Hallo, ik had een volvo460 automaat, waarvan de automaat het heeft begeven.
Nu dan een andere 460 aangeschaft, met een schakelbak.
Hij doet het prima, maar de temperatuurmeter gaat en blijft op max. staan.
Dat gebeurt al bij een niet draaiende motor. Eenmaal tijdens het rijden stond hij ineens op normaal, maar de volgende dag was het weer mis. En het alarm lampje gaat ook meteen aan. Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar mijn ruitenwisser interval werkt niet, wist gewoon door, en bij het uitzetten van de wisser blijven de bladen staan waar ze net bezig waren, ze lopen niet door naar de ruststand. Ik denk dat er elektries iets mis is, maar wat.
Ik weet niet goed waar te beginnen.
Heeft iemand een tip voor me?
Groetjes;
jaap schilder
temperatuurmeter op max, bij nog stilstaande motor
-
- 5th Gear member
Er zet ergens sluiting in de kabel naar de sensor OF de draden zitten verkeerd om aangesloten. Je hebt nl een thermocontact/temperatuurgeven in de kop zitten die het koelwater meet. Deze zit links in de kop gedraait, bestuurderszijde aan de achterkant van eht blok. Er lopen 2 draden naartoe. De stekkers zitten haaks op elkaar.
Het kan geen kwaad als je ze tegen het blok houd perongeluk, want dat is nu ook al aan het gedrag van de meter te zien. Trek ze 1 voor 1 los en kijk wat er gebuerd, als de meter dan niet meer stijgt, steek ze dan 1 voor 1 terug en wissel de positie eens. Blijft het probleem dan is waarschijnlijk ergens onderweg naar d emeter de isoaltie blank geschuurd en ligt de draad tegen het frame aan.
Het kan geen kwaad als je ze tegen het blok houd perongeluk, want dat is nu ook al aan het gedrag van de meter te zien. Trek ze 1 voor 1 los en kijk wat er gebuerd, als de meter dan niet meer stijgt, steek ze dan 1 voor 1 terug en wissel de positie eens. Blijft het probleem dan is waarschijnlijk ergens onderweg naar d emeter de isoaltie blank geschuurd en ligt de draad tegen het frame aan.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
Ha die Wim, dank voor de tip.
Ik ga vanmiddag de draden loshalen. Ik wist niet waar die sensor zat, nu wel.
Het resultaat laat ik je weten.
Jaap
Ik ga vanmiddag de draden loshalen. Ik wist niet waar die sensor zat, nu wel.
Het resultaat laat ik je weten.
Jaap
-
- 1st Gear member
Hallo....
Eerst even het kontakt gemaakt, en geen fout.
Toen motor gestart, en na een tijdje normale temperatuur op de meter.
Even rommelen aan de bedrading onder de motorkap en de meter schoot omhoog, en bleef daar.
Nu zitten er drie meetpunten op het blok.
Aan de voorkant 2 stuks met 2 draden er naar toe, en aan de achterkant eentje (stuurkant) met 1 draadje met zo'n plat open stekkertje.
Die aan de voorkant eentje vlakbij bougie in het midden en eentje bij bougie rechts, als je ervoor staat dus.
Welke zit er nu verbonden aan de temperatuurmeter?
En wat meten de andere twee?
Jaap
Eerst even het kontakt gemaakt, en geen fout.
Toen motor gestart, en na een tijdje normale temperatuur op de meter.
Even rommelen aan de bedrading onder de motorkap en de meter schoot omhoog, en bleef daar.
Nu zitten er drie meetpunten op het blok.
Aan de voorkant 2 stuks met 2 draden er naar toe, en aan de achterkant eentje (stuurkant) met 1 draadje met zo'n plat open stekkertje.
Die aan de voorkant eentje vlakbij bougie in het midden en eentje bij bougie rechts, als je ervoor staat dus.
Welke zit er nu verbonden aan de temperatuurmeter?
En wat meten de andere twee?
Jaap
-
- 7th Gear member
de geen die achterop de kop zit is van de meter.
-
- 1st Gear member
OK, dan ga ik aan die draad een multiemeter hangen en kan dan zien wanneer de sluiting komt of gaat als ik aan de draden rommel of uit elkaar haal.
Jaap
Jaap
-
- 7th Gear member
dat draadje is massa gestuurd,dus veel te meten is er niet!
-
- 5th Gear member
Ik denk dat het draadje onterecht aan massa ligt ergens. Bij mij is het trowens een variabelel weerstand, echt een sensor dus, geen contact. Hoe kan temperatuurmeter anders "in het midden" uitgestuurd worden. De temperatuurmetere werkt op basis van een bimetaal dat door stroom wordt verwarmt, de stroom moet dus variabel zijn en niet aan-uit.
Mijn mening, als het bij nieuwere typen anders is hoor ik dat graag.
Mijn mening, als het bij nieuwere typen anders is hoor ik dat graag.
Wim
-
- 7th Gear member
het is massa gestuurd,dus als je het draadje aan massa legt,loopt de meter op.
wat doet de meter als je het draadje eraf laat?
