altijd 80% remkracht????

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
bart1111111112
2nd Gear member

vanmiddag ging ik nog even tanken,km of 6 rijden is de goedkoopste pompstation,en een goed exqus om een stukje te rijden.
Op het rechte stuk nog mij verwonderd hoe snel ik op de 120 km zit :shock:
Aan het einde van het rechte stuk stoplichten...groen...gas...oei hij springt op rood toch maar remmen...hard.
tot mijn schrik voel ik het rempendaal hellemaal tot in het tapijt wegzakken... :shock: k#t,dan toch maar door rood (gelukkig kwam er niets aan).
ondertussen was het nog maar 300 m rijden naar het pompstation dus omdat ik toch moest tanken daar maar gestopt...met de handrem.
nadat ik had getankt en van de schik bekomen eerst maar kijken wat er aan de hand is,motorkap open...niets te zien behalfen dan dat het voorste remvloeistof recevoir leeg was.
na een opmerking van een mede tanker dat 1x in de 2 jaar apk toch niet zo goed idee is van de regering weer verder gaan zoeken.(misschien heeft de mede tanker wel gelijk.... :roll: )
ik had het al snel gevonden onder de auto,een grote plas remolie verraden het lek :( .
Omdat ik toch naar huis moest maar weer ingestapt in de veronderstelling dat er ondanks de lekke remleiding toch remkracht moet zijn met het gescheiden remsysteem van de volvo 142......altijd 80% had ik gelezen.
Als ik nog 20% remkracht had was het veel,toch maar via de polderweggetjes terug gereden,nu denk ik dat er meer aan de hand is.
klopt het dat je altijd 80% remkacht moet houden?
slagschip-s60
4th Gear member

Dit is bij een gescheiden remsysteem het geval.
Nu weet ik niets van een 142 dus kan niet zeggen of er daar al een onder zat

Maar er zullen er beslist wel reageren die dit aan U kunnen vertellen.

Groeten Ben.
V60 cross country 2023 Silver Dawn
Grijze144
2nd Gear member

De 140 heeft een gescheiden remsysteem, en in theorie kan je met de helft nog prima remmen. Maar die ene keer dat ik dit systeem eens wilde testen gaf het niet thuis, met één gebarsten remslang vooraan had ik nauwelijks remwerking.
Dus in praktijk zou ik niet al te veel rekenen op een 40 jaar oud gescheiden remsysteem (tenzij helemaal gereviseerd en gecontroleerd, ooit werkte het wel natuurlijk).
v164
3rd Gear member

En zonder olie geen 80% meer en de lekke leiding lekt wel door...

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Iroll
6th Gear member

Ik denk dat de klep in het koperen remleiding verdeelblokje blijkft hangen. Die hoort het lekkende circuit aftesluiten bij wegvallende druk.
bart1111111112
2nd Gear member

de koperen remleiding is besteld meteen 5m dan kan ik ze alle 2 vernieuwen onder de auto.
het nog werkende circuit staat nog vol olie alleen bouw hij geen druk op bij het remmen,misschien zit er wel lucht in.
Iroll
6th Gear member

het nog werkende circuit staat nog vol olie alleen bouw hij geen druk op bij het remmen,misschien zit er wel lucht in.
Kijk naar mijn vorige reactie, in het verdeelblokje zit een schakelaar met een draadje erop aangesloten. Dat schakelaartje kan je eruit draaien met sleutel 14 zonder dat er remvloeistof wegloopt, daaronder zit een cylindertje. Dat moet wegschuiven naar de lekkende circuitkant om die aftesluiten. Als dat cylindertje weggeschoven is door wegvallende druk moet het remlampje op het dash aan gaan. Is dat lampje niet gaan branden dan zit dat cylindertje vast. Vandaar dat je geen remdruk had. Ik neem aan dat het niet is gaan branden omdat je dat niet hebt vermeld. Je moet 'm wel repareren anders heb je bij de volgende lekkage weer geen remmen meer!
bart1111111112
2nd Gear member

ik weet waar dat verdeelblokje zit maar er zit geen draadje op de schakelaar aangesloten.
ik weet niet of deze optie standaard was in 1970 voor een 142.
als het cylindertje vast zit en dus niet het lekkende circuitkant afsluit zou alle remolie toch er uit moeten lopen.....of zie ik dat verkeerd
mightyspawn
5th Gear member

Zijn het wel de remleidingen en niet de flexibele slangen die lekken? Dat is zo degelijk materiaal. Als archeologen over 500 jaar een Volvo opgraven zullen de remleidingen iig nog intact zijn.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Grijze144
2nd Gear member

De oudere remleidingen waren nog van ijzer, die van koper zijn inderdaad erg duurzaam.

