Ford praat exclusief verder met Geely over verkoop Volvo

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

Richard schreef:Volgens mij was jaren geleden dezlfde soort discussie over Japan. Dat was helemaal niks en kon nooit wat worden. En kijk nu eens waar Toyota staat?
Kan best zijn maar voor mij blijven auto's van Japanse automerken, zo goed en zo luxe als ze mogen zijn, emotieloze, onaantrekkelijke, gevoelsloze, saaie, van-A-naar-B-en-dat-is-genoeg auto's. Het zijn auto's voor een geheel ander koperspubliek.

Verder: de auto-industrie is niet in Azie ontstaan, maar in Europa. De (aan de emoties van de autokoper gekoppelde) merkwaarden die we vandaag de dag kennen en ervaren zijn gekoppeld aan die Europese historie (ja en in de USA, maar die heeft feitelijk een geheel eigen geschiedenis).

Als die historie niet wordt bewaard valt de merkwaarde weg.

Dat is de uitdaging waar Volvo met eigenaar Geely voor komt te staan.

Hoop van harte dat Geely dit zal begrijpen.
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7770
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

Mijn broer zegt wel vaker zinnige dingen (rijdt V70 3.2 Summum):
Ik denk eigenlijk dat het voor het merk wereldwijd wel goed is, ze krijgen daardoor een veel sterkere positie in Azie. Als het bedrijf daarvoor winstgevender wordt kan het bijna niet anders of er kan meer worden besteed aan R&D en dat zal de producten ten goede komen. Of dat ook echt gaat gebeuren zullen we moeten afwachten. In ieder geval zullen we er op de korte termijn weinig van merken omdat de contracten over levering van onderdelen met Ford voorlopig blijven bestaan.

Verder geloof ik ook niet dat de Chinezen het merk kopen om het vervolgens te verwaarlozen, het bederven door hun eigen stempel erop te plakken of het kaalplukken en weggooien. Ze zijn niet helemaal wereldvreemd in China... Ik denk dat er in Europa en de VS best snobs te vinden zijn die geen Volvo meer willen omdat de eigenaars chinees zijn, maar dat is dan wel bijzonder kortzichtig: Volkswagen en vele andere automerken worden gefinancierd door Arabieren, de complete Engelse autoindustrie is eigendom van Indiers en meer dan de helft van het Amerikaanse begrotingstekort wordt gefinancierd door China. Ik zeg, if you can't fight them, join them :)
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Gebruikersavatar
Mr. Ed
4th Gear member
Berichten: 576
Lid geworden op: 24.10.2008 - 09:55
Locatie: Drenthe

er kan meer worden besteed aan R&D en dat zal de producten ten goede komen.
Chinese R&D ja. Geloof niet dat zij toekomstige ingenieuze zaken overlaten aan de Zweden nu ze zelf de touwtjes in handen hebben. De Zweden zijn meesters op R&D gebied omdat zij doordrenkt van de veiligheids- en milieugedachte en hier ook naar handelen. Chinezen hebben deze gedachte m.i. juist niet en hebben andere doelen.
'Laten we het beestje maar gewoon bij de naam noemen......'

Volvo V70 2.4 170PK Aut5, 2001
eddy3
4th Gear member
Berichten: 733
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Persoonlijk vind ik dit een goede ontwikkeling,liever bij de rijke chinezen,dan bij de arme,overproducerende europeanen!
Zie de toekomst rooskleurig tegemoet.
Uitlatingen over "Chinese Volvos",vind ik simpeltjes,is het zelfde als nu "Amerikaanse" Volvos.
Kunnen ze nu uiteindelijk hun Fordboeien losgooien,(heeft Volvo alleen maar dieper in de sh.... gewerkt!)

Grtn Eddy
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

@ MartijXC70, over smaak valt niet te twisten natuurlijk. Feit is wel dat bijvoorbeeld Honda, technisch betere auto's maakt dan de meeste Europese autofabrikanten. Dus ze hebben veel geleerd en doen dat gedeelte alvast beter dan 'wij'.

