Ik heb laatst een B20 op de kop kunnen tikken voor weinig en heb deze laatst ingebouwd.
Ik heb alles netjes overgezet van het oude blok op het nieuwe.
Na wat gekloot eindelijk het nieuwe motortje horen lopen , ging allemaal prima , totdat...
ik de volgende morgen om 8u langs de a44 stil stond met een oververhitte motor. Mijn temp. sensor heeft het volgens mij begeven want die laat namelijk niks meer zien ( teven doet mijn snelheidsmeter het ook niet meer :-x )
Ik de auto weer even onderzocht en tot de conclusie gekomen dat de koelvloeistof gewoonweg niet circuleerd , ik de waterpomp gechecht, die was in orde. Daarna de thermostaat gecheckt , deze leek vast te zitten , dus die heb ik er maar tussenuit gehaald.
Nu dacht ik dat de thermostaat de oplossing van mijn probleem was , maar niks was minder waar , ik stond al snel weer met een overhitte motor.
Als ik mijn mond op het koelvloeistof reservoir zet en even hard blaas dan zakt er wel koelvloeistof in met wat moeite, maar echt soepel gaat het niet.
Nu ben ik echt een beetje radeloos en zie eigenlijk nog maar 1 optie en dat is de kop over te zetten van de B18 naar de B20....
iemand nog suggesties/ideeen /gedachte?
alvast heeel erg bedankt ,
Gr Axel
B20 ingebouwd , geen fatsoenlijke circulatie koelvloeistof
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
Zit er niet ergens een verstoping spoel je blok is door en je radiator.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
Ik zou er FORTE radiator flush in doen en dan met water afvullen en dan even laten draaien wel in de auto zitten dan hé kijken of die dan niet weer ga koken,laat hem dan een 30 tot 45 min draaien.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
In het ergste geval is je koppakking lek,maar dat moet je dan wel zien aan je water en olie.
- admiral
- 5th Gear member
Kijk ff of je koelvloeistof uit het aftapkraantje krijgt (die ene in het onderblok) en anders kan er ook lucht in het systeem zitten, dan moet je op het hoogste punt (kachelslang) deze losnemen en de rad dop d'r af halen en via de rad dop vullen of via de losgenomen slang. Motor starten zonder rad dop en stationair laten warmdraaien.
En zonder thermostaat rijden in winter kun je geen over verhitte motor krijgen hij blijft eerder te koud, doordat het koelwater direct door de rad stroomt, daarvoor heeft een auto een thermostaat om dit te regelen. Zonder thermostaat rijden doe je in de zomer als je een dreigende warme motor krijgt. Als je thermostaat niet open gaat kun je idd een warme motor krijgen ook in de winter.
Thermostaat kost niets
Mocht het probleem niet weg zijn dan is spoelen van je blok de enige remedie, ikzelf heb mijn blok 3 maanden met azijn gehad en heb totaal geen last van een warme motor ook niet op vakantie in de zomer in de bergen of file. nu zit er uiteraard koelvloeistof in.
En zonder thermostaat rijden in winter kun je geen over verhitte motor krijgen hij blijft eerder te koud, doordat het koelwater direct door de rad stroomt, daarvoor heeft een auto een thermostaat om dit te regelen. Zonder thermostaat rijden doe je in de zomer als je een dreigende warme motor krijgt. Als je thermostaat niet open gaat kun je idd een warme motor krijgen ook in de winter.
Thermostaat kost niets
Mocht het probleem niet weg zijn dan is spoelen van je blok de enige remedie, ikzelf heb mijn blok 3 maanden met azijn gehad en heb totaal geen last van een warme motor ook niet op vakantie in de zomer in de bergen of file. nu zit er uiteraard koelvloeistof in.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
Azijn met water of alleen azijn?
- admiral
- 5th Gear member
pure azijn uit de supermarkt, en je zal zien wat een bagger uit dat aftapkraantje komt (aftapkraantje onderblok) Dan goed spoelen met water en dit weer aftappen en afvullen met koelvloeistof. Dit na een paar honderd km ook weer aftappen, ik ben net zolang doorgegaan totdat de bagger groot en deels weg is en ik ben doorgegaan totdat ik acceptabele heldere koelvloeistof had.volvo c70 t5 schreef:Azijn met water of alleen azijn?
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
Leuk een keer zo iets te horen nooit van gehoord haha,werk idd wel voor kalk.
- Erik_M
- 2nd Gear member
Axel,
1. Niet gelijk in paniek raken en in het wilde weg, zonder onderzoek, dingen gaan vervangen.
2. Voordat je een kopwissel gaat doen eerst het koelsysteem goed schoonmaken en checken zodat je e.e.a. kan uitsluiten.
Wat voor koelsysteem heeft jouw Amazon? Een 'open' systeem met een buisje voor de afvoer van de overdruk net onder de radiator dop of een 'gesloten' systeem met een expansievat naast de radiator ?
