Het sluiten van de plant in Gent is toch totaal niet aan de orde nu. Niemand kan toch beweren dat dat wel zo is. Het kan volgens mij ook helemaal niet, want in Gent worden de modellen 30 t/m 60 gemaakt en in Zweden 70 t/m 90 (+ V60 ?). De plant in Gent is een van de modernste autofabrieken in Europa, men heeft verschillende awards gewonnen (ook op HRM gebied) en de fabriek is stevig verankerd in een netwerk van allerlei bedrijven en onderwijsinstellingen. Bovendien vecht de Vlaamse regering als een leeuw voor de werkgelegenheid en terecht!! Dat is wel even anders dan bij die Zweden met hun slappe knieen. Zie verder deze links:
http://www.volvocarsgent.be/nl/index.htm
http://www.netwerkautomotivevolvogent.b ... twerk.html
@Imker: We moeten niet te somber gaan doen, vooral niet op deze dag. We weten toch allemaal dat Autoweek gelieerd is aan Autobild en dat beiden, enkele uitzonderingen daargelaten, vrijwel altijd de bekende Duitse merken als preferent beoordelen. Enig chauvinisme is hen echt niet vreemd. We weten toch ook dat op de discussiepagina's van Autoweek de meest grote (soms ronduit lompe) onzin wordt uitgekraamd over de niet-Duitse merken, redelijk vaak van een echt zwets- en kletsniveau. En dat deze pagina's vaak fungeren als de nieuwe digitale klaagmuur, met een oververtegenwoordiging van klagers, waardoor de representativiteit twijfelachtig is.
Waar beide bladen wel een vast punt te pakken hebben is dat de viercyclinder benzinemotoren van Volvo (niet de dieselmotoren) het zwaar moeten afleggen tegen bijvoorbeeld de TFSI (directe injectie + turbo) en TSI (twincharger: compressor + turbo) motoren van VW. Ere wie ere toekomt: dit zijn briljante motoren. Het laat op dit punt ook de schaalvoordelen van het omvangrijke VAG concern voor de R&D en de operationele productie zien. Eindelijk maar wel erg, erg laat gaat Volvo in 2010 stappen zetten met zuinige injectiemotoren met turbo (GTDI), dus hopen maar dat we dan op het niveau vergelijkbaar met de TFSI motor zitten.
Nog eens nadenkend is de hele discussie over Geely met vier trefwoorden te vangen:
- er zijn (strategische) kansen en er zijn bedreigingen
- alles draait in directe of afgeleide zin om 'merkwaarde' en 'merkbeleving'.
Soms denk ik wel eens: ik laat me niet kisten, ik koop volgend jaar de nieuwe S60 met alle technische "toeters en bellen" die er zijn. Wat kan mij het schelen