Al een tijdje valt me dit op.
Normaal als je de auto op contact zet dan moeten alle controle lampjes gaan branden op het dash.
Als ik echter de auto op contact zet gaat er niks branden en knippert er enkel het lampje van de gordel verklikker.
Start ik de motor dan start hij wel gewoon maar de lampjes waarvan ik weet dat ze hoorde te branden die branden niet.
Zo had ik een kapot lampje in het achterlicht. maar branden het waarschuwingslampje hiervoor dus niet.
Als ik dan een tijdje aan het rijden ben gaan ze ineens wel branden. (net als het lampje voor de lambda.)
Zet ik dan de motor uit en zet ik hem op contact dan branden wel alle controle lampjes normaal.
Ook de lampjes van de automaat reageren anders als het probleem aanwezig is.
Normaal kan je met een lampje zien in welke stand hij zit ("E" / "S" / "W") Maar nu gaat enkel het lampje bij de Winterstand branden en de andere 2 niet. terwijl hij dan gewoon in de "E' stand staat. Druk ik daarna de winterstand in dan merk ik duidelijk dat deze wel werkt want hij rijd dan weg in de 3de versnelling. maar het pijltje wat dan op het dash moet gaan branden gaat dan niet branden. En dit geld dan ook voor de sport stand. Het is dan duidelijk merk baar dat de versnellingen sneller reageren en de toeren hoger worden maar het lampje blijft uit en enkel het lampje van de winter stand brand.
Maar als dan ineens tijdens het rijden (meestal na ongeveer 10-20 min rijden.) de lampjes op het dash weer gaan branden (lamda en lampje kapot waarschuw geval :roll: (lampje is ondertussen wel vervangen)) dan gaan ook de lampjes van de automaat weer juist branden. en als je hem op dat moment in de winterstand hebt staan gaat ook het pijltje dan branden op het dash.
Pfff heel verhaal maar hoop dat het probleem zo duidelijk is.
Ik vermoed dat het ergens in een stekker ofzo is maar geen idee waar ik moet gaan zoeken.
Iemand enig idee? Uitlezen geeft alleen de error dat de lamda niet goed is maar dat wisten we al en dat snelheids signaal onjuist is en dat wisten we ook. Het lijkt me sterk dat dit probleem hier mee te maken heeft maar sugesties zijn zeer welkom.
Vreemd probleem met waarschuwingslampjes
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik denk dat het probleem kleiner is dan het lijkt en slechts een massaprobleem is. Maar dan is wel gelijk het probleem om te vinden waar het precies zit. Ik zou beginnen met het loshalen van de klokkenwinkel en dan maar eens kijken wat je tegenkomt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21416
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik heb er ook zo een gehad, een tijd geleden.
Er is een verhaal over een kapot contactslot en dat zou komen door een grote sleutelbos. Waar of niet, er zit zeker een kern van waarheid in.
Aan je contactslot zit een blauw-rode draad die naar je instrumentenpaneel gaat. Daar staat spanning op in stand 2 en de start-stand. Tenzij er dus een onderbreking in het contactslot zit.
Er is een verhaal over een kapot contactslot en dat zou komen door een grote sleutelbos. Waar of niet, er zit zeker een kern van waarheid in.
Aan je contactslot zit een blauw-rode draad die naar je instrumentenpaneel gaat. Daar staat spanning op in stand 2 en de start-stand. Tenzij er dus een onderbreking in het contactslot zit.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
@Msuidgeest:
Hmm daar zeg je wat. Contact slot heeft al een klein probleem. Na het starten gebeurd het wel eens dat de verlichting uit is en ook het dash verlichting het niet doet. Als je hem dan nog net een tikje terug doet werkt alles wel naar behoren. Ik had altijd het idee dat hij gewoon niet goed genoeg terug veerde na het starten zeg maar omdat bij het starten de verlichting ook uit is.
dus contact slot er maar uit halen?
Hoe gaat dit? Bij peugeot moet je de sleutel tussen stand 1 en stand 2 zetten en dan kan je hem er zo uit trekken (nadat je 1 boutje los gedraaid hebt.) Hoe zit dit bij Volvo?
Hmm daar zeg je wat. Contact slot heeft al een klein probleem. Na het starten gebeurd het wel eens dat de verlichting uit is en ook het dash verlichting het niet doet. Als je hem dan nog net een tikje terug doet werkt alles wel naar behoren. Ik had altijd het idee dat hij gewoon niet goed genoeg terug veerde na het starten zeg maar omdat bij het starten de verlichting ook uit is.
dus contact slot er maar uit halen?
Hoe gaat dit? Bij peugeot moet je de sleutel tussen stand 1 en stand 2 zetten en dan kan je hem er zo uit trekken (nadat je 1 boutje los gedraaid hebt.) Hoe zit dit bij Volvo?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Grote sleutelbos heb ik niet. alle auto sleutels heb ik los. maar ja vorige eigenaars weet je natuurlijk niet.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
en daar kun je een beetje makkelijk bij komen?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D