nieuw hier met vraagjes....

Plaats reactie
BertjeB
3rd Gear member

Hallo S80 rijders en uiteraard ook alle andere volvo mensen.

Ik ben een mogelijk nieuwe volvo rijder, ben al vanaf het begin weg van het S80 model, maar weet niet waar op te letten bij de hedendaagse volvo's.

ik heb een optie op een S80, een 2.5D uit 1999, dealeronderhouden met boekje als bewijs 280.000 kilometers op de klok.
prachtig lederen interieur(bijna als nieuw! net als de rest van het interieur) boardcomputer cruisecontrol automaat.
distributieriem is bij 230.000 gedaan(waterpomp neem ik aan ook, e.e.a. is bij de dealer gedaan...)
verder weinig extra's (geen navigatie, jvc radio geen volvo, geen telefoon paneeltje..)

heb proefritje gemaakt en moet zeggen rijd heerlijk, is in vergelijk met mijn huidige auto, een Mercedes E300D een stuk vlotter, maar heeft wel meer motorgeluid, hij roffelt meer en ik dacht een beetje gerikketik te horen tijdens het optrekken maar dat kan heel goed ook een dieseltik van de inspuiters zijn.

wat zijn punten van aandacht bij een auto als deze?

Waarom uit de Benz hoor ik mensen denken....ROEST!!!
een auto van 140.000 gulden( :shock: ) mag niet binnen 5-10 jaar aan alle kanten gaan roesten ben ik echt ziek van!!

ik hoop van jullie te horen,
Groet,

Bert.
streetie
5th Gear member
Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)

let op het sluiten van de centrale vergrendeling. het portierslot wil nog wel eens problemen geven gaat hij gelijk weer open als je hem dicht doet met de zender.

DE ABS unit geeft nog wel eens een probleem. Is overigens meestal te repareren. (zie apart topic)

Verder wens ik je van harte welkom bij de volvo familie.
Met je S80 heb je een heel fijne aouto uitgekozen waarvan je nog jaren kan genieten.

groet,

Eric
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
BertjeB
3rd Gear member

Nou als dat alles is :wink:
ff serieus bedankt streetie, voor je advies.
Ik heb gekeken en een aantal malen deurtje open deurtje dicht gedaan maar leek allemaal goed te werken.....geen defect gemerkt :D
abs zal ik moeten ervaren, dus afwachten ben'k bang.

maarreehhh zijn er geen S80 dieselaars die op of aanmerkingen hebben op hun bolide?
persoonlijk moet ik erg wennen aan het geluid van de motor die bij het optrekken wel erg aanwezig is. het tikken heb ik ff laten horen aan de dealer en die zegt dat het normaal is.
hebben jullie dat ook bij jullie diesels? (ff checken :D )

verder vind ik de automaat beetje zenuwachtig, op een bepaalde snelheid wilde hij maar niet door naar de laatste trap, moest echt ff gas lossen en vervolgens weer heel zachtjes intrappen anders schoot hij weer terug.
verder schakeld hij heerlijk soepel door. 8)

verder wil ik graag nog een originele in de wagen hebben maar dat zit er bij de koop ff niet in.
iemand nog tips voor welk type radio/cd speler? HU801 of HU1205?
en RTI wat hoort daarbij en is een en ander makkelijk in te bouwen?
Tips zijn dus meer dan welkom!

zo weer ff genoeg getyped ga nu paaseitjes eten.
vrolijk pasen iedereen :D

groet Bert.
VolvoZoeker
3rd Gear member

@BertjeB - Ik zelf rij een 1999er S80 2.5d automaat. Zalige auto.
Motor is inderdaad aanwezig, alhoewel ik dat voor een aardig deel onder controle hou door Shell Vpower te tanken. Qua verbruik scheelt het me niks, maar de motor loopt rustiger en vooral stiller als hij koud is.
Het tikken, ben ik me niet bewust van, maar ik kan dat best over het hoofd horen, ik ben geen automonteur, maar meer computer-persoon.
Als de automaat zenuwachtig is, zou ik als ik jou was even het peilstokje van de ATF-olie er uit trekken, en naar de kleur van deze olie kijken. Hij hoort helder rood te zijn, maar zo te horen zal die van jou donkerbruin of bijna zwart zijn. Is makkelijk op te lossen door de automaatbak te laten spoelen, en daarna af te vullen met verse ATF olie. Je weet niet wat er gebeurt daarna, je voelt het schakelen niet meer, en alle versnellingen pakt hij zonder inhouden. Ik heb het zelf afgelopen maand gedaan, omdat hij wat ruw was tussen de 70km en 80km per uur schakelen.
Ik zelf heb de HU801 er in liggen met RTI. Werkt prima naar m;n zin. Kijk het kan altijd beter tegenwoordig, maar ja, het is een auto uit 1999, dus de audio en navigatie-opties ook.
Gr
Menno

Zoekend naar een C70 2006-2009
BertjeB
3rd Gear member

Hallo volvozoeker, bedankt voor de tip! ga het aan de dealer doorgeven is een mooi afleverpuntje! :wink:

hoeveel heeft jou auto gelopen? die ik op het oog heb heeft al een aardige boodschap gedaan, maar als de eerste eigenaar er zo netjes mee omgegaan is wil ik wel een gokje wagen :D

en die tik.... tja trek maar eens op, beetje doortrekken (met warme motor!)
en (wellicht) hoor je dan een felle, maar niet harde, metallische tik op de achtergrond die ondanks het schakelen van de motor gelijk in toeren en geluid blijft.

