In een Chinese "Volvo" rijden! Het idee alleen al! Sorry, maar nu na Saab ook Volvo nooit meer zal zijn wat het was, zal ik na vele jaren met een echte Volvo gereden te hebben, om moeten zien naar een ander merk. In een made in China "Volvo" (Geely) rijden is voor mijn gevoel vele malen erger dan vloeken in de kerk. Ik zal me er nooit in thuis voelen. Sorry jongens, maar voor mij is de liefde dan helemaal over! Liever naakt dan namaak, zo komt het rijden in een Chinese "Volvo" bij mij over. Triest!
Vosje
Ford praat exclusief verder met Geely over verkoop Volvo
Ligt het nu aan mij of ben ik de enige die de conclusies hier allemaal een beetje voorbarig vind? Chinese Volvo? Hadden we de laatste 10 jaar dan Amerikaanse Volvo's? Laten we eerst maar eens afwachten wat Geely met Volvo gaat doen... Volvo maakte al een lange versie van de S80 in China, die zal heus wel met de bekende Volvo degelijkheid gebouwd zijn.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
even mijn bericht uit het ander (gesloten) topic herhalen 
Het kan nog altijd afspringen
Maar liever dit dan dat ons geliefde merk ophoudt te bestaan zoals met Saab het geval is.
Ik denk (of is het wishful thinking?) dat de kwaliteit er niet (direct?) onder zal lijden. Ook het design zal niet plots extreem veranderen. De huidige designafdeling enzo zal voorlopig wel behouden blijven. Bovendien zullen de huidige Volvo rijders sowieso sceptisch staan tegenover de eerste Volvo die zal gelanceerd worden onder Chinees leiderschap. Als ze dan de fout zouden maken door de kwaliteit en/of design plots om te gooien gaan ze veel klanten verliezen, en dat beseffen ze zelf ook wel denk ik.

Het kan nog altijd afspringen
Maar liever dit dan dat ons geliefde merk ophoudt te bestaan zoals met Saab het geval is.
Ik denk (of is het wishful thinking?) dat de kwaliteit er niet (direct?) onder zal lijden. Ook het design zal niet plots extreem veranderen. De huidige designafdeling enzo zal voorlopig wel behouden blijven. Bovendien zullen de huidige Volvo rijders sowieso sceptisch staan tegenover de eerste Volvo die zal gelanceerd worden onder Chinees leiderschap. Als ze dan de fout zouden maken door de kwaliteit en/of design plots om te gooien gaan ze veel klanten verliezen, en dat beseffen ze zelf ook wel denk ik.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- bardos
- 3rd Gear member
Afwachten lijkt mij ook de beste oplossing. Toen Volvo onder Ford ging vallen waren er ook al veel bedenkingen: de nieuwe 60 ziet er toch best leuk uit..... Als de toekomstige V70 maar geen scheve achterlichten krijgt ](*,)
Max
V70 D5 aut. Nautic Blue pearl 2002
V70 D5 aut. Nautic Blue pearl 2002
-
- 2nd Gear member
Of spleetkoplampen.bardos schreef:Afwachten lijkt mij ook de beste oplossing. Toen Volvo onder Ford ging vallen waren er ook al veel bedenkingen: de nieuwe 60 ziet er toch best leuk uit..... Als de toekomstige V70 maar geen scheve achterlichten krijgt ](*,)
- casper
- 5th Gear member
Wat een idiote reacties.imker schreef:Of spleetkoplampen.bardos schreef:Afwachten lijkt mij ook de beste oplossing. Toen Volvo onder Ford ging vallen waren er ook al veel bedenkingen: de nieuwe 60 ziet er toch best leuk uit..... Als de toekomstige V70 maar geen scheve achterlichten krijgt ](*,)
- casper
- 5th Gear member
Heeft u zulke hypocriete reactie ook met een huidige Volvo made in Belgium onder Amerikaans management?Vosje schreef:In een Chinese "Volvo" rijden! Het idee alleen al! Sorry, maar nu na Saab ook Volvo nooit meer zal zijn wat het was, zal ik na vele jaren met een echte Volvo gereden te hebben, om moeten zien naar een ander merk. In een made in China "Volvo" (Geely) rijden is voor mijn gevoel vele malen erger dan vloeken in de kerk. Ik zal me er nooit in thuis voelen. Sorry jongens, maar voor mij is de liefde dan helemaal over! Liever naakt dan namaak, zo komt het rijden in een Chinese "Volvo" bij mij over. Triest!
