sneeuw rijden
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Jongens, ik wens jullie veel succes met het aangepaste rubber in Nederland. Ik zou zeggen, neem eens een goeie rijopleiding, daar heb je altijd wat aan.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
De rijopleiding krijg je de laatste jaren ook op winterbanden. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Geen slechte tip 945i, hierin zullen ze je ook wijzen op winterbanden!
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Ahaa, ok!
Suggesties?
Ikzelf heb mijn opleidingen bij Interseco gevolgd, mag ik ervan uitgaan dat die voldoen aan jouw hoge eisen?
Suggesties?
Ikzelf heb mijn opleidingen bij Interseco gevolgd, mag ik ervan uitgaan dat die voldoen aan jouw hoge eisen?
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Joh, dat moet je zelf bepalen, als je voertuigbeheersing maar in orde is. Kennelijk ben je daar zelf niet al te zeker van, dus snuffel eens verder zou ik zeggen..
Een wintercursus op Zandvoort kan ik van harte aanbevelen, daar leer je waar de grenzen van jou en je auto liggen.
Een wintercursus op Zandvoort kan ik van harte aanbevelen, daar leer je waar de grenzen van jou en je auto liggen.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21182
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
En die zullen op winterbanden verder weg liggen dan op zomerbanden, mits het glad, nat en koud is.945i schreef:Joh, dat moet je zelf bepalen, als je voertuigbeheersing maar in orde is. Kennelijk ben je daar zelf niet al te zeker van, dus snuffel eens verder zou ik zeggen..
Een wintercursus op Zandvoort kan ik van harte aanbevelen, daar leer je waar de grenzen van jou en je auto liggen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Dat winterbanden nuttig (remweg, bochtgedrag, sneeuwhappen) zijn, lijkt me ondertussen wel bewezen.
Dat ze noodzakelijk (per se nodig, hoe dan ook) zijn, staat voor veel mensen ter discussie.
Ik kan me indenken dat vele automobilisten denken: "Ik heb al een hele reutemeteut aan veilgheidsvoorzieninen ingebouwd in de auto en nou moet er wéér wat bij. Wanneer houdt dat op?" Het algemeen gevoelen is natuurlijk: "Vroeger reden we ook op zomerbanden over beijzelde wegen met aangepaste snelheid". (ja ja, met meer botsingen, dat weet ik best wel!)
Wie weet verzint men over een paar jaar weer een extra veiligheidsmiddel en wordt van iedereen middels sociale druk verwacht om alwéér een extra investering te doen.
Het verschil met de andere veiligheidsvoorzieningenis is voorts dat de andere ingebouwd zijn (dus bij elke volgende auto heb je wat meer) en automatisch beschikbaar zijn en dat winterbanden een extra (eenmalige) investering zijn, waarvoor je 2x per jaar actie moet ondernemen. Dat is inderdaad een hoop gedoe.
Dus moet je een afweging maken:
Is het evidente voordeel van veiliger rijden belangrijker dan gemiddeld een week per jaar nietrijden of langzaamrijden met hogere risico's? De veelrijder zal een andere afweging maken dan de weinigrijder etc.
En wat ik nou bedoel is dat er óók een psychologische weerstand ontstaan is tegen de zoveelste (evidente) veiligheidsvoorziening. Rationeel kan je nauwelijks ontkennen dat winterbanden nuttig zijn, maar psychologisch ontstaat er tóch weerstand, omdat de burger geen vertrouwen heeft dat dit de laatste keer is dat er druk op hem wordt uitgeoefend onder het motto van veiligheid. De westerse samenleving probeert serieus elke onveiligheid uit te bannen en voor vele burgers houdt het gewoon een keer op.
Dus: als U mede-automobilisten als een zendeling probeert te overtuigen van het nut van winterbanden, denk dan ook eens aan zijn innerlijke weerstand en niet alleen aan de rolweerstand!
Dat ze noodzakelijk (per se nodig, hoe dan ook) zijn, staat voor veel mensen ter discussie.
Ik kan me indenken dat vele automobilisten denken: "Ik heb al een hele reutemeteut aan veilgheidsvoorzieninen ingebouwd in de auto en nou moet er wéér wat bij. Wanneer houdt dat op?" Het algemeen gevoelen is natuurlijk: "Vroeger reden we ook op zomerbanden over beijzelde wegen met aangepaste snelheid". (ja ja, met meer botsingen, dat weet ik best wel!)
Wie weet verzint men over een paar jaar weer een extra veiligheidsmiddel en wordt van iedereen middels sociale druk verwacht om alwéér een extra investering te doen.
Het verschil met de andere veiligheidsvoorzieningenis is voorts dat de andere ingebouwd zijn (dus bij elke volgende auto heb je wat meer) en automatisch beschikbaar zijn en dat winterbanden een extra (eenmalige) investering zijn, waarvoor je 2x per jaar actie moet ondernemen. Dat is inderdaad een hoop gedoe.
Dus moet je een afweging maken:
Is het evidente voordeel van veiliger rijden belangrijker dan gemiddeld een week per jaar nietrijden of langzaamrijden met hogere risico's? De veelrijder zal een andere afweging maken dan de weinigrijder etc.
En wat ik nou bedoel is dat er óók een psychologische weerstand ontstaan is tegen de zoveelste (evidente) veiligheidsvoorziening. Rationeel kan je nauwelijks ontkennen dat winterbanden nuttig zijn, maar psychologisch ontstaat er tóch weerstand, omdat de burger geen vertrouwen heeft dat dit de laatste keer is dat er druk op hem wordt uitgeoefend onder het motto van veiligheid. De westerse samenleving probeert serieus elke onveiligheid uit te bannen en voor vele burgers houdt het gewoon een keer op.
Dus: als U mede-automobilisten als een zendeling probeert te overtuigen van het nut van winterbanden, denk dan ook eens aan zijn innerlijke weerstand en niet alleen aan de rolweerstand!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41017
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
En Volvo doet dapper mee cq. loopt voorop met voorzieningen zoals nu al in de XC60 waarbij de remmen ingrijpen op het moment dat je even niet oplet.
En er komt nog veel meer.
Het enige dat we niet kunnen beïnvloeden is het weer (maar daar schijnen de chinezen ook al wat op gevonden te hebben)
En er komt nog veel meer.
Het enige dat we niet kunnen beïnvloeden is het weer (maar daar schijnen de chinezen ook al wat op gevonden te hebben)

