Lambdasonde-melding in 960

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
stefan w
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26.11.2008 - 13:10

Hallo allemaal,

Ben sinds kort de trotse bezitter van een 960 2.5! Ik heb hem aangeschaft met de wetenschap dat af en toe het lambdasonde-meldingslampje brandt.

Ik heb er een LPG-G3 installatie in en af en toe, bij snelheden van 100 km/u of meer hapert de motor, als dit alarmlampje brandt. Hij valt dan een seconde terug in toerental, alsof de brandstoftoevoer even wegvalt. Als de melding niet brandt is er niets aan de hand.

Heeft iemand enig idee waar dit op zou kunnen duiden?

Ben benieuwd, alvast bedankt!

Stefan
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Mods-break

Verplaatst naar de juiste rubriek, dit is geen forumbericht.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
knorrepot
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
Locatie: Zaandam

eeeeh, lambdasonde?
Ben
broker
3rd Gear member
Berichten: 269
Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29

Controleer de relais die de brandstoftoevoer op gas regelen eerst eens. Die zitten meestal links bij de veerpoot of tegen het schutbord. De oudere type relais sturen twee injectors per relais aan. Deze relais geven na verloop van jaren vaak de geest met dit verschijnsel als gevolg. Heb hetzelfde gehad met mijn s90 en me de tandjes gezocht. Vervanging van deze relais was de oplossing.

Succes, Jan.
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Het Lambda-Lampje gaat met name branden als het mengsel te arm is.
Vaak is niet de Lambda sensor kapot maar is er iets anders aan de hand

Het is verstandig om vast te laten stellen welke cilinder het probleem geeft.

Wat voor LPG systeem is er ingebouwd?
Injectie met master/slave?

Ik heb dergelijke problemen wel vaker gezien bij deze motoren.

Ik zou een auto-diagnose-center bezoeken om het probleem te laten opsporen.

Hugo

Iwema LPG
Doe de Classic Car EURO Challenge (zet een EURO munt op je motorblok en kijk hoe lang hij blijft staan; zo test of je motor goed loopt).
Scooby Doo
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 15.06.2008 - 00:32
Locatie: Wilrijk - Antwerpen

Ik heb me net een 960 bijgekocht met de 2900 motor, bouwjaar '91, en bijna full option.
Lambda lampje brandt ook (constant), motor draait onregelmatig en ligtniet stil. Na eventjes valt hij gewoon uit. als je hem in D zet betert het eventjes, om dan terug te beginnen. na enkele keren te verplatsen op het terrein, gaat ook het peiltje van de automaatbak knipperen.
Wist van het lambda lampje bij aankoop, ik heb hem dan ook niet veel betaald. De garage had de vorige eigenaar verteld dat het een ontstekingsprobleem was.
Waar kan ik het beste eerst mee beginnen? (Ga alvast dit weekend bij een sloper in de buurt kijken of die lambda er nog opzit, kost me dan een pak minder dan nieuw, en het is maar om te proberen).

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Iwema
2nd Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: 04.03.2007 - 17:51
Contacteer:

Kijk eerst of er voldoende olie in de automaat zit.

Als het Lambda-lampe brand wil dit zeggen dat of de lambda kapot is of de regeling van de inspuiting niet naar behoren werkt.

Eerst meten dan pas onderdelen vervangen anders ben je zo een hoop geld kwijt.

Meten is weten.

Het is vaak zinvoller om er een expert naar te laten kijken.
Een auto-diagnose-center kan vaak snel vaststellen wat er mis is.

Hugo

IwemaLPG
stefan w
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26.11.2008 - 13:10

Bedankt Jan en Hugo...,

Fijn dat jullie meedenken. Het lambda-lampje heeft al een jaar niet meer gebrand, dus het lijkt wel een zeldzame storing. Mocht hij z'n gezicht weer laten zien kom ik misschien wel even bij je langs Hugo.

Grote groet, Stefan
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Die van mij begon de laatste tijd ook steeds vaker te branden en sinds enkele dagen hield hij ook zeer veel in bij een koude motor. (bijna niet meer mee te rijden)
Heb onderweg bij een dealer gestopt en laten uitlezen. Daar kwamen een paar foutcode's uitrollen
Hij vermoede dat het onder ander aan de LMM lag.
Toen hij weer inhield heb ik de stekker van de LMM los getrokken en toen was het inhouden voorbij. Dus heb gelijk maar een andere LMM opgehaald.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
smartjan
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 06.11.2007 - 20:59

Ik heb op dit moment hetzelfde probleem met een Volvo 940 2.0 turbo. Ondertussen is de eigenaar in kwestie al een vermogen kwijt geweest aan het vervangen van: de bobine, bougies & bougie-kabels (zag s avonds vonken overspringen tussen de kabels en het blok), filters, lucht-massa meter, lambasonde, boordcomputer en ontstekingscomputer, injectoren, en de katalysator.
Geen van deze dingen heeft geholpen! :S
Het probleem is namelijk dat tijdens het rijden het lampje gaat branden van de lambda-sonde en vervolgens valt de motor uit! Op de snelweg is dat al enkele malen gebeurd en ook op de binnenwegen. Vervolgens kun je een minuut of wat niet meer starten (start-motor werkt wel, maar ontsteken; ho maar) waarna de motor weer tot leven komt en de reis voortgezet kan worden met een brandend lamba-sonde lampje. Je kan jezelf voorstellen dat je met zo'n probleem niet meer prettig op de weg zit.

Ik ga kijken naar de relais, hopelijk zit daar het probleem. Hebben jullie nog evt. andere oplossingen? Bedankt voor het meedenken!
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

Hoe is het nu opgelost???
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21423
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik snap iets niet. Je begint toch met storingen uit te lezen en dan te handelen? Dat is het mooie van die 960 want er zit een Onboard Diagnostic System in.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

Wat bedoel je met een LMM Arjan ?
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

hb1295 schreef:Ja, Hoe is dit opgelost?
Wat bedoel je met een LMM Arjan ?
LMM = luchtmassameter.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

opgelost
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

hb1295 schreef:Zit die ook op benzineuitvoering T6?
Jup.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”