Speaker inbouw hoedenplank demonteren S60

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
JosB
2nd Gear member

Wie kan me uitleggen hoe ik de hoedenplank van mijn S60 demonteer om speakers in te bouwen??
Ik heb al een aantal kunststof klikverbindingen gevonden aan de beide vaste buitenste rugleuning stukken maar ik krijg de hoedenplank zelf nog niet los.
Ik wil uiteraard niks forceren want dat zijn de speakers niet waard.

Heeft er trouwens iemand al ooit "niet orginele Volvo speakers" gemonteerd en welke waren dat en wat voor problemen ben je tegen gekomen
JosB

Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.

vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.

Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
480S60
4th Gear member
Contacteer:

De hoedenplank in een S60 eruit halen is een heel verhaal. Het kan wel, maar je moet erg voorzichtig zijn met al die kunststof klik verbindinkjes.

ff een paar stappen dan:
0. kijk of je vanuit de achterbak door de gaten bedrading met witte tekkers kan vinden voor speakers. Alleen dan kan je verder!
1. klap de beide delen van de achterbank neer
2. haal de zijkanten van de rugleuning van de achterbank los. Hiervoor zit er een rechthoekige plastic klik sluiting op de achterkant van dit deel en als je die los hebt moet je het deel naar boven halen met een naar buiten draaiende beweging. Dit is erg tricky en voorzichtig proberen.
3. klik de drie clips aan de achterraamzijde onder de achterruit los. Dit gaat het makkelijkste vanuit de kofferbak.
4. schuif de hoedenplank naar voren, let op de gordel, en leg hem op de achterbank en tegen het stalen frame waar hij op zat aan.
5. monteer de speakers.

Bij mij zitten er originele speakers in. Je hebt in ieder geval dempings tape nodig voor de sluiting tussen metaal en speakerrand. Verder moet je ze met plaatstaalschroeven vast zetten. De rest wijst zich vanzelf denk ik.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
JosB
2nd Gear member

480S60 schreef:De hoedenplank in een S60 eruit halen is een heel verhaal. Het kan wel, maar je moet erg voorzichtig zijn met al die kunststof klik verbindinkjes.
Hoi Arjen,
Bedankt voor de info.

Punt 0. ja er zitten connectoren voor de speakers.
Punt 1 duidelijk.
Punt 2 ik was al zover dat ik de grote zwarte clickverbinding had gevonden (tussen de achterbank leuning en dat zijstuk) maar verder kreeg ik dat ding niet los. Naar boven en naar buiten draaien dus :wink:

M.n. punt 3 ik kreeg geen beweging in de hoedenplank en was dus bang om iets kapot te trekken.

Punt 4 en 5 zijn dan weer duidelijk.
Dit weekend weer een poging wagen.
JosB

Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.

vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.

Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
Ted
Starter

Het is geen antwoord op je vraag, maar misschien heb je er wel wat aan...

Ik ben zelf ook bezig geweest om de hoedenplank eruit te halen (om met een decoupeerzaag twee gaten erin te maken). Mij is het toen niet gelukt, maar dat bleek helemaal niet zo erg.

Ik heb een grote gatzaag geleend van mijn werk. Ik ben toen onder de hoedenplank gaan liggen en heb zo vanaf de onderzijde twee mooie ronde gaten kunnen boren (voor mijn niet originele luidsprekers van Pioneer). Dit was erg eenvoudig, alleen moet je dan wel beschikken over een gatzaag van de juiste diameter.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”