Nieuwe koppeling nodig

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
440sportsline
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 18.12.2009 - 15:25
Locatie: Utrecht

Voor de 440 Sportsline 1.8i uit 1996, die ik samen met een vriend heb gekocht, is het nodig om de koppeling te vervangen (staat 168.000 op de teller, hij grijpt heeel laat aan).

Nu is het zo dat we allebei student zijn en het budget beperkt is. Daarom onze vraag hier of jullie tips/suggesties/ideeen hebben met betrekking tot het vervangen van de koppeling.

Op mijngarage.nl komt de offerte op ca. 450 euro uit. Bij een dealer net ook nagevraagd (geen merkendealer) en die gaf een schatting van 750 euro. In het laatste geval zou de koppeling duurder zijn dan de aanschafprijs van de auto. Dat gaat toch tegen je natuur in.. 8)

Is hier misschien iemand of weten jullie iemand die in zijn vrije tijd het blokje kan optillen en een nieuwe koppeling kan inbouwen? Natuurlijk betalen we wel, dat staat buiten kijf :)

Groet,
Leonard
Gebruikersavatar
440sportsline
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 18.12.2009 - 15:25
Locatie: Utrecht

BTW: Wij zijn Leonard en Sander, wonen allebei in Utrecht.
Sander heeft al ervaring (niet zo'n fijne) met een 440, dat was een 1.6. Dit is de eerste Volvo die we samen kopen. Leonard heeft een fotografiebedrijf en gebruikt de auto voornamelijk daarvoor en Sander is muzikant, die de auto gebruikt om synthesizers en keyboards te vervoeren.

Hier wat foto's:
http://farm3.static.flickr.com/2505/419 ... 5f2759.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4010/419 ... 639319.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2685/419 ... 96c525.jpg

(nog even uitzoeken hoe normaal in het bericht te zetten, sorry voor oplikken).
Gebruikersavatar
Superdirk
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 13.01.2009 - 00:28
Locatie: Tollebeek, Flevoland
Contacteer:

Hoi Leonard,

Ik kan je wel een goed adresje aanraden, ik weet niet of je in de omgeving van Flevoland woont? Ik heb daar zelf mijn koppeling laten vervangen & versnellingsbak. Hij levert goed werk. Alleen koppeling vervangen komt uit op ongeveer 450 euro als ik het goed heb.
Succes!

Dirk Jan
440 1.6i 1997
250.000 km gepasseerd!
Gebruikersavatar
440sportsline
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 18.12.2009 - 15:25
Locatie: Utrecht

Hoi Dirk Jan,

We rijden zo naar Flevoland, dat is geen punt. Als je het adres kunt geven per DM? Dank alvast!
Volvo 440 1.8i Sportsline (1996)
Gebruikersavatar
440sportsline
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 18.12.2009 - 15:25
Locatie: Utrecht

Heb nu bij een bedrijf dat Volvo onderdelen (gebruikte) verkoopt nagevraagd wat kosten zijn. Drukgroep en koppelingsplaten kosten daar 50 euro.

Is dat verstandig om te doen en vakman in vrije tijd laten inbouwen?
Volvo 440 1.8i Sportsline (1996)
Gebruikersavatar
basjebas
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 18.07.2009 - 21:22
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

ik was voor mijn koppeling vervangen 320 euro kwijt..
dit was wel in haarsteeg Bij den bosch
Groeten,

Bas

Volvo 400 Club

Audi A4 1.6 '95
Volvo 440 1.8DL E2 '94
Seat cordoba 1.6clx '94
Gebruikersavatar
440sportsline
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 18.12.2009 - 15:25
Locatie: Utrecht

Klinkt goed. Hoeveel uur werk zat er in?
Kun je mij adres per DM sturen? Dank!
Volvo 440 1.8i Sportsline (1996)
Gebruikersavatar
basjebas
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 18.07.2009 - 21:22
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

pff de uren durf ik niet te zeggen want had meerdere dingen die gedaan moesten worden dus was hem 2 dagen kwijt...

pm is gestuurd

p.s. raad wel aan om eerst te bellen of hij wel tijd heeft....
Groeten,

Bas

Volvo 400 Club

Audi A4 1.6 '95
Volvo 440 1.8DL E2 '94
Seat cordoba 1.6clx '94
Gebruikersavatar
440sportsline
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 18.12.2009 - 15:25
Locatie: Utrecht

oke we gaan even kijken!