Hopelijk leren de Chinezen ook van de Know-how van Volvo, en verassen ze de wereld nog met nog een heleboel mooie en goeie auto's.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1060
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

945i schreef: Hopelijk leren de Chinezen ook van de Know-how van Volvo, en verrassen ze de wereld nog met nog een heleboel mooie en goeie auto's.
Zover hoeven ze van mij nu ook niet gaan :wink: :!:
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
MartijnEV
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.09.2005 - 22:41
Contacteer:

Ik kreeg net de nieuwjaarswens via de e-mail van Ad van Batenburg van Volvo Nederland. Deze zette mij aan het denken over mijn eigen vorige post in dit topic:

Een zeer significante bijdrage aan die merkwaarden waar ik over schrijf wordt geleverd door de merkdealers en de importeurs. Het Volvo-gevoel wordt voor een belangrijk deel gemaakt en onderhouden door de uitstraling, de communicatie en de service van de dealers, en de importeur die daarachter staat.
Die gedachte maakt me alweer een stuk geruster. Zij kennen de merkwaarden als geen ander, onder een nieuwe eigenaar zal dat zo blijven. Er zijn dealers die al meer dan 60 jaar Volvo "doen" en alle kopers dat fantastische gevoel weten mee te geven. In de jaren '70, toen DAF werd overgenomen, konden zij dat gevoel zelfs overbrengen aan de kopers van de Volvo 66. En na 1999, toen Ford de aandelen van Volvo Cars overnam, veranderde er ook weinig: ook toen bleef het oer-Volvo gevoel via de dealers behouden.

Dus eigenlijk valt het allemaal wel mee. Denk aan je dealer, en Volvo Nederland / Volvo Belgium, zij zijn de ambassadeurs van het merk. Nieuwe eigenaar, nieuwe fabrieken, dat zal weining voor hen uitmaken. Volvo blijft voor hen Volvo. En dan dus ook voor ons.

He, gelukkig, mijzelf weer gerust kunnen stellen!
in bestelling: XC40 Recharge Pure Electric SMSR Plus MY2024

Historie: 142 DL 1972 / 244 DL 1974 / 245 USA aut. 1992 / V40 1.8 aut. 2000 / S60 T5 GT 2001 / XC90 D5 GT 2004 / XC70 2.5T GT 2005 / V60 T4 PS 2010 / V40 D2 2013 / 245 GL aut. 1981 / 245 GL Classic 1993 / 245 GL Classic Electric 1993 converted 2012
Gebruikersavatar
John Vermeulen
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 13.11.2006 - 23:52
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Dat is inderdaad heel erg waar, Martijn XC70. Het dealernetwerk, met actieve ondersteuning door Volvocars Nederland in Beesd, behoort tot de betere onder de automerken.
In mijn ervaring wordt je bij vrijwel geen enkele andere dealer zo communicatief, klantvriendelijk en persoonsgericht tegemoet getreden. Waar veel dealers (VW voorop lijkt het) vrijwel uitsluitend bezig zijn met zoveel mogelijk te verkopen in snelle, vluchtige klantcontacten, excelleren Volvo dealers juist in duurzame klantenbinding.
Ik ken een Volvo dealer die een klantenkring heeft die actief betrokken is bij het bedrijf, meedenkt, informatie doorspeelt, ervaringen deelt met anderen, etc. Het actievere deel van de klantenkring is dan bijna een soort spontaan ontstaan klantenpanel voor de vestiging.
Wat je ziet is dat als het bedrijf goed is voor de klanten, de klanten goed zijn voor het bedrijf. Dat is dus lang niet bij alle automerken zo. Soms zijn de relaties met de klanten gewoon matig tot slecht.
Gebruikersavatar
Rob M
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 27.10.2007 - 15:18
Locatie: Westerwolde

Martijn XC70 en John Vermeulen slaan (in het verlengde van Ad van Batenburg) precies de spijker op z'n kop!

De binding die wij hebben met het merk is iets wat gevoed wordt door een soort trots, een saamhorigheidsgevoel als je het mij vraagt. Ingegeven door een goed product, met een aansprekende styling en een achterban. Dealers, maar vooral de medewerkers van die dealerbedrijven. Zowel voor als achter de schermen, waar het moederbedrijf en wij als kopers erg blij en tevreden over kunnen zijn.

Zal een Chinese eigenaar daar verschil in maken? Ongetwijfeld op een bepaald niveau, maar ik verwacht dat men het erfgoed van Volvo in de gaten zal houden om zo kopers te houden en nieuwe kopers aan te trekken. Daar verdient men geld mee en dat kun je over het algemeen wel aan Aziaten overlaten!
Ik maak me voorlopig geen zorgen en kijk uit naar mijn volgende Volvo eind 2010.
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
imker
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 14.02.2007 - 19:59
Locatie: zandhoven

@John Vermeulen: Een Europees consortium zou mooi zijn maar die kleine spelers staan al onder een consortium en die gaan dat simpelweg niet toelaten. Concurentie weet je.

Je schrijft ook dat de Europese megaspelers hun cijfers al omhoog bijstellen. Das toch logisch. Volvo is een merk dat op imago's steunt.Dat imago had al een deuk gekregen na de aankoop door ford. Dat imago is helemaal weg nu. Lees de commentaren op berichten op de sites van kranten. De gemiddelde volvo rijder gaat afhaken, das toch iemand die bepaalde waarden eist.Alles is drijfzand nu voor volvo.

