Net heb ik gemerkt dat de temperatuur van mijn motor (19TD) wel vrij snel naar de bedrijfstemperatuur oploopt (metertje staat dan precies in de helft). deze morgen na 5 km reeds (met een buitentemperatuur van net geen 5 graden). Hierna blijft hij wel netjes in de helft staan.
Hoelang duurt het bij jullie eer die op temperatuur is?
Hoelang (of kort) duurt het eer de motor warm is
- Marcel
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
- Locatie: Gelderland
Afhankelijk van de buitentemperatuur moet je toch wel op een 15 tot 20 kilometer rekenen voordat de motor doorgewarmd is. Op mijn (lease)Peugeot zit nog een olietemperatuurmeter, jammer dat Volvo dit niet heeft........
Gr. Marcel
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Nu met dit warme weer (hier is het al 15 graden 's ochtends) staat ie aan het eind van de straat (500m ofzo) al bijna op de helft. Bij een diesel duurt het altijd wat langer trouwens. Als de temperatuurmeter van de koelvloeistof op de helft staat is de olie trouwens nog niet warm, dat duurt ook iets langer.
Ik merk het op korte stukken wel heel goed in het benzineverbuik trouwens nu het wat warmer is buiten.
Ik merk het op korte stukken wel heel goed in het benzineverbuik trouwens nu het wat warmer is buiten.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
dan heb je het wel over de koelwater temperatuur.menjo schreef:Nu met dit warme weer (hier is het al 15 graden 's ochtends) staat ie aan het eind van de straat (500m ofzo) al bijna op de helft.
motortemperatuur duurt écht wel een km of 10 bij deze buitentemperatuur!.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 13.03.2006 - 19:08
- Locatie: Leusden
Mij valt het op dat als de buitentemperatuur laag is, zeg maar onder de 5 gr., het lang duurt voor de motor op temperatuur is. Ook de kachel heeft er moeite mee om de wagen te verwarmen, vol open kost het ongeveer 30 km. voor het aangenaam wordt. Volgens de dealer is dit een producteigenschap van de 19td... Gelukkig wordt het warmer 

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 29.05.2005 - 10:32
Het is logisch dat een diesel minder snel opwarmt dan een benzine want het rendement van een oliestoker is gewoon veel beter (meer rendement = minder warmteverlies). maar 30 km........ Ik weet alleen dat benzinevolvo's erg snel op bedrijfstemperatuur zijn. Sneller dan welk merk ook!
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11741
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
30km? Dat lijkt me wel ERG veel...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 13.03.2006 - 19:08
- Locatie: Leusden
Ho wacht ff, de meter staat wel eerder dan 30 km iets onder de helft, alleen laat de capaciteit van de kachel te wensen over. Nou moet ik zeggen dat ik altijd zonder jas rijdt en dat ik 22 gr. in de auto wel prettig vindt, misschien is dat wel te veel gevraagd van een diesel.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 29.05.2005 - 10:32
22 graden??? Zo warm heb ik het in huis nog niet eens!!
Ik denk dat je inderdaad teveel vraagt van je diesel, ondanks dat volvo's goede kachels hebben (je hebt het warm of TE warm). Wat ik al zei, een diesel heeft een veel beter rendement dus duurt het langer voor het lekker warm is binnen.
Ik rij zakelijk een peugeot partner Diesel, en dat ding wordt in de winterdag ook niet snel warm...........en dat is met jas aan!!!!
Ik denk dat je inderdaad teveel vraagt van je diesel, ondanks dat volvo's goede kachels hebben (je hebt het warm of TE warm). Wat ik al zei, een diesel heeft een veel beter rendement dus duurt het langer voor het lekker warm is binnen.
Ik rij zakelijk een peugeot partner Diesel, en dat ding wordt in de winterdag ook niet snel warm...........en dat is met jas aan!!!!

- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
laat ik proberen wat samen te vatten:
Watertemperatuur: zegt wel wat over de motortemperatuur maar niet voldoende, belangrijker is de motor/olie/bedrijfspemperatuur; afhankelijk van het type auto stijgt de temperatuur van de koelvloeistof relatief snel, en duurt het veel langer tot de olie op de juiste temperatuur (en dikte) is om optimaal te smeren; ideaal is in dat geval een olietemperatuurmeter in combinatie met een oliedrukmeter, is de temperatuur ok en zakt de oliedruk naar nomale waarden (dunner geworden), dan pas mag je volgas; afhankelijk van de buitentemperatuur, maar vooral van het soort weg (stad of snelweg) kan dat wel eens een tijdje duren.
Verder is het van belang waar de sensor zit van de watertemperatuurmeter en of de meter gedempt is, dwz, hij reageert niet op elke tijdelijke verandering in temperatuur. Voorbeeld: bij mijn Volvo Amazon zit de sensor op de heetste plek: vlak bij de kop bij de achterste cilinder; de meter is niet gedempt, dus halverwege de oprit slaat ie al uit, en voor een stoplicht vliegt de naald van de meter af; in mijn modernere auto's gaat het rustiger en als de naald eenmaal op 90 staat lijkt het wel of hij is vastgelijmd;
Verder is de werking en afstelling van de thermostaat ook van belang, gaat ie te snel open, dan duurt het langer voordat de motor op temperatuur is en de kachel warmte geeft; het is ook verstandig om bij extreme kou de kachel eerst een tijdje uit te laten waardoor je de olie kans geeft eerder warm te worden; een motor slijt immers sneller door één koude start dan een ritje Parijs op en neer
Watertemperatuur: zegt wel wat over de motortemperatuur maar niet voldoende, belangrijker is de motor/olie/bedrijfspemperatuur; afhankelijk van het type auto stijgt de temperatuur van de koelvloeistof relatief snel, en duurt het veel langer tot de olie op de juiste temperatuur (en dikte) is om optimaal te smeren; ideaal is in dat geval een olietemperatuurmeter in combinatie met een oliedrukmeter, is de temperatuur ok en zakt de oliedruk naar nomale waarden (dunner geworden), dan pas mag je volgas; afhankelijk van de buitentemperatuur, maar vooral van het soort weg (stad of snelweg) kan dat wel eens een tijdje duren.
Verder is het van belang waar de sensor zit van de watertemperatuurmeter en of de meter gedempt is, dwz, hij reageert niet op elke tijdelijke verandering in temperatuur. Voorbeeld: bij mijn Volvo Amazon zit de sensor op de heetste plek: vlak bij de kop bij de achterste cilinder; de meter is niet gedempt, dus halverwege de oprit slaat ie al uit, en voor een stoplicht vliegt de naald van de meter af; in mijn modernere auto's gaat het rustiger en als de naald eenmaal op 90 staat lijkt het wel of hij is vastgelijmd;
Verder is de werking en afstelling van de thermostaat ook van belang, gaat ie te snel open, dan duurt het langer voordat de motor op temperatuur is en de kachel warmte geeft; het is ook verstandig om bij extreme kou de kachel eerst een tijdje uit te laten waardoor je de olie kans geeft eerder warm te worden; een motor slijt immers sneller door één koude start dan een ritje Parijs op en neer
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 29.05.2005 - 10:32
Is allemaal waar wat amazon zegt. Alleen was volgens mij de vraag dat het lang duurde voordat het warm werd IN de auto. En volgens mij heeft dat gewoon te maken met het koelwater dat langs de warmtewisselaar komt.
Dus: hoog rendement = weinig afgifte warmte cq weinig thermische energie = langzamer opwarmen = lang koud binnen.
Als ik het fout heb verbeter me dan aub!
Dus: hoog rendement = weinig afgifte warmte cq weinig thermische energie = langzamer opwarmen = lang koud binnen.
Als ik het fout heb verbeter me dan aub!
- danny V40
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 18.10.2005 - 20:15
- Locatie: Gendt
ik heb een verwarmings element tussen m'n kachel slang gemaakt, een alu.huisje met 4 gloeiboegie's.
motor starten, schakelaartje aan, en 2 min en het is warm. (wat wil je met 4x200watt gloeiboegie's).
wel na 10 min uitzetten hoor
motor starten, schakelaartje aan, en 2 min en het is warm. (wat wil je met 4x200watt gloeiboegie's).
wel na 10 min uitzetten hoor
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------