Laadspanningslampje
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Nadat ik een stukje snelweg heb gereden dus 100-120 (zo een 35 km), of als een tijdje wat hogere toeren heb aangehouden, gaat heel rustig aan mijn temperatuurmeter omlaag, en begint mijn laadspanningslampje zachtjes te branden, om hierna steeds harder te gaan schijnen. Zo opeens kan het ook afgelopen zijn, gaat het lampje weer uit, en gaat de temperatuurmeter weer omhoog. Wat kan dit zijn, bijna defecte spanningsregelaar, of een defecte dynamo. Heb er al een van de sloop gehaald, just in case...
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Als het lampje weer uitgaat lijkt het me geen probleem dat er iets echt stuk is. Eerder een losse kabel oid die onder bepaalde omstandigheden slecht contact maakt.
Zou ook een massaprobleem in de buurt van de tellerbak kunnen zijn als je zegt dat de temperatuurmeter er verband mee lijkt te houden. Massapunten schoonmaken dus (even zoeken op het forum voor methode en locatie).
Derde optie is dat je multiriem los zit, dit zou betekenen dat je dynamo en je waterpomp niet goed meedraaien. Als je geen airco hebt zitten die namelijk op dezelfde riem. Stelschroef in dat geval bij de dynamo even strak(ker) zetten.
Zou ook een massaprobleem in de buurt van de tellerbak kunnen zijn als je zegt dat de temperatuurmeter er verband mee lijkt te houden. Massapunten schoonmaken dus (even zoeken op het forum voor methode en locatie).
Derde optie is dat je multiriem los zit, dit zou betekenen dat je dynamo en je waterpomp niet goed meedraaien. Als je geen airco hebt zitten die namelijk op dezelfde riem. Stelschroef in dat geval bij de dynamo even strak(ker) zetten.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Zal eens even proberen, ga toch just in case de dynamo en de multiriem vervangen. Dynamo heb ik toch al liggen, multiriem kost ook de wereld niet...
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Maargoed als de multiriem te slap zou staan, zou je dat toch horen als een hels gekrijs?
Ik ga wel eens even een verloopje maken van sigarettenaansteker naar multimeter, dan zou ik toch onder het rijden de spanning moeten kunnen aflezen, of is deze afgeregeld naar 12V?
Ik ga wel eens even een verloopje maken van sigarettenaansteker naar multimeter, dan zou ik toch onder het rijden de spanning moeten kunnen aflezen, of is deze afgeregeld naar 12V?