Vosje
Ik denk dat u er geen zier van begrepen heeft.
- Mathijs T-4
- 3rd Gear member
en ach, is een BMW, Audi, Porsche (VW) een europese auto?
men haalt hiervoor toch ook onderdelen etc uit china? (gaat hier immers om het behalen van dividend...)
wie zijn de aandeelhouders in dit soort merken, de ene hand wast de ...
men haalt hiervoor toch ook onderdelen etc uit china? (gaat hier immers om het behalen van dividend...)
wie zijn de aandeelhouders in dit soort merken, de ene hand wast de ...
-
- 2nd Gear member
Beetje relativeren AUB.casper schreef:Heeft u zulke hypocriete reactie ook met een huidige Volvo made in Belgium onder Amerikaans management?Vosje schreef:In een Chinese "Volvo" rijden! Het idee alleen al! Sorry, maar nu na Saab ook Volvo nooit meer zal zijn wat het was, zal ik na vele jaren met een echte Volvo gereden te hebben, om moeten zien naar een ander merk. In een made in China "Volvo" (Geely) rijden is voor mijn gevoel vele malen erger dan vloeken in de kerk. Ik zal me er nooit in thuis voelen. Sorry jongens, maar voor mij is de liefde dan helemaal over! Liever naakt dan namaak, zo komt het rijden in een Chinese "Volvo" bij mij over. Triest!
Vosje
Ik denk dat u er geen zier van begrepen heeft.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
De naderende jaarwisseling is altijd een mooi moment voor lijstjes. Onze collega’s van AutoBild hebben eens een keer niet een hallelujalijstje gemaakt en hebben de tien slechtste auto’s van het jaar op een rijtje gezet.
AutoBild baseert zich op de eigen versie van de Tevredenheids Trofee. De Peugeot 407 heeft de twijfelachtige eer om met de prijs ‘verliezer van 2009’ aan de haal te gaan. De Peugeot gaat gebukt onder remproblemen, en problemen met de besturing en het onderstel.
Een tweede plaats is er voor de Volvo V50. Bij deze auto klagen eigenaars over de remmen, de navigatie en –heel opvallend voor Volvo- de stoelen. Volgens de Duitse lezers slijten deze onacceptabel snel.
Bron: Autoweek
Jongens, hoe kan dit nu ? Volvo is toch nog steeds Zweeds ! :evil: :evil:
Ik snap het echt niet meer hoor ...... ondeugdelijke gasklephuizen en ABS controllers, vocht in de koplampen, slechte veerpootlagers ..... hopelijk gaan die Chinezen daar wat aan doen zodat zoiets in de toekomst niet meer voor kan komen !
Maar voor alle doom-denkers (ik ben eerlijk gezegd wel een beetje geschrokken van sommige reacties en tevens hoogst verbaasd over de vele 'China deskundigen' onder de Volvorijders !) herhaal ik nog maar een keer wat ik al eens geschreven heb als reactie op andere postings:
Dat de Chinezen nog een achterstand in moeten halen ? Dat zal best wel maar die achterstand kon wel eens veel kleiner zijn dan wij, arrogante Westerlingen, kunnen vermoeden.
Of gaan we weer net zo 'naïef' doen als met de Japanners ?
Ik heb het al eerder betoogd, zo lang Volvo de auto's bouwt die mij aanspreken zal het me werkelijk worst zijn waar die fabriek staat en wie de eigenaren zijn !
