1.9 115PK diesel

Geproduceerd bij NedCar in Born
Bart Giesen
5th Gear member

1) Dieselrijders; mijn gemm. verbruik is ineens gestegen naar +/- 6.5 liter per 100km, ipv +/- 5.2 liter per 100 km. Reed ik voorheen makkelijk 1000km op een tank, moet ik nu al afslaan richting de pomp bij 800km...

2) Daarnaast blijf ik er overigens nog steeds bij, dat ik nog nooit zo'n achterlijke diesel gereden heb; een golf 2, 1.3 (1990) blijft strak achter me plakken tot de 100 km/h. Vind het een futloos blok. Hoe is jullie ervaring met de 115pk?

3) Nieuwe remmen rondom incl. blokken geplaatst. Vervolgens bij de dealer nieuwe remolie laten plaatsten -> moet nog steeds lomp hard trappen voordat er wat gebeurd (dat was bij die ouwe groene echt niet!)

4) Hoe hoog moet zo'n ding stationair draaien? En hebben jullie ook, dat als jullie remmend de snelweg verlaten en eenmaal stilstaan, het rempedaal loslaten, dat het stationair toerental wegzakt naar +/- 550rpm?

Al met al, ding ziet er super mooi uit, 2de eigenaar, goed (dealer) onderhouden, maar heb er steeds minder en minder schik mee :(
diesel01
Geartronic member

Ik heb ook een 115 pk gehad en die ging als een tierelier. Ik weet niet hoeveel hij heeft gedraaid enof je er korte stukjes mee rijdt?
Zelfs op de wintersport reed ik weg bij de A4en 1.9tdi duss misschien is ie iets vervuilt ofzo, al met al een fijne diesel met voldoende kracht.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
RVL
4th Gear member

Je klinkt niet echt ethousiast over je 1.9 115 PK diesel, Bart.
Toch als alles goed functioneerd een top van 195km en een mooi koppel van 265 Nm en dat is toch niet echt mis. Ik heb een tijdje zon V40 gehad op de zaak en reed er regelmatig mee naar de bouwplaats en ik moet zeggen een pittig bakkie. Ik denk ook dat er sprake is van vervuiling.
Je verbruik is gemeten over ritten op de grote weg of alleen stadsverkeer? Normaal zou een verbruik van 7,5ltr/100km zijn alleen in de stad gemiddeld zou het 5,2 - 5,3 moeten zijn dus inderdaad zou ik daar de dealer eens naar laten kijken.
Stationair zou ie volgens mij rond de 700rpm moeten lopen maar misschien weet iemand anders dat precies. Al met al volgens mij kleine zaken die voor niet al te veel geld op te lossen zijn. Want doorrijden en je alleen maar ergeren schiet niet echt op toch?
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Rob Bakker
5th Gear member

Ik heb een 102 PK phase II gehad, en dat ging prima. Redelijk snel op tempo, en aardig doortrekken bij wegrijden.

Het remmen was niet anders dan in de phase I eigenlijk, het verbruik is wel ongeveer hetzelfde als ik had, en ik dacht dat de 115 PK versie iets zuiniger moest zijn.
Bart Giesen
5th Gear member

Rijdt +/- 3000 km p/m. Denk dat 500 daarvan provinciaal is, de rest enkel snelweg!
sjoerdb
5th Gear member

heeft de dealer hem eens uitgelezen? die kunnen dan aantal onderdelen uitsluiten.

voor ongeveer 60 euro kan je een vermogenstest laten doen op een rollenbank, dan weet je of er wat mis is met het vermogen.

ineens stijgen van het verbruik duidt op een probleem in de motor. lekkende verstuiver bijvoorbeeld.

de 115pk is zeker geen futloos blok. wellicht is er wat mis met je auto waardoor je nooit met een goeie auto hebt gereden. vertel eens wat over de auto, hoe wordt het onderhoud gedaan, rookt de auto bij hard optrekken, wat voor diesel tank je en bij wat voor tankstation, hoeveel km gereden, wordt ie normaal warm?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
DirkT4
2nd Gear member
Contacteer:

Dat is niet zo prettig om te lezen Bart.

