gebruik van 2.5" hard disk via USB aansluiting

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
tomster
Starter

Ik heb recent een 320Gb 2.5" externe harde schijf gekocht, om MP3 muziek af te spelen via mijn USB aansluiting in mijn V50.
Ik kwam tot volgende vaststelling:
1/ Harde schijf geformateerd in Fat32, 1 partitie van 320Gb > wordt niet herkend
2/ Harde schijf geformateerd in Fat32, meerdere partities van 32Gb elk > alleen 1ste partitie wordt herkend en muziek wordt gespeeld

Heeft er iemand enig idee hoe ik de harde schijf moet formateren zodat ik de volledige 320Gb kan benutten? Een ipod Classic is toch ook 120Gb groot, en deze zou ook gelezen moeten kunnen worden?!
JSS
3rd Gear member

Wat ik er zo over lees klopt dit wel. NTFS wordt niet ondersteund door je Volvo (hoewel je het altjid even kan proberen!), en hoewel FAT32 theoretisch tot 2TB kan gaan, hebben veel apparaten moeite met ondersteuning van grote partities.

Wat je zou kunnen doen, is nog even spelen met de grootte. Je weet dat 32GB werkt, dan zou je ook 64 en 128 nog kunnen proberen. Overigens lees ik her en der op internet wel dat je meerdere partities moet kunnen gebruiken.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Mike Philippens
3rd Gear member

tomster schreef:Een iPod Classic is toch ook 120Gb groot, en deze zou ook gelezen moeten kunnen worden?!
Van een iPod wordt de HD niet gelezen door je Volvo; de iPod biedt zélf de muziek aan.

Vraagje: is het nog een beetje te doen qua snelheid, zo'n partitie van 32Gb vol met muziek? Ik heb zelf wel een iPod (32Gb), maar zit te denken aan zo'n heel klein USB stickie avn 16Gb of groter. Maar ik heb wel eens gehoord dat het heel traag is.
Afbeelding
Frederik Welvaert
5th Gear member

Ik denk dat Mike gelijk heeft, met de iPod wordt de muziek niet rechtstreeks uitgelezen door de auto, maar idd "aangeboden" door de iPod, hierdoor hoeft de radio niet de hele harde schijf van de iPod uit te lezen.

Ik weet dat er vroeger (voor het windows XP tijdperk) een beperking was van 32GB per partitie voor FAT32. Zou me niks verbazen dat de radio dezelfde beperking kent.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
tomster
Starter

alvast bedankt voor jullie input.
Het lezen stelt geen probleem. Duurt alleen even voor alles gesynchroniseerd is.

Ik zal eens proberen een grotere partitie aan te maken, kijken wat dat geeft.
Met de I-Pod, en zeker met afspeellijsten, is het wel veel aangenamer. De interface om te scrollen door folders is bij Volvo (zeker in vergelijking met Audi) totaal verouderd.
Mike Philippens
3rd Gear member

tomster schreef:alvast bedankt voor jullie input.
Het lezen stelt geen probleem. Duurt alleen even voor alles gesynchroniseerd is.
Synchroniseren is dus het inlezen van de HD als je de de boel aan zet? Dat moet dus iedere keer gebeuren als je de auto start neem ik aan?
Afbeelding
tomster
Starter

yep, voor zover ik er al mee gespeeld heb, moet dit inderdaad telkens opnieuw gebeuren. Duurt voor 32Gb ongeveer een minuutje.
Christopher
3rd Gear member

Levert het systeem in de auto wel genoeg voeding om een HD te gebruiken? Het laten draaien van een harde schijf kost veel meer energie dan data uitlezen van een solid systeem als een USB-stick.
S40 2.0D - Barents Blue Momentum
tomster
Starter

Ja, dat is zeker het probleem niet. Het heeft alles te maken met hoe ik de schijf formateer/partitioneer. Ik ben er nog steeds niet uit, maar laat weten wanneer ik succes geboekt heb :razz:
Mike Philippens
3rd Gear member

Christopher schreef:Levert het systeem in de auto wel genoeg voeding om een HD te gebruiken?
De kleine 2.5" HD's kunnen over USB genoeg stroom krijgen (laptop hd's). De grotere HD's hebben een externe stroombron nodig.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”