Hoi,
Heb het eea gelezen over Kenlowe fans die automatisch inschakelen. Voordeel is dat de gewone fan dan niet continu hoeft te werken wanneer het niet nodig is.
Ook heb ik gelezen dat er amazons, 1800's ,140's rondrijden met een citroen BX fan waar ze zelf een automatische thermosensor hebben gekocht via CONRAD.
Welke maat gebruiken jullie van kenlowe 12'' of 10''?
Ik hoor graag jullie bevindingen waarom wel/niet een kenlowe dan wel citroen BX fan te monteren.
Groeten Boele
Ervaringen met Kenlowe fan?
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Een BX fan past qua maatvoering ideaal in het frontje van een amazon. Deze kun je schalen met een thermo voeler in een slang of in combinatie met de themperatuur meter op de dash ofzo, maar meestal worden BX fan's bediend met een schakelaar op het dasboard en alleen in de zomer als je in de file staat.Boele schreef:Hoi,
Heb het eea gelezen over Kenlowe fans die automatisch inschakelen. Voordeel is dat de gewone fan dan niet continu hoeft te werken wanneer het niet nodig is.
Ook heb ik gelezen dat er amazons, 1800's ,140's rondrijden met een citroen BX fan waar ze zelf een automatische thermosensor hebben gekocht via CONRAD.
Welke maat gebruiken jullie van kenlowe 12'' of 10''?
Ik hoor graag jullie bevindingen waarom wel/niet een kenlowe dan wel citroen BX fan te monteren.
Groeten Boele
Echter ik heb geen extra electrische fan en ik heb ook geen extra dikke radiateur en ik had ook geen last van dat de temperatuur in het rood kwam te staan.
Wel heb ik tijdens het opknappen van mijn combi een 3 tal maanden het blok gevuld laten staan met natuur azijn (inwendig reinigen van het blok), en een nieuwe originele radiator en waterpomp geplaatst. Toen uitgebreid het blok gespoeld met water en toen afgevuld met koelvloeistof en dit een maand later weer afgetapt en weer opnieuw gevuld met koelvloeistof net zolang totdat ik uit mijn aftapper geen bruine vloeistof had.
Verder is mijn combi alleen voorzien van een 6 bladige fan van een P1800 ES dit ivm de airco die er in Amerika in heeft gezeten, en dit koelt in de zomer uitstekend.
Met een kenlowe fan heb ik geen ervaring.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Op de radiateur van een 1800 past max de 10". Voordeel van de Kenlowe is het geringe lawaai dat ze maken en de hoge opbrengst ten opzichte van goedkopere merken. Ik heb hier nog een 10" kenlowe liggen die ik moet gaan inbouwen in mijn ES. Een erg mooi systeem wat de voeler betreft. Die kan je met een siliconen pakking tussen de bovenste radiateurslang en de aansluiting van de radiateur doen. Je zet 'm dan vast onder de slangenklem. Je kan hem dmv een traploze verstelling instellen op welke temp hij inkomt. Het voordeel is dat je de vermogen vretende viscose koppeling kwijt bent, dat ding vreet ong. 5pk aan vermogen. Ook heb ik verschillende verhalen gelezen waarbij de viscofan loslaat om zich vervolgens in de radiateur te boren, geen fijne ervaring lijkt me! Nog een voordeel is dat het een hoop lawaai scheelt onder de motorkap.
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Hoi Iroll,Iroll schreef:Op de radiateur van een 1800 past max de 10". Voordeel van de Kenlowe is het geringe lawaai dat ze maken en de hoge opbrengst ten opzichte van goedkopere merken. Ik heb hier nog een 10" kenlowe liggen die ik moet gaan inbouwen in mijn ES. Een erg mooi systeem wat de voeler betreft. Die kan je met een siliconen pakking tussen de bovenste radiateurslang en de aansluiting van de radiateur doen. Je zet 'm dan vast onder de slangenklem. Je kan hem dmv een traploze verstelling instellen op welke temp hij inkomt. Het voordeel is dat je de vermogen vretende viscose koppeling kwijt bent, dat ding vreet ong. 5pk aan vermogen. Ook heb ik verschillende verhalen gelezen waarbij de viscofan loslaat om zich vervolgens in de radiateur te boren, geen fijne ervaring lijkt me! Nog een voordeel is dat het een hoop lawaai scheelt onder de motorkap.
