Onzin. Als er geen oliecirculatie was geweest was het heel snel gedaan met je motor!
Bij een diesel kan het echt geen kwaad om de motor stationair te laten draaien. Een benzine kun je beter stationair laten draaien met een verhoogd toerental.
Overigens heeft de ECC (althans het airco gedeelte ervan) helemaal niets te doen met dit weer. Deze staat onder de 5 graden gewoon lekker uit.
ramen krabben
- degids
- 3rd Gear member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21
Maar wellicht dat de luchtontvochtigingsfunctie wel werkt? Dat heb ik me namelijk ook al een tijdje afgevraagd. Ik weet dat de koudeluchtfunctie het in elk geval niet doet bij te lage temperaturen, maar het zou toch wel erg van de zotte zijn dat de luchtontvochtigingsfunctie ook uitgeschakeld wordt, juist in het seizoen dat je het het meest nodig hebt.edraket schreef:Onzin. Als er geen oliecirculatie was geweest was het heel snel gedaan met je motor!
Bij een diesel kan het echt geen kwaad om de motor stationair te laten draaien. Een benzine kun je beter stationair laten draaien met een verhoogd toerental.
Overigens heeft de ECC (althans het airco gedeelte ervan) helemaal niets te doen met dit weer. Deze staat onder de 5 graden gewoon lekker uit.
Tenzij de twee functies niet los te koppelen zijn, dan houdt het gewoon op.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
TM645 schreef:....ehhh, dus stilstaan in de file levert ook schade op aan de motor?Wolfs XC schreef:Wat bedoel je met dat de motor "droog loopt"?TM645 schreef:Maakt mij ook niks uit, maar het schijnt wel heel erg slecht voor de motor te zijn omdat de motor dan eigenlijk droog loopt.
Motor pomt de olie niet rond als je stationair draaid. Heb me laten vertellen dat het stationair laten draaien van voertuig motoren nooit goed is. Ook al is de motor warm. Daarom heb je ook fabrieksmotoren en scheepsmotoren die wel lange tijd stationair kunnen draaien.
Leuk bedacht maar dat klopt van geen kant. Ik heb me laten vertellen () dat het probleem te maken heeft met oa de versnellingsbak. Motor draait rustig warm en de overige delen die niet kunnen draaien blijven koud. Zo ontstaat er een verschil qua temperatuur tussen de onderlinge motoronderdelen.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- volvo-jan
- 4th Gear member
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 15.01.2008 - 21:43
- Locatie: Drenthe
vanochtend met ramen krabben de volvo forum krabber in 2stukken gekregen
:oops: toch maar is opzoek naar 1tje die wat steviger is 


V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Is de garantie op de krabber inmiddels verlopenvolvo-jan schreef:vanochtend met ramen krabben de volvo forum krabber in 2stukken gekregen:oops: toch maar is opzoek naar 1tje die wat steviger is

XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nope. Die functie is een bijkomend voordeel van het afkoelen van lucht. Het vocht uit de lucht van buiten condenseert tegen de verdamper waardoor de lucht in het interieur dus droger wordt. Als de compressor niet aanslaat (onder de ca 5 graden) koelt de verdamper dus ook niet en condenseert het vocht dus ook niet.degids schreef:Maar wellicht dat de luchtontvochtigingsfunctie wel werkt?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- TM645
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19.03.2008 - 17:06
- Locatie: Baden-Baden
- Contacteer:
Wolfs XC schreef:Je hebt helemaal gelijk. Wat ik heb gezegd is complete onzin. Mijn excuses.TM645 schreef:....ehhh, dus stilstaan in de file levert ook schade op aan de motor?Wolfs XC schreef: Wat bedoel je met dat de motor "droog loopt"?
Motor pomt de olie niet rond als je stationair draaid. Heb me laten vertellen dat het stationair laten draaien van voertuig motoren nooit goed is. Ook al is de motor warm. Daarom heb je ook fabrieksmotoren en scheepsmotoren die wel lange tijd stationair kunnen draaien.
Leuk bedacht maar dat klopt van geen kant. Ik heb me laten vertellen () dat het probleem te maken heeft met oa de versnellingsbak. Motor draait rustig warm en de overige delen die niet kunnen draaien blijven koud. Zo ontstaat er een verschil qua temperatuur tussen de onderlinge motoronderdelen.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
- Locatie: Gent - Drongen
kopen jullie wel goeie krabbers? Ik ga de ruiten al mijn hele leven met krabbers te lijf (het betere soort) en heb nog nooit krasen getrokken, of last gehad bij laagstaande zon. In extreme gevallen giet ik er voorzichtig een emmer ( of twee) koud water over de ruit. Geen warm water natuurlijk, maar water dat hooguit 15° warmer heeft dan de buitentemperatuur.
Dus twee dingen waarvan men zegt het nooit te doen, ... Maar met gezond verstand lukt het probleemloos. Uitgetest op 9 verschillende wagens/ merken,...
Dus twee dingen waarvan men zegt het nooit te doen, ... Maar met gezond verstand lukt het probleemloos. Uitgetest op 9 verschillende wagens/ merken,...
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
- E.T.
