sneeuw rijden

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gesloten
mightyspawn
5th Gear member

Ik heb ooit een testje gedaan, geen cijfers. Geen l.u.l praat verhalen. GEwoon feitjes.

Heb tot begin dit jaar 2x een 460 in bezit gehad. Nu niet meer, rij alleen nog oldtimers.

Mijn mening was jaren, ach rubber is rubber. Want maakt t uit wat je onder je auto gooit. FOUT

Ik ga sinds mensenheugenis op wintersport. In 2004 heb ik daarom eens een klein testje gehouden. Mn broer in de ene 460 met winterbanden, ik in de auto zonder winterbanden. Remmen waren in goede staat etc, onderhoud doe ik al jaren zelf.

Mooie grote parkeerplaats opgezocht waar nog lekker een laagje sneeuw lag (jaja in 2004 hadden we sneeuw). Wat verschillende tests gedaan. Als eerste lekker simpel rechtuit en vol in de ankers (zonder ABS al een domme aktie), nou met winterbanden eerder stil. Daarna zelfde test met pompend remmen (jaja zo doe je dat met oudere auto's zonder die elektronica zooi van tegenwoordig) weer met winterbanden eerder stil. Daarna nog wat bochtwerk gedaan, weer bleef de 460 met winterbanden beter liggen in de bochten.

De 460 staat er bekend om dat het niet de beste auto is met goed grip, vooral op de voorwielen, er zit namelijk te weinig gewicht voor. Nou met winterbanden totaal geen probleem dat die glijdt op nat wegdek.

Sindsdien rij ik jaarlijks van november tot maart met winterbanden. Geeft me een veiliger gevoel en het is ook veiliger. Zeker nu ik alleen nog achterwielaangedreven auto's rijd. Verder verplichten ze het me ook als ik familie wil bezoeken in Duitsland.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Stinky
6th Gear member
Contacteer:

Jaha maar die 5 dagen per jaar dat je de winterbanden er onder hebt,
rij je niet op zomerbanden dus tel uit je winst!

Afbeelding
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

jongens, hou maar op

HET GAAT DOOIEN

volgend jaar verder
945i
8th Gear member

Nee, volgende week weer vorst! En a.s donderdag nog een beetje sneeuw. :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

ha fijn,
kan ik weer kort door de bocht
leonboersma
3rd Gear member

k heb DSTC, dus wat moet ik met winterbanden :joker:

even zonder dollen, ik heb op een verlaten stuk dijk geprobeerd hoe het was met DSTC en zonder, zonder DSTC als je in eens stuurt dan gaat de auto gewoon rechtdoor tot je wielen in de sneeuw ingraven en dan de bocht om , en met DSTC als je in eens stuurt dan voel je dat de remmen gebruikt worden (en je hoort de ABS gebruikt worden) om de auto de bocht om te krijgen, en ik denk dat je in de sneeuw wel over een verbetering kan spreken van ongeveer 40% wat betreft bestuurbaarheid! dit verbaasde me wel enorm!

Mvg Leon
History: Volvo 66 MY 79, Volvo s40 MY 00, Volvo V40 2.0T MY 01, Volvo v50 2.0D MY 05, Volvo s40 2.0D MY 05
Current: V70 2.4D MY 08
Oceanracer
Geartronic member

Mike Philippens schreef:
Oceanracer schreef:Ik heb drie auto's, alle drie met winterbanden.
Wat ik niet begrijp is waarom het in Nederland nog niet verplicht is.
Misschien omdat het hier eens in de 10 jaar een keer serieus sneeuwt ... In Alaska rijden ze met spijkerbanden, want ook met een 4x4 met winterbanden kom je niet overal doorheen.
Mijn opmerking was bedoeld in de richting van de opmerking van AlexV70 erboven. AlexV70 vind het (gezien zijn ervaring met winterbanden) begrijpelijk dat het in Duitsland verplicht is. Er is daar één lijn getrokken. En aangezien het in Leer (net over de grens) precies het zelfde weer is als in Nieuweschans begrijp ik niet dat het in Leer wel verplicht is en in Nieuweschans niet. Hoezo één Europa. Het is dus niet bedoeld als lobby het in Nederland ook te verplichten. Er zou hier wel eens gekeken kunnen worden naar de aansprakelijkheid na het veroorzaken van een ongeval.

Overigens blijf ik me verbazen over de kortzichtigheid van sommige mensen. Mijn tweede auto was voorzien van een driepuntsgordel. Veel veiliger dan de heupgordel van m'n eerste Polo'tje. En m'n derde auto had ABS, de auto daarna ook nog airbags. Maar ik ben er echt niet anders (lees: harder) door gaan rijden. Kan iemand mij uitleggen waarom ik dan met winterbanden wel in ene anders (lees: harder) zou gaan rijden?