Heb ooit met mijn Amazon gehad dat de rubber slang, die van af de radiator naar de onderkant van het expansievat gaat, iets te kort was en in een knik zat onder het expansievat. Heb toen idd. ook dit soort verschijnselen gehad; een hoog oplopende motortemperatuur.
V.w.b. je snelheidsmeter kan het door een defect aan de kabel komen. Heb je bij de motorwissel ook de bak eruit gehad ? Wellicht is de kabel niet goed gemonteerd of anders is 'ie gebroken.
Succes en gRoet,
eRik
1. Niet gelijk in paniek raken en in het wilde weg, zonder onderzoek, dingen gaan vervangen.
2. Voordat je een kopwissel gaat doen eerst het koelsysteem goed schoonmaken en checken zodat je e.e.a. kan uitsluiten.
Wat voor koelsysteem heeft jouw Amazon? Een 'open' systeem met een buisje voor de afvoer van de overdruk net onder de radiator dop of een 'gesloten' systeem met een expansievat naast de radiator ?
Heb ooit met mijn Amazon gehad dat de rubber slang, die van af de radiator naar de onderkant van het expansievat gaat, iets te kort was en in een knik zat onder het expansievat. Heb toen idd. ook dit soort verschijnselen gehad; een hoog oplopende motortemperatuur.
V.w.b. je snelheidsmeter kan het door een defect aan de kabel komen. Heb je bij de motorwissel ook de bak eruit gehad ? Wellicht is de kabel niet goed gemonteerd of anders is 'ie gebroken.
Succes en gRoet,
eRik
1967 Amazon + 1996 855 R Olive Green
-
- 2nd Gear member
Ik denk een open systeem , er zit niet echt een buisje onder de dop(de dop van het reservoir wel te begrijpen) , maar 2 gaatjes. In de dop zit ook een drukveersysteem.Erik_M schreef:Axel,
Succes en gRoet,
eRik
hij ziet er hetzelfde uit als deze;

Bak is er ook uitgeweest , heb de kabel al een 2de keer losgehaald en terug gemonteerd , lijkt toch in de kabel zelf te zitten.
Ik ga gewoon maar spoelen , dat klinkt op dit moment het meest logische
azijn of Forté?
bedankt!
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
AxelVR schreef:Ik denk een open systeem , er zit niet echt een buisje onder de dop(de dop van het reservoir wel te begrijpen) , maar 2 gaatjes. In de dop zit ook een drukveersysteem.Erik_M schreef:Axel,
Succes en gRoet,
eRik
Bak is er ook uitgeweest , heb de kabel al een 2de keer losgehaald en terug gemonteerd , lijkt toch in de kabel zelf te zitten.
azijn of Forté?
bedankt!
Ik zweer bij FORTÉ.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
Waar heb je dat stiekem vandaan?AxelVR schreef:had ik stiekem in de tussentijd al besteld :roll:
- Erik_M
- 2nd Gear member
Axel,AxelVR schreef:Ik denk een open systeem , er zit niet echt een buisje onder de dop(de dop van het reservoir wel te begrijpen) , maar 2 gaatjes. In de dop zit ook een drukveersysteem.Erik_M schreef:Axel,
Succes en gRoet,
eRik
hij ziet er hetzelfde uit als deze;
azijn of Forté?
bedankt!
De foto is van een gesloten koelsysteem. Check de kleine rubber slang toch maar eens die je op de foto van boven de radiator naar de zijkant ziet lopen. Deze zit onder aan het kunstof tankje vast. Spoelen zou ik zeker doen bij een blok dat je niet kent. Goed ontluchten is ook belangrijk. Ik deed het altijd door de radiator te vullen, daarna dop op de radiator. Het expansietankje vullen en aan een haak op te hangen aan de geopende motorkap. Kachel op 'varmt' zetten en dan de motor op temparatuur brengen tot de thermostaat open gaat.
Sleutel je er alleen aan of heb je hulp van de monteur die ook met de 850 geholpen heeft ?
Succes
gRoet
eRik
1967 Amazon + 1996 855 R Olive Green
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
HAHA is moeilijk aan te komen,ja volvo heb het maar verkoop niet aan klanten,weet alleen dat european tuning het verkoop aan klanten.AxelVR schreef:bevriende garagehouder ff gesmst of ie het voor mij wilde bestellen
hij staat dus al in de wachtrij :p
en nee , ik ben niet bevriend met een 24H automaterialenzaak :p
;D