Als hij nu ook oploopt,dan zit het probleem in het dashboard,het printje wat achter de meters zit,de temp en benzine meter.
wat doet de meter als je het draadje eraf laat?
Als hij nu ook oploopt,dan zit het probleem in het dashboard,het printje wat achter de meters zit,de temp en benzine meter.
-
- 5th Gear member
@Ramon&Ramon: of de kabel naar de sensor ligt ergens tegen frame, wat niet ondenkbeeldig is...
Ik heb een dubbele sensor/schakelaar met 2 contacten dus, ik heb ze een keer verkeerd om opgestoken en dan heb je ook dat de meter in 1 keer heel hoog oploopt.
Ik heb een dubbele sensor/schakelaar met 2 contacten dus, ik heb ze een keer verkeerd om opgestoken en dan heb je ook dat de meter in 1 keer heel hoog oploopt.
Wim
-
- 7th Gear member
de sensor van de meter zit achterop de kop,dus niet voorop,dat is de sensor van de regeleenheid.
Dus je maakt ergens een denkfout!
Dus je maakt ergens een denkfout!
-
- 1st Gear member
Hoi, Ramon en wpee
Ik dacht met de multie meter juist die sluiting naar massa te kunnen zien.
En als ik dan de betreffende draad heb gevonden en er aan rommel zie je de sluiting wegvallen of terugkomen.ok kan de meter. Oop een piepertje-stand staan, dan hoor je de sluiting.
Als ik het draadje los heb genomen van de sensor blijft de meter op max staan.Ik denk dus dat je gelijk hebt en het dashboard open moet en naar het printje kijken wat daar zit. Ik ben nog nooit zo ver in het dashboard gedoken, dus dat wordt wat. Het is overigens een lastige klacht.
Gisteren starten, geen probleem, rijden, temp langzaam op normaal, prima, sensor dus i.o.
Tankstation gestopt, tanken, starten en meteen de meter op max, en daar bleef hij ook de rest van de rit. En ik had dus nergens aan gezeten. Vandaar lastig te vinden, ineens weg en ineens is de klacht er weer.
Als ik aan het zoeken ben is de klacht dan weer weg, vandaar.
Maar het dashboard gaat open, kijken hoe het daar zit.
Het resultaat meld ik hier zeker.
Jaap
Ik dacht met de multie meter juist die sluiting naar massa te kunnen zien.
En als ik dan de betreffende draad heb gevonden en er aan rommel zie je de sluiting wegvallen of terugkomen.ok kan de meter. Oop een piepertje-stand staan, dan hoor je de sluiting.
Als ik het draadje los heb genomen van de sensor blijft de meter op max staan.Ik denk dus dat je gelijk hebt en het dashboard open moet en naar het printje kijken wat daar zit. Ik ben nog nooit zo ver in het dashboard gedoken, dus dat wordt wat. Het is overigens een lastige klacht.
Gisteren starten, geen probleem, rijden, temp langzaam op normaal, prima, sensor dus i.o.
Tankstation gestopt, tanken, starten en meteen de meter op max, en daar bleef hij ook de rest van de rit. En ik had dus nergens aan gezeten. Vandaar lastig te vinden, ineens weg en ineens is de klacht er weer.
Als ik aan het zoeken ben is de klacht dan weer weg, vandaar.
Maar het dashboard gaat open, kijken hoe het daar zit.
Het resultaat meld ik hier zeker.
Jaap
-
- 5th Gear member
Hmm, ik heb het dus ook een keer gehad... Dashboard geopend. Het metertje wordt geregeld door een bimetaal wat door een draad wrodt verwarmt. Schijnbaar was toen het bimetaal zo warm geworden en zo veel gebogen dat de bevestiging van de wijzer uit het palletje was geschoten. Doordat het metertje uit de pal was geschoten blokkerde de zaak en blaaf de meter bovenin hangen. Klinkt misschien raar maar als je het ziet dan zie het meteen wat er aan de hand is.
Verwijder stuur en kappen rondom dash, dat geeft wat ruimte met dashobard verwijderen en werkt stukken handiger.
Met dashboard verwijderen, let er dan op dat je de km teller kabel netjes losmaakt anders breekt de behuizing af, het is een soort banjo fitting, eerst indukken, dan draaien, dan terugtrekken. Dit is als je een normale tellerkabel hebt (dus niet electronisch ). Je kunt dit vanuit de pedalen doen als dashboard nog vast zit, OF en dan werkt handiger, de kabel op de versnellingsbak losmaken en dan met dashboard terugtrekken richting kabine. Dat werkt ook handiger met terugplaatsen.
Als het dashboard eruit is meet dan op nieuw de sensorkabel eens en rommel met de kabel, kijken of je de sluitig nog meet, zoja dan loop de kabel even na op gebroken of weggesleten isolatie, vooral bij de doorgang richting dashboard (schutboard) of in de buurt van andere metalen delen. Dat kun je dan oplossen met beejte krimpkous of goede isolatietape.