Ook ik heb deze dagen wel wat BMW's zien moeilijk doen, maar staan daarom alle BMW's vast? En ook ik ben ingehaald door anderen, die vonden dat het sneller kon. Maar hadden zij dan winterbanden? Ik kan op het moment dat ik word ingehaald niet constateren of die auto is voorzien van winterbanden. Maar het is natuurlijk wel heel gemakkelijk om op zo'n moment te gaan stigmatiseren. Laten we wel wezen; ook bij mist en hevige regenval zijn er lieden die menen dat het sneller kan. Dat heeft niets met hun banden te maken maar met hun ego.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Hans oet Twent
8th Gear member

Kleine aantekening;
We praten hier over Winterbanden. De professionals praten over M&S banden. (Modder en Sneeuw)
In de autosport (Rally) was dit vroeger een begrip. Meer grip in en op zand, meer grip op losse ondergrond, meer grip in sneeuw. Vergeet niet dat in de herfst er behoorlijk wat rotzooi (Blad/Modder/water) op de weg ligt wat door je banden afgevoerd moet worden. Alleen daarom zou je voor je eigen veiligheid maar zeker ook voor die van een ander een keus moeten maken. Ik maak per jaar een kleine 70.000 km. Vanaf begin november t/m begin April rij ik op winterbanden/M&S banden naar volle tevredenheid. Ik beleef alleen maar voordelen van de winterband/M&S band. Nee ik ga er in de winter (nog) niet mee naar de Alpen/wintersportgebieden.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Mike Philippens
3rd Gear member

Oceanracer schreef:Overigens blijf ik me verbazen over de kortzichtigheid van sommige mensen. Mijn tweede auto was voorzien van een driepuntsgordel. Veel veiliger dan de heupgordel van m'n eerste Polo'tje. En m'n derde auto had ABS, de auto daarna ook nog airbags. Maar ik ben er echt niet anders (lees: harder) door gaan rijden. Kan iemand mij uitleggen waarom ik dan met winterbanden wel in ene anders (lees: harder) zou gaan rijden?
Ach...dat is niet uit te leggen. Als ik al die gevalletjes blikschade zie, schud ik ook maar het hoofd. Steeds als het een beetje regent bijvoorbeeld staat het land weer stil. Een beetje herfst en de ongelukken vliegen je weer om de oren. Mensen kunnen gewoon niet autorijden. De drukken alleen maar het pedaal in en draaien wat aan het wiel. Bewust autorijden is er niet bij. Weten wat je ABS doet, hoe TC en DSC werkt snappen niet veel mensen. Ik zie ook met lede ogen het lane departure system haar intrede doen. Gaan mensen nóg achtelozer rijden. Het wordt steeds gevaarlijker op de weg met mensen die denken dat ze niets meer kan overkomen met al die electronica. Als het regent, weet ik wat ik kan met mijn auto. En als het glad is, let ik goed op en probeer ik uit door voorzichtig te remmen wat mijn speelruimte is. En daar pas ik mijn snelheid en afstand tot de voorganger op aan. En dan nog zie je malloten die 1.5m achter je rijden, terwijl ik een meter of 10 aanhou (in de stad). Want als die auto voor me in de spin gaat, moet ik kunnen reageren. Ondanks ABS rem ik dan heeeeel zachtjes, want zodra de ABS aangrijpt rem ik niet meer in de sneeuw (daar is ABS totaal ongeschikt voor). Ik heb nog nooit ongelukken meegemaakt. Ook nog nooit gespind. Hooguit een klein beetje gedrift, maar dat deed ik altijd expres. En ik rij harder dan de rollators.

Je kunt je volledig in de armen van electronica en speciale banden leggen, maar je moet er gewoon voor zorgen dat je weet wat je aan het doen bent. Die meuk heb je dan helemaal niet nodig, tenzij het echt heel bar is. En dan kun je beter binnen blijven. Het is hier geen Alaska, het duurt nooit lang.
Afbeelding
diesel01
Geartronic member

Mike Philippens schreef:
MDA schreef:Maar hier in nederland hebben we wat minder vaak sneeuw, en duurt het dus wat langer voordat mensen zelf de voordelen van winterbanden ervaren... ach... zo zij het.
Winterbanden hebben zeker voordelen, maar in hoeverre is het nodig om met die dingen hier te rijden? Als iemand vaker op wintersport gaat, kan ik me er iets bij voorstellen, maar die 5 dagen per jaar dat er hier een paar cm sneeuw ligt, is het toch lichtelijk overdreven om daar zoveel geld aan uit te geven?

