Al geruime tijd heb ik het gevoel dat DSTC bij mij niet werkt in mijn V70 D5 MY2005. Nu met de sneeuw, slippen de wielen continue, kan zelfs 70km/h met de voorwielen zonder dat DSTC ingrijpt. Op droog wegdek grijpt ie wel in alhoewel het dan ook nog niet overtuigend is. Doorslippen lukt me altijd wel....
Ter info: ABS werkt normaal, heb winterbanden erop zitten.
Voordat ik naar de garage ga, zou ik graag willen weten of iemand dit ook al eens aan de hand gehad heeft? Wat zou het probleem kunnen zijn? Enig idee van kosten?
Alvast bedankt!
DSTC werkt niet?
- chris_zweden
- 3rd Gear member
Wat moet de dstc doen met sneeuw en ijs? Het is ook bedoeld in eerste instantie als traction control. Door de loop van de jaren kwamen de anders snufjes. Vergeet ook niet dat je een zware motor hebt voor de vooras.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
- diesel01
- Geartronic member
Bij ons werkt hij zodra de auto begint te spinnen en laat hij wielspin toe om grip te krijgen ik kom in diepe sneeuw behoorlijk vlot van de plek.
Het blijft trouwens grappig om te merken dat zodra de auto denkt in de slip te zijn dat voor en achterwielen afzonderlijk van elkaar automatisch worden bij geremd.
Het blijft trouwens grappig om te merken dat zodra de auto denkt in de slip te zijn dat voor en achterwielen afzonderlijk van elkaar automatisch worden bij geremd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Johan
- 5th Gear member
@lenjpm
Het is juist goed dat het DSTC niet direct ieder spinnend wiel afremt behalve uiteraard als de auto gaat gieren (uit het spoor raakt) en dat werkt zeer goed ook met sneeuw en ijs. Het voelt of er een onzichtbare hand de auto de bocht om helpt.
Rijdt de auto echter rechtuit dan kan er immers niets gebeuren als de wielen slippen.
Ik heb ooit ervaren met de eerste generatie Mondeo met 2.5L V6 dat de ASR de wielen zo afremde dan ik met sneeuw niet eens van mijn plek afkwam. Je moest dan de hele zaak uit zetten om weg te kunnen rijden.
Je merkt wat dat betreft dat Volvo's uit een land komen waar men ervaring heeft met winterse omstandigheden.
Het is juist goed dat het DSTC niet direct ieder spinnend wiel afremt behalve uiteraard als de auto gaat gieren (uit het spoor raakt) en dat werkt zeer goed ook met sneeuw en ijs. Het voelt of er een onzichtbare hand de auto de bocht om helpt.
Rijdt de auto echter rechtuit dan kan er immers niets gebeuren als de wielen slippen.
Ik heb ooit ervaren met de eerste generatie Mondeo met 2.5L V6 dat de ASR de wielen zo afremde dan ik met sneeuw niet eens van mijn plek afkwam. Je moest dan de hele zaak uit zetten om weg te kunnen rijden.
Je merkt wat dat betreft dat Volvo's uit een land komen waar men ervaring heeft met winterse omstandigheden.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- tvc15
- 3rd Gear member
DSTC is een ESP systeem. STC is traction control + ABS. Als het DSTC systeem niet werkt dan hoor je een waarschuwing te krijgen op je dashboard. Iedere sensor in het systeem (hoeksnelheid, stuurhoek, remdruk, wheelspeed, zijwaartse versnelling) wordt gecontroleerd bij het starten van de auto. Bij de geringste twijfel over de integriteit van de signalen wordt de ESP mode van het systeem uitgeschakeld en gaat er een controle lampje op het dashboard branden, ABS werkt dan nog wel. Het lijkt me dus onwaarschijnlijk dat het DSTC-systeem bij jou niet werkt. Je kan het systeem op 2 simpele manieren testen:
Op een gladde (sneeuw of ijs) parkeerplaats vanuit stilstand met maximale stuuruitslag rustig wegrijden en versnellen (je moet natuurlijk we de ruimte hebben om een cirkel te kunnen rijden). Het systeem moet nu zo regelen dat je auto niet gaat slippen. In ESP mode gaat het waarschuwingslampje knipperen.
De 2e test is een lange doordraaier (afrit snelweg o.i.d). In de bocht versnellen waardoor auto overstuur gedrag gaat vertonen. DSTC regeling komt in, lampje gaat knipperen. Trap het gas nu volledig in, je zult zien dat de regeling de auto op de weg houdt.