Of zal ik nu mijn 'abonnement' op dit forum opzeggen omdat er dingen te lezen zijn die mij niet aanstaan ............... :twisted: :twisted:
Rob
AutoBild baseert zich op de eigen versie van de Tevredenheids Trofee. De Peugeot 407 heeft de twijfelachtige eer om met de prijs ‘verliezer van 2009’ aan de haal te gaan. De Peugeot gaat gebukt onder remproblemen, en problemen met de besturing en het onderstel.
Een tweede plaats is er voor de Volvo V50. Bij deze auto klagen eigenaars over de remmen, de navigatie en –heel opvallend voor Volvo- de stoelen. Volgens de Duitse lezers slijten deze onacceptabel snel.
Bron: Autoweek
Jongens, hoe kan dit nu ? Volvo is toch nog steeds Zweeds ! :evil: :evil:
Ik snap het echt niet meer hoor ...... ondeugdelijke gasklephuizen en ABS controllers, vocht in de koplampen, slechte veerpootlagers ..... hopelijk gaan die Chinezen daar wat aan doen zodat zoiets in de toekomst niet meer voor kan komen !
Maar voor alle doom-denkers (ik ben eerlijk gezegd wel een beetje geschrokken van sommige reacties en tevens hoogst verbaasd over de vele 'China deskundigen' onder de Volvorijders !) herhaal ik nog maar een keer wat ik al eens geschreven heb als reactie op andere postings:
Dat de Chinezen nog een achterstand in moeten halen ? Dat zal best wel maar die achterstand kon wel eens veel kleiner zijn dan wij, arrogante Westerlingen, kunnen vermoeden.
Of gaan we weer net zo 'naïef' doen als met de Japanners ?
Ik heb het al eerder betoogd, zo lang Volvo de auto's bouwt die mij aanspreken zal het me werkelijk worst zijn waar die fabriek staat en wie de eigenaren zijn !
Of zal ik nu mijn 'abonnement' op dit forum opzeggen omdat er dingen te lezen zijn die mij niet aanstaan ............... :twisted: :twisted:
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 3rd Gear member
Eigenlijk is dat het eerste verstandige woord wat ik hoor in de hele discussie. Tussen de haast xenofobische reacties van mensen die niet anders kunnen dat papagaaien wat 'iedereen' roept over China, staat af en toe nog wat zinnigs.Johan schreef:Kopen dus die nieuwe Volvo's.
Er is idd maar één manier om een merk te redden en dat is kopen. Als ergens geen of niet genoeg geld mee wordt verdient, houdt het op. Net als de bakker op de hoek: als je zelf alles bij de AH gaat halen, moet je niet janken dat de bakker op de fles gaat natuurlijk.
Er zijn gewoon teveel merken, en als ze niet fuseren of samenwerken, vallen er vanzelf een aantal om. Zo simpel is het. Misschien ook eens goed voor de verstokte Volvo fans: verruim je blik, er zijn meer auto's die de moeite waard zijn. Nostalgie is iets van het verleden. Morgen is de toekomst, die hou je niet tegen door in het verleden te blijven hangen.

- Johan
- 5th Gear member
Helemaal in de lijn der verwachting zoals in mijn eerdere berichtgeving.Ben schreef:Mededeling van Stephen Odell aan de medewerkers van Volvo Cars (23/12/2009)
Vandaag zal Ford bevestigen dat alle wezenlijke commerciële voorwaarden met betrekking tot de verkoop van Volvo Cars zijn opgelost tussen Ford en Geely.
Dat betekent niet dat Geely vandaag de nieuwe eigenaar is van Volvo Cars. Maar het toont aan dat er ondanks het werk dat moet afgerond worden vooraleer de overeen-komst kan ondertekend worden – inclusief de definitieve documentatie, financiering en de goedkeuring van de overheid – het de verwachting is dat Ford en Geely een definitieve verkoopovereenkomst kunnen tekenen in het eerste kwartaal van 2010. Het afsluiten van de verkoop komt wellicht in het tweede kwartaal, afhankelijk van de goedkeuring van de vereiste instanties.