Dan heb je nog het feit dat Geely 1 miljard Euro gaat lenen bij de Chinese staat. Een megaschuld dus. Ik ben een vrij optimistische persoon van nature maar al die feiten.....als dat goed afloopt binnen enkele jaren dan geef ik toch een feestje.
240 DL 170000km LPG
Gebruikersavatar
John Vermeulen
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 13.11.2006 - 23:52
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

@Imker: Ik begrijp wat je zegt over de concurrentieverhoudingen in de automotive als industriele sector. Ik bedoel alleen dit: er is gewoon een overproductie van auto's in en naar Europa, te veel automerken ook. Waarom is er dan op Europees niveau niet een (begin van een) gecoordineerd industriebeleid ten aanzien van de automotive? Niet om autobedrijven die het niet meer in de markt kunnen redden financieel te steunen (deze vorm van protectionisme werkt niet en zal nooit werken), maar om samen met de marktsector een herstructurering door te voeren. Anders gesteld: een strategisch consortium van bijvoorbeeld Renault/Peugeot/Citroen/Volvo was toch geen krankzinnig idee geweest. Er zijn al veel samenwerkingen tussen deze partijen. Kijk naar KLM-Air France, zo iets bedoel ik. Ik heb het idee dat er zoveel kansen zijn blijven liggen, omdat iedereen maar egocentrisch naar de eigen business blijft kijken.

Mijn opmerking over VAG en BMW was overdrachtelijk bedoeld: ik wil ermee niet zeggen dat ik zeker weet dat ze de verkoopcijfers 2010 al hebben bijgesteld, maar ze zijn eager genoeg om zo te denken en te handelen. Het is en blijft inderdaad marktconcurrentie. Twee citaten op www.autobild.de:

Die seit Monaten geführten Übernahmeverhandlungen mit Geely wurden von den schwedischen Gewerkschaften zunächst eher skeptisch begleitet. Es hieß immer wieder, Geely habe keinerlei eigene Erfahrung mit der Produktion hochmoderner Autos mit komplexer Technik. Außerdem sei die Verlagerung der Produktion aus Europa nach China zu befürchten. Als Plus mit Geely galt dagegen der unmittelbare Zugang zu den großen Wachstumsmärkten in Asien.

Echt schade um Volvo, man kann nur hoffen dass Volvo unter Geely nicht einfach ausgenuzt sondern weiterentwikelt wird. Wahrscheinlich wird Volvo bald nicht mehr mit der konkurrenz mithalten können, auch weil der zugang zum Fordregal fehlt.
New S60 Intro Edition, 2.0T, Driver Support Line (met Pedestrian Detection), Winter Line (met Xenon), Premium Audio, Lederen stoelbekleding, Park Assist camera's achter en voor, Exterior Styling pakket en 17"; Njords en 17"; Balders.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20840
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik vraag me bij Autobild vaak af waar zij hun verhalen vandaan halen, zeker met betrekking tot Volvo.

Maar ja ze zijn duits en denken dus alles te weten, waarbij Volvo altijd naar beneden is gehaald. Nu hebben ze (volgens zichzelf dan) een reden extra om Volvo af te kraken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
imker
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 14.02.2007 - 19:59
Locatie: zandhoven

John Vermeulen schreef:@Imker: Ik begrijp wat je zegt over de concurrentieverhoudingen in de automotive als industriele sector. Ik bedoel alleen dit: er is gewoon een overproductie van auto's in en naar Europa, te veel automerken ook. Waarom is er dan op Europees niveau niet een (begin van een) gecoordineerd industriebeleid ten aanzien van de automotive? Niet om autobedrijven die het niet meer in de markt kunnen redden financieel te steunen (deze vorm van protectionisme werkt niet en zal nooit werken), maar om samen met de marktsector een herstructurering door te voeren. Anders gesteld: een strategisch consortium van bijvoorbeeld Renault/Peugeot/Citroen/Volvo was toch geen krankzinnig idee geweest. Er zijn al veel samenwerkingen tussen deze partijen. Kijk naar KLM-Air France, zo iets bedoel ik. Ik heb het idee dat er zoveel kansen zijn blijven liggen, omdat iedereen maar egocentrisch naar de eigen business blijft kijken.

Mijn opmerking over VAG en BMW was overdrachtelijk bedoeld: ik wil ermee niet zeggen dat ik zeker weet dat ze de verkoopcijfers 2010 al hebben bijgesteld, maar ze zijn eager genoeg om zo te denken en te handelen. Het is en blijft inderdaad marktconcurrentie. Twee citaten op www.autobild.de:

Die seit Monaten geführten Übernahmeverhandlungen mit Geely wurden von den schwedischen Gewerkschaften zunächst eher skeptisch begleitet. Es hieß immer wieder, Geely habe keinerlei eigene Erfahrung mit der Produktion hochmoderner Autos mit komplexer Technik. Außerdem sei die Verlagerung der Produktion aus Europa nach China zu befürchten. Als Plus mit Geely galt dagegen der unmittelbare Zugang zu den großen Wachstumsmärkten in Asien.