Een alternatieve test, waar je de omstandigheden waarschijnlijk moeilijker voor te vinden zijn, is het remmen met 2 wielen(voor - achter) op ijs en 2 wielen op een wegdek met grip. DSTC zorgt er voor dat je auto rechtuit blijft gaan.
Wielslip, overstuur gedrag etc. maakt allemaal deel uit van het afregelen van de systeemkarakteristieken in relatie tot het gewenste voertuiggedrag. Bij de V70 grijpt het systeem inderdaad vrij laat in.
Op een gladde (sneeuw of ijs) parkeerplaats vanuit stilstand met maximale stuuruitslag rustig wegrijden en versnellen (je moet natuurlijk we de ruimte hebben om een cirkel te kunnen rijden). Het systeem moet nu zo regelen dat je auto niet gaat slippen. In ESP mode gaat het waarschuwingslampje knipperen.
De 2e test is een lange doordraaier (afrit snelweg o.i.d). In de bocht versnellen waardoor auto overstuur gedrag gaat vertonen. DSTC regeling komt in, lampje gaat knipperen. Trap het gas nu volledig in, je zult zien dat de regeling de auto op de weg houdt.
Een alternatieve test, waar je de omstandigheden waarschijnlijk moeilijker voor te vinden zijn, is het remmen met 2 wielen(voor - achter) op ijs en 2 wielen op een wegdek met grip. DSTC zorgt er voor dat je auto rechtuit blijft gaan.
Wielslip, overstuur gedrag etc. maakt allemaal deel uit van het afregelen van de systeemkarakteristieken in relatie tot het gewenste voertuiggedrag. Bij de V70 grijpt het systeem inderdaad vrij laat in.
- chris_zweden
- 3rd Gear member
Vandaag met mijn S80 D5 op een met sneeuw bezaaid; afgelegen parkeer plek even flink de beest uitgehangen. DSTC werkt matig naar mijn idee. Hij doet iets maar ik moet er nog achter komen wat precies. Bij grote hoeken remt hij per wiel af en je hebt met optrekken meer grip. DSTC uit vond ik een stuk lekker rijden, vooral met overstuur kon ik hem makkelijker corrigeren dan met DSTC aan. Waarschijnlijk omdat ik overstuur gewent ben door mijn circuit ervaring.
Test was met spijkerbanden! Dus 3x zoveel grip als met winterbanden.
De Volvo dealer bevestigde dat DSTC laat ingrijpt vergeleken met de bekende ESP. van VAG.
De Volvo dealer bevestigde dat DSTC laat ingrijpt vergeleken met de bekende ESP. van VAG.
Rica stage2
Rica stage2
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Klopt helemaal. De ESP van VAG grijpt veel sneller in dan het DSTC. De afgelopen dagen heb ik dat mogen ervaren. Eenerzijds is het snel in grijpen van de VAG-ESP wel fijn, veel grip, veilig gevoel. Anderzijds.......je snelheid is al gauw weer te hoog en daar kom je dan weer achter als je gaat remmen. Dus, omdat wij Volvorijders rustige rijders zijn, maakt het niet zo gek veel uit. DSTC grijpt in, en daar gaat het om.chris_zweden schreef:Vandaag met mijn S80 D5 op een met sneeuw bezaaid; afgelegen parkeer plek even flink de beest uitgehangen. DSTC werkt matig naar mijn idee. Hij doet iets maar ik moet er nog achter komen wat precies. Bij grote hoeken remt hij per wiel af en je hebt met optrekken meer grip. DSTC uit vond ik een stuk lekker rijden, vooral met overstuur kon ik hem makkelijker corrigeren dan met DSTC aan. Waarschijnlijk omdat ik overstuur gewent ben door mijn circuit ervaring.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
vergeet niet dat DSTC en al die andere hulpmiddelen niets te doen hebben als de banden geen grip hebben, zoals op sneeuw en ijs. Hij probeert het wel te corrigeren maar als de banden glijden heeft het geen effect
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- lancer
- 6th Gear member
Ik vind DSTC perfect met dit weer. De auto doet tenminste wat jij wilt. Ik heb het ook wel eens uitgeprobeerd op de overstuur/onderstuur cirkel bij de slipschool en daar kun je tot een relatieve hoge snelheid netjes rondjes blijven rijden zonder dat de neus naar binnen komt.
Zoals ook ergens in een ander topic wordt opgemerkt, dit systeem is een vangnet voor wanneer het mis gaat, niet om een behoefte aan gemak te vervullen.
Zoals ook ergens in een ander topic wordt opgemerkt, dit systeem is een vangnet voor wanneer het mis gaat, niet om een behoefte aan gemak te vervullen.