Ik denk dat het waarschuwingssysteempje niet bedoeld is om het lekke circuit af te sluiten, het staat alleen als 'brake warning valve' in Haynes, en op de doorsnee sluit de plunjer de leidingen ook niet af.
De circuits zijn echt gescheiden, van begin tot eind. Een lek circuit zal hooguit een van de twee helften van het reservoir legen, tenzij er iets gekruisd aangesloten is. Enige wat ze delen is dat "warning valve" blokje.
hadico
5th Gear member

Warning valve is een plunjer die tussen de twee circuit's inzit ,als de druk aan beide zijden gelijk is blijft hij in het midden staan pas op het moment dat er een circuit niet werkt(lagere druk)zal de plunjer zich verplaatsen en hiermee een massacontact aanraken wat het brake failiure laat oplichten.
bart1111111112
2nd Gear member

Ik denk dat het waarschuwingssysteempje niet bedoeld is om het lekke circuit af te sluiten, het staat alleen als 'brake warning valve' in Haynes, en op de doorsnee sluit de plunjer de leidingen ook niet af.
De circuits zijn echt gescheiden, van begin tot eind. Een lek circuit zal hooguit een van de twee helften van het reservoir legen, tenzij er iets gekruisd aangesloten is. Enige wat ze delen is dat "warning valve" blokje.
als dat zo is is het niet lekkende circuit dus ook niet goed,dat blijkt ook wel uit 20% remkracht die nog over is.

als er weer nieuwe remleidingen onder zitten zal ik een lampje op het remdrukverschilschakelaar aansluiten om te zien of de remdruk gelijk is
hadico
5th Gear member

Kan ook zijn dat het plunjertje na al die jaartjes vastzit maar als je het contact deeltje eruit schroeft kijk je op het plunjertje ,hier zit in het midden een groef in waar het contact/penetje in hangt zonder contact te maken ,het is dus de bedoeling dat hij bij een miniem verschil al contact maakt.
Als je nu na monteren van je nieuwe leiding gaat ontluchten en je hebt een circuit openstaan dan kun je als er iemand voor je op de rem trapt zien of het plunjertje ook inderdaad beweegt naar links of rechts afhankelijk welke er op dat moment openstaat.
Grijze144
2nd Gear member

Toen mijn remslang klapte en ik bijna de sloot inreed met 5 km/h, snapte ik er ook niks van, maar ik ben niet verder gaan zoeken. Ik heb de slang vervangen en klaar.
Maar als je zin hebt om alle leidingen en aansluitingen eens na te lopen: de voorste helft vd hoofdremcilinder (en dus ook de voorste helft van het vloeistofreservoir) bedient de LA rem en de bovenste helft van beide voorremmen, de achterste helft de RA rem en de onderste helft vooraan.
Iroll
6th Gear member

als het cylindertje vast zit en dus niet het lekkende circuitkant afsluit zou alle remolie toch er uit moeten lopen.....of zie ik dat verkeerd
Niet bij een gescheiden remsysteem. De twee systemen zijn niet met elkaar verbonden, ook niet als het zuigertje vast zit. Daarom zit er ook een gescheiden vloeistof reservoir op. Dat zuigertje sluit een lekkend circuit af zodat de remdruk naar het werkende circuit geleid wordt. Je houd dan dus druk op je rempedaal. Er zitten voor 4 remcylinders per klauw. Bij een lekkage zullen hooguit twee van de 4 niet werken aan een kant. De andere kant blijft gewoon werken met 4 cylinders. Achter zitten maar 2 remcylinders per klauw. Bij lekkage achter werkt die rem helemaal niet meer.

edit: zie nu pas dat grijze144 eigenlijk precies hetzelfde zegt...
hadico
5th Gear member

Grijze144: Maar als je zin hebt om alle leidingen en aansluitingen eens na te lopen: de voorste helft vd hoofdremcilinder (en dus ook de voorste helft van het vloeistofreservoir) bedient de LA rem en de bovenste helft van beide voorremmen, de achterste helft de RA rem en de onderste helft vooraan.

Iroll: Niet bij een gescheiden remsysteem. De twee systemen zijn niet met elkaar verbonden, ook niet als het zuigertje vast zit. Daarom zit er ook een gescheiden vloeistof reservoir op. Dat zuigertje sluit een lekkend circuit af zodat de remdruk naar het werkende circuit geleid wordt. Je houd dan dus druk op je rempedaal. Er zitten voor 4 remcylinders per klauw. Bij een lekkage zullen hooguit twee van de 4 niet werken aan een kant. De andere kant blijft gewoon werken met 4 cylinders. Achter zitten maar 2 remcylinders per klauw. Bij lekkage achter werkt die rem helemaal niet meer.

Moet ik toch grijze144 gelijk geven en het zuigertje doet met de remwerking totaal niets ,is niet meer dan een indicator dat er iets fout is in een systeem aangenomen dat het los is en aangesloten.
bart1111111112
2nd Gear member

de remleidingen vandaag vervangen voor koperen leidingen,het pendaal voeld nog een beetje zoppig maar remd weer goed.

ik heb nog met een multiemeter gemeten op de drukverschilschakelaar van + pool naar het schakelaar en meet daar 7v ????
hadico
5th Gear member

Grote kans dat hij defect is(vocht) of vastzit, draai het contact er eens uit het is niet meer dan een koperen pennetje wat contact maakt naar massa op het moment van drukverschil.
ziggy
1st Gear member

remkracht tussen voor en achterwielen scheelt, de voorwielen nemen meestal 70% voor hun rekening omdat de wielen bij remmen tegen de weg gedrukt worden en de achterwielen daarentegen opgetild worden....

grtz ziggy
dave145
2nd Gear member

sponzig pendaal duid altijd op lucht in het systeem, goed ontluchten.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”