DSTC in de sneeuw...

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Pritchard
5th Gear member
Berichten: 1287
Lid geworden op: 31.03.2006 - 13:09
Locatie: Gent

Gisteren reed ik in de sneeuw een kleine helling op, maar het ging niet echt vlot, tot in DSTC afzette. Ik rijd met mijn gewone banden (jaja, i know) en vroeg me af of je in de sneeuw best je dstc afzet, of alleen als je ergens niet uit raakt...
V70 MY11, R-design, D3, Black Sapphire metallic
V50 2.0d MY07, kinetic, barents blue pearl en 17"; zaurak
V50 2.0d MY05, kinetic, Titanium grey en 16"; cygnus
Gebruikersavatar
Firechief
3rd Gear member
Berichten: 342
Lid geworden op: 20.02.2007 - 18:10
Locatie: Ninove, België
Contacteer:

Als ik me goed meen te herinneren, kan je voor gebruik op gladde ondergronden (sneeuw,ijzel) de DSTC idd uitzetten om het ingrijpen van de elektronica op de wielspin te vermijden. Dat is trouwens ook de reden waarom je hem nog kan uitzetten volgens mij, anders zou hij ten alle tijden aan staan.
Firechief's Volvo's
Voertuigen
Volvo C70 2.0D MY10
Volvo V50 2.0D MY07 --> To be replaced by ??? XC60/V60/X1/X3
Opel Astra G 2.0 Di '98 - '09
Suzuki Baleno 1.3i '96 - '98
Opel Kadett 1.3 '94 - '96
Opel Corsa 1.2 '93 - '94
Yamaha FJR 1300A '04 - '08
Yamaha FJR 1300A '08 - '16
Yamaha FJR 1300A '16 - ...
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Ik vind de DSTC wel prettig.. behalve bij het tankstation vanmorgen. Ik kreeg mijn atuo gewoon niet bij de pomp.... Ik heb superdure winterbanden met nog 7mm profiel, maar die werkte ook voor geen meter? Dus wellicht had ik toch DSTC uit moeten zetten?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

klopt, soms moet je de DSTC idd uitzetten
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

snap ik niet???? is er toch voor om niet weg te slippen ect????
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
shiver23
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.11.2009 - 13:00

Ja, maar in de sneeuw/met ijs is het zo glad dat je helemaal niet meer vooruitkomt als je wielen niet een beetje slippen.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27452
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Klopt, maar als de ondergrond te glad is kan het systeem er ook niets meer tegen beginnen.
Ik heb het gisteren ook op sommige stukken uit gehad, vond dat een stuk prettiger rijden dan met
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Dat klopt euerw, echter heeft het systeem beperkingen en heb je in uitzonderlijke gevallen lichte wielspin nodig om toch weg te komen.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
saab99gl1984
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 21.06.2007 - 11:08

Hallo,

Wat mij opvalt is dat het systeem per V50 lijkt te verschillen. Gisteren in mijn V50 2.0 Diesel 2007, had ik meer last dan lust van het systeem. Greep vrijwel direct in waardoor je amper op gang komt. Vanmorgen had mijn vrouw hetzelfde toen ze met mijn V50 de straat uit probeerde te komen. Ik reed voor haar uit met onze 'nieuwe' V50 2.4 (2005) en daar leek het systeem veel minder in te grijpen.

Alexander
Huidig: Volvo V60 T5 Momentum 2018
Van mijn vrouw: Ford Fiesta Crossroad 2008

Vroeger:
2005-2007: V50 2.0D Momentum (2004)
2007-2010: V50 2.0D Momentum (2007)
2010-2012: V50 2.4 Momentum (2006)
2013-2016: V60 T3 Kinetic (2013)
2016-2018: V70 D3 Polar 2016
shiver23
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.11.2009 - 13:00

Diesel heeft een hoger koppel dan benzine. Daarom zal het systeem waarschijnlijk eerder ingrijpen. Dat het systeem zelf anders is lijkt me sterk.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27452
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die van mij liet me anders toch aardig met de voorwielen slippen voordat het ingreep. En ja, ik heb toch echt een diesel :)

Het verschil in systeem is me ook al eens opgevallen toen ik mijn S60 nog had.
In de S60 van mijn ouders grijpt het direct in en die van mij liet je eerst wat "spelen" voordat het ingreep
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Dit is mijn eerste auto met een antislip regeling, ik vind het eigenlijk wel lekker werken in de sneeuw.

Als je optrekt net voldoende slip zodat je vlot wegrijdt en je winterbanden de kans krijgen om te "lossen" en niet zo veel slip dat auto al zoekend zijn weg moet vinden. En over sneeuw hebben we dit moment niet te klagen hier tis hier een grote testbaan :D
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1299
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Bij mijn S80 T6 laat het een zeer geringe slip toe, maar verhindert het wegrijden niet. Best grappig, automaat NIET in de W, toch volgas wegrijden en verrassend snel snelheid opbouwen.

