Volvo 164

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

intercoolert..?!?!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Goed filmpje!

Ik heb nog geen idee hoe ik de kapjes ga monteren, heb er nog geen :P
achter moet passen.

Deze foto heb ik jullie nog beloofd,

Afbeelding

Ferdy, het ziet er idd uit als een intercooler, maar erg duidelijk is het niet nee :P

Vandaag ff een stuk (schone!) snelweg gereden. geen gekke trillingen enz.
100km/h 120 km/h en 140km/h strak 16.0:1 op de wideband controller!
de afstelling van de MSII begint in de buurt te komen!
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Mooi man, ik ga je topic ook nog even vervuilen :D

Een foto vanuit de motorruimte, zoals je ziet zit er nog behoorlijk wat werk in om het allemaal netjes te krijgen :P

Afbeelding
Betere foto van de intercooler:
Afbeelding

Omdat ik niet zoveel ruimte overhoudt komt er een enkele grote electrische fan:

Afbeelding
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

de intercooler zit mooi weg gewerkt zo, waar heb je die vandaan?
ga je nog wat aan je ontsteking doen? de 123 weet geen raad met boost denk ik?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Afbeelding

Core Size 600mm x 300mm x 76mm
3'' inlet and outlets

Deze intercooler kost ongeveer 100 euro via ebay, dat van de 123 ignition vrees ik ook! Ik heb nog een golf 3 bobine die wil ik met de KDFI aansturen (een pull up weerstand moet ik hiervoor maken??). Ik vind jou oplossing veel mooier maar ik weet niet of dat ook makkelijk te realiseren is met een KDFI. (heb overigens wel 4 ignition drivers onboard)
Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

:D ]
Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

goed bezig ferdy,intercooler zit netjes ingebouwd.
ik heb het zelfde model intercooler en die werkt zeer goed,veel beter dan de golf tdi cooler die ik daarvoor had.

Afbeelding

je kan de 123 ignition gewoon 5 graden later zetten(werkt voor mij) maar dat is geen perfecte oplossing.
van welke auto is die electrische fan,mooi plat is hij.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Lekker bezig Bart :D
Geen idee, ik heb de ventilator van een kennis gekregen :D Volgens mij is een zelfde type ook via ebay te koop. Vanavond weer een update :D
Gebruikersavatar
bart1111111112
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 03.01.2008 - 17:33

ja,turbo in een volvo bouwen lukt wel,maar een foto op het forum.......
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Hey ferdy,

als je 4 ignition drivers heb (welke transistor? bosch bip?) dan kun je de ford edis6 bobine aan sturen (je hebt 3 kanalen nodig, per kanaal bestuur je 2 cilinders) de edis6 bobine zit in een V6 motor van ford, v6 mondeo of sierra cosworth in nederland. via ebay zijn ze makkelijk te krijgen.

de bobine is krachtig genoeg! ik heb een vonk van ruim 10cm vanaf de kabel naar het kleppendeksel als ik de kabel losmaak tijdens het draaien :P

je draait toch MSII extra code op de KDFI ?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ja ik draai ms2 extra, is het bij edis zo dat je de VR-sensor direct aansluit op deze module?

Ik zag trouwens nog iets moois over oil squirters die pas olie spuiten bij hoge belasting:

http://www.3si.org/forum/f42/oil-squirt ... gs-178187/
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

het originele EDIS systeem zoals ford ze gebruikt heeft een geheel eigen onstekings module/cpu het motormanagement ontvangt het toerentalsignaal en stuurt een ontstekings tijdstip terug. de module stuurt de bobine aan. de module is direct verbonden met de VR sensor

ik gebruik alleen de edis bobines. en de VR. de VR sensor gaat de Megasquirt in. en via de 3 ignition drivers die ik heb stuur ik de EDIS bobine aan.
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Na de verlaging vond ik de voorkant van mn auto niet zo stabiel als het zou kunnen zijn,


dus ik heb deze gekocht!

Bilstein B6 Sport B46 - 0289 2x
Bilstein B6 Sport B46 - 0296 2x

Afbeelding

excuses voor de slecht telefoon foto.....

volgende week maar eens installeren!
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

...en je ervaringen posten! Ben benieuwd! Hoe staat het ervoor met jouw turbo project?
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

mijn turbo project is nog steeds in de ontwerp fase, ik ben net verhuist en dat vergt toch veel tijd!

ik heb in de planning om in de mei of zomervakantie in 2 weken alles af te hebben (leven het onderwijs!)

Ik wil de Eland-run een maal NA racen en dan volgend-jaar turbo!
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

ferdy schreef:Ben erg benieuwd hoe onze auto's presteren tegenover mekaar

T04E .57 trim

Afbeelding

Afbeelding

getuned op 300 pk (voorlopig voldoende om in te halen :P ;))
De punten in jullie tekening zitten behoorlijk onderin, krijgen jullie niet te veel onnodige lag omdat jullie het maximum van de turbo lang niet gebruiken?

Welke berekeningen hebben jullie gebruikt, die op de site van garrett??
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Ik heb mijn turbo vandaag geprobeerd en vanaf 2500 toeren heb ik volle boost :) Ze zitten welliswaar niet in het bovenste gebied, maar wel allebei in optimale rendements gebied en ver van surge af.
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Het is idd van belang dat je met in het meest efficiënte gebied van de turbo blijft,

de hoogte is de druk, te veel naar links in de grafiek en dan heb je te weinig lucht om de turbo te draaien lag/surge gebied.

te veel naar rechts en de turbo draait te hard (over de 200.000 rpm!)

Ik gebruik een online calculator squirrlpf turbo calculator ik heb de calculator ingesteld op 350pk met mijn motor en turbo (B30 + Holset HX35)

@ferdy 2500 rpm? dat is zeker niet verkeerd! hoe zijn je AFR waarden?
en heb je al een oplossing voor de ontsteking? die zul je moeten verlaten boven de NA grens.
Gebruikersavatar
AmazonWillem
2nd Gear member
Berichten: 173
Lid geworden op: 24.10.2006 - 00:29

Daar heb je ook gelijk in, misschien dat ik het dan toch maar iets grotere turbo's uit moet gaan zoeken. Moet er nog 1 voor mijn Escort RS Turbo uitzoeken.

Over de spark tables, als je mij een paar waarden geeft, dan kan ik er een map bij genereren, heb hier een programma bij gemaakt. Als je een paar waarden goed weet af te stellen en mij die doorgeeft heb ik in een paar tellen een volledige tabel. Mijn bmw draaide er goed mee en de tabel kan ik naar wens genereren.
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

Ferdy gebruikt een 123 voor de ontsteking als ik het me goed herinner daar staat nog geen turbomap in zo ver ik weet. ik bestuur een EDIS6 bobine met mn megasquirt (6cyl wasted), welk programma gebruik je voor de onstekingsmappen?
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”