Ik stelde er prijs op om u eerst het nieuws van deze belangrijke ontwikkeling te brengen, hoewel verschillenden onder u al met vakantie zijn. Het spijt me mocht u het nieuws eerst vernemen via een andere bron dan mezelf, maar deze verdere stap is vannacht genomen, en ik probeer u allen zo goed en zo snel mogelijk te informeren.
Deze volgende stap in het proces is uitstekend nieuws voor Volvo Cars. Alle betrokken partijen – met inbegrip van het Volvo Cars Management Team – zijn ervan overtuigd dat dit een goede oplossing is om te komen tot een winstgevende groei voor Volvo Cars.
Volgens de overeenkomst die Ford heeft bereikt met Geely blijft Volvo Cars een Zweeds merk dat zal verdergaan met het ontwikkelen van zijn producten en zijn zakelijk plan.
We zouden volgend jaar allemaal aan de slag moeten gaan met de positieve overtuiging dat we op de goede weg zijn om terug te keren naar een duurzame winstgevendheid, en dat we een stevige en schitterende toekomst hebben.
Sta me toe om u en uw familie een vredevol Kerstfeest en een gelukkig Nieuw Jaar te wensen.
Stephen Odell
President & Chief Executive Officer
Volvo Car Corporation
Bron: Mark De Mey
Manager PR & Communicatie
Volvo Cars Gent
Het komt allemaal meer dan goed. :roll:
[cynical mode on]
Gaat U allemaal rustig slapen de nederlandse regering waakt over u!
(de volgende dag stonden de duitsers naast je bed en Rotterdam in brand)[/cynical mode off]
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- Johan
- 5th Gear member
....en zo is het maar net!Mike Philippens schreef:Eigenlijk is dat het eerste verstandige woord wat ik hoor in de hele discussie. Tussen de haast xenofobische reacties van mensen die niet anders kunnen dat papagaaien wat 'iedereen' roept over China, staat af en toe nog wat zinnigs.Johan schreef:Kopen dus die nieuwe Volvo's.
Er is idd maar één manier om een merk te redden en dat is kopen. Als ergens geen of niet genoeg geld mee wordt verdient, houdt het op. Net als de bakker op de hoek: als je zelf alles bij de AH gaat halen, moet je niet janken dat de bakker op de fles gaat natuurlijk.
Er zijn gewoon teveel merken, en als ze niet fuseren of samenwerken, vallen er vanzelf een aantal om. Zo simpel is het. Misschien ook eens goed voor de verstokte Volvo fans: verruim je blik, er zijn meer auto's die de moeite waard zijn. Nostalgie is iets van het verleden. Morgen is de toekomst, die hou je niet tegen door in het verleden te blijven hangen.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- euerw
- 5th Gear member
India en Indonesië( Indisch ) zijn toch 2 totaal andere landen hoor! :withstupid:casper schreef: Inderdaad, we zullen het moeten afwachten.
Jaguar en Land Rover zijn ook Indisch en die worden toch ook nog steeds gemaakt op hun oorspronkelijke locatie en verkocht...
Het is zo een dubbel gevoel met Geely..., maar gelukkig kan ik er als Volvoliefhebber en XC60-rijder niet mee zijn.
net als China en Japan ........ :xcensoredx:
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- V480-S60
- Geartronic member
Sorry, hoor maar wacht nu eerst eens af.
Er zullen echt wel onderhandelingen geweest zijn. Er zullen, zoals het bericht van Odell al weergeeft, echt wel afspraken over de zweedse en belgische fabrieken gemaakt zijn.
Chinezen zijn niet gek!!!.