S80 Executive
Black_V
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 14.04.2008 - 21:31

De DSTC is uit te schakelen, tractioncontrol niet dacht ik.

Volgens mij heeft vanuit stilstand wegrijden niets met DSTC te maken. Het DSTC zorgt ervoor dat de auto niet uitbreekt of zijwaarts wegglijd. Met name voor besneeuwde hellingen waar de auto makkelijk wegglijd is het verstandig om DSTC uit te zetten, aangezien daardoor het motorvermogen continue beperkt wordt.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Black_V schreef:De DSTC is uit te schakelen, tractioncontrol niet dacht ik.

Volgens mij heeft vanuit stilstand wegrijden niets met DSTC te maken. Het DSTC zorgt ervoor dat de auto niet uitbreekt of zijwaarts wegglijd. Met name voor besneeuwde hellingen waar de auto makkelijk wegglijd is het verstandig om DSTC uit te zetten, aangezien daardoor het motorvermogen continue beperkt wordt.
Het is juist omgekeerd, de traction control kan je uitzetten, de rest niet.
DSTC staat voor "Dynamic Stability and Traction Control"
Met de DSTC knop (of via het menu in de nieuwere) kan je het tractioncontrol gedeelte uitzetten. Zo kan je vertrekken met slippende wielen. Het stability gedeelte kan je nooit uitzetten (deze probeert de auto op de baan te houden als je in een bocht onder- of overstuur zou ervaren)

Ik merk wel dat het bij mij in de sneeuw weinig uitmaakt of ik de traction control aan laat of niet, zelfs als het aan ligt krijgt de elektronica de boel niet onder controle. Op droog wegdek grijpt deze wel direct in, in de sneeuw zie ik gewoon het lampje knipperen, maar het toerental blijft gelijk en ik blijf gewoon staan spinnen :p Enige dat me met dit weer helpt om weg te komen is het gas doseren en evt in 2e vertrekken.
Het stability gedeelte doet z'n werk wel perfect. Zelfs op sneeuw kreeg ik -misschien mede dankzij wat kennis van een slipcursus- de boel snel weer onder controle (uitgetest op een leeg parkeerterrein)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Black_V
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 14.04.2008 - 21:31

Oké, dat zou zo ook kunnen ja. Lijkt me idd het meest logische voor een veilig Volvo merk.
Zal het morgen eens proberen in de straat!
supafly1975
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 05.06.2009 - 20:58
Locatie: Meulebeke

DSTC werkt inderdaad prachtig. Mijn vorige wagen was een VW Golf Variant, zonder technologie. (letterlijk en figuurlijk)
Ik heb op een grote parking aan stadsverkeer-snelheid een reeks voor de toestand van het wegdek, vrij scherpe bochten genomen, en telkens ging de wagen vlot de richting uit die ik bepaalde.

Ik merk wel op dat op mijn MY2010 V50 DRIVe St/st ik geen optie vind om de DSTC of spin control uit te schakelen. Enkel bij het inschakelen van het contact geeft de wagen weer dat beide zijn ingeschakeld, maar verder geen knopjes of menufuncties... Ik vraag me af of het wel kan worden uitgeschakeld? (lijkt me overbodig, maar in sommige condities misschien wel wenselijk?)

gr,
P.
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

supafly1975 schreef:DSTC werkt inderdaad prachtig. Mijn vorige wagen was een VW Golf Variant, zonder technologie. (letterlijk en figuurlijk)
Ik heb op een grote parking aan stadsverkeer-snelheid een reeks voor de toestand van het wegdek, vrij scherpe bochten genomen, en telkens ging de wagen vlot de richting uit die ik bepaalde.

Ik merk wel op dat op mijn MY2010 V50 DRIVe St/st ik geen optie vind om de DSTC of spin control uit te schakelen. Enkel bij het inschakelen van het contact geeft de wagen weer dat beide zijn ingeschakeld, maar verder geen knopjes of menufuncties... Ik vraag me af of het wel kan worden uitgeschakeld? (lijkt me overbodig, maar in sommige condities misschien wel wenselijk?)

gr,
P.
Je kan het via het menu uitschakelen
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Draaien aan het knopje van de boordcomputer (dus door je verbruik enzo scrollen) tot je "DSTC spin control" of iets dergelijks ziet staan. Dan moet je geloof ik op de reset knop duwen om het uit te schakelen.
De eerste V50's hadden een knopje in de middenconsole onder de versnellingspook.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

ppFreddy schreef:Draaien aan het knopje van de boordcomputer (dus door je verbruik enzo scrollen) tot je "DSTC spin control" of iets dergelijks ziet staan. Dan moet je geloof ik op de reset knop duwen om het uit te schakelen.
De eerste V50's hadden een knopje in de middenconsole onder de versnellingspook.
Klopt :)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”