is een 480 echt zo onderhoudsgevoelig??

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
alettesmeekens
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 05.04.2006 - 16:42
Locatie: Ulvenhout
Contacteer:

hallo,

Ik rijd nu een mazda 323f...best een leuk autootje voor een 21 jarige student ik heb er qua onderhoud niet veel kosten aan, heeft 110.000 gelopen doet het nog prima en kon hem voor 1000 euro kopen....niets te klagen dus...

maarja het is GEEN VOLVO...en als echte volvo fan wil ik eigenlijk wel heel graag een volvo. Qua gewichtsklasse en model spreekt de 480 mij dan het meest aan. Maar mijn ouders hebben een autobedrijf gespecialiseerd in Volvo en die raden een 480 af omdat die technisch niet goed zou zijn en je daar veel mee af ziet. Nou hoor ik ook wel andere verhalen dat dat wel meevalt....

De vraag is eigenlijk: waar moet ik op letten als ik een goede 480 wil kopen? En wat is dan een normale prijs??

Ik moet zowieso nog ff sparen maar ik denk dat ik zo'n 2000euro te besteden heb...is niet veel
buddo
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23.03.2006 - 12:06
Locatie: Eelde

Volgens mij zijn er twee in 480 gespecialiseerde clubs in Nederland (althans die waren er toen wij onze 480's hadden). Het Volvo 480 Register en de Volvo 480 Club Europe. Daar kunnen ze je sowieso echt alles over deze auto vertellen.

En verder... tja, een makkelijke auto is het niet. Ondanks keurige beurten op zijn tijd is het een auto die veel (onverwacht) onderhoud nodig heeft. Voordeel is dat veel onderdelen tweedehands te koop zijn, nadeel is dat veel garages niet graag aan een 480 werken i.v.m. de benodigde elektronische kennis.

Zwakke punten:
- Roest bij de achter wielkasten
- Roest op de bodem van de kofferruimte
- Water in kofferruimte door lekkage bij de achterlichten
- Klaplampen die soms niet allebei omhoog gaan
- Ramen die niet meer naar beneden willen
- Rammeltjes door harde jaren 80 kunststof

Sterke punten:
- Karakter
- Uiterlijk
- Motor
- Stoelen
Gebruikersavatar
alettesmeekens
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 05.04.2006 - 16:42
Locatie: Ulvenhout
Contacteer:

Ik heb wel gelezen dat de modellen na 1992 wat beter zijn...en qua electronische problemen het beste een S genomen kan worden omdat deze geen boordcomputer heeft....
spaart voor een 740 turbo...

Afbeelding
buddo
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23.03.2006 - 12:06
Locatie: Eelde

alettesmeekens schreef:Ik heb wel gelezen dat de modellen na 1992 wat beter zijn...en qua electronische problemen het beste een S genomen kan worden omdat deze geen boordcomputer heeft....
Maar er nog genoeg andere elektronische dingen stuk kunnen gaan. Een niet functionerende boordcomputer is niet zo erg hoor, zonder kun je prima verder. Maar ook de S heeft veel "onzichtbare" elektronica aan boord die uit het begintijd van de elektronica stamt.

Verder is de S een prima uitvoering met prettige motor, maar het blijft gewoon opletten.
Gebruikersavatar
alettesmeekens
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 05.04.2006 - 16:42
Locatie: Ulvenhout
Contacteer:

ow ok....dus een boordcomputer of niet...dat maakt niet zoveel uit?
spaart voor een 740 turbo...

Afbeelding
buddo
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23.03.2006 - 12:06
Locatie: Eelde

alettesmeekens schreef:ow ok....dus een boordcomputer of niet...dat maakt niet zoveel uit?
Boordcomputer is leuk als hij het doet maar geen man/vrouw overboord als hij het niet doet. Onze 480 ES uit 1986 had er wel één (en die deed het altijd) en onze 480 S uit 1993 had er geen.

Maar idd. hoe nieuwer des te minder kans op roest en elektronische problemen. En wees gewaarschuwd dat de 480 minder ruim is dan je huidige F-je (daarentegen hebben we er meerdere keren een studentenkamer mee verhuisd en een paar keer kamperend mee door Europa getrokken).

Maar eh... jouw pa komt vast wel eens een mooie en goede tegen, dan ben jij toch de eerste die hem kopen kan? Neem aan dat hij de auto ook van binnen en buiten kent.
Gebruikersavatar
alettesmeekens
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 05.04.2006 - 16:42
Locatie: Ulvenhout
Contacteer:

Wij hebben niet 1 480 in onderhoud en volgens mij ook praktisch nooit één gehad of één in onderhoud gehad ...dus of hij de 480 zo goed kent vraag ik me af
spaart voor een 740 turbo...

Afbeelding
Gebruikersavatar
R.M.B.
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 26.07.2005 - 18:10
Locatie: Utrecht

Hai, Ik denk dat als je zelf een beetje handig bent er een hoop zelf op te lossen valt. Ik heb ook eens problemen gehad, met mijn boardcomp. bijvoorbeeld, als je dan op de verschillende forums rondkijkt zie je dat dit meestal hetzelfde probleem is dat vrij makkelijk op te lossen is. Motorisch blijft het gewoon een volvo en zul je er bij goed onderhoud weinig aan moeten doen.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20547
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Alette,

Er is in Nederland maar één club echt gespecialiseerd in de technische kennis. Dat is het VOLVO 480 Register. Hier kan je, mits je lid bent, terecht met al je technische vragen. Ook voor onderdelen kan je hier terecht. En eventueel ga je naar www.onderdeel-nodig.nl

De VOLVO 480 Europe Club is meer een club van europeese liefhebbers van de 480 die meetings houden en een zeer gevarieerd forum hebben (in het engels). Dat neemt niet weg dat de members ook veel over de 480 weten. Coyote1980 (Daniël Wilten) kan je daar meer over vertellen.

Daarnaast heb ik je al verteld dat ik met normale beurten 1 x per jaar circa 350 euro kwijt ben.

Elektrische problemen zijn na 1992 vrijwel verdwenen. Zeker bij de 2.0 liters.
Verder zijn de punten van Buddo aandachtspunten. Waarbij dat van de klaplampen zeer makkelijk valt op te lossen.
Het enige waar je daarnaast bij de 2.0 liters nog op moet letten is het olieverbruik.
Dat kan nog wel eens extreem zijn. Dan moet je zo'n auto laten staan.

Maar zoals je zelf al zegt, jou vader heeft geen 480 in onderhoud. En een 480 moet je als monteur gewoon liggen, dat kan de reden zijn dat ie er wat moeite mee heeft. Maar goed een 480 wordt dan ook een beetje als exoot beschouwd (terwijl de techniek voor 90% overeenkomt met een 440).

Maar eerlijk is eerlijk ikzelf heb met mijn 480 GT geen elektronische problemen.

Owh ja, roest aan de achterschermen is na 1992 ook vrijwel bedwongen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
alettesmeekens
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 05.04.2006 - 16:42
Locatie: Ulvenhout
Contacteer:

Ow ok ...bedankt voor de tips! ik ga eerst maar eens sparen. Kan ik eens op mijn gemakje rondkijken...

En ik heb geen twijfel dat er hier genoeg kennis is om de 480 aan te kunnen..hihi
spaart voor een 740 turbo...

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”