Sceptisch blijven mag, vooralsnog blijf ik dat ook. Maar regelrechte "haat" spuien nee, daar moeten we voor waken!
Gelukkig zijn er nog mensen die kunnen relativeren.
Er zullen echt wel onderhandelingen geweest zijn. Er zullen, zoals het bericht van Odell al weergeeft, echt wel afspraken over de zweedse en belgische fabrieken gemaakt zijn.
Chinezen zijn niet gek!!!.
Sceptisch blijven mag, vooralsnog blijf ik dat ook. Maar regelrechte "haat" spuien nee, daar moeten we voor waken!
Gelukkig zijn er nog mensen die kunnen relativeren.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Welles
- 5th Gear member
Godwin!Johan schreef:[cynical mode on]
Gaat U allemaal rustig slapen de nederlandse regering waakt over u!
(de volgende dag stonden de duitsers naast je bed en Rotterdam in brand)[/cynical mode off]
Exact mijn mening!gsx750r schreef:Ik heb het al eerder betoogd, zo lang Volvo de auto's bouwt die mij aanspreken zal het me werkelijk worst zijn waar die fabriek staat en wie de eigenaren zijn
S40 1.8 | 1997
S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Mods break
Laten we ON TOPIC blijven svp en niet de hele wereldgeschiedenis hier gaan citeren.
Laten we ON TOPIC blijven svp en niet de hele wereldgeschiedenis hier gaan citeren.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- John Vermeulen
- 3rd Gear member
- Contacteer:
We zullen moeten afwachten hoe deze overgang van eigenaarschap zich gaat ontwikkelen. Op zich heeft het geen pas denigrerend te doen over China of een Chinese eigenaar, hoewel ik mij dubbele gevoelens wel goed kan voorstellen, want die heb ik ook.
Iedereen weet dat er economisch gezien wereldwijd een "shift to the East" is. Vanuit een Eurocentrisch perspectief is dat wel schrikken. Amerika is voorlopig nog niet de economische macht die het vroeger was en het beschikbare investeringskapitaal en de handels-/ondernemingszin in veel Aziatische landen is inmiddels aanzienlijk. Ik was in 2006 in China en de bedrijvigheid en de schaal waarop zaken worden gerealiseerd in de grotere steden is werkelijk gigantisch. Daar kunnen wij in Europa nog niet aan tippen.
De effecten van de overname zullen pas over 2-3 jaar helder zijn. Een aantal scenario's zijn denkbaar, zoals bijvoorbeeld:
- Geely gaat de productiecapaciteit van bestaande Volvo modellen in China flink opvoeren. Zoals iedereen weet worden daar al Volvo's geproduceerd en is er een bescheiden dealernetwerk (wel met grote moderne vestigingen);
- er worden specifieke (kleinere?) Volvo's voor de Chinese markt ontworpen en daar verkocht;
- idem, maar dan mondiaal;
- de ontwerp- en productiestructuur in Europa gaat op de helling.
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat zij de ontwerp- en productiestructuur in Zweden en Belgie wezenlijk zullen gaan veranderen. Volgens mij kan dat ook helemaal niet; rondom deze fabrieken hangt een netwerk van toeleveranciers; die pak je niet even op om te verplaatsen naar een ander werelddeel. Veel zal afhangen van de sales en de marges/winst.
Wat mij in veel reacties trouwens opvalt is dat er een beleving is dat een in Gent geproduceerde Volvo kennelijk ineens van Chinese makelij en kwaliteit wordt. Ik heb de indruk dat daar eigenlijk niets aan gaat veranderen. Wat zou een eigenaar geografisch heel ver weg daar feitelijk operationeel aan kunnen wijzigen? Ik zie dat niet. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat het imago en de waardevastheid van een in Europa geproduceerde Volvo onder druk kan komen staan. De nieuwe S60 wordt vast een briljante auto, maar waar komt het te staan in een ranking met de BMW 3 en Audi A4? Weet ik niet.