Om even iets aan te geven: ik ben in oktober op mijn motor (zo'n ding met 2 wielen en achterwielaandrijving) naar Marokko geweest. Ginds hebben we (semi)offroad gereden. Ik op een (wat ik zelf een bankstel noem) een BMW RT. Hardly een offroadmotor. Geen noppenbanden dus. Geen enkel probleem om door gravelwegen te ploegen met dat ding. Verder viel het me op dat alleen toeristen in 4x4 auto's rijden. Verreweg de meeste Marokkanen rijden in een Mercedes diesel die eerst 250k in Duitsland als taxi heeft gereden. En die gebruiken ze gewoon in de bergen om over diezelfde slechte gravelwegen vol putten en enorm steile klimmen te komen. Geen probleem. Duurt wat langer en kost wat rook, maar ze komen er. Toeristen komen in glimmende gehuurde 4x4's...

Wat ik wil zeggen: het is handig, makkelijk en natuurlijk heb je meer controle over je auto op sneeuwbanden. Maar ga aub niet roepen dat je ze nodig hebt in Nederland voor die paar dagen dat er wat sneeuw ligt. De afgelopen week is een weertype dat we misschien 1x per 10 jaar meemaken. Dus ja...leuk als je de vriend van je bandenboer wilt worden. Ik vind het voornamelijk zonde van het geld.
In dit hele betoog is het key-word geld. Één glijer met een redelijke blikschade en je hebt ze al 3x betaald.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
945i
8th Gear member

Ach natuurlijk, al die elektronische hulpmiddelen zijn mooi voor al diegene die niet kunnen autorijden... en dat zijn er nogal wat in Nederland (mede dankzij de beroerde rijopleiding).

Hetzelfde voor diegene die vinden dat je niet zonder Winterbanden kunt in Nederland...Zij denken er een middel aan te hebben om het eigen *onvermogen mee te compenseren.
En verklaren diegene die dat niet nodig hebben voor gek. Omgekeerde wereld..

*onvermogen= De kunst van het voertuigbeheersen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Volvoman
7th Gear member
Contacteer:

Ik ken iemand die ondanks winterbanden de afgelopen dagen niet de weg op ging: veel te gevaarlijk... (rijdt geen Volvo)
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Fulaks
6th Gear member

Mike Philippens schreef:Mensen kunnen gewoon niet autorijden. De drukken alleen maar het pedaal in en draaien wat aan het wiel. Bewust autorijden is er niet bij. Weten wat je ABS doet, hoe TC en DSC werkt snappen niet veel mensen. Ik zie ook met lede ogen het lane departure system haar intrede doen. Gaan mensen nóg achtelozer rijden. Het wordt steeds gevaarlijker op de weg met mensen die denken dat ze niets meer kan overkomen met al die electronica. Als het regent, weet ik wat ik kan met mijn auto. En als het glad is, let ik goed op en probeer ik uit door voorzichtig te remmen wat mijn speelruimte is. En daar pas ik mijn snelheid en afstand tot de voorganger op aan. En dan nog zie je malloten die 1.5m achter je rijden, terwijl ik een meter of 10 aanhou (in de stad). Want als die auto voor me in de spin gaat, moet ik kunnen reageren.
Dat is nou precies hoe ik er ook over denk =D> , en ook de reden dat ik geen Lane Departure Warning en dergelijke wil. Een vals gevoel van veiligheid is erg gevaarlijk op de weg.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Mike Philippens
3rd Gear member

diesel01 schreef:In dit hele betoog is het key-word geld. Één glijer met een redelijke blikschade en je hebt ze al 3x betaald.
Klopt, maar is die redenatie niet de reden dat 'we' in Nederland zo'n beetje 3x voor alles verzekerd zijn? Je kunt je verzekeren voor van alles, maar heeft het ook zin? Een veiligheidsgordel of ABS is ook een soort verzekering, maar dan een die je op elk moment en onder alle omstandigheden nodig kunt hebben. Winterbanden is iets dat je op zijn best 5/365 van het jaar 'nodig' zult hebben (en de meeste jaren zelfs helemaal niet). En als je je snelheid en rijgedrag aanpast, is zelfs dát nog te hoog ingeschat.