Een vriend van mij had hetzelfde hij heeft toen de stekker van zijn EGR klep
losgetrokken.
Misschien inderdaad eens uit laten lezen op fouten (als je dat ondertussen al niet zelf kan doen). Er zijn zoveel verschillende redenen die dit allemaal kunnen veroorzaken.
Controleer alle slangen/aansluitingen/kleppen eens die van en naar de turbo lopen? De thermostaat is toch nog wel goed? Als deze niet goed werkt wil het verbruik ook nog wel eens stijgen.

Misschien toch ook eens denken aan een chipje.....
Je kan trouwens Dennis een PM sturen die heeft al veel meegemaakt met zijn gele S40 Ph2 diesel.
";Op electriciteit moet je koken en op gas moet je rijden";
- Volvo V40 T4 '98 LPi (daily driver)
- VW Golf Mk 1 '76 (daily summer driver)
Bart Giesen
5th Gear member

-Onderhoud ALTIJD en alleen bij de Volvo dealer, en daar bezuinig ik niet op.
-Om de 20.000 een beurt
-Als ik goed op het gas ga, dan heb ik wel een flink gordijn achter me ja (zie ik in de koplampen van mensen die achter me rijden). Dat hoort toch bij diese?
-Tank altijd bij Shell (to go), normale diesel, geen Vpower spul
-Keurig op temp. en blijft hoe dan ook op temp.

-Slangen heb ik al vervangen (was er 1 gescheurd) en toen meteen alles vervangen. Nieuwe klemmen zijn gemonteerd, en heb het gezien, zit goed.

Welke kleppen lopen naar de turbo dan? Alleen de wastgate toch?...
Ennuh, EGR... Dat is dat recirculerende verhaal toch (sorry, diesel techniek moet ik me nog even eigen maken ;-) )... Als ik die stekker eraf trek, dan?...

Thanks voor het meedenken allen... Het is zo'n mooie wagen, maar het rijdt niks 'vlotter' dan mijn S40 1.8 op LPG uit '96!...
DirkT4
2nd Gear member
Contacteer:

Herinner mij nu ineens dat mijn maatje een V50 diesel heeft dat is toch net wat anders. (denk ik_
Hij had ook voor zijn gevoel vermogen tekort en niet echt lekker lopende motor. Heeft toen de stekker van die de EGR klep bediend losgetrokken en probleem was weg.

Mijn T4 (nu LPG) heb ik de TCV klep van vervangen dat scheelde gelijk wat vermogen, de oude was kapot, ik weet alleen niet of je die ook hebt maar lijkt mij wel op een turbomotor.

Ik ben ook niet echt een autotechnisch wonder.

Succes en ieder geval!
";Op electriciteit moet je koken en op gas moet je rijden";
- Volvo V40 T4 '98 LPi (daily driver)
- VW Golf Mk 1 '76 (daily summer driver)
Ramon&Ramon
7th Gear member

de brandstoftoevoer wordt inderdaad afgesloten als je op de rem trapt,dat klopt,
probeer maar gas te geven als je stilstaat en tegelijk de rem intrappen,zul je zien dat hij niet op toeren komt.
Als de distributieriem een tandje verkeerd staat heb je dit probleem wat je aangeeft ook.
Een keer goed uitlezen brengt de oplossing wel denk ik!
Bart Giesen
5th Gear member

Wil jij anders een keer erin rijden?
Ramon&Ramon
7th Gear member

PM gestuurd
diesel01
Geartronic member

De V40 van ons gaf bij volgas ook altijd een behoorlijk rookgordijn, maar kwam dan heel snel op snelheid.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
clipstra
1st Gear member