- 5th Gear member
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
Ik denk dat het niet zo zeer de ijskrabber is die krassen veroorzaakt maar bv al het vuil/zand wat op het raam kan zitten. Die combinatie kan al een aardig stukje schuurwerk oplveren
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wolfs XC schreef:Ook dit verhaal klopt niet. Wat er mis gaat is dat er onvoldoende oliedruk is en dus de lagers zwaarder belast worden. Met name de nokkenassen hebben daarvan te lijden. Verder vervuilt een motor bij lage olie en water temperaturen sterk en dan moet je denken aan vochtophoping in de olie en uitlaat. Daarnaast worden er bij lage verbrandingstemperaturen veel zuren gevormd in de motor die ook schadelijk zijn voor het uitlaatgedeelte (vanaf de kop!). De bak is wel ontworpen om deze temperatuurs verschillen op te vangen. Bovendien wordt een versnellingsbak (de olie) lang zo heet niet als de motor en komt er nagenoeg geen vocht in terecht.TM645 schreef:....ehhh, dus stilstaan in de file levert ook schade op aan de motor?Wolfs XC schreef: Wat bedoel je met dat de motor "droog loopt"?
Motor pomt de olie niet rond als je stationair draaid. Heb me laten vertellen dat het stationair laten draaien van voertuig motoren nooit goed is. Ook al is de motor warm. Daarom heb je ook fabrieksmotoren en scheepsmotoren die wel lange tijd stationair kunnen draaien.
Leuk bedacht maar dat klopt van geen kant. Ik heb me laten vertellen () dat het probleem te maken heeft met oa de versnellingsbak. Motor draait rustig warm en de overige delen die niet kunnen draaien blijven koud. Zo ontstaat er een verschil qua temperatuur tussen de onderlinge motoronderdelen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- TM645
- 2nd Gear member
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 19.03.2008 - 17:06
- Locatie: Baden-Baden
- Contacteer:
edraket schreef:Klinkt erg logisch en onderbouwd duidelijk het probleem wat ontstaat tijdens het stationair laten draaien van de motor.Wolfs XC schreef:Ook dit verhaal klopt niet. Wat er mis gaat is dat er onvoldoende oliedruk is en dus de lagers zwaarder belast worden. Met name de nokkenassen hebben daarvan te lijden. Verder vervuilt een motor bij lage olie en water temperaturen sterk en dan moet je denken aan vochtophoping in de olie en uitlaat. Daarnaast worden er bij lage verbrandingstemperaturen veel zuren gevormd in de motor die ook schadelijk zijn voor het uitlaatgedeelte (vanaf de kop!). De bak is wel ontworpen om deze temperatuurs verschillen op te vangen. Bovendien wordt een versnellingsbak (de olie) lang zo heet niet als de motor en komt er nagenoeg geen vocht in terecht.TM645 schreef: ....ehhh, dus stilstaan in de file levert ook schade op aan de motor?
Leuk bedacht maar dat klopt van geen kant. Ik heb me laten vertellen () dat het probleem te maken heeft met oa de versnellingsbak. Motor draait rustig warm en de overige delen die niet kunnen draaien blijven koud. Zo ontstaat er een verschil qua temperatuur tussen de onderlinge motoronderdelen.
Wist dat het slecht was, maar heb er een eigen theorie op los gelaten waarin ik dacht dat de motor de olie niet naar het bovenste gedeelte van het blok zou kunnen pompen, zeker niet als de motor nog koud is.
Het verhaal van de lagers die geen olie krijgen geld volgens mij ook voor de turbo. Heb meegekregen dat belasting onder de 1500 rpm niet goed voor de turbo was. Is dat ook tijdens het stationair draaien? Lijkt me niet, maar vraag het toch maar even...
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
nee is niet slecht voor de turbo.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Inmiddels twee dagen verder na het schoonmaken van de binnenzijde van de ramen en ik kan melden dat dit enorm scheelt in de hoeveelheid condens die op de binnenzijde van de ruiten neerslaat en meteen vastvriest. Voorlopig maar even zonder oliekacheltje of haarfohn, gewoon de ramen schoonhouden en met volle blower op weg.
Dank voor alle reacties!
Groet, Olav
Dank voor alle reacties!
Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
heb zo'n kupévarmare: http://www.jula.se/transport/kupevarmar ... formatorer
's morgens een half uurtje en hij is warm, ijsvrij en condensvrij
's morgens een half uurtje en hij is warm, ijsvrij en condensvrij
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb een schuur waar naast wat trekkers en caravans ook wel wat Volvo's in kunnen staan. Ook altijd handig. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
bofkont!
Volvo for life
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
wel een dure oplossing,met een haarfohn op een tijdschakelklokbart simpson schreef:heb zo'n kupévarmare: http://www.jula.se/transport/kupevarmar ... formatorer
's morgens een half uurtje en hij is warm, ijsvrij en condensvrij
is het effect gelijk,maar kost een stuk minder.
geen glans zonder wrijving
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Was er € 9,-- aan kwijt, ik kon daar goed overheen komen, maar voor sommigen is dat idd een pak geld
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
sorry,mijn fout.bart simpson schreef:Was er € 9,-- aan kwijt, ik kon daar goed overheen komen, maar voor sommigen is dat idd een pak geld
zag de getoonde bedragen aan voor euro,s :oops:
is idd. geen dure oplossing.
geen glans zonder wrijving