Om de hoeveel Km/maanden/dagen een grote of kleine beurt?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Vieniels
Starter

Hallo,

Sinds 2 maanden heb ik een mooie Grijs/blauwe Volvo 440 1.8i CVT '95! Ben er erg blij mee, en wil nog heel veel veilige km's met deze mooie auto rijden.

Ik weet niet of hier al een topic voor is (zo ja, Sorry hiervoor).. Maar er rest mij een paar vragen, en heb jullie hulp nodig. Mijn Volvo heeft nu 150.000km op de teller staan. (bij aanschaf wel APK keuring gehad) Nu heeft deze auto rond de 135.000km een grote beurt gehad.

Wanneer is het verstandig om de auto een kleine en/of grote beurt te geven? Hij rijdt ontzettend lekker nu, maar ik wil de auto goed onderhouden. Is het verstandig om eerst een kleine beurt te geven, en daarna een grote beurt, of direct een grote beurt? Of enkel alleen een kleine beurt?

Graag jullie ervaring en advies, zodat ik weet wat ik moet doen (ben een aardig leek op dit gebied) :)

Alvast hartstikke bedankt!
SchoutenCC
5th Gear member

Heb je bij de auto een onderhoudsboekje gekregen? Zo ja, daar staat het hele schema in, zo nee kijk of je er ergens een kunt kopiëren.

Grote lijnen is elke ca. 15.000 km een kleine beurt: oliewissel plus "rondje om de auto" (controleren verlichting, vloeistofniveaus, accupeil, (hand)remwerking, wissers/sproeiers, inspectie op olielekkage, aandrijfashoezen, bandenprofiel, dikte remblokken/schijven, uitlaatlekkage, scharnieren smeren, stationair co-gehalte meten, multiriemspanning controleren) - veel hiervan is ook APK trouwens...

Daarbovenop:
- Controle rem- en brandstofleidingen: elke 30.000 km
- Controle speling aandrijfassen: elke 30.000 km
- Kickdownkabel controleren/afstellen: elke 30.000 km
- Luchtfilter (en evt. bougies/ontsteking): elke 45.000 km
- Wissel CVT-olie (gebruik specifieke volvo-olie!!): elke 45.000 km
- Kleppen stellen: elke 75.000 km
- Carterventilatie reinigen: elke 90.000 km
- Distributieriem: elke 90.000 km
- Multiriem: elke 90.000 km
- Benzinefilter: elke 105.000 km

Remvloeistof, koelvloeistof: elke twee jaar verversen
Distributieriem: elke zes jaar vervangen (of dus zoals boven 90 dkm, welke eerder komt)
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Vieniels
Starter

Zark3 .... Super bedankt voor je reactie!!!!
redrooster
3rd Gear member
Contacteer:

Met het werkplaatsboek of andere met name deze bovenstaande info verdeel ik de onderhoudswerkzaamheden over het jaar. Wel zo makkelijk en voordelig. Of laat ik het zo zeggen, de kosten worden verdeeld over het jaar. Ik heb bougiekabels, verdelerkap, accu en bobinekabel in de zomer gehad en volgende maand gaan er nieuwe bougies en filters in. Ik houd de zaak altijd goed ik de gaten, zeker met dit weer, en verwacht dat ik van de zomer twee bandjes nodig heb.
Als ik de wagen laat keuren zeg ik altijd; 'hier komt je slechtste klant weer aan'. Ze weten dat ik alles zelf doe.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
SchoutenCC
5th Gear member

@Vieniels, de (meeste) werkplaatshandboeken van de 4-serie vind je hier.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Vieniels
Starter

Geweldig hoe je hier geholpen wordt!!! Bedankt!! Voel me al helemaal thuis in de Volvo familie!! :) :) :)
Superdirk
1st Gear member
Contacteer:

Welkom bij de familie :D
Dit forum kan je een heel eind op weg helpen met onderhoud/reparaties die je zelf wil gaan doen. Ik heb zelf ook al aardig wat geld bespaard dankzij de info die ik hier kon vinden.
Veel plezier met je 440!
440 1.6i 1997
250.000 km gepasseerd!
Vieniels
Starter

@Superdirk!! Dank je wel!! Wat een fijne bakken zijn het toch! :)

En fijne site!! Hier staat ontzettend veel informatie in die je goed op weg kan helpen! Nu kamp ik gelijk wel met een probleem. De vrieskou heeft er voor gezorgd dat mijn lampje van me accu blijft branden. Heb al veel gelezen en dergelijke, en denk dat het mijn spanningsregelaar is. Ik ga vandaag in de namiddag naar de garage toe, kijken wat de uitslag is... Ben benieuwd....
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”