Beste Bart,

Ik heb denk ik een soort gelijk probleem; ik ben sinds kort eigenaar van een zeer mooie V40 115d Sport Edition (zie ook mijn opstart forum V40 of V50). En verbruikt ook (een stuk) meer dan verwacht. Voorheen had ik een 320d uit nov 1999 en hiermee reed ik zonder al te veel moeite 1100 km op een tank (5.5/100) en die is redelijk te vergelijken met de V40. Ze zijn bijna even zwaar, echter had de BMW iets meer vermogen (136pk) en maar iets meer koppel (280nm vs 265nm nu). Dus ik had ook verwacht (dik) onder de 6.0/100 te zitten. Maar zit gem op 6.4/100. En rijdt bijna alleen maar op de snelweg. Zelfs met de cruise op 100km/h verbruikt hij volgens de boordcomputer 6.1/100 dat vind ik erg veel. Daarnaast zie ik ook bij vol gas geven een redelijk pluim in de lichten van de tachterliggers. Maar ik heb niet het gevoel dat hij vermogen mist. Wat ik wel heb, is dat de motor bij stationair niet helemaal soepel loopt. Als je er een beetje op let voel je een hele kleine "siddering" door de auto "lopen", ook de toertenteller zie je heel minimaal bewegen (op en neer, op de "maat" van de "sidderen/trillen"). Mijn vertrouwde dealer meldde al meteen toen ik ging showen (1 uur na aankoop) dat de EGR klep er aan zit te komen. Dus zal dit het probleem dan zijn? Wat zou dat met het verbruik te maken hebben? En wat kost het om dit te vervangen?

Hoop dat jullie mij (ons) nog iets verder kan helpen!
Ramon&Ramon
7th Gear member

Heeft de dealer dat niet opgelost bij aflevering,die storing?
clipstra
1st Gear member

Ik heb hem niet bij de dealer gekocht, maar bij een particulier. Hij kon voor mij geen geschikte vinden. Een leuke en mooie zijn toch vrij schaars..
Bart Giesen
5th Gear member

Ik heb nog steeds hetzelfde als jij hebt;

-Verbruik vind ik hoog (jou cijfers komen overeen met de mijne)
-Resonatie in de auto bij stationairloop is ook vervelend aanwezig, was nooit.

EGR is vervangen
Luchtmassa meter is vervangen

Heeft 0.0 effect gehad op bovengenoemd. Ben ook hard aan het zoeken naar een ander, heb 0.0 schik met deze auto.
clipstra
1st Gear member

Uhm das vervelend. Verder ben ik zeker te spreken! Van buiten is het een plaatje! En ook van binnen heb ik eigenlijk bijna niks meer te wensen, alleen een regensensor vind ik echt een "gemis" (en eigenlijk ook geen stuurwiel bediening; maar ja dan had ik maar een S40/V50 moeten gaan). Begin inmiddels te wennen aan de stugheid van het sportonderstel en de 17". Dus alleen het verbruik zit me nog echt dwars.

Vind het trouwens wel "vreemd" dat niemand je kan helpen met je problemen?
BillyBob
5th Gear member

Blijven zoeken Bart, zou ik zeggen!
Ik had hiervoor een V40 uit 2003, ook de 1.9d 115pk en die had een gemiddeld verbruik van 5.4 l/100 km. Deed er vooral snelweg mee en ik heb/had niet zo'n lichte voet. Het het altijd een probleemloze auto gevonden, ook van zwarte rook nooit wat gemerkt.
Jouw verbruik lijkt me dus absoluut niet normaal. Succes met de zoektocht!
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
edwinopzolder
1st Gear member

Bart Giesen schreef:Ik heb nog steeds hetzelfde als jij hebt;

-Verbruik vind ik hoog (jou cijfers komen overeen met de mijne)
-Resonatie in de auto bij stationairloop is ook vervelend aanwezig, was nooit.

EGR is vervangen
Luchtmassa meter is vervangen

Heeft 0.0 effect gehad op bovengenoemd. Ben ook hard aan het zoeken naar een ander, heb 0.0 schik met deze auto.
Misschien is er een verstuiver slecht deze kun je laten testen of lekkage in het inlaattraject.
V40 1.9 D 1999
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”