Als je de zaak terugbouwd en dash hebt aangesloten dan test gelijk de temperatuurmeter, Stijgt deze gelijk dan contact eraf. Zonde als je weer het dashboard moet openen. Kijk dan nog eens of je een sluitig kan vinden. Test ook de sensor op sluiting naar massa, ook die kan defect zijn.
Als het kan doe het in een verwarmde garage, dan breken de kunststoffen niet zo snel.
Verwijder stuur en kappen rondom dash, dat geeft wat ruimte met dashobard verwijderen en werkt stukken handiger.
Met dashboard verwijderen, let er dan op dat je de km teller kabel netjes losmaakt anders breekt de behuizing af, het is een soort banjo fitting, eerst indukken, dan draaien, dan terugtrekken. Dit is als je een normale tellerkabel hebt (dus niet electronisch ). Je kunt dit vanuit de pedalen doen als dashboard nog vast zit, OF en dan werkt handiger, de kabel op de versnellingsbak losmaken en dan met dashboard terugtrekken richting kabine. Dat werkt ook handiger met terugplaatsen.
Als het dashboard eruit is meet dan op nieuw de sensorkabel eens en rommel met de kabel, kijken of je de sluitig nog meet, zoja dan loop de kabel even na op gebroken of weggesleten isolatie, vooral bij de doorgang richting dashboard (schutboard) of in de buurt van andere metalen delen. Dat kun je dan oplossen met beejte krimpkous of goede isolatietape.
Als je de zaak terugbouwd en dash hebt aangesloten dan test gelijk de temperatuurmeter, Stijgt deze gelijk dan contact eraf. Zonde als je weer het dashboard moet openen. Kijk dan nog eens of je een sluitig kan vinden. Test ook de sensor op sluiting naar massa, ook die kan defect zijn.
Als het kan doe het in een verwarmde garage, dan breken de kunststoffen niet zo snel.
Wim
-
- 1st Gear member
Wim, dank voor de uitleg van het hoe het uit elkaar halen van de dash.
Ik ga eerst op mijn oude kapotte volvo oefenen hoe dat uit elkaar halen gaat, dan kan ik in de goede volvo nog rustig even doorrijden.
Mijn sensor vertrouw ik wel, want ook met het draadje van de sensor af, gaat de meter naar max.
Echt lekker weer om te sleutelen is het ook niet, sta gewoon buiten. Ik wacht wel even op iets milder weer.
Weet jij misschien ook welk relais de ruitenwisser weer naar de ruststand laat lopen als je deze uit zet? Ze blijven nu midden op het voorruit staan.
De interval regeling werkt ook niet.
Jaap
Ik ga eerst op mijn oude kapotte volvo oefenen hoe dat uit elkaar halen gaat, dan kan ik in de goede volvo nog rustig even doorrijden.
Mijn sensor vertrouw ik wel, want ook met het draadje van de sensor af, gaat de meter naar max.
Echt lekker weer om te sleutelen is het ook niet, sta gewoon buiten. Ik wacht wel even op iets milder weer.
Weet jij misschien ook welk relais de ruitenwisser weer naar de ruststand laat lopen als je deze uit zet? Ze blijven nu midden op het voorruit staan.
Jaap
-
- 5th Gear member
Dan moet je even op de skydrive kijken, daar staan de specs. Ik weet niet precies hoet het bij de nieuwere volvo's in elkaar zit met de ruitenwissert.
Wim
-
- 1st Gear member
Wim, ik kan skydrive op google niet vinden.
Heb je een adres?
Jaap
Heb je een adres?
Jaap
-
- 5th Gear member
Dit topic geeft de link
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... t=skydrive
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... t=skydrive
Wim
-
- 1st Gear member
Ha die Wim.
Wat een topper dat topic met die link. Ik heb op dat topic al meteen gevonden welke sensor er voor de temperatuurmeter is. Nu nog even verder graven, hardstikke leuk dat mensen dit downloadbaar maken.Het zelf sleutelen wordt daardoor veel leuker.
Jaap
Wat een topper dat topic met die link. Ik heb op dat topic al meteen gevonden welke sensor er voor de temperatuurmeter is. Nu nog even verder graven, hardstikke leuk dat mensen dit downloadbaar maken.Het zelf sleutelen wordt daardoor veel leuker.
Jaap
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Bij nieuwere modeljaren in ieder geval is het positie J; dat betekent aan de voorruitzijde het tweede relais vanaf de punt gezien.jaapschilder schreef:Weet jij misschien ook welk relais de ruitenwisser weer naar de ruststand laat lopen als je deze uit zet? Ze blijven nu midden op het voorruit staan.
Doe jezelf een plezier en plaats niet het Volvo-relais maar Volkswagen relais nr. 99 - zelfde el. aansluiting maar je krijgt een variabele intervalstand. Voor een beschrijving hoe dat werkt, even zoeken op een topic van mij met titel "Variabele interval ruitenwisser".
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)