Ik kan mij de dubbele gevoelens dus wel voorstellen. Een van de kernpunten is dat Volvo de laatste jaren nadrukkelijk heeft gekozen voor profilering gebaseerd op missiewaarden als duurzaamheid, veiligheid, een gerichtheid op "mensen" en Scandinavisch design. Een heel erg Europese profilering dus. Een Chinees eigenaarschap is dan niet bepaald de meest logische ontwikkelingslijn die je je kunt voorstellen, maar zo "puur" Zweeds was Volvo al lang niet meer. Dat kan ook helemaal niet meer. Zweden stelt mondiaal helemaal niets voor.
Het meest teleurstellende vind ik nog dat er geen Europees consortium gevormd kan worden waarin een aantal relatief kleinere automerken samen met 1 of 2 grotere marktspelers gebundeld zijn. Ik begrijp eigenlijk niet waarom een dergelijke samenwerking niet van de grond komt. Europa staat altijd met het wijzende vingertje voorop, we weten allemaal zo goed hoe het moet in de wereld, maar als het gaat om wezenlijke moderniseringen in de economie, het creeeren van een voldoende "level playing field" zoals hier in de automotive dan zijn we niet thuis. Dan mekkeren we over Ford USA, GM USA, China, India, en de afzonderlijke regeringen en de EC in Brussel lijken drukker met het slaan van hun balletje op de golfbaan. En met alle respect: Zweden laat toch ook alles maar lopen (Saab). Lijkt helemaal nergens op. Gaan ze straks rendierhuiden als belangrijkste exportproduct in de etalage zetten? Kan hoor, maar dan zijn ze terug bij af.
Wat ook teleurstellend is dat dit de bekende megaspelers als VAG (VW, Audi) en BMW enorm in de kaart speelt. Die zijn onder de kerstboom hun omzetverwachtingen voor 2010 al opwaarts aan het bijstellen. Kijk maar eens op www.autobild.de, opmerkingen als dat het Volvo moeite zal gaan kosten bij te blijven als "premium" merk.
Van die dingen. Vooral teleurstelling over Europa. Misschien is het maar eens goed dat China van zich laat horen !
Iedereen weet dat er economisch gezien wereldwijd een "shift to the East" is. Vanuit een Eurocentrisch perspectief is dat wel schrikken. Amerika is voorlopig nog niet de economische macht die het vroeger was en het beschikbare investeringskapitaal en de handels-/ondernemingszin in veel Aziatische landen is inmiddels aanzienlijk. Ik was in 2006 in China en de bedrijvigheid en de schaal waarop zaken worden gerealiseerd in de grotere steden is werkelijk gigantisch. Daar kunnen wij in Europa nog niet aan tippen.
De effecten van de overname zullen pas over 2-3 jaar helder zijn. Een aantal scenario's zijn denkbaar, zoals bijvoorbeeld:
- Geely gaat de productiecapaciteit van bestaande Volvo modellen in China flink opvoeren. Zoals iedereen weet worden daar al Volvo's geproduceerd en is er een bescheiden dealernetwerk (wel met grote moderne vestigingen);
- er worden specifieke (kleinere?) Volvo's voor de Chinese markt ontworpen en daar verkocht;
- idem, maar dan mondiaal;
- de ontwerp- en productiestructuur in Europa gaat op de helling.
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat zij de ontwerp- en productiestructuur in Zweden en Belgie wezenlijk zullen gaan veranderen. Volgens mij kan dat ook helemaal niet; rondom deze fabrieken hangt een netwerk van toeleveranciers; die pak je niet even op om te verplaatsen naar een ander werelddeel. Veel zal afhangen van de sales en de marges/winst.