Tenzij je dus ook nog eens (vaker) op wintersport gaat. Anders is het gewoon overbodig en alleen 'nodig' om jezelf een veiliger gevoel te geven.
Afbeelding
diesel01
Geartronic member

Mike Philippens schreef:
diesel01 schreef:In dit hele betoog is het key-word geld. Één glijer met een redelijke blikschade en je hebt ze al 3x betaald.
Klopt, maar is die redenatie niet de reden dat 'we' in Nederland zo'n beetje 3x voor alles verzekerd zijn? Je kunt je verzekeren voor van alles, maar heeft het ook zin? Een veiligheidsgordel of ABS is ook een soort verzekering, maar dan een die je op elk moment en onder alle omstandigheden nodig kunt hebben. Winterbanden is iets dat je op zijn best 5/365 van het jaar 'nodig' zult hebben (en de meeste jaren zelfs helemaal niet). En als je je snelheid en rijgedrag aanpast, is zelfs dát nog te hoog ingeschat.

Tenzij je dus ook nog eens (vaker) op wintersport gaat. Anders is het gewoon overbodig en alleen 'nodig' om jezelf een veiliger gevoel te geven.
Wij zijn idd wintersporters.
Maar ook daar rijden wij 9 van de 10x op een schone weg naar boven, iets wat ook op mijn zomerbanden lukt.
Het zelfde verhaal gaat op voor sneeuwkettingen ik heb ze maar 1x gebruikt maar moet ze wel bij me hebben.
Ik ben overtuigd winterbandrijder ook hier in NL en straks in maart gaan ze er weer onderweg, wat een ander doet moet hij zelf weten.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Mike Philippens schreef:Misschien omdat het hier eens in de 10 jaar een keer serieus sneeuwt. Sorry, maar winterbanden in Nederland is naar mijn mening dikke onzin als je niet op wintersport gaat oid.
Heb je wel eens in een auto met winterbanden gereden? Als je dat verschil niet hebt ervaren, hoe kun je dan stellig zeggen dat het onzin is?
Stinky schreef: ‘We ontdekten’, schrijven de onderzoekers, ‘dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas tot een omslag leidden. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs onder nul, beter dan het winterrubber.’
[/i]
<bron>
Dus. Winterbanden ok. Maar dan ook alleen (alleen) op sneeuw zijn ze veiliger. Op niet besneeuwde ondergrond zijn ze onveiliger.
Ik ben onlangs bij een volvo Driving Course geweest. Daar stond ook een V50 met winterbanden, om te proberen. Dan is de hele lol van die gladde baan af... Je draait zonder moeite om de pylonnetjes heen... Dus ik weet uit eerste hand (eigen ervaring) dat je ook op een natte ondergrond voordeel hebt met winterbanden.
Mike Philippens schreef:Winterbanden hebben zeker voordelen, maar in hoeverre is het nodig om met die dingen hier te rijden? Als iemand vaker op wintersport gaat, kan ik me er iets bij voorstellen, maar die 5 dagen per jaar dat er hier een paar cm sneeuw ligt, is het toch lichtelijk overdreven om daar zoveel geld aan uit te geven?
< ....>
Ik vind het voornamelijk zonde van het geld.
In hoeverre geef je veel geld uit? Ja, de aanschaf. Maar als je op de winterbanden rijdt, spaar je de zomerbanden en dus kost het je niets. Op veiligheid besparen is het stomste wat je in mijn ogen kunt doen...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Battlecruiser
8th Gear member

Er betaat trouwens nog steeds een hardnekkige mythe over winterbanden: die zouden bij nattigheid een langere remweg geven dan zomerbanden.

Die mythe is volgens Duitse bandentechnici ontstaan door foute tests. Gewoonlijk worden splinternieuwe banden getest. Winterbanden hebben, als ze nieuw zijn, een hard en glad oppervlak. Dat moet inslijten en dat duurt 100 à 500 km, afhankelijk van merk.
Pas na dat inslijten hebben ze de juiste grip op nat wegdek.
Met splinternieuwe winterbanden heb je daarentegen geen last op sneeuw, omdat dan niet zo zeer de stroefheid, maar de blokjes en lamellen hun werk doen en die zitten er natuurlijk al aan.

Oftewel: ik lees regelmatig op internet dat automobilisten vinden dat hun splinternieuwe winterbanden toch een beetje tegenvallen. En dan is dat nu verklaard.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
OVA
1st Gear member
Contacteer:

Ik ben het 100% eens met de keuze voor winterbanden. Zij die wel wegkomen op zomerbanden hebben daar in mijn optiek erg veel geluk bij. Hoofdzakelijk rij ik op winterbanden omdat ik niet wil dat ik anderen in de vernieling rij. Daarnaast is het wel lekker om de Volvo zonder blikschade door het winterse weer te navigeren.

Ik was zondag een van de weinigen die in een uur van Rotterdam naar Amsterdam is gereden, heb onderweg nog iemand bij delft noord uit de berm geholpen (porsche boxer).

