Verschil in temperatuur dashboard uitlaten

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8515
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Als de auto binnen opgewarmd is, zeg maar 22gr, is de temperatuur van de uitgeblazen lucht van de 2 centrale dashboard roostertjes aanzienlijk lager dan die aan de deur kant. Echt een verschil van erg koude lucht uit de centrale roostertjes en kamertemperatuur uit de buitenste roostertjes. is dit normaal ?

Het is wel een gescheiden links/rechte regeling, maar ik zou verwachten dat beide linkse en beide rechtse roostertjes dezelfde temperatuur uitblazen.

Soms moet ik echt de centrale roosters dichtdraaien omdat het echt te koude lucht is die eruit komt.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Hallo dit kan inderdaad het systeem mixt de warme en koude lucht word gemeten in het bedieningspaneel (roostertje)
Het kan ook zijn dat een klepmotor niet goed meekomt ,eventueel langs de dealer en de klepmotoren opnieuw inleren is dan de optie.
Als je dit laat doen vraag dan of ze ze initialiseren en daarna inleren ,deze procedure heeft het meest succes bij dit soort klachten.


succes.
soldier
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 28.12.2006 - 09:40
Locatie: Dronten

Ik heb hetzelfde probleem . Bij garage geweest en aan de kast gehangen.
Weinig verbetering.
Naar mijn mening is er een van de kleppen stuk maar welke ??
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het reeds genoemde kalibreren is veelal de oplossing. Zo niet, dan ligt het nog wel eens aan de luchtsensor onderin (Ik meen ergens ter hoogte van de rechtervoet van de bestuurder) het luchtsysteem. Ook het goed schoon houden van de sensor in de middenconsole zelf wil wel helpen. Uiteraard is inderdaad een defecte klep ook nog mogelijk, maar dan zou het steevast koude lucht moeten blazen en niet alleen na de opwarmfase.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8515
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ben deze morgen even langs geweest bij de dealer, en die vertelde hetzelfde probleem, klepmotoren positie niet meer gekend door de ACC en deze s/w moet opnieuw geladen en geinitialiseerd worden, heb voor morgen ochtend een afspraak, zou 15min duren, ben benieuwd.

Ik hou jullie op de hoogte.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8515
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Wel de s/w is herladen en de klepmotoren gecalibreerd, geen resultaat.
95euros.

Heb al een nieuwe afspraak voor dinsdag bij de dealer...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zo, even een topic nieuw leven in blazen! Hoe is het afgelopen, Ivo Philips?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Ivo Philips schreef:Echt een verschil van erg koude lucht uit de centrale roostertjes en kamertemperatuur uit de buitenste roostertjes. is dit normaal ?
Ik quote een monteur van een dealer in het Noorden des lands: "meneer, uit de middelste roosters komt ALTIJD koude lucht bij een ingeschakelde airco".
Ik vind het iig niet normaal en ik ben in het algemeen ook niet onder de indruk van de ECC in de V70. Ik heb inmiddels twee sensoren vervangen en kamp nog steeds met het hardnekkige probleem dat het gewoon veel te KOUD wordt. Het systeem reageert veel te heftig en blijft maar koelen. Ik ga er in het voorjaar weer mee verder. Verwarmen gaat prima. En daar heb ik nu meer aan :)
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8515
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Hallo Oceanracer,

Bij mij was (is) het probleem ook alleen merkbaar bij lange afstanden, na verloop van tijd lijken de 2 middelste dashboarduitlaten koudere lucht uit te blazen dan de anderen.

Bij de dealer (2e bezoek) moest ik even wachten en pas na +/-30 min hebben ze de temperatuur gemeten aan alle uitlaten, en die was toen alweer normaal, met zeer minieme verschillen.

Ze vertelden me wel dat de middelste uitlaten de enigen zijn die buitenlucht toevoer hebben, en dat dit het enigsinds kan verklaren.

Als ik nog problemen ermee had was de enige oplossing, het dahboard eruit te halen om verder te zoeken, dit leek me wat te ver gaand

momenteel heb ik beide middelste uitlaten anders gericht zodat ze niet meer rechtstreeks naar me toe gericht zijn.

Perfect is anders, maar om nu het hele dashboard te laten slopen door de dealer, dat sprak me ook niet echt aan.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dank voor de snelle reactie.

Begrijp ik het goed dat die koude lucht alleen uit de middenroosters komt? Zit er dan ook verschil in uitstroomtemperatuur van beide roosters of zijn ze beiden net zo koud?