Echt schade um Volvo, man kann nur hoffen dass Volvo unter Geely nicht einfach ausgenuzt sondern weiterentwikelt wird. Wahrscheinlich wird Volvo bald nicht mehr mit der konkurrenz mithalten können, auch weil der zugang zum Fordregal fehlt.
Ik geef je overschot van gelijk en deel je manier van denken volledig maar..... Zouden we in Europa eens niet een beetje Europees moeten gaan denken als Europeaan. Ikzelf werk bij Agfa, dat was indertijd de Europese filmproducent van Europa. Wat kocht de Europeaan: Fuji en Kodak. Wij hebben prachtige concurentiele automerken en fabrieken in Europa. Wat koopt de Europeaan: Koreaanse en Japanese wagens. Althans voor een groot deel.
Denk nu niet dat de Koreaan of Chinees Europees koopt. Die is wel iets slimmer hoor.Nu is het al zover dat we uitverkoop doen.
Wat ik wil zeggen is, in weze is er hier in Europa geen overproductie. Alleen moeten we wat meer naar onze eigen producten zien die zelfs meestal beter zijn en ook mooier.
gebla
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.05.2007 - 07:58

Wat je nu gaat krijgen is dat er zo snel mogelijk kosten bezuiniging gaat komen. Wat is de makkelijkste keuze: productie naar China verplaatsen en Chinese toeleveranciers kiezen. Ik hoop dat het geen nadelige invloed gaat geven op de kwaliteit van de auto's.

Grote kans dat dit mijn laatste Volvo is. Als ik over 3 jaar een nieuwe auto moet leasen ga ik niet graag een chinese auto leasen (zie nu de grappen al, sambal erbij voor meer pk)
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Als ex-medewerker van SKF (de oprichter van Volvo) is juist die historie van groot belang. De merkwaarde is gebaseerd op die historie die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn zolang een nieuwe eigenaar maar als financial owner optreedt en als operational owner.
Ford had dat als geen ander en oneindig veel beter begrepen als bijv GM.
Ten tijde van de PAG bleven de merken de absolute eigen identiteit houden.
Toen de amerikanen van GM bijv vonden dat ze een dikkere vinger in Opel moesten hebben ging het direct bergafwaarts met Opel.
Het gaat er dus niet om wie die nieuwe eigenaar is maar het is duidelijk dat een Europese eigenaar het merk DNA veel beter snapt dan iemand aan de ander kant van de wereldbol.

Nu is het wel zo dat de Chinezen veel meer als Amerkanen bereid zijn te luisteren maar aan de ander kant is Geely meer "een zak geld" voor Ford dan een fabrikant die alle ins en outs van het autovak snapt.

Het toekomstige voordeel zal wel zijn dat het bestellen van de auto een stuk makkelijker zal zijn.
Mag ik een nieuwe S60 met als optie's nr. 14, 24, 33, 42 en 64 met extra dikke banden graag. ;-)

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41428
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Johan schreef:Het toekomstige voordeel zal wel zijn dat het bestellen van de auto een stuk makkelijker zal zijn.
Mag ik een nieuwe S60 met als optie's nr. 14, 24, 33, 42 en 64 met extra dikke banden graag. ;-)
Dat is nu toch ook al zo :-)
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Ja weet ik maar het was zo leuk in deze context :-D

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

imker
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 14.02.2007 - 19:59
Locatie: zandhoven

Ook niet onmiddelijk een hoopgevend artikel.

http://www.autoweek.nl/autonieuws/13308 ... -Duitsland
240 DL 170000km LPG
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Dus zal de nieuwe eigenaar de Belgische fabriek wel sluiten en de Zweedse openhouden (je moet immers een fabriek in de EU hebben om allerlei lastig importgehannes te omzeilen).
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

Battlecruiser schreef:Dus zal de nieuwe eigenaar de Belgische fabriek wel sluiten en de Zweedse openhouden (je moet immers een fabriek in de EU hebben om allerlei lastig importgehannes te omzeilen).
De grootste Volvofabriek ter wereld zomaar sluiten? Jij droomt zeker.
Vlaanderen (de overheid) is veel meer begaan met Volvo dan Zweden. Vlaanderen zal dit nooit laten gebeuren.
En de Zweedse fabrieken enkel openlaten omwille van de Zweedse afstamming, dan ken jij de Chinezen nog niet...
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”