Wat mij in veel reacties trouwens opvalt is dat er een beleving is dat een in Gent geproduceerde Volvo kennelijk ineens van Chinese makelij en kwaliteit wordt. Ik heb de indruk dat daar eigenlijk niets aan gaat veranderen. Wat zou een eigenaar geografisch heel ver weg daar feitelijk operationeel aan kunnen wijzigen? Ik zie dat niet. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat het imago en de waardevastheid van een in Europa geproduceerde Volvo onder druk kan komen staan. De nieuwe S60 wordt vast een briljante auto, maar waar komt het te staan in een ranking met de BMW 3 en Audi A4? Weet ik niet.
Ik kan mij de dubbele gevoelens dus wel voorstellen. Een van de kernpunten is dat Volvo de laatste jaren nadrukkelijk heeft gekozen voor profilering gebaseerd op missiewaarden als duurzaamheid, veiligheid, een gerichtheid op "mensen" en Scandinavisch design. Een heel erg Europese profilering dus. Een Chinees eigenaarschap is dan niet bepaald de meest logische ontwikkelingslijn die je je kunt voorstellen, maar zo "puur" Zweeds was Volvo al lang niet meer. Dat kan ook helemaal niet meer. Zweden stelt mondiaal helemaal niets voor.
Het meest teleurstellende vind ik nog dat er geen Europees consortium gevormd kan worden waarin een aantal relatief kleinere automerken samen met 1 of 2 grotere marktspelers gebundeld zijn. Ik begrijp eigenlijk niet waarom een dergelijke samenwerking niet van de grond komt. Europa staat altijd met het wijzende vingertje voorop, we weten allemaal zo goed hoe het moet in de wereld, maar als het gaat om wezenlijke moderniseringen in de economie, het creeeren van een voldoende "level playing field" zoals hier in de automotive dan zijn we niet thuis. Dan mekkeren we over Ford USA, GM USA, China, India, en de afzonderlijke regeringen en de EC in Brussel lijken drukker met het slaan van hun balletje op de golfbaan. En met alle respect: Zweden laat toch ook alles maar lopen (Saab). Lijkt helemaal nergens op. Gaan ze straks rendierhuiden als belangrijkste exportproduct in de etalage zetten? Kan hoor, maar dan zijn ze terug bij af.
Wat ook teleurstellend is dat dit de bekende megaspelers als VAG (VW, Audi) en BMW enorm in de kaart speelt. Die zijn onder de kerstboom hun omzetverwachtingen voor 2010 al opwaarts aan het bijstellen. Kijk maar eens op www.autobild.de, opmerkingen als dat het Volvo moeite zal gaan kosten bij te blijven als "premium" merk.
Van die dingen. Vooral teleurstelling over Europa. Misschien is het maar eens goed dat China van zich laat horen !
- Richard
- 7th Gear member
- Contacteer:
Volgens mij was jaren geleden dezlfde soort discussie over Japan. Dat was helemaal niks en kon nooit wat worden. En kijk nu eens waar Toyota staat?
Laten we eerst maar rustig afwachten wat de toekomst brengt. Vooralsnog blijft Volvo Zweeds met misschien een Chinese eigenaar. Of dat nu zo erg is. Minimaal 60% van de onderdel die nu in auto's wordt gebruikt is ook van Chinese afkomst. Zolang er een goed kwaliteitscontrole is, is dat helemaal geen probleem.
Laten we eerst maar rustig afwachten wat de toekomst brengt. Vooralsnog blijft Volvo Zweeds met misschien een Chinese eigenaar. Of dat nu zo erg is. Minimaal 60% van de onderdel die nu in auto's wordt gebruikt is ook van Chinese afkomst. Zolang er een goed kwaliteitscontrole is, is dat helemaal geen probleem.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Otto Halma namens SAABforum schreef:Namens het saabforum wensen ik jullie kracht en levenslust. We weten wat het is om naar de Chinees te gaan, hoewel het bij ons (gelukkig…!) nog niet het geval is. We wensen jullie ondanks alles geweldige feestdagen toe. Even groeten naar elkaar als Zweden, zoals onder Saab eigenaren veelal de gewoonte is oké?
Immers ... VOLVO4LIFE