Goedendag!
Betreft: Volvo 245 DL uit 1980.
Reden laatst op de snelweg en opeens begon het te stinken, en te tikken. Zetten de auto langs de kant en zetten hem uit. Kap open, toen lag er rondom de pijlstok en thv de peilstok zat er op de motorkap ook olie.
Wat bleek nu, zo goed als alle olie eruit ! Hierna niet meer verder gereden en de ANWB dacht dat de lagers eruit lagen.
Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? We hebben opzich redelijk doorgereden 120+ (4 versnellingen) en temperatuurmeter deed het niet.
Te warm geworden oid?
Wat zouden de kosten zijn om de motor te repareren?
Afgelopen jaar a 2 jaar zijn er vele onderdelen vervangen (zoals kop revisisie, spruitsuk, verdeler + kabels etc)
Alvast bedankt,
Mvg
Motor Kapot?
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Welke lagers?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Op zich niet zo'n ramp dat de peilstok eruit vliegt, wel jammer dat je blijkbaar een poos zonder olie hebt rondgereden.
In elk geval zou ik er weer olie indoen en kijken of het nog zonder geratel draait allemaal en of het oliedruklampje netjes (=snel) uitgaat.
Vliegende peilstok komt ws. door verstopte carterventilatie, er loopt een dikke slang van de motor (zijkant kleppendeksel) naar het luchtfilterhuis, met een kleinere eraan ri. inlaatspruitstuk, deze zitten via een T stuk aan elkaar. Het is de bedoeling dat dit allemaal open en schoon is.
In elk geval zou ik er weer olie indoen en kijken of het nog zonder geratel draait allemaal en of het oliedruklampje netjes (=snel) uitgaat.
Vliegende peilstok komt ws. door verstopte carterventilatie, er loopt een dikke slang van de motor (zijkant kleppendeksel) naar het luchtfilterhuis, met een kleinere eraan ri. inlaatspruitstuk, deze zitten via een T stuk aan elkaar. Het is de bedoeling dat dit allemaal open en schoon is.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Als je carterventilatie verstopt zit gooi die ook olie via je oliekeerringen,denk dat die man van de ANWB dat bedloede,dan word het een duur grapje.
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 03.12.2008 - 17:35
Oke, hij gooide soms ook al olie via die slang bovenop eruit in het luchtfilter. Deze slang is toen door een monteur naar een kannetje gedaan zodat het luchtfilter niet megavies werd.
Met nieuwe olie erin, ratelt hij nog steeds.
Welke lagers is niet gezegd. Iemand ook een idee hoe het kan dat al die olie eruit spuit? Te hoge druk of iets dergelijks?
Met nieuwe olie erin, ratelt hij nog steeds.
Welke lagers is niet gezegd. Iemand ook een idee hoe het kan dat al die olie eruit spuit? Te hoge druk of iets dergelijks?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Die ratels zijn je drijfstanglagers, door oliegebrek uitgelopen en nu stuiteren de drijfstangen tegen de krukas.
Als de krukas nog 100% goed is kan je er nieuwe lagers insteken maar die kans is klein. Krukasrevisie is duur, beter een andere motor kopen. Met een slechte cilinderkop bijvoorbeeld.
Ik denk dat je motor ook last heeft (had) van versleten zuigerringen wat op zich bijzonder mag heten. Daardoor komt er veel te veel druk onderin de motor, wat olie eruit doet spuiten aan alle kanten maar vooral via de carterventilatie. Hoeveel km heeft-ie gedraaid?
Als de krukas nog 100% goed is kan je er nieuwe lagers insteken maar die kans is klein. Krukasrevisie is duur, beter een andere motor kopen. Met een slechte cilinderkop bijvoorbeeld.
Ik denk dat je motor ook last heeft (had) van versleten zuigerringen wat op zich bijzonder mag heten. Daardoor komt er veel te veel druk onderin de motor, wat olie eruit doet spuiten aan alle kanten maar vooral via de carterventilatie. Hoeveel km heeft-ie gedraaid?
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Als die olie er uit gooi is je carter druk te hoog dan gooi die het op de gekste plekken er uit,een ratelt geluid ja kan alles zijn krukaslagers of je oliekeerringen,is niet te zegen van achter een laptop.hoe lang is dat geleden dat die monteur dat heb vervangen misschien foud gemaakt.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Oke je zie ook wel eens carterventilatie dat ze er een klein filtertje op doen is ook niet zo als het hoor,heb je wel een een verbrande olie lucht geroken of gewoon een olie lucht,is meestal als een teken dat je carterventilatie niet meer fris is,weet echt niet wat er stuk is in je motor maar denk als die echt goed naar de haaie is dat je beter er een anderen motor in hang,of op zoek naar een anderen volvo,maar misschien is het iets wat zo gemaak is en vallen de kosten mee hoop het voor je.Karp schreef:Hoe lang alles is vervangen weet ik niet, is bij de vorige eigenaar geweest.
KM stand volgens dashboard is 250.000.
Hij rijd nu op gas.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Die motoren zijn genoeg te koop voor weinig,kijk maar is op Marktplaats of bel naar Klein Zweden in Papekop!