- Johan
- 5th Gear member
Niet generaliseren, ik geef graag mijn PK's en NM's de vrije hand.[schild=11 fontcolor=000000 shadowcolor=C0C0C0 shieldshadow=1]Vrroooommm[/schild]V70/2.4D/2003 schreef: ........... Dus, omdat wij Volvorijders rustige rijders zijn, maakt het niet zo gek veel uit........
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
je hebt toch het relatieve voordeel van je jaren, wilde haren kwijt is een pré
Volvo for life
- Noof
- 2nd Gear member
En als je in de reling of sloot naast afrit terecht komt weet je dat je DSTC het niet (goed) doet en moet je even naar de garagetvc15 schreef:...
...
Zou het DSTC graag een keer stevig uitproberen, maar weet niet wat ik ervan kan/mag verwachten. Eerst maar eens een grote parkeerplaats zoeken

groet, Olav
Volvo V70 2007 (MY2008) 2.5T Geartronic Momentum met Prins LPG-installatie
Volvo V70 2005 2.4d Geartronic Momentum
MG B roadster MkI 1964 - Britisch Racing Green
Volkswagen Golf III 1997 1.9 TDI 110pk Milestone Sport
Renault Clio 1.6
Peugeot 205 1.1 accent
Renault Clio 1.6
Peugeot 205 1.1 accent
-
- 4th Gear member
En jij Bart ben jij ze al kwijt?je hebt toch het relatieve voordeel van je jaren, wilde haren kwijt is een pré
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
wat denk je zelf?
Volvo for life
- chris_zweden
- 3rd Gear member
Je woont vlakbij dus als je zin hebt weet ik wel een leuk plekje halverwege onze lokaties. Morgen met verse sneeuw, heb er nu al zin inNoof schreef:En als je in de reling of sloot naast afrit terecht komt weet je dat je DSTC het niet (goed) doet en moet je even naar de garagetvc15 schreef:...
...![]()
Zou het DSTC graag een keer stevig uitproberen, maar weet niet wat ik ervan kan/mag verwachten. Eerst maar eens een grote parkeerplaats zoeken

Rica stage2
Rica stage2
- Voorn
- 4th Gear member
Wanneer ik de "W" voor mijn versnellingspook (Geartronic) indruk heb ik ook het idee dat de V70 D5 met vol gas door de sneeuw kan wegrijden.
De wielen slippen bijna maar net niet.
DSTC staat altijd aan. Maar de W heb ik voor het eerst aan gezet toen er sneeuw lag. Leek mij iets van W(inter).
Werkt het ook zodanig? Of is het ergens anders voor :oops:
De wielen slippen bijna maar net niet.
DSTC staat altijd aan. Maar de W heb ik voor het eerst aan gezet toen er sneeuw lag. Leek mij iets van W(inter).
Werkt het ook zodanig? Of is het ergens anders voor :oops:
Groeten van Eddy
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
goed gegokt!
Volvo for life
- Johan
- 5th Gear member
Soms wil er nog wel één wilde haar de kop op steken ......bart simpson schreef:je hebt toch het relatieve voordeel van je jaren, wilde haren kwijt is een pré
- Noof
- 2nd Gear member
Eh, halverwege? Je bedoelt dat je een leuk plekje in Hamburg weet? Of dat je niet in Karlstad woont?chris_zweden schreef:Je woont vlakbij dus als je zin hebt weet ik wel een leuk plekje halverwege onze lokaties. Morgen met verse sneeuw, heb er nu al zin inNoof schreef:En als je in de reling of sloot naast afrit terecht komt weet je dat je DSTC het niet (goed) doet en moet je even naar de garagetvc15 schreef:...
...![]()
Moet zo naar een verjaardag. Dé manier om mijn nieuwe winterbanden, de 'W' en DSTC eens aan het werk te zien. Al heb ik niet de ilusie dat je met meer dan 80 op de linkerbaan veilig door verse sneeuw komt.
groet, Olav
Renault Clio 1.6
Peugeot 205 1.1 accent
Renault Clio 1.6
Peugeot 205 1.1 accent
- chris_zweden
- 3rd Gear member
Vandaag op de a9 met 100 geen probleem. En die hollanders maar vreemd kijken met hun zomerbandjes haha. Ik rij wel met spijkerbanden en nog geen glijder gemaakt wel een paar andere zien glijden door bochten (zomerbanden). Voor de goede orde, ik verblijf nu bij familie in Alkmaar.
Rica stage2
Rica stage2