had voor wat betreft die radio etc. ff verder moeten kijken als mijn neus lang is. :oops:
staan hele verhalen over verderop in het forum, dus ga ik me daar nog even in verdiepen!
ziet er wel cool en af uit zo'n gevulde middenconsole!

maar jij bent dus ook een happy volvo driver, hoe lang rijd jij al volvo?
dit zal mijn eerste worden, heb hiervoor al vanalles gehad en tot nu toe beviel audi me het best.
but, things might change from here on... :D

Paasgroet,

Bert.
Ramon&Ramon
7th Gear member

neem anders een Volvo kenner mee ,er zitten hier kenners:):):)genoeg!
streetie
5th Gear member
Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)

Voor wat de radio betreft de HU801 moet een aparte versterker hebben die zit onder de passagiersstoel. Dit is best een goed op de auto afgestemde unit. zeker in combinatie met de 9 speakers.

Het geluid vind ik wel meevallen je raakt er aan gewend.
Als je je er echt aan stoort moet je een S80 T6 nemen die zijn stil, maar hebben een lekker benzine verbruik.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
Gast

Een 2.9 is ook stil en verbruikt minder benzine dan de T6 :D .
Lambert
5th Gear member

het roffelen van een D5 is typisch voor de D5 en een vijfcylinder...
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
Gast

BertjeB heeft het toch meer over een mechanische tik dan over de typische roffel van een vijfcilinder??
BertjeB
3rd Gear member

hahaha, nou sorry, maar een T6 zit er echt niet in.
moet voor mijn verbruik echt een dieseltje hebben :cry:
maar ach die diesels van heden ten dagen zijn echt niet slecht meer!!

@ lambert, die D5 is toch anders dan de 2.5 diesel van '99?
de D5 is toch de volvo lijndiesel en de 2.5D de audi V5 diesel?
maar laat me zeggen dat die roffel niet verkeerd is, is een lekker geluidje!! ik heb alleen een hekel aan bijgeluiden en vooral als ze er niet horen te zijn hahaha :D

@ ramon&ramon is een leuk idee maar wil (nu nog :wink: ) geen mensen lastig vallen met mijn twijfels.... :roll:

bedankt voor alle info tot zover!

greeetzzz Bert.
Lambert
5th Gear member

je hebt gelijk.... was iets te spontaan met reageren en te slow met lezen.... haha :twisted:
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
BertjeB
3rd Gear member

Yep, Lingsper heeft gelijk, maar even voor de duidelijkheid, de dealer verzekerde me dat die tik een normaal iets is.

Ik ben een onderhoudsmonteur van industriële machines en luister soms veel te goed naar bewegende dingen als motoren etc.
Ik hoor waarschijnlijk dingen die gewoon zijn, maar voor mij opvallen.
maar ja, van automotoren heb ik niet veel kaas gegeten, en deze motor is ook nog eens nieuw voor me ik heb nog nooit in zo'n wagen gereden dus alles klinkt anders!!
is lastig!

greetzzzz Bert.
BertjeB
3rd Gear member

no prob. Lambert!
nou weet ik dat tenminste zeker! :wink:

greetzzzz Bert.
BertjeB
3rd Gear member

Hey Lambert, zie nou pas dat je in Emmeloord woont...
Durf het bijna niet te vragen maar..... :oops: heb je morgenochtend al wat te doen? of moet je werken? :oops: :oops:
kan om met Ramon&Ramon te spreken wel een expert gebruiken!
de volvo waar ik aan denk staat bij de dealer in emmeloord :!:

als je geen tijd of zin hebt no problem :wink:

greetzzzz Bert.
Lambert
5th Gear member

Morgen werk ik. Staat die auto bij Jacob Schaap?Ik zie op de site wel een dergelijke S80 staan. Ik ben zelf al 12 jaar klant bij Schaap, mijn vader al 30 jaar. Ik vind het een zeer goede dealer, met veel aandacht voor de klant. Erg behulpzaam. Nu ben ik wel een leaserijder, dus heb geen idee hoe het met de onderhoudstarieven zit...

Waarschijnlijk doe je dan zaken met Gerrit Jan..
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
Lambert
5th Gear member

Trouwens, mijn oude S60 staat er ook nog! ook een hele mooie complete auto...
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
BertjeB
3rd Gear member

Geen probleem Lambert.
Tja, werk.. ik moet morgen de late dienst weer in.
heb je oude S60 gezien ja, mooie wagen, inderdaad zeeeer compleet!
jullie zijn echt al lang volvorijders zeg!!
hoop dat deze wagen me ook eindelijk het gevoel geeft een automerk gevonden te hebben dat bij me past!

greetzzzz Bert.

Ps. yep heb gesproken met Gerritjan
PPs. heb vandaag bij de dealer in culemborg in een S60 chrono als die van jou gezeten en dat is ook een pracht wagen!!
Lambert
5th Gear member

Als je één keer door het Volvo virus wordt gepakt, dan wen je niet snel meer aan een ander merk... en zeker in een S60/80 dan ben je gauw verkocht. Succes morgen en groeten aan GerritJan.
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-XC60 T5 Summum Rica
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
VolvoZoeker
3rd Gear member

@BertjeB - iets late reactie. Ik heb er nu 188900km op staan. Loopt als een zonnetje.

en ja, zeker weten dat het volvovirus mij te pakken heeft, en een hele happy rijder (na veel gezanik gehad te hebben met een amerikaanse pickup) Had gewoon destijds gelijk een Volvo moeten kopen......
Gr
Menno

Zoekend naar een C70 2006-2009
Plaats reactie

Terug naar “S80”