Ik heb even zitten zoeken. 10'' is een gangbare kenlowe maat. Ik kan ze echter in 2 types bestellen, zuigend of blazend.
Mijn gevoel zegt dat een zuigende beter is omdat er dan maximale rijwind tegen de radiateur kan blazen.. Of zou hier te weinig ruimte voor zijn tussen poelie en radiateur?
Groeten, Boele
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10480
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Hi Boel,
Ik heb een Kenlowe fan op mijn MG B gehad. Niets dan lof! Motor werd nog al eens heet en de fan sloeg automatisch aan. Ook na het afzetten van het contact. Ik heb geen idee of die nu blazend of zuigend was. gevoelsmatig de eerste.
Ik heb een Kenlowe fan op mijn MG B gehad. Niets dan lof! Motor werd nog al eens heet en de fan sloeg automatisch aan. Ook na het afzetten van het contact. Ik heb geen idee of die nu blazend of zuigend was. gevoelsmatig de eerste.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Je kan gewoon de plus en de min omdraaien dan draait hij de andeer kant op en heb je een zuigende variant. Zuigend is beter, maar het is idd de vraag of de fan tussen de waterpomp en de radiateur past, daar zit niet echt veel ruimte tussen. Ik denk niet dat het gaat lukken, moet er nog naar kijken als mijn nwe blok erin zit.Ik kan ze echter in 2 types bestellen, zuigend of blazend.
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Dan ga ik er 1 bestellen in GB! Ben benieuwd. De huidige fan staat met zn 5 a 6 stalen bladen inderdaad te loeien als een idioot! Als het ook nog is vermogen scheelt, ben ik al snel voor;)
Groeten, Boele
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
Zie ook mijn vernieuwde website over het opknappen van mijn 1800! of volg mij op Twitter
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Je mag niet zomaar de plus en min bij een electrische fan omdraaien, de vormgeving van de bladen ten opzichte van de luchtstroming is niet meer optimaal op dat moment.Iroll schreef:Je kan gewoon de plus en de min omdraaien dan draait hij de andeer kant op en heb je een zuigende variant. Zuigend is beter, maar het is idd de vraag of de fan tussen de waterpomp en de radiateur past, daar zit niet echt veel ruimte tussen. Ik denk niet dat het gaat lukken, moet er nog naar kijken als mijn nwe blok erin zit.Ik kan ze echter in 2 types bestellen, zuigend of blazend.
Nog een leuke discussie over vermogenswinst in vergelijking met een electrische fan: http://www.aaroncake.net/rx-7/efanmyth.htm
Boel ik kan je verder nog als tip meegeven een electrische fan te bestellen via ebay uit Engeland, dat kan je aardig budget schelen.
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Ja klopt! Overigens ook leuk voor de mede-forummers:ferdy schreef:Je mag niet zomaar de plus en min bij een electrische fan omdraaien, de vormgeving van de bladen ten opzichte van de luchtstroming is niet meer optimaal op dat moment.Iroll schreef:Je kan gewoon de plus en de min omdraaien dan draait hij de andeer kant op en heb je een zuigende variant. Zuigend is beter, maar het is idd de vraag of de fan tussen de waterpomp en de radiateur past, daar zit niet echt veel ruimte tussen. Ik denk niet dat het gaat lukken, moet er nog naar kijken als mijn nwe blok erin zit.Ik kan ze echter in 2 types bestellen, zuigend of blazend.
Nog een leuke discussie over vermogenswinst in vergelijking met een electrische fan: http://www.aaroncake.net/rx-7/efanmyth.htm
Boel ik kan je verder nog als tip meegeven een electrische fan te bestellen via ebay uit Engeland, dat kan je aardig budget schelen.
google op rimmerbros uk en je vind een groothandelaar die dezelde kenlowe fans voor 90pond verkoopt! (komt wel 30pond verzendkosten bij)
Dat de + - niet zo maar om te draaien waren, was mij bekend. Anders zouden de vinnen ook niet allemaal 1 richting op wijzen..
Groeten, Boele