die uren vraag stelde ik omdat ik net een prijsopgaaf kreeg van iemand die dacht dat er 12,5 uur in komen zitten. Dat vind ik nogal wat. Uurtarief viel mee met 28 euro, maar dan nog. Ben best benieuwd hoeveel tijd daar nou in zit.
Volvo 440 1.8i Sportsline (1996)
Gebruikersavatar
Volvo 445
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 23.01.2009 - 20:07
Locatie: 's-Gravenhage

12,5 uur?? Een beetje monteur zet zo'n ding er bij een 400 in 6,5 uurtjes in. Het kan altijd tegen zitten natuurlijk, niet alles is even gangbaar of makkelijk los te krijgen bij de wat oudere auto's. Vraag ook even welke versnellingsbakolie ze terug plaatsen, daar zit ook prijs/kwaliteitsverschil in. Zou je wel aanraden originele onderdelen te gebruiken.
Volvo C30 MY 2011 R-Edition
Volvo S60 MY 2001 170 Pk Automaat
Volvo 440 MY 1997 B20F
Volvo 440 MY 1995 B18U
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Slipt de koppeling ook? Anders zou je wellicht niet hoeven te vernieuwen.
Als de koppelingspedaal omhoog staat moet deze gelijk staan met de rem, is dit zo, anders moet je hem zo afstellen.

Update
15-20 mm boven de rempedaal
25-30mm boven de rempedaal voor de ABS versies
bedankt Zark ;) voor de Skydrive
Ik ga hem ook opniew afstellen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
440sportsline
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 18.12.2009 - 15:25
Locatie: Utrecht

Hij slipt heel soms, maar alleen in 1 en 2. Ga toch nog even goed kijken naar afstelling, nu is het inderdaad echt met je tenen koppelen. Maar ik weet even niet goed of dat komt door afstelling of door aangrijping van koppeling.

Dank voor de info in ieder geval zo ver!
Volvo 440 1.8i Sportsline (1996)
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Op deze site heb ik een hoop werkplaatshandboeken gezet, waaronder die van de versnellingsbak (Groep 4 (43) Getriebe 400) en krachtoverbrenging (Groep 4 Kraftübertragung). Weliswaar in het Duits, maar veel is ook geïllustreerd. Hierin staat ongetwijfeld stap-voor-stap hoe je het koppelingspedaal moet afstellen.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Update
15-20 mm boven de rempedaal
25-30mm boven de rempedaal voor de ABS versies
bedankt Zark voor de Skydrive
Ik ga hem ook opniew afstellen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

En is het gelukt met de koppeling?

Ik heb nu ook sinds kort een 440 met ruim 2ton op de teller. Met een zeer goede onderhouds-historie erbij. Alleen is nooit de koppeling vervangen. Het rijd wel erg lekker, weinig op te merken. Het koppelt/schakelt niet als nieuw, maar wel prima.

Alleen wanneer moet nu echt een koppeling vervangen worden?
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Totalegekte
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.02.2010 - 20:26
Locatie: Jirnsum/Friesland

EvertBram schreef:
Alleen wanneer moet nu echt een koppeling vervangen worden?

Als ie op is/begint te slippen of je druklager gaat lawaai maken
dan moet je ook niet te lang wachten :wink:
Gebruikersavatar
EvertBram
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.03.2010 - 19:18
Locatie: Twente

Ok, dat wou ik weten. Pas vervangen bij kuren dus...
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

mijn eerste koppeling zit nu op 223k. Hij slipt nog niet, ook geen geratel, maar ik vraag me wel af hoe lang het gaat duren. Ik rij nu onderhand vrij voorzichtig ermee, d.w.z. dat ik het slipmoment bij schakelen zo kort mogelijk hou.

Afgelopen zomer in frankrijk al omzichtig om gegaan met stijle bergweggetjes en zo.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

Mijn druklager piept al twee jaar bij koud weer (is weg als je het koppelingspedaal omhoog trekt met je voet). Wordt niet erger en met een iets minder klinkens druklager kan je best oud worden.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”