Voor mij in winters weer nooit meer anders.

Rij nu Vredestein Snowtrac, vind de winterstand van de automaat ook handig met wegrijden!

Update: Ik heb een set nagenoeg nieuwe winterbanden gekocht op marktplaats op originele volvo velg voor 350 euri, met een beetje geluk zijn die velgen dat zonder banden waard! Dus zoon hele grote investering is het niet! Ik ben overigens voor om mensen die zonder winterbanden rijden een hogere (verzekerings)premie te laten betalen of het verplicht stellen in winterse omstandigheden...
Den skiljer er från mängden.

Hyundai Pony 1.5 GSi E2 227000km
V70 2.5 TDI comfort europa aut 2000 pas 235000km
josas1
3rd Gear member

Volvoman schreef:Ik ken iemand die ondanks winterbanden de afgelopen dagen niet de weg op ging: veel te gevaarlijk... (rijdt geen Volvo)
Hoeft zeker niet te werken... :roll:
Mijn baas ziet me (niet) aankomen!
Hup met winterbandjes en aangepaste snelheid naar het werk.
En ik werk in wisselende diensten, dus overdag kan de weg goed berijdbaar zijn, maar 's avonds zijn de omstandigheden al weer anders.
Anticiperen maar.
Mike Philippens
3rd Gear member

VolvoMafia schreef:
Mike Philippens schreef:Misschien omdat het hier eens in de 10 jaar een keer serieus sneeuwt. Sorry, maar winterbanden in Nederland is naar mijn mening dikke onzin als je niet op wintersport gaat oid.
Heb je wel eens in een auto met winterbanden gereden? Als je dat verschil niet hebt ervaren, hoe kun je dan stellig zeggen dat het onzin is?
Omdat ik me slechts één keer ongemakkelijk heb gevoeld in een auto onder vriesomstandigheden. Toen was het met kerst plotseling heel hard gaan vriezen en was de weg één grote ijsbaan. Na van het pad te zijn gegleden zijn we toen maar bij mijn ouders blijven slapen. Verder heb ik nog nooit (in Nederland) het idee gehad dat ik geen controle meer had over mijn auto. Het sneeuwt hier ook haast nooit. Dus, zoals ik al zei: voor die 5/365 (in het ongunstigste geval) van het jaar dat je misschien sneeuw hebt, vind ik het onzin.
VolvoMafia schreef:
Mike Philippens schreef:Winterbanden hebben zeker voordelen, maar in hoeverre is het nodig om met die dingen hier te rijden? Als iemand vaker op wintersport gaat, kan ik me er iets bij voorstellen, maar die 5 dagen per jaar dat er hier een paar cm sneeuw ligt, is het toch lichtelijk overdreven om daar zoveel geld aan uit te geven?
< ....>
Ik vind het voornamelijk zonde van het geld.
In hoeverre geef je veel geld uit? Ja, de aanschaf. Maar als je op de winterbanden rijdt, spaar je de zomerbanden en dus kost het je niets. Op veiligheid besparen is het stomste wat je in mijn ogen kunt doen...
Sorry, maar je bent aan het zoeken naar argumenten om winterbanden te rechtvaardigen. In de sneeuw rij ik niet hard. Ik rij met aangepaste snelheid en hou meer afstand tot mijn voorganger. Daarbij probeer ik regelmatig wat mijn speelruimte is door even te remmen en te checken hoe het stuur reageert. Daardoor weet ik of ik nog langzamer moet doen of meer afstand moet houden. Als ik in de sneeuw met 80kmh tegen een lantaarnpaal bots, mag je mijn rijbewijs afpakken. Erg veel harder dan 60 zal het niet gaan, en dat zal dan op de snelweg zijn. Niet veel palen daar en als er iemand spint waar ik op bots, glijdt ie ook nog een keer weg als ik er tegen kom. Kortom: je moet wel erg lomp zijn om je dood te rijden. Tenzij je de sloot in rijdt, maar ook dan: je hebt je rijgedrag dan niet goed aangepast aan de situatie.

Veiligheid is belangrijk, maar om nou voor die paar dagen dat we sneeuw hebben speciaal banden te kopen vind ik gewoon onzinnig. En mijn gewone banden slijten denk ik met dit weer niet echt heel hard, dus van sparen is geen sprake. De sneeuwbanden gaan wel langer mee, als je ze tijdig wisselt, want op een droge weg slijten ze harder.

Maar goed, ieder het zijne. Ik vind winterbanden onzin als je alleen in Nederland rijdt. Jij vindt dat niet. Ik denk niet dat we elkaar kunnen overtuigen.
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”