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Nou ja voorop lopen... Mercedes introduceerde zoiets al in 2006 op de W221. Maar ze hebben een reputatie hoog te houden, dus doen ze goed mee in voorlopers. 
Jullie zullen mij wel een rare knakker vinden, maar ik schakel dat soort "hulpmiddelen" altijd als eerste uit... :crazy:

Jullie zullen mij wel een rare knakker vinden, maar ik schakel dat soort "hulpmiddelen" altijd als eerste uit... :crazy:

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Mr. Ed
- 4th Gear member
- Berichten: 576
- Lid geworden op: 24.10.2008 - 09:55
- Locatie: Drenthe
Oh, jij ook al? Heb gisteren maar even de SRS eruit gehaald. Zit alleen maar in de weg bij een botsing945i schreef:Jullie zullen mij wel een rare knakker vinden, maar ik schakel dat soort "hulpmiddelen" altijd als eerste uit... :crazy:
- Jolly Breeze Racing
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Je bent inderdaad een rare knakker, maar ja, zullen ze ook wel van mij zeggen!945i schreef:Jullie zullen mij wel een rare knakker vinden, maar ik schakel dat soort "hulpmiddelen" altijd als eerste uit... :crazy:

Jolle
1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)
Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)
Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
- Mr. Ed
- 4th Gear member
- Berichten: 576
- Lid geworden op: 24.10.2008 - 09:55
- Locatie: Drenthe
Sorry, kon het niet laten op deze rustige eindejaarsdag945i schreef:Ik heb het over actieve hulpmiddelen, niet de passieve...

- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41017
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Jij hebt vast ook geen verzekeringen, behalve de wettelijk verplichtgestelde, voor je huis, voor je leven, voor je familie, voor je auto?945i schreef:Jullie zullen mij wel een rare knakker vinden, maar ik schakel dat soort "hulpmiddelen" altijd als eerste uit... :crazy:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Ik heb de verzekering dat ik belasting moet betalen en er op een dag niet meer ben.. Mijn naasten blijven dan wel goed verzorgd achter, dat wel. Verder leef ik dag bij dag.
Zoals Herman brood eens antwoordde op de vraag van zijn vader:" moet jij niet sparen Herman? ; ik spaar mooie momenten Pa....
(niet dat mijn leven enige overeenkomst heeft met dat van HB)
Zoals Herman brood eens antwoordde op de vraag van zijn vader:" moet jij niet sparen Herman? ; ik spaar mooie momenten Pa....
(niet dat mijn leven enige overeenkomst heeft met dat van HB)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41017
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik ga er voor zorgen dat ik op gladde dagen niet in Drenthe hoef te rijden.
Je weet maar nooit wie je tegenkomt.
Alles over sneeuwrijden is wel gezegd.
Ik ben wel klaar met deze discussie.
Je weet maar nooit wie je tegenkomt.
Alles over sneeuwrijden is wel gezegd.
Ik ben wel klaar met deze discussie.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70