De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Welk merk van vloeistof toevoegingen om je auto in topconditie te houden vinden jullie het best ?
Je hebt natuurlijk vele merken zoals; Womi/Wynn's/Xeramic/Forté/TSL/fin 25/SLICK 50/motor up enzo voorts! en allerlij middeltjes gebaseerd op teflon !?
Maar door de grote keus die er is zie ik door de bomen het bos niet meer !'
Dus welke raden jullie aan voor onze zweedse raspaardjes ?
v70 phase2 t5 237.000km's lpi vialle electrisch flashlube systeem vanaf 206.000km's.Op naar de 900.000km,s ! Mesman is DE specialist !
1999 V70 2.5D (570.000 km) 1998 V70 10 V (400.000 km) 1998 V70 2.5 20 V (363.500 km) 2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km) 2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km) 2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km) 2009 V50 D5 R-design (103.500 km) 2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km) 2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km) 1996 S40 1.8 LPI (370.000 km) 1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km) 1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)
Slick 50 mag je niet in een turbo doen,zit indd teflon in,maar als je een motor toevoeging wil gebruiken zou ik eerst motor flush doen,en dat van forté.
Maar ik zou er niet te snel mee beginnen zou het pas doen als die olie ga gebruiken,denk dat je zelf wel weet wat die nu gebruik,ik zou gewoon voor een goede olie gaan kroon of shell of een castrol 5w40.
Castrol is indd heel goed net als kroon olie,5w40 is een vol synthetische olie,een 10w40 is een half synthetische olie die koek niet aan maar die laat vuil in je blok achter zegen ze,ik gebruik altijd 5w40 van kroon.
And so to engine additives
Think what you will of these. Whatever you call them, they are an addition to the engine which it was not designed to take. Engines are designed to use engine oil, not Teflon®. Make up your own mind - read this report and see what you think. In my opinion (and that doesn't mean I'm right) the majority of these are primarily a placebo to put uneducated minds at rest whilst making a nice profit for the additive manufacturer.
The additive part of this site started quite small, but as more and more of the companies got into lawsuits and legal actions, and lost, this page became far too long to read all in one go. So if you're considering Duralube, ProLong, Slick50 or any of the other brand-name placebos, you'll be wanting to hot-step it over to my additives page pretty darned quickly.....
Dus..., net als met pillen.... het placebo effect!
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Vroeger, een jaar of 25, 30 geleden, waren er alleen nog minerale motoroliën. Toen waren al die leuke producten er ook. Toen hadden ze inderdaad een toegevoegde waarde.
Nu, in de huidige moderne tijd zijn er volsynthetische motoroliën met allemaal dopes. Deze dopes hebben de noodzaak van al die bovengenoemde producten (dopes) weggehaald.
Dus koop een goede motorolie (bijvoorbeeld Castrol 5W40 of zelfs 0W40 of de ook al voorbijgekomen Kroon Oil) en je hebt de dopes niet meer nodig.
Koop je echter een goedkope, minerale, motorolie, bij bijvoorbeeld de Aldi, dan zijn die producten zoals bovengenoemd wel aan te bevelen.
Slick50 is zoals gezegd een teflonbevattend product dat inderdaad zorgt dat een olieloze motor door blijft draaien (veel langer dan iedereen voor mogelijk houdt) maar is mijns inziens niet nuttig aangezien wij er toch wel voor zorgen dat onze motor van een juist oliepeil is voorzien.
Het verschil tussen 5W40 en 0W40 is de viscositeit bij belasting en temperatuur. Ik weet het zo even niet meer uit mijn hoofd hoe dat exact zit (Ik werk hier al jaren niet meer beroepsmatig mee, en toen moest ik het ook vaak nog opzoeken)
Laat ik je dit zeggen: Er zijn maar een paar "echte" leveranciers van motoroliën. En die leveren alle bekende merken uit. Onder eigen naam of onder bijvoorbeeld Castrol of Shell. Er is toen ik daar nog beroepsmatig kwam een wereld voor mij opengegaan.
De basis is in veel gevallen hetzelfde maar voor Castrol worden net in iets andere verhoudingen dopes toegevoegd dan voor bijvoorbeeld Kroon of Shell.