Bij mijn V70 komt er namelijk na verloop van tijd ook koude lucht uit het linker rooster onder de voorruit, het rooster bij het linker portier en bij mijn voeten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

piotrV70 schreef:
Ivo Philips schreef:Echt een verschil van erg koude lucht uit de centrale roostertjes en kamertemperatuur uit de buitenste roostertjes. is dit normaal ?
Ik quote een monteur van een dealer in het Noorden des lands: "meneer, uit de middelste roosters komt ALTIJD koude lucht bij een ingeschakelde airco".
Ik vind het iig niet normaal en ik ben in het algemeen ook niet onder de indruk van de ECC in de V70. Ik heb inmiddels twee sensoren vervangen en kamp nog steeds met het hardnekkige probleem dat het gewoon veel te KOUD wordt. Het systeem reageert veel te heftig en blijft maar koelen. Ik ga er in het voorjaar weer mee verder. Verwarmen gaat prima. En daar heb ik nu meer aan :)
Welke sensoren heb je laten vervangen?
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Wolfs XC schreef:
piotrV70 schreef:
Ivo Philips schreef:Echt een verschil van erg koude lucht uit de centrale roostertjes en kamertemperatuur uit de buitenste roostertjes. is dit normaal ?
Ik quote een monteur van een dealer in het Noorden des lands: "meneer, uit de middelste roosters komt ALTIJD koude lucht bij een ingeschakelde airco".
Ik vind het iig niet normaal en ik ben in het algemeen ook niet onder de indruk van de ECC in de V70. Ik heb inmiddels twee sensoren vervangen en kamp nog steeds met het hardnekkige probleem dat het gewoon veel te KOUD wordt. Het systeem reageert veel te heftig en blijft maar koelen. Ik ga er in het voorjaar weer mee verder. Verwarmen gaat prima. En daar heb ik nu meer aan :)
Welke sensoren heb je laten vervangen?
Die achter het roostertje (met het ventilatortje) en de temperatuurgever (zit linksvooronder in een witte "bak" , condensor?, gestoken).
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Herkenbaar probleem. Ook hier koele lucht uit de middelste roosters. Wel een beetje vreemd voor auto uit een land met ontzettend strenge winters.

Ik heb overigens deze ervaring met al mijn auto's tot op heden. (Ford, Renault, Alfa, VW, Honda). Maak me er daarom niet al te druk om.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8515
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Oceanracer,

Mijn probleem zijn beide middenroosters, beiden geven dan te koude lucht i.v.m. de andere roosters.

De rooster aan de voorruit heb ik op dat moment nog niet gecheckt.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

piotrV70 schreef: Ik quote een monteur van een dealer in het Noorden des lands: "meneer, uit de middelste roosters komt ALTIJD koude lucht bij een ingeschakelde airco".
Vreemd verhaal..., bij mij 's winters heerlijke warme lucht uit de middelste roosters :D

Maar wat bedoelt hij met "ingeschakelde airco"? Is dit de ECC die op "Auto" staat of moet de aircopomp ook daadwerkelijk draaien en koude lucht produceren?

Als alternatief kun je de middelste roosters ook natuurlijk dicht zetten 8)
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Bij mij komt er bij lange ritten ook koude lucht uit de middenste roosters. Lijkt mij volkomen normaal. Bij de 850 en V70 classic had je de mogelijkheid om de hoeveelheid buitenlucht via de middelste roosters bij te mengen met een aparte mengknop. Dat doet nu denk ik de computer voor je.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Warme voeten, warme kont en rug (zeker icm de stoelverwarming) maar met wat frisse lucht om het hoofd koel te houden, vind ik ook een prima combinatie. Die middenroosters blazen al sinds ik hem heb wat koudere lucht bij langere ritten. Ik doe die twee om die reden naar elkaar toe, dan krijg je een frisse luchtstroom, zonder dat je tocht ervaart.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Als de ingestelde interieur eindtemperatuur is bereikt gaat het systeem mixen de frisse lucht komt dan uit de middenroosters en de warmere lucht via de voorruit en zijroosters, dit is bedoelt om de ramen vrij te houden van condens ook omdat op dit punt de blower in een zeer laag standje staat
flap
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 11.12.2006 - 15:58

op dit moment (heel erg koud) valt het heel erg op dat de monden aan de bestuurderskant continu warm blazen, maar aan de andere kant zit er met tussenpozen een hele koude stoot lucht tussen, wat kan daarvan de oorzaak zijn.
Betreft een v70 met een handmatige airco. Het heeft niet met de temperatuurinstelling van doen, want bij elke temperatuur blaast er een koele wind tussendoor uit alle blaasmonden aan de passagierskant.
v40jlt4
2nd Gear member
Berichten: 231
Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00

Holy thread resurrection batman!

Vandaag ineens, na 80km gereden te hebben, linkerkant alle roosters (voor & achter) warme lucht, rechts, ijskoud.
Als ik links op 20C instel en rechts op 25C, dan komt er links warme lucht uit en rechts lauwe. Allebij de kanten op 20C en rechts is weer ijskoud.
Rechts op zijn warmst, dan komt er wel wat warmere lucht uit, maar niet echt heet.

Erg vreemd, dan maar weer verder zoeken op dit forum,....
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”