echter kleiner dan in V50. V70 heeft wel ietsje meer beenruimte. Volgens de cijfers dan he :mrgreen:
Ik denk zelf dat het aan het meubilair ligt, die is in S60 en V70 "dikker", waardoor beenruimte verloren gaat.
Veni, Vidi, Volvo
Volvo V50 2.0D Momentum
verder nog een Fiat Panda 100HP voor de vrouw
en een Ducati Monster S4R voor de leuk ;-)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27424
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